Ervaring netspanningbeveiliging

Pagina: 1
Acties:

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een netspanningsbeveilger?
Ik ben op zoek naar iets als deze van Philips
Dus om te beveiligen tegen stroompieken maar ook ongewenste signalen uit te filteren.
Is deze van Philips aan te raden of zijn er betere oplossingen?

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 16:55
Ik heb de Monster HTS800.
Ik woon in een (studenten) huis waar al een keer de bliksem is ingeslagen. Gevolg: Plasma en versteker van mijn huisgenoot volledig in de vernieling.
Wil ik dus niet overkomen en vandaar deze monster HTS 800 aangeschaft.
Mooie stekkerdoos, robuuste materialen en netjes afgewerkt.

Buig je eens over de netspanningsbeveiligers van Monster, misschien een toegevoegde waarde...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Belkin (zie de PureAV serie) heeft ook mooie netspanningsbeveiligers. Let wel op dat de meeste van dit soort producten op een stopcontact met randaarde aangesloten moeten worden wil de beveiliging werken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19
ari3 schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:15:
Belkin (zie de PureAV serie) heeft ook mooie netspanningsbeveiligers. Let wel op dat de meeste van dit soort producten op een stopcontact met randaarde aangesloten moeten worden wil de beveiliging werken.
Inderdaad en in Studentenhuizen vind je vaak stopcontacten die niet geaard zijn. Sterker nog, soms zijn er wel contactdozen met aarde, maar is de deze niet aangesloten of kan deze helemaal niet geaard worden.

Let hier dus goed op, anders koop je iets waar je niets aan hebt....

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En wat is zo'n beveiliger van Monster a 130e nu beter dan een stekkerblok met spanningbeveiliger van de Gamma a 8 euro? Ik heb namelijk gewoon 'goedkopies' gekocht een tijd terug omdat ik denk (net zoals met HDMI-kabels) dat het gewoon grotendeels marketing-bullshit is om daar 130e aan uit te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Cartman! op 27-04-2009 17:07 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Cartman! schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:07:
En wat is zo'n beveiliger van Monster a 130e nu beter dan een stekkerblok met spanningbeveiliger van de Gamma a 8 euro?
Antwoord:
gewoon grotendeels marketing-bullshit

[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 27-04-2009 17:33 ]

Nickname does not reflect reality

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Cartman! schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:07:
En wat is zo'n beveiliger van Monster a 130e nu beter dan een stekkerblok met spanningbeveiliger van de Gamma a 8 euro? Ik heb namelijk gewoon 'goedkopies' gekocht een tijd terug omdat ik denk (net zoals met HDMI-kabels) dat het gewoon grotendeels marketing-bullshit is om daar 130e aan uit te geven.
In de spanningsbeveiliger van de gamma zit vaak een zware varistor (=€0,10) die bij een hoge spanning laag ohmig wordt. Bij zo'n idioot dure Monster zit er vaak nog een spoel in serie met je apparaat. De spoel is hoog ohming voor hoge frequenties

Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor deze "noodzakelijkheid" moet je kiezen tussen €0/€0,10/€8/€130 :P

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Flatwhite schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:37:
[...]

Inderdaad en in Studentenhuizen vind je vaak stopcontacten die niet geaard zijn. Sterker nog, soms zijn er wel contactdozen met aarde, maar is de deze niet aangesloten of kan deze helemaal niet geaard worden.

Let hier dus goed op, anders koop je iets waar je niets aan hebt....
Wat is dan een goede beveiliging voor gebruik met niet-geaarde stopcontacten? In ons appartement is helaas het merendeel van de stopcontacten niet geaard. Wat ik wel altijd doe is de stekkerdozen die ik heb (goedkope van IKEA) uitzetten als ik weg ben en 's nachts, maar ik weet niet of dit ook al afdoende kan zijn.

Verwijderd

Bart_Denon schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:54:
Ik woon in een (studenten) huis waar al een keer de bliksem is ingeslagen. Gevolg: Plasma en versteker van mijn huisgenoot volledig in de vernieling.
Wil ik dus niet overkomen en vandaar deze monster HTS 800 aangeschaft.
Houdt er rekening mee dat geen enkele beveiliging bestand is tegen directe inslag. Het beste geval maak je de kans dat je apparatuur het overleeft als de bliksem in de buurt inslaat ietsje groter. Het beste wat je kan doen is alle snoeren uit het apparaat verwijderen.

• Dre
  • Niet online

Dre

ari3 schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:15:
De overspanningsbeveiliging (varistor) zit altijd tussen de lijn en neutraal, dus hoe kom je erbij dat je randaarde nodig hebt?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dre schreef op maandag 27 april 2009 @ 20:20:
[...]De overspanningsbeveiliging (varistor) zit altijd tussen de lijn en neutraal, dus hoe kom je erbij dat je randaarde nodig hebt?
Mijn PureAV heeft een line status LED die rood (fault) wordt als je hem met een stopcontact zonder randaarde gebruikt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:26
Deze handel heeft geen enkele zin en is pure marketing onzin. Deze apparaten hebben alleen zin als je je complete huisinstallatie met overspannings of bliksembeveiliging heb uitgevoerd. Heb laatst nog een cursus gehad in die handel en daarbij hebben ze dit ook aangegeven. Wil je dus directe en indirecte inslag beveiligen moet je dit in je hoofdverdeler (groepenkast) installeren en alles uitvoeren met randaarde. En dat wordt een dure hobby!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:37
Als je nou gewoon een goede inboedelverzekering neemt.....

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Om maar even terug te komen op de openingspost. Het is mij vooral te doen om de ruisfiltering/electronic noise filter niet zo zeer de spanningsbeveiling. Wat zijn de ervaringen om zo'n stekkerdoos hiervoor te gebruiken?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48
Exocet schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:16:
Om maar even terug te komen op de openingspost. Het is mij vooral te doen om de ruisfiltering/electronic noise filter niet zo zeer de spanningsbeveiling. Wat zijn de ervaringen om zo'n stekkerdoos hiervoor te gebruiken?
Vrijwel ieder apparaat in huis heeft zelf al een netfilter ingebouwd. In ieder geval de apparaten die er 1 nodig hebben.
Een netfilter heeft dus heel weinig zin.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19
fraQ schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:38:
[...]

Wat is dan een goede beveiliging voor gebruik met niet-geaarde stopcontacten? In ons appartement is helaas het merendeel van de stopcontacten niet geaard. Wat ik wel altijd doe is de stekkerdozen die ik heb (goedkope van IKEA) uitzetten als ik weg ben en 's nachts, maar ik weet niet of dit ook al afdoende kan zijn.
Wanneer de bliksem in slaat heeft uitzetten geen zin. De stekker moet echt fysiek uit het stopcontact om er zeker van te zijn dat je apparatuur het overleeft.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
offtopic: Als de overspanningsbeveiliging onzin is, waarom geeft Belkin dan tot 80 000€ vergoeding als je een surgemaster-stekkerdoos van belkin hebt en de apparatuur erachter gaat tóch kapot bij bliksem?

link:
http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=122888

Ik heb er zelf ook een... In de handleiding trouwens niets gezien over randaarde.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 17:49
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:45:
offtopic: Als de overspanningsbeveiliging onzin is, waarom geeft Belkin dan tot 80 000€ vergoeding als je een surgemaster-stekkerdoos van belkin hebt en de apparatuur erachter gaat tóch kapot bij bliksem?

link:
http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=122888

Ik heb er zelf ook een... In de handleiding trouwens niets gezien over randaarde.
Dat is de beveiliging. Je krijg gewoon een schade vergoeding als er directe inslag is. Een redelijke spanningspiek zal de beveiliging nog wel tegen houden, maar directe inslag is zo goed als onmogelijk.

Ik kan me in iedergeval niet zo even een schakeling bedenken die directe inslag tegenhoud, misschien dat wat sparkgaps naar aarde helpen. Maar dan nog het gaat over Giga Volts, dat springt overal overheen.

• Dre
  • Niet online

Dre

ari3 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 01:09:
[...]
Mijn PureAV heeft een line status LED die rood (fault) wordt als je hem met een stopcontact zonder randaarde gebruikt.
Misschien zou je uhm eens open willen maken? Ik denk dat er een netfilter inzit (die vaak 2 condensatoren naar aarde heeft lopen.
Gaat het ledje ook aan als je je PureAV op een verlengsnoer aansluit die niet met randaarde verbonden is (maar dus wel aarde lipjes heeft). En wat doet is als je op de verlengsnoer een PC+Scherm+ laptop aansluit?

Bijna alle huizen in Nederland hebben een aardlekschakelaar dus als er meer dan 30mA weglekt naar de (rand)aarde. Dit zou betekenen dat meerdere keren per dag je computer uitvalt :P (spikes komen heel vaak voor)
Pagina: 1