[HTML] Postcode gebieden Nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:23
Ik wil graag op een website een kaart van Nederland plaatsen met daarop de twee cijferige postcode gebieden. Zo een kaart is vrij makkelijk te vinden, maar nu wil ik daar per postcode gebied gegevens op kwijt.

Het liefst wil ik per postcode gebied een ander kleurtje in kunnen stellen, maar minimaal moet er een getal in te komen staan. Om dit te bereiken dacht ik een image map te gebruiken (ranzig, maar iets anders zie ik niet zo snel lukken). Het probleem is dat je dan alle coordinaten van de image maps mee moet geven. Aangezien de gebieden geen mooie vierkantjes zijn krijg je volgens mij nogal een berg HTML code.

Op zich niet erg, maar hoe gaan de browsers daar mee om? Weet iemand misschien een andere oplossing? Ik heb ook zitten kijken naar het server-side tekenen van de vakjes, maar ik denk niet dat de server dat op zo een schaal gaat trekken. Weet iemand wellicht een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:27

Spooksel

Spooksel!

Een imagemap met een moeilijk grote berg polygoon coords gaat wel werken hoor. Een beetje browser moet dat wel aan kunnen!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Volgens mij is HTML niet de benadering die je zou willen kiezen. Kijk naar iets dat geo-informatie goed kan weergeven. Het eerste dat mij tebinnen schiet is SVG (Scalable Vector Graphics). Met de juiste tools kun je hele mooie kaartjes in SVG maken.

edit:
zie bijvoorbeeld: Wikipedia: Bestand:Canadian postal district map.svg
Voordeel van SVG is dat je evt ook controls eraan kan hangen zodat je kan zoomen, pannen, etc

[ Voor 34% gewijzigd door Korakal op 23-04-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Events kun je er wel aan koppelen met een image-map, maar kleurtjes aanpassen e.d. wordt lastig.

Ik zou hier gewoon een flash-element van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
SVG is op zich wel een idee, jammer dat niet alle browsers het nog standaard ondersteunen. Vooral de grootste niet...

Flash zou ook nog kunnen, kun je op zich ook weer fancy dingen mee doen natuurlijk...het wordt alleen nog even lastig om de data vanuit de database naar Flash te krijgen (aka gebrek aan kennis van mijn kant ;)). Maar dat is uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Naja, SVG wordt net zo 'niet standaard' ondersteund als Flash - voor beiden heb je een plugin nodig (al wordt Flash vaker standaard geinstalleerd en de evt benodigde SVG plugin niet). Overigens lijkt mijn IE7 dat wel gewoon standaard te ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Korakal schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:46:
Naja, SVG wordt net zo 'niet standaard' ondersteund als Flash - voor beiden heb je een plugin nodig (al wordt Flash vaker standaard geinstalleerd en de evt benodigde SVG plugin niet). Overigens lijkt mijn IE7 dat wel gewoon standaard te ondersteunen...
Omgekeerd juist: SVG zit in alle standaardbrowsers (behalve IE6 dan, boo hoo) terwijl je flash nog overal moet installeren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Wekko schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:27:
Op zich niet erg, maar hoe gaan de browsers daar mee om? Weet iemand misschien een andere oplossing? Ik heb ook zitten kijken naar het server-side tekenen van de vakjes, maar ik denk niet dat de server dat op zo een schaal gaat trekken. Weet iemand wellicht een betere oplossing?
Minnesota Mapserver kan prima serverside kaartjes voor je renderen. Als je dan clientside OpenLayers gebruikt heb je alle controls ook direct op je website staan.
Je kan op de mapserver per gebied een kleurtje instellen en het geheel is nog queryable ook.

Voorbeeldjes:
http://geoserver.itc.nl/mapserver/openLayersEnschede.html
http://geoserver.itc.nl/mapserver/openlayersquery.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Boeboe schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:52:
[...]

Omgekeerd juist: SVG zit in alle standaardbrowsers (behalve IE6 dan, boo hoo) terwijl je flash nog overal moet installeren.
IE7 ondersteunt het ook niet (bij mij niet in ieder geval)...en dat is toch een veelgebruikte browser helaas.

Ik ga me even in dat openlayers verhaal verdiepen, ziet er wel erg bruikbaar uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Het totale gebrek aan documentatie wil niet echt helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

Wekko schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:23:
Het totale gebrek aan documentatie wil niet echt helpen...
Heb je de mogelijkheid om Minnesota Mapserver te installeren samen met apache en php op een server?
Zo ja, dan kan ik wel wat tutorials in je mailbox stoppen om je verder te helpen.
Openlayers zou ook SVG moeten kunnen, maar daar heb ik 0 ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
PeaceNlove schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:41:
[...]

Heb je de mogelijkheid om Minnesota Mapserver te installeren samen met apache en php op een server?
Zo ja, dan kan ik wel wat tutorials in je mailbox stoppen om je verder te helpen.
Openlayers zou ook SVG moeten kunnen, maar daar heb ik 0 ervaring mee.
Helaas, ik moet op het Microsoft platform werken (ASP of ASP.NET). Ik denk toch dat ik voor SVG ga. Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Als je kiest voor iets als SVG, dan zou ik je toch aanraden Flash te gebruiken. De marktpenetratie is veel hoger + je kunt veel meer in Flash qua interactie (of in ieder geval veel eenvoudiger).

SVG wordt zelden gebruikt (om die reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

TeeDee

CQB 241

Deepearth in combinatie met een van de vele KML export tools. Vervolgens een mapping van (bij benadering) de postcode gebieden op de GPS coordinaten.

De KML kan je importeren (desnoods kan daar wel iets voor geschreven worden) in Deepearth, gebieden mappen en per regio/postcode gebied in Deepearth een kleurtje instellen (desgewenst met opacity).

En ja, dit is mogelijk in Silverlight dus zo goed als cross-browser. Als je toch met ASP.net aan de slag gaat is Silverlight een makkelijkere keuze dan flash ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TeeDee op 23-04-2009 16:15 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Boeboe schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:52:
[...]
IE7 en IE8 zijn zeker nog steeds geen standaard browsers ;)

Kijk ook even naar de tips in dit topic: Kleuren in een wereldkaart

[ Voor 14% gewijzigd door BtM909 op 23-04-2009 16:20 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

TeeDee schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:15:
En ja, dit is mogelijk in Silverlight dus zo goed als cross-browser. Als je toch met ASP.net aan de slag gaat is Silverlight een makkelijkere keuze dan flash ;)
Nee dat is typisch Microsoft-denken. Je keuze maak je op basis van marktpenetratie (en dus gebruikersgemak), niet op basis van je eigen gemak.

Silverlight is verre van standaard en kan ik derhalve ook niet aanraden voor gebruik in normale websites.

[ Voor 40% gewijzigd door Bosmonster op 23-04-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Bosmonster schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:15:
[...]

Nee dat is typisch Microsoft-denken. Je keuze maak je op basis van marktpenetratie (en dus gebruikersgemak), niet op basis van je eigen gemak.

Silverlight is verre van standaard en kan ik derhalve ook niet aanraden voor gebruik in normale websites.
Helaas, ik moet op het Microsoft platform werken (ASP of ASP.NET).
De koppeling hier lijkt me wat duidelijker. Wil je toch zonodig in het (op dit moment) populairdere flash aan de slag wordt het lastig om dit direct te doen. Je zal dan met services en evt. posts naar een aparte WCF / Webservices laag moeten babbelen.

De reden waarom ik Silverlight aandraag is omdat dus specifiek op een MS platform moet werken.

[ Voor 27% gewijzigd door TeeDee op 23-04-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

TeeDee schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:17:
De koppeling hier lijkt me wat duidelijker. Wil je toch zonodig in het (op dit moment) populairdere flash aan de slag wordt het lastig om dit direct te doen. Je zal dan met services en evt. posts naar een aparte WCF / Webservices laag moeten babbelen.

De reden waarom ik Silverlight aandraag is omdat dus specifiek op een MS platform moet werken.
Precies, dat zeg ik. Je verkiest je eigen gemak boven het gemak van de eindgebruiker. Dat je je gebruikers verplicht om Silverlight te installeren boeit je niet. Of waarschijnlijker: dat het merendeel van je gebruikers heel je kaart niet zullen zien/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Bosmonster schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:38:
[...]

Precies, dat zeg ik. Je verkiest je eigen gemak boven het gemak van de eindgebruiker. Dat je je gebruikers verplicht om Silverlight te installeren boeit je niet. Of waarschijnlijker: dat het merendeel van je gebruikers heel je kaart niet zullen zien/gebruiken.
Ik zeg toch ook niet dat je het verkeerd hebt. Ik baseer me alleen op informatie van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Waarom gebruik je niet gewoon google maps? Daar kan je heel mooi polygonen op tekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door Pkunk op 23-04-2009 20:03 ]

Hallo met Tim

Pagina: 1