Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het project - de speaker flightcase

Pagina: 1
Acties:

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
Een nieuwe member, die natuurlijk gelijk weer met een vraag komt.

Ik ben al een tijdje bezig met een eigen draagbare speakerinstallatie.

De grote lijnen; het is een flightcase, waarin ik een autoversterker heb verstopt, samen met speakers (Bose :)) en een accu (uit een aggregaat) van 12 Volt en 18 Ampere (18Ah -> Amperage per uur?)
Ik heb hem al aan de praat gekregen (tot mijn grote verbazing, het was mijn eerste 'grote' project), maar nu zit ik een beetje vast.

Ik heb een kleine switch ergens vandaan getoverd, maar ik vroeg bij de Technica (Nijmeegse tweakers moeten die natuurlijk kennen ;)) of deze switch het wel aankon, het amperage. Hij zei nee. Dus vroeg ik wat ik kon doen, en hij liet me een autocircuit zien, eentje van max 30A, die ervoor zorgde dat ik een kleinere switch kon aansluiten. En nu heb ik geen idee hoe ik het moet aansluiten. Bijgevoegd een foto van het circuit en de switch zelf.
(En om een beetje te pochen, de koffer)Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1194/doos.jpg

Als iemand zelf ervaring ermee heeft, zou het fijn zijn als die me kon helpen :)

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/7833/switchr.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Wat wil je dat het relais doet?

Er is trouwens een heel topic over dit idee, een draagbare radio:

mooiste bierkrat radio [deel 3]

P.S Amperage bestaat niet, je hebt het dan over "stroom". Een stroom van 5A

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2009 16:20 ]

• HotFix
Volgens de man van technica zou ik met het relais een tussenschakeling kunnen vormen, zodat ik die kon schakelen tussen de accu en de schakelaar. Waarmee ik dus voorkom dat de schakelaar direct doorbrand.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
HotFix schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:34:
Volgens de man van technica zou ik met het relais een tussenschakeling kunnen vormen, zodat ik die kon schakelen tussen de accu en de schakelaar. Waarmee ik dus voorkom dat de schakelaar direct doorbrand.
Kan je niet beter gewoon een goede schakelaar aanschaffen? Of als je echt die schakeling wilt maken, even langs de electronicaboer :)

• HotFix
Als mijn versterker maar 3A verbruikt, kan ik dan niet een switch van 3A gebruiken? Volgens wat ik weet, gaat er maar 3A doorheen, ookal geeft de accu 18A. Klopt dit? Zo ja, dan kan ik gerust die switch aansluiten

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Die 18Ah is de capaciteit, dat wil zeggen dat die accu 18 uur lang 1A kan leveren, of 1 uur lang 18A, of.... (uiteraard beperkt door de stroom die de accu aankan, alles eruit in 1 seconde geeft een mooie knal).

Het klopt inderdaad dat je schakelaar enkel de stroom die maximaal door je versterker wordt verbruikt moet kunnen leveren, maar aangezien je met lage spanning (12V) werkt zit je met een hogere stroom voor hetzelfde vermogen, voor 120W moet er 10A vloeien.
Als je zeker bent dat je max 3A verbruikt kan je idd een switch van 3A gebruiken, wil je het relais gebruiken dan kan je best eens kijken of de pinout niet op de behuizing gedrukt staat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Probeer achter de pinout te komen door op 1 van de pinnen verbinden met een van de polen en dan de rest proberen, als je een klik hoort heb je de spoel te pakken. Waarschijnlijk is het het beste om een weerstand voor de spoel te zetten maar ik weet niet hoe dit zit bij een autorelais. Als de spoel dan bekrachtigd is moet je kijken welke 2 pinnen nu fysiek verbonden zijn. Als je dat hebt gevonden moet je dit schema gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
+                -       +                -  
|                |       |                | 
 \schakelaar     >       |                |
|                > ===  \                 |
|                >       |                | 
|________________|       |___[versterker]_|

groeten van een mede-Nijmegenaar :P

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

na wat zoeken op de volgende pagina uitgekomen: http://nrjrealiste.fr/oil/relais.html

Afbeeldingslocatie: http://nrjrealiste.fr/oil/elec/relaiselec5.jpg
Ik denk dat alle autorelais redelijk gelijk zijn qua pinout, ook lijken de nummers te kloppen met jouw plaatje.

Zit er trouwens niet, net zoals op een autoradio, een remote aansluiting op je versterker? zo ja dan kan je de schakelaar hier aan hangen en heb je het gehele relais niet nodig.

edit:
Te zien aan je plaatje zitten er een 3 polige plug voor je voeding waarvan je er 2 naar de + hebt en 1 naar de massa. Dat bevestigt mijn remote verhaal van hierboven wel een beetje.

[ Voor 17% gewijzigd door StapelPanda op 23-04-2009 22:54 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

w1z13 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:10:
code:
1
2
3
4
5
6
+                -       +                -  
|                85      30               | 
 \schakelaar     >       |                |
|                > ===  \                 |
|                >       |                | 
|_______________86       87__[versterker]_|
ff de nummertjes van t relais pinout schema toegevoegd ;)

• HotFix
Haha, inderdaad geweldig werk weer. GoT delivers :D _/-\o_
Ik heb het toegepast met het relais, en het werkt perfect.

Nu heb ik nog een andere vraag, die hier denk ik best bij kan. De bas uit dit ding is niet bepaald veel :o . Ik heb meerdere tips gekregen, een paar permanent en eentje die ik tijdelijk kan toepassen om te kijken of het werkt.

Die tijdelijke was een stuk ruimte opvullen met schuim oid, heb ik gedaan en het klonk direct een stuk beter. Maar, nu ik weet hoe de bose boxjes klonken voordat ik ze sloopte, merk ik dat er nog steeds weinig bas uit komt. Een permanente tip was dus om een paar kleine gaatjes te boren in de zijkant (niet onder de speakers, kennelijk). Is dit iets wat ik kan doen om de bas beter te laten klinken, en uberhaupt te horen? :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

gaten maken ja.. "bass port" (google it)

• HotFix
Hmm, volgens wikipedia, bij voorkeur aan de voorkant. Moet ik dan per se een pijpje plaatjes? of is dat niet nodig? En natuurlijk, hoe groot zou het moeten zijn, of hebben jullie daarvoor te weinig info?
Pagina: 1