Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 15:40

Jan Laros

Aerschtuner

Topicstarter
Wij zijn aan het brainen over een uitbreiding op de HR-applicatie. De klant wil er vanaf dat de HR-afdeling steeds bezig is met het inkloppen van het BSN van medewerkers in het SAP-systeem. Ze willen dit eigenlijk oplossen door het in de self service portal op te nemen, maar dit is dermate veel maatwerk dat het niet rendabel is en bovendien lijkt het ons niet geheel verantwoord om een medewerker de mogelijkheid te geven zijn BSN te veranderen.

Nu kwam de klant met de suggestie om al tijdens de sollicitatieprocedure (dit gebeurt digitaal met SAP e-Recruiting) aan de kandidaat te vragen zijn BSN in te vullen en te interfacen naar SAP ECC. Een collega riep echter dat dit bij wet verboden is en dat een werkgever niet mag vragen om het BSN tijdens de sollicitatieprocedure. Is dit wel zo? We hebben het nagevraagd bij het BSN-service punt van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, maar die konden niet direct een duidelijk antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De werkgever mag het BSN alleen gebruiken bij de informatieuitwisseling met de belastingdienst, toch?
Waarom kost het steeds weer inkloppen van BSNs de HR-afdeling zoveel tijd? Kost het intypen van de naam zoveel minder tijd? Laat men de naam wel in eigen beheer? Ik vind het een beetje lastig me een voorstelling te maken van wat hoe moet worden gedaan, en hoe dat nu gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 23-04-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Is het niet zo m.b.t. Privacy alleen vragen om gegevens die je nodig hebt ter verwerking van? In dit geval een sollicitatie? Bij een mogelijkheid tot nader tot elkaar komen (dus nog geen overeenkomst) heb je geen bsn nodig en dus ook niet toegestaan.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Sowieso lijkt me het wenselijk dat BSN gecheckt wordt met het identiteitsbewijs dat na indiensttreding wordt ingeleverd. Procesmatig moet HR er toch al iets mee doen en dan is het registreren van een BSN eenvoudig mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Bij een sollicitatie mag je alleen vragen om direct functie gerelateerde informatie. Je zou dus bij wijze niet eens mogen vragen of iemand vrouw/man is / zijn geboorteplaats is als dit niet van direct belang is voor de uitvoering van zijn/haar functie. Dat niet iedereen zich hier aan conformeert komt doordat functiegerelateerd per vacature een vrij breed begrip is en lastig te controleren.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 23-04-2009 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Van een website trouwens het volgende:
Welke organisaties gebruiken het burgerservicenummer?

... bijvoorbeeld werkgevers het BSN moeten gebruiken voor het doorgeven van loongegevens aan de Belastingdienst. ...

De algemene regel blijft: Als een organisatie geen persoonsgebonden gegevens, waaronder een persoonsnummer, van u hoeft vast te leggen voor de uit te voeren handeling of dienst dan mag die organisatie ook het BSN niet vastleggen of gebruiken.

Mag een bedrijf mijn burgerservicenummer gebruiken?

Dat ligt er aan. Als u bij het bedrijf werkt moet dit bedrijf als werkgever gegevens over uw loon uitwisselen met de belastingdienst met gebruikmaking van uw burgerservicenummer (BSN). Het bedrijf mag het BSN niet gebruiken voor andere zaken, zonder een specifieke wettelijke grondslag. Een bedrijf mag dat zelfs niet als u daar toestemming voor heeft gegeven.
En kun je zoals eerder gevraag het proces wat inzichtelijker maken?

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 23-04-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Topicstarter
begintmeta schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:42:
De werkgever mag het BSN alleen gebruiken bij de informatieuitwisseling met de belastingdienst, toch?
Waarom kost het steeds weer inkloppen van BSNs de HR-afdeling zoveel tijd? Kost het intypen van de naam zoveel minder tijd? Laat men de naam wel in eigen beheer? Ik vind het een beetje lastig me een voorstelling te maken van wat hoe moet worden gedaan, en hoe dat nu gaat.
Het gaat om een change die geïnitieerd is door de klant. De reden daarachter is ons ook niet helemaal duidelijk, maar wij willen (op verzoek van de change manager die met budgetten kampt ;) ) kritisch naar het change request kijken. We hebben de stelling van de collega: "vragen naar het BSN van iemand die (nog) niet in dienst is, is verboden". Dat is voor ons een aanknopingspunt om de change te ontkrachten en we willen dat graag bevestigd zien. We kunnen dat echter niet 1-2-3 vinden.
PcDealer schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:44:
Is het niet zo m.b.t. Privacy alleen vragen om gegevens die je nodig hebt ter verwerking van? In dit geval een sollicitatie? Bij een mogelijkheid tot nader tot elkaar komen (dus nog geen overeenkomst) heb je geen bsn nodig en dus ook niet toegestaan.
Heb je hier toevallig een bron van die dit bevestigt?
Rukapul schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:47:
Sowieso lijkt me het wenselijk dat BSN gecheckt wordt met het identiteitsbewijs dat na indiensttreding wordt ingeleverd. Procesmatig moet HR er toch al iets mee doen en dan is het registreren van een BSN eenvoudig mee te nemen.
Dit is ook ons idee en dit blijft volgens mij ook altijd nodig. Daar verandert het digitaal aanleveren van het BSN door de kandidaat of medewerker niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Het vastleggen van een BSN voor de daadwerkelijke indiensttreding lijkt mij toch te ver gaan volgens onderstaande uitleg. Bij een sollicitant is en nog geen sprake van loonbetaling dus dan heb je specifieke wettelijke grondslagen nodig om een BSN vast te leggen. En die ontbreken volgens mij. Pas als de sollicitant werknemer is geworden en er salaris uitbetaald dient te worden is het vastleggen van het BSN wettelijk toegestaan. Ik zie trouwens echt niet in dat het inkloppen van een BSN te veel tijd is voor de HR afdeling. Ik zie veel meer gevaar in het feit dat de werknemer zelf zijn BSN kan aanpassen, daar is geen enkele reden toe.

Mag een bedrijf mijn burgerservicenummer gebruiken?

Dat ligt er aan. Als u bij het bedrijf werkt moet dit bedrijf als werkgever gegevens over uw loon uitwisselen met de belastingdienst met gebruikmaking van uw burgerservicenummer (BSN). Het bedrijf mag het BSN niet gebruiken voor andere zaken, zonder een specifieke wettelijke grondslag. Een bedrijf mag dat zelfs niet als u daar toestemming voor heeft gegeven.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rukapul schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:47:
Het scheelt wel typewerk eventueel (9 cijfertjes...), maar zoals ik al eerder probeerde aan te geven zou ik niet weten welke verbetering men wil aanbrengen. 't lijkt me los van of het mag of niet een vrij onzinnige vraag eerlijk gezegd, als dit soort vragen vaak voorkomen kan ik me een voorstelling maken van waarom men met budgetten kampt ;) of ik begrijp het totaal niet.

@Mighty hierboven, dat leek mij inderdaad ook al.

Nog een aanwijzing gevonden
Verbod verstrekking BSN/sofinummers

De de wettelijke regelingen omtrent het verstrekken van sofi-nummers van uitzendkrachten zijn aangepast. Het is aan een uitzendonderneming namelijk niet toegestaan om Burgerservicenummers (BSN)/sofinummers van uitzendkrachten te verstrekken aan opdrachtgevers.

Een sofinummer is een persoonsgegeven in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het vastleggen en het gebruik van het BSN/sofinummer is daarom aan strikte regels gebonden en mag alleen bij of krachtens de wet worden gebruikt.

In het “Besluit gebruik sofi-nummer Wbp” staat limitatief opgesomd aan welke instanties en voor welk doel dit persoonsgegeven van een werknemer verstrekt mag worden. De verstrekking van BSN/sofinummers door uitzendondernemingen aan opdrachtgevers is er niet in opgenomen en is derhalve niet toegestaan.

Dit betekent dat het verstrekken van BSN/sofinummers een overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens oplevert. Zelfs als de uitzendkracht er zelf schriftelijk mee akkoord gaat, blijft het een overtreding.

Bij overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens kunnen boetes opgelegd worden door het College Bescherming Persoonsgegevens.

Wij kunnen u daarom niet meer voorzien van het BSN/sofinummer. Indien u dit sofinummer wilt gebruiken dient u zelf op de eerste werkdag deze gegevens te verkrijgen door een kopie te maken van het legitimatiebewijs van de medewerker.

Bron: NBBU
Maar goed of je het niet mag vragen is eigenlijk weer wat anders, de sollicitant zal het in ieder geval niet hoeven geven, en mogelijk mag je het antwoord als dat komt niet registreren (dus dan schiet je er niets mee op.

Het CBP zou je overigens eventueel ook verder kunnen helpen.

[ Voor 61% gewijzigd door begintmeta op 23-04-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Voor zover ik weet mag het gewoon niet. Maar als ik dit dan zie:

http://www.kombijdepoliti....aspx?vnr=03-pv-09-1#nogo

Daar wordt ook gewoon je BSN gevraagd, .. om te solliciteren bij de politie :)

Ik weet wel, de reden waarom het vaak wordt gevraagd is om duplicate personen te voorkomen in de database. Met sofinummer / bsn wordt dan ontdubbeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 23-04-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:31

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Bij de politie, defensie en andere belangrijke overheidsinstanties worden uitzonderingen gemaakt lijkt me. Voordat er namelijk ook maar iets met een sollicitatie gedaan wordt daar, zal men eerst een achtergrond check willen doen. Criminelen en ander tuig wil je namelijk niet hebben ;)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

rob_erwt

What does this button do?

Anoniem: 14124 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:17:
Voor zover ik weet mag het gewoon niet. Maar als ik dit dan zie:

http://www.kombijdepoliti....aspx?vnr=03-pv-09-1#nogo

Daar wordt ook gewoon je BSN gevraagd, .. om te solliciteren bij de politie :)
Bij de politie is er dan waarschijnlijk weer sprake van 'een specifieke wettelijke grondslag'. Iets met antecedenten onderzoek enzo. ;)

Edit: wat MueR zegt dus.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door rob_erwt op 23-04-2009 12:39 . Reden: te laat ]

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier (en nog meer hier) wat relevante tekst

MueR, 't moet dan wel wettelijk geregeld zijn dat dat mag.

offtopic:
Overigens vind ik het wel slordig dat de politie dergelijke gegevens plaintext wil door laten geven, vergelijk ook hier

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 23-04-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
En dan nog, stel dat het mag... Vragen staat vrij, maar je kunt een sollicitant niet verplichten om het te geven en het lijkt me ook niet dat je een kandidaat al gaat afwijzen in het proces omdat hij niet direct zijn bsn nummer wil geven. Dus, stel dat het mag, dan zul je de change zo moeten bouwen dat je meestal wel het BSN nummer invult, maar dat er ook een workaround is als het niet gebeurt. Volgens mij een mooi excuus om onder je change uit te komen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Toch staat er bij die vacaturesite van de Politie dat het BSN uitsluitend zal worden gebruikt voor administratieve doeleinden, dat heeft dus verder niks met een check te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

riddles schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:21:
En dan nog, stel dat het mag... Vragen staat vrij, maar je kunt een sollicitant niet verplichten om het te geven en het lijkt me ook niet dat je een kandidaat al gaat afwijzen in het proces omdat hij niet direct zijn bsn nummer wil geven.
Even afgezien daarvan, veel mensen kennen hun BSN niet en moeten dit opzoeken. Dus zelfs dan zul je het later moeten kunnen invoeren en niet direct. (dus al afgezien van het feit dat het niet mag).

En waarom is HR zoveel tijd daarmee kwijt? Omdat het vinullen van een een veel cijverig nummer dat geverifieerd en/of gecorrigeerd moet worden stiekum complexer is dan gedacht? Wellicht kun je beter dit workflow optimaliseren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Vziw heeft het helemaal geen plaats op een sollicitatiegesprek. Dat zijn gegevens die je verstrekt op het moment van indiensttreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

leuk_he schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:44:
[...]

Even afgezien daarvan, veel mensen kennen hun BSN niet en moeten dit opzoeken. Dus zelfs dan zul je het later moeten kunnen invoeren en niet direct. (dus al afgezien van het feit dat het niet mag).
Staat op je id-bewijs wat eigenlijk iedereen bij zich heeft (in therie dan)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Jan Laros schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:57:

[...]

Heb je hier toevallig een bron van die dit bevestigt?

[...]
Zie post boven je :)

Anders zal het wel op www.cbpweb.nl staan. Ik geloof dat ik het daar een keer ben tegen gekomen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Wat een ongelooflijk bullshit rfc is dit :D

Mensen zelf even een BSN nummer in laten voeren, omdat HR het zat is? Waar zijn ze anders voor ;)

Nee even serieus. Hoe wil je mensen autoriseren om deze BSN nummers in te voeren? Ze zijn immers nog niet bekend bij HR en hebben naar neem ik aan, geen personeelsnummer. Ik mag hopen dat zonder personeelsnummer (dus geen werknemer en niet in dienst) je nergens een account kán krijgen en kán inloggen.

Hoe wil je anders waarborgen dat bij uitdiensttreding de accounts automagisch gelocked worden? Ik zou toch graag de Windows domein accounts gelocked willen zien en nog wat andere core systemen als SAP ECC*.

Tegenvoorstel wat je kan doen is het volgende:
Maak een fatsoenlijke Word template met vaste velden waar de nieuwe werknemer zélf (jaja ;) ) zijn BSN nummer kan toevoegen. Zo kan het document van te voren worden ingeleverd bij HR voordat de eerste werkdag begint, eventueel met kopie van identificatiebewijs en autorisatie leidinggevende en andere documenten.

En nu hopen dat Word templates bij een ander team liggen ;)

Ik kan wel raden wat de volgende rfc wordt: namelijk het automatisch inlezen van bepaalde Word documenten -O- Maar dat kunnen ze dan makkelijk kopiëren en plakken en gaat sneller dan overtikken.

Overigens vermoed dat ik de kosten van het vermeubelen van het automatisch inladen of van het door toekomstige medewerkers veel hoger ligt dan een HR miep het even overneemt. Misschien kan je het ook over die boeg gooien.

* Ik ken helemaal geen SAP ECC? Ik ken en heb gewerkt met R/3, MM, SD, FI, FICO, FICA, BW/BI, CD, ISU, maar ECC? Weer wat op te zoeken :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is niet waar je om vraagt, maar:

Ik denk dat je hiermee in een pre 2009 arbeidsmarkt ook makkelijk sollicitanten afschrikt. Ik bekijk dit even door een HR / werving bril.

Ik heb wel ervaring met het managen van grote aantallen sollicitanten. Automatiseren en self service is hierbij onmisbaar. Maar pas bij indiensttreding heb je te maken met het indienen van een BSN... Eerlijk gezegd vind ik het van de zotte om van vele sollicitanten van alles vast te leggen en te vertrouwen dat dat goed komt. Ze hebben zeker veel wisselende werknemers / seizoenskrachten?

[ Voor 61% gewijzigd door JvS op 23-04-2009 23:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Topicstarter
JvS schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:23:
Het is niet waar je om vraagt, maar:

Ik denk dat je hiermee in een pre 2009 arbeidsmarkt ook makkelijk sollicitanten afschrikt. Ik bekijk dit even door een HR / werving bril.

Ik heb wel ervaring met het managen van grote aantallen sollicitanten. Automatiseren en self service is hierbij onmisbaar. Maar pas bij indiensttreding heb je te maken met het indienen van een BSN... Eerlijk gezegd vind ik het van de zotte om van vele sollicitanten van alles vast te leggen en te vertrouwen dat dat goed komt. Ze hebben zeker veel wisselende werknemers / seizoenskrachten?
Er zijn inderdaad erg veel vakantiewerkers. Ik heb wel wat nuttige info opgepikt uit dit topic en de links die er zijn geplaatst. Bedankt allemaal.

BTW:
Nee even serieus. Hoe wil je mensen autoriseren om deze BSN nummers in te voeren? Ze zijn immers nog niet bekend bij HR en hebben naar neem ik aan, geen personeelsnummer. Ik mag hopen dat zonder personeelsnummer (dus geen werknemer en niet in dienst) je nergens een account kán krijgen en kán inloggen.

Hoe wil je anders waarborgen dat bij uitdiensttreding de accounts automagisch gelocked worden? Ik zou toch graag de Windows domein accounts gelocked willen zien en nog wat andere core systemen als SAP ECC*.
Een sollicitant komt op de vacaturesite en registreert zich daar. Hij krijgt een account op SAP eRecruiting en zodra de persoon daadwerkelijk in dienst komt, wordt hij als gebruiker aangemaakt in SAP ECC (de opvolger van R/3 kort gezegd). Iedereen kan zich dus registreren op SAP eRec, maar alleen daar. Dat is ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 20:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom niet in eerste instantie alleen het documentnummer noteren in combi met naam en kopie van het ID?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1