Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik wil een radiator en een wasbakje aan de muur hangen. Beide zijn behoorlijk zwaar. Nu vraag ik mij af hoe ik kan berekenen/schatten met hoeveel kracht deze objecten de schroeven uit de muur proberen te trekken waaraan ze vast zitten... Iets met hefbomen...

Disclaimer: Niet echt W&L waardig, maar het past ook niet echt ergens anders (HK misschien) en ik kan ook geen antwoord via google vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Suggestie, ga naar een lokale bouwmarkt, vraag daar een ervaren medewerker (en geen 16 jarige vakkenvuller) om advies welke pluggen en schroeven/bouten je nodig hebt. Bij wasbakjes en radiatoren zitten ze vaak al meegeleverd overigens. Vooral de pluggen zijn een stuk belangrijker dan mensen beseffen.

Let hierbij op als ze je bijvoorbeeld al niet naar het type muur vragen (kalksteen, volle wand, holle wand), dat je de verkeerde medewerker te pakken hebt.

Hoe je het precies zou moeten berekenen is mij niet bekend verder.

[ Voor 7% gewijzigd door asfaloth_arwen op 24-04-2009 09:35 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De opties
  • het is huiswerk en daar is GoT niet voor
  • het is voor je huis en dan moet je het aan de jongen in de bouwmarkt vragen
  • je maakt een tekening met alle momenten erin en gaat dan rekenen. Denk aan de hefboomwet
a fuck het is vrijdag
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
muur
|
|
|
|
|<20>|
|----|
|    |
|  ^ |
| 80 |
|  v |
|    |
|d   |
|----|
|    |
|
|
|

Zijaanzicht van een verwarming van 20 kilogram en de afstandhouders tot de muur hebben geen massa. Draaipunt (d) is op de onderste bevestiging.

Mzwaartekracht=m*g*s=20*10*0,20=40Nm
Mzwaarekracht=Mschroef
Fschroef_haaks=Mschroef/s=40/0,80=50N

De massa van de verwarming wordt verdeeld over de 2 schroeven dus per schoef nog even 200N parallel aan de muur. Dus op de bovenste schroef staat dan 206N schuin naar beneden als ik het goed heb

[ Voor 57% gewijzigd door TrailBlazer op 24-04-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

1) Vraag dit aan iemand met ervaring, daar heb je een stuk meer aan dan het gaan zitten berekennen. Zelfs als je weet wat de krachten zijn, dan nog weet je wat voor pluggen/schroef combi je daarvoor nodig hebt in jouw muur.

2) Als je wel wilt gaan zitten rekenen, denk er dan aan dat schroeven niet alleen de wasbak/radiator moeten houden, maar ook moeten blijven zitten als iemand er op leunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een echte vent doet dat op gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:05:
Een echte vent doet dat op gevoel ;)
een echte vent heeft een BETA opleiding en rekent dat gewoon uit. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 21:13
Van bijvoorbeeld Fischer en Hilti zijn gewoon programmaatjes te downloaden (respectievelijk Compufix en Profis) om de capaciteit van bepaalde typen (bout)ankers te bepalen. Geloof alleen dat je dan wel in een betonmuur moet gaan bevestigen, niet metselwerk o.i.d.

Punt 2 van Trias is een hele belangrijke. Reken dus tenminste 100 kg extra. Nu heb ik al snel de neiging aan alles veiligheidsfactoren te gaan hangen (beroepsdeformatie), maar ik kan me voorstellen dat dat in het geval van een wasbak wellicht overdreven is :9

In het licht van dat laatste, is wellicht mijn eerste suggestie ook nog wel wat overkill :P

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sowieso is het vaak zo dat als je het uitrekent dat je dan op zo'n theoretisch klein schroefje uitkomt dat je besluit om een standaard schroef te pakken die 3 keer te sterk is dan wat je uitgerekend had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

TrailBlazer schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:37:
Sowieso is het vaak zo dat als je het uitrekent dat je dan op zo'n theoretisch klein schroefje uitkomt dat je besluit om een standaard schroef te pakken die 3 keer te sterk is dan wat je uitgerekend had.
Dat heet gewoon een beetje fout marge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! De marges maken berekeningen volgens mij vrijwel nutteloos: Je hangt gewoon alles aan de grootste badass schroeven die je te pakken kunt krijgen. Dat voldoet voor (vrijwel) alle objecten. Het enige is dat je marge bij een groter object iets kleiner is. Hoeveel exact doet er niet zoveel toe, want het is immers een marge. :)

Zonder gekheid: Die radiator is misschien wel mijn minste zorg (wel 40kg). Het wasbakje is wel een zorg. Het bakje is niet zo groot, maar wel van natuursteen, dus erg zwaar. En het punt is dat er maar 2 gaten in zitten (dat kan niet anders), en die zitten vrij dicht tegen de onderkant aan (3cm ongeveer van de onderkant, totale hoogte ongeveer 15cm). Ik wil 'm in een vrij dikke houten balk schroeven (4cm (en 14cm breed) ). Maar ik ben bang dat het bakje de 2 schroeven er uit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 21:13
Je bevestiging zit aan de onderzijde? Dat klinkt nogal stupide...

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja nogal je wil namelijk dat je draaipunt zo hoog mogelijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

hier zit de wasbak ook met 2 schroeven vast onderaan , maar is dan nog wel gekit, het zijn schroeven van m10. je kan er gewoon ophangen (weet ik uit ervaring :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je hem niet ondersteboven? ;)

Als je ook bij de achterkant kunt, zou ik een stuk draadeind gebruiken. Kun je aan de achterkant een bout met een grote chassisring bevestigen om de druk wat te verdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:02
als je uiteindelijk toch de grootste badass schroeven pakt die je kan vinden heb je er niet zoveel aan om te vragen hoe je moet berekenen he? :P

maar serieus als je dat ding in een dikke houten balk schroeft kun je net zo goed die dingen er helemaal doorheen boren en aan de achterkant een stel enorme moeren erop schroeven. Desnoods verzink je ze nog.

Als dat niet mogelijk is kun je ook eerst een bevestingsrails op de balk schroeven en daarop de wasbak monteren. Die rails (of iets anders in die richting) kun je dan met voldoende schroeven en pluggen vastmaken. En de wasbak op een ijzeren rails bevestigen gaat denk ik al een stuk beter. Die rails kun je ook nog wel verzinken in het hout.

maar goed ik ben geen expert en ik denk ook eerlijk gezegd dat je het beste even langs een goede bouwmarkt of een speciaalzaak kunt gaan en om advies vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 18:24

Sosabowski

nerd

Anoniem: 218213 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:38:
hier zit de wasbak ook met 2 schroeven vast onderaan , maar is dan nog wel gekit, het zijn schroeven van m10. je kan er gewoon ophangen (weet ik uit ervaring :> )
Schroeven M10.

Tot zover je ervaring. Bouten en moeren heb je in M maten. Schroeven gaan gewoon in mm

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

bouten bedoel ik ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 218213 op 24-04-2009 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
DFKT schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:35:
Je bevestiging zit aan de onderzijde? Dat klinkt nogal stupide...
Ja, dat leek mij ook.
MikeyMan schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:39:
Heb je hem niet ondersteboven? ;)
Ik zou 'm kunnen omdraaien. Misschien krijg ik dan zelfs de kraan nog aan de bovenzijde gemonteerd (hoewel de onderzijde ook wel een bijzonder effect geeft, schat ik in). En misschien ook de afvoer nog aan de onderzijde. Maar aangezien de bovenzijde dan vrijwel volmaakt vlak is, vermoed ik dat er weinig water in de afvoer belandt. En dat is natuurlijk het doel: zoveel mogelijk schoon drinkwater weer in de afvoer laten verdwijnen. :) (en de vloer een beetje droog houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:25

Mystikal

It never hurts to help!

Tipje voor je wasbak en de juiste hoogte.

Bovenkant bak, is onderkant zak :) .

Radiator hang je op met telefoonbouten, die zijn sterk genoeg. Wasbakje worden vaak speciale bouten voor meegeleverd (inclusief rubberen ringen, zodat je bak niet beschadigd).

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Mystikal schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:59:
Radiator hang je op met telefoonbouten, die zijn sterk genoeg. Wasbakje worden vaak speciale bouten voor meegeleverd (inclusief rubberen ringen, zodat je bak niet beschadigd).
In de handleiding staat, dat het type bevestiging afhangt van de wand waarop de bak bevestigd moet worden en dat er daarom geen schroeven/pluggen en/of bouten worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bij de schroeven in de bouwmarkt staat precies op het zakje wat de draagkracht is in bepaalde soorten muren. Als je weet hoeveel gewicht je schroef moet kunnen dragen is het kiezen van de juiste niet moeilijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Niet met schroeven gaan pielen, als je hout van 4 centimeter dik hebt en bij de achterkant kunt. Twee bouten er dwars doorheen, en ringetjes aan de achterkant. Je wil niet de moeren het hout intrekken, tenslotte.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
DFKT schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:11:
Reken dus tenminste 100 kg extra.
Altijd handig als je in een dronken bui gaat zitten schijten in de wasbak :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Vinnienerd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:14:
[...]

Altijd handig als je in een dronken bui gaat zitten schijten in de wasbak :Y)
Misschien moet de TS dan ook de afvoer even aanpassen aanpassen.

Maar serieus: M10 zou de truc moeten doen. Als je erbij kunt zou ik voor een boutje met een moertje gaan. Dan heb je ook het gevoel dat je het echt goed vastgemaakt hebt.

Een muis maakt nog geen piepshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Het wasbakje hangt inmiddels en dat is vrij goed gegaan aan de M10's. Hij helt klein beetje naar voren, maar dat kan bijna niet anders. Ik ga er waarschijnlijk nog een kastje onder maken, zodat hij kan rusten op de bovenkant.

De radiator is hierna aan de beurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:21
Mooie theorien van iedereen over draaimomenten enzo.......Denk even na mensen. Een radiator hangt met bouten aan de muur. Echter er zit ook nog minimaal 1 leiding aan die meestal uit een betonvloer komt. (1 leiding is een gecombineerde aan en retour in de vorm van zo'n voetventiel of hoe je dat ook noemt.) Die leiding zal het draaien cq zakken van de radiator voor een zeer groot deel tegengaan. Hetzelfde geldt voor je wasbakje. De afvoer is redelijk stabiel en helpt bij de ophanging ook mee om draaimoment op te vangen. Gebruik dus gewoon datgene waar het voor gemaakt is en haal een ophangsetje voor je wasbak en je radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snelle Henkie schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:58:
Mooie theorien van iedereen over draaimomenten enzo.......Denk even na mensen. Een radiator hangt met bouten aan de muur. Echter er zit ook nog minimaal 1 leiding aan die meestal uit een betonvloer komt. (1 leiding is een gecombineerde aan en retour in de vorm van zo'n voetventiel of hoe je dat ook noemt.) Die leiding zal het draaien cq zakken van de radiator voor een zeer groot deel tegengaan. Hetzelfde geldt voor je wasbakje. De afvoer is redelijk stabiel en helpt bij de ophanging ook mee om draaimoment op te vangen. Gebruik dus gewoon datgene waar het voor gemaakt is en haal een ophangsetje voor je wasbak en je radiator.
Mooie theorieen over krachten op laten vangen door leidingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 08:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zoiets absoluut niet aan schroeven op gaan hangen maar aan keilbouten. Als je de M10 versie hebt kan hier makkelijk 100KG per punt aan hangen, een radiator op 4 punten vastmaken wil dus zeggen dat het geheel met veiligheidsfactor 10 is opgehangen. Meer dan voldoende.

Overigens zal een M6 keilbout ook nog wel volstaan voor die radiator (laat je even adviseren, hoe kleiner de gaten hoe beter). Voor de wasbak is 4x M10 keilbout voldoende. En ik zou er geen hout tussen brengen, dit verzwakt je constructie alleen maar. Hooguit een houten plaat die je met 20 grote schroeven tegen de muur zet als je het gewicht meer wil verspreiden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
MikeyMan schreef op zondag 03 mei 2009 @ 13:37:
[...]

Mooie theorieen over krachten op laten vangen door leidingen :X
Vooral als het in de praktijk ook nog eens zo werkt......... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Chemische ankers!! Of draven we nu door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Snelle Henkie schreef op maandag 04 mei 2009 @ 00:21:
[...]Vooral als het in de praktijk ook nog eens zo werkt......... :)
Misschien als je stalen leidingen hebt maar in het geval van kunststof trekt zo'n radiator die leidingen gewoon stuk hor. Overigens als je zo'n starre constructie hebt dan zal je veel last hebben van getik in de leidingen. Het is dus beter om gewoon de radiator zijn eigen ophangpunten te laten hebben.
joopv schreef op maandag 04 mei 2009 @ 00:31:
[...]
Chemische ankers!! Of draven we nu door?
Die radiator zou je ook nog wel met goede pluggen en draadbouten kunnen doen. Maar een zware compacte wasbak zou ik echt aan een keilbout hangen. Chemische anker is alleen nodig als de muur niet dragend genoeg is voor een keilbout.

[ Voor 28% gewijzigd door LauPro op 04-05-2009 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Snelle Henkie schreef op maandag 04 mei 2009 @ 00:21:
[...]

Vooral als het in de praktijk ook nog eens zo werkt......... :)
Dat veel mensen 't zo beunen is nog niet dat het zo moet.
Weet niet wat voor achtergrond je hebt maar constructie technisch kan een op 't oog kleine aan passing al fataal zijn terwijl 't oorspronkelijke plan super stevig was.

Ga lekker op de leiding krachten opvangen, je weet niet hoe die in je huis in elkaar gebeunt zit (misschien hangt die afvoer wel lekker losjes onder TS z'n houten vloer en 't hoort gewoon niet zo, verder, dan wil je een keer je zwanenhals ontstoppen en klettert je was tafel aan gruzelementen _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
LauPro schreef op maandag 04 mei 2009 @ 00:32:
[...]
Misschien als je stalen leidingen hebt maar in het geval van kunststof trekt zo'n radiator die leidingen gewoon stuk hor. Overigens als je zo'n starre constructie hebt dan zal je veel last hebben van getik in de leidingen. Het is dus beter om gewoon de radiator zijn eigen ophangpunten te laten hebben.
Mee eens voor een deel. Ging even om de draaimomenten die genoemd werden. Als ik naar mijn radiatoren kijk zitten er per radiator 4 punten waar hij aan hangt. Twee boven en twee beneden. Verder zitten er dus leidingen aan. Volgens mij heb je eerder last van afschuifkrachten dan van een draaimoment. Immers onder zitten ook twee bevestigingspunten die dan de muur ingedrukt zouden worden. Ik ben van mening dat men veel te vaak te zwaar denkt qua bevestigingsmateriaal.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 8386 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:04:
2) Als je wel wilt gaan zitten rekenen, denk er dan aan dat schroeven niet alleen de wasbak/radiator moeten houden, maar ook moeten blijven zitten als iemand er op leunt!
Mompelt iets over een meisje op een wasbak smijten en maar afvragen waarom die wasbakken regelmatig stuk gaan of op de grond vallen. Niet alleen de massa, maar ook de kinetische energie moet nog opgevangen worden.

Bij mij strekt de wasbak tot een halve meter van de muur en in worst case wordt het meisje hierop gezet. Een persoon kan je als 75kg aannemen en om nog wat veiliger te zitten (oa de massa van de wasbak erbij nemen of een emmertje water in de wasbak) 100kg. Een berekening in rust. 100*10*0,5=500Nm. Er is slechts 13cm hoogte tegen de muur. 500/0,13=3846N.

Een aantal parameters verzamelen. Productklasse A (middelmatig) fa=1, veranderlijk belasting (zie uitleg) fb=2/3, aanname dat wringing te verwaarlozen is fw=1, sterkteklasse 8.8 (gemiddelde bouwmarkt bout) met Re = 640N/mm² (min vloeigrens) en 0,7 veiligheidsfactor voor kerfwerking en fouten in materiaal. De toelaatbare spanning is fa*fb*fw*0,7*Re=1*2/3*1*0,7*640=298N/mm²

Een aanname is dat de muur en de wasbak ook stevig genoeg is.

Spanningsdoorsnede As>=F / toelaatbare spanning=3846/298=12,9mm² en dat is een M5 bout of 2x M4 bouten. 2x M10 bouten zitten factor 9 bovenop. Nu we weten dat de bouten niet snel gaat breken of je moet al overdreven met het smijten van iets op een wasbak.

De volgende vraag is of de bouten in de muren blijven zitten. Als je 3846N over 2 bouten spreidt, dan zit je minstens 1,9kN aan een bout te trekken. Lengte en dikte van een bout, pluggen,... heeft invloed op hoe stevig het in de muur zit.

Te goedkope 8.8 bouten kunnen dermate slecht geproduceerd worden dat ze een schroefdraad van 4.6 of 5.6 sterkteklasse hebben (factor 2,67x slechter dan normaal). http://catalogue.fabory.com/nl/randont.asp

Bij afschuiving zou de massa van een wasbak heel dicht bij de muur moeten zijn zodat het aangrijpingspunt van het gewicht ook dicht bij de muur moet zijn. Een radiator hangt met zijn zwaartepunt dicht bij de muur en strekt niet ver van de muur uit. Op stalen leidingen netjes kan je een radiator nog wat laten steunen.
Afbeeldingslocatie: http://thegreenguy.typepad.com/thegreenguy/WindowsLiveWriter/radiator.jpg
Radiator

Afbeeldingslocatie: http://zucht.cc/blogs/images/wasbak.jpg
Wasbak
De afvoer is van niet al te stevig plastic, nepmetaal of beetje metaal. Daarop wil ik geen wasbak laten steunen.

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 04-05-2009 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Snelle Henkie schreef op maandag 04 mei 2009 @ 01:13:
Ging even om de draaimomenten die genoemd werden.
Je hebt het dan over het draaimoment dat je zou kunnen veroorzaken als je met je volle gewicht aan de radiator zou gaan hangen? Ik denk dat er weinig montagesystemen zijn (op de chemische ankers na) die hier goed op zijn berekend. Een plug of een keilbout is velen malen sterker in de verticale last dan in de horizontale last (en wel dan van de muur af).

Tja en verder, net zoals je niet aan keukenkastjes moet gaan hangen moet je ook niet aan radiatoren hangen 8)7 , het is niet voor gemaakt.
rapture schreef op maandag 04 mei 2009 @ 01:37:
[...]
Mompelt iets over een meisje op een wasbak smijten en maar afvragen waarom die wasbakken regelmatig stuk gaan of op de grond vallen. Niet alleen de massa, maar ook de kinetische energie moet nog opgevangen worden.
Prachtige post, maar ik zie toch een aantal hiaten.

Je hebt het over een persoon van 75kg die op 50cm afstand van de muur op een keramische wasbak van 25kg gaat zitten. Waarom gaat dat meisje op die wasbak zitten, dat is omdat er - neem ik aan - daarna geslachtsverkeer plaats gaat vinden waardoor er nog allemaal extra dynamische krachten op de constructie komen te staan ;) .

Ik zie hier een major FAIL en dit gaat niet werken - ook al zet je die wasbak met 2xM10 vast. Het probleem is hierin de sterkte van het materiaal. De wasbak zal uiteindelijk breken. De enige optie is om een stalen wasbak te nemen of een keramische wasbak met een stalen frame. Vrij hangende natuurstenen wasbakken zijn voor zover ik ze heb gezien ook meestal (dan wel niet zichtbaar) met staal versterkt.

Overigens denk ik verder dat de fabrikant perfect kan vertellen welk montagemateriaal het meest geschikt is.

edit: Ik heb heel wat constructies gezien maar nog nooit meegemaakt dat een wasbak op een afvoer leunt, en als die dat wel doet dan merk je dat wel bij het leeghalen van de zwanenhals idd. Of nog sterker: op het moment dat je de kraan open zet ligt die wasbak al op je tenen _O- .

edit2: Het laten steunen van radiatoren op leidingen is gewoon geen goed plan. Door het laten steunen van een radiator op een leiding trek je die leiding een bepaalde richting op. Dit kan alleen maar negatieve effecten hebben, zoals dat een leiding tegen de wand van een gat in de muur wordt gedrukt. Door slechte montage en te gaan zitten op de radiator kan je zo de leiding verbuigen met lekkage tot gevolg. Om nog maar te zijgen over de moeizaamheid die het op gaat leveren om de verschillende koppelingen nog vast te krijgen (en eventueel weer los). Dat je een leiding een paar mm aantrekt oké maar dat gaan echt geen cm's zijn en je moet ook geen extra krachten op de leiding gaan zetten door ondegelijke montage van de radiator.

[ Voor 21% gewijzigd door LauPro op 04-05-2009 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

LauPro schreef op maandag 04 mei 2009 @ 02:37:
Prachtige post, maar ik zie toch een aantal hiaten.
rapture schreef op maandag 04 mei 2009 @ 01:37:
Bij mij strekt de wasbak tot een halve meter van de muur en in worst case wordt het meisje hierop gezet. Een persoon kan je als 75kg aannemen en om nog wat veiliger te zitten (oa de massa van de wasbak erbij nemen of een emmertje water in de wasbak) 100kg. Een berekening in rust. 100*10*0,5=500Nm. Er is slechts 13cm hoogte tegen de muur. 500/0,13=3846N.
[...]
Een aanname is dat de muur en de wasbak ook stevig genoeg is.
Ik liet weten dat ik niet aan het dynamische gaat beginnen. Anders moet ik beginnen te schatten hoe je ze erop laat landen en hoeveel afgelegde weg * kracht is gelijk aan arbeid. Enzovoort, dat wordt helemaal speculeren. Ze zit dus stil op de wasbak.

Ik had twijfels bij de sterkte van de wasbak en de muur. We hebben een aantal gebarsten wasbakken in het studentenhuis en in mijn vorige studentenhuis hebben ze eentje doen vallen.

Wat de berekening laat zien, is dat M10 bouten meer dan dik genoeg zijn, maar er zijn nog andere bottlenecks. Het is niet omdat een bout niet breekt, dat het niet uit de muur los kan komen. Een langere bout en plug kan meer contact met de muur hebben voor zodat het minder snel los gaat komen.
IorGie schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:51:
Schroeven M10.

Tot zover je ervaring. Bouten en moeren heb je in M maten. Schroeven gaan gewoon in mm
Spraakverwarring schroef en bout

In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantvormig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien door een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant- of zeskant of in de kop verkregen dan spreekt men van een schroef. Bijvoorbeeld: een "moerbout" en een "houtschroef". Wikipedia: Bout (verbinding)
Afbeeldingslocatie: http://www.mavikarting.net/admin/thumbnail/LQTH06201.jpg
zeskantbout

Afbeeldingslocatie: http://www.wvahellendoorn.nl/images/inbusbout_132.jpg
cilinderkopschroef met binnenzeskant

Als het een M10 schroefdraad heeft, dan blijft het een M10.

[ Voor 30% gewijzigd door rapture op 04-05-2009 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

rapture schreef op maandag 04 mei 2009 @ 03:09:
Ik liet weten dat ik niet aan het dynamische gaat beginnen. Anders moet ik beginnen te schatten hoe je ze erop laat landen en hoeveel afgelegde weg * kracht is gelijk aan arbeid. Enzovoort, dat wordt helemaal speculeren. Ze zit dus stil op de wasbak.
Om te beginnen kan je uitgaan van 2 personen, dus zeker nog een 100kg extra. De dynamische krachten zijn ten dele ook wel op te vangen met de veiligheidsfactors in het materiaal.
Ik had twijfels bij de sterkte van de wasbak en de muur. We hebben een aantal gebarsten wasbakken in het studentenhuis en in mijn vorige studentenhuis hebben ze eentje doen vallen.
Dat lijkt mij ook geen gekke conclusie omdat als je constructies wil maken waar je een paar honderd KG 50cm uit de basis wil kunnen ondersteunen je dit eigenlijk gewoon deel moet laten uitmaken van de constructie, in het geval de muur zelf. Je zou een betonnen met staal bewapende wasbak kunnen maken die wel vrij van de vloer is. Hier kan je makkelijk honderden kilo's gewicht op laten rusten. Maar dan moet het dus een integraal onderdeel van de constructie zijn.
Wat de berekening laat zien, is dat M10 bouten meer dan dik genoeg zijn, maar er zijn nog andere bottlenecks. Het is niet omdat een bout niet breekt, dat het niet uit de muur los kan komen. Een langere bout en plug kan meer contact met de muur hebben voor zodat het minder snel los gaat komen.
Ik weet niet of je wel eens met keilbouten hebt gewerkt maar op een gegeven moment trek je eerder de steen kapot dan dat die bout ergens heen gaat. De meeste keilbouten worden gebruikt om er zware lasten aan te hangen maar je kan natuurlijk een langer model nemen als zo meer weerstand wil maken, al hoewel het concept keilbout dan niet helemaal meer werkt omdat de ankerbladen dan wel heel lang worden. Ik zou dan toch aan een chemisch ankel gaan denken.

Maarja, waar hebben we het over? Meisjes in studentenhuizen die op wasbakken gaan zitten?
Als het een M10 schroefdraad heeft, dan blijft het een M10.
M10 slaat alleen maar op het schroefdraad, dat klopt. Het maakt verder niet uit of je nu inbus, drie- of zeskantsbouten gebruikt etc. De dikte van de schroefdraad geeft doorgaans wel de sterkte aan. En natuurlijk heb je nog de materiaalklasses maar ik denk dat 99% van de montages na oplevering casco gewoon met regulier bouwmarktspul gebeuren. Pas in de industrie of bij speciale staalconstructies gaan die kritische normen gelden.
offtopic:
Zie mijn ander topique over een ophanging aan een staalconstructie. Hier zou ik nooit bouwmarktspul voor gebruiken of je moet het ernstig overdimensioneren.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 04-05-2009 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Die schroeven houden het wel, heb een keer een paar honderd kilo aan een vakwerkconstructie gehangen en dat waren een stuk of 20 M8 boutjes.

Je kan echter moeilijk de kracht die de muur kan houden berekenen, dus hier geldt waarschijnlijk more is more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 15:34

JAMF

010 the number of the best

En daarom verkopen ze bij de bouwmartk kant-en-klare setjes voor wastafels en radiatoren..

Dan hoef je het zelf niet te bedenken 8)7

en verget het belangrijste niet: het boorgat schoonblazen/borstelen voor je de plug plaatst

[ Voor 27% gewijzigd door JAMF op 08-05-2009 15:29 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Pagina: 1