Toon posts:

Programma verwijderen uit /usr/bin/, veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

Ik heb een (Mac) OS vraagje en hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Ik heb een programma geinstalleerd op mijn Macbook (RubyGems) en de executable is geplaatst in /usr/bin/ . Ik ben er echter achter gekomen dat ik niet de juiste versie heb geinstalleerd, dus ik wil het hele programma verwijderen om vervolgens de goede versie te installeren. (update werkt niet)

Nu is de vraag: Bestaat dit programma alleen uit de executable in de map /usr/bin/ (zodat ik alleen dat bestand hoef te verwijderen en dan klaar ben) of staan er nog andere bestanden op andere locaties die bij het programma horen?
Hoe kan ik er in zn algemeenheid achter komen welke bestanden worden gebruikt door programma's aanwezig in /usr/bin/ (of /bin/)?

Alvast bedankt voor de aandacht!

--
MacBook, 2 Ghz Intel core 2 duo, 1GB ram, Max OS X 10.4.11

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
How to "uninstall" programs in Mac OS X

5e hit bij [google=software uninstall mac]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Osiris,

Bedankt voor je snelle reactie, maar dit is niet precies wat ik bedoelde... Ik realiseer me nu ook dat ik helemaal in de verkeerde sectie heb gepost, excuses!

Ik kon het zo gauw niet vinden, maar is er een manier om je eigen topic te verwijderen als je merkt dat je helemaal fout zit?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt hier te gaan om een (van origine) unix programma. In het algemeen is software op unix moeilijk verwijderbaar. Vaak staan er delen van het programma in verschillende directories.

Het beste kan je een eventueel meegeleverde uninstaller gebruiken. Als die er niet is kan je de files misschien achterhalen door in de installatiefiles te kijken :|

Verwijderd

wat mijn ervaring is met programma's te uninstallen, is dat je best een tooltje hebt die alles zoekt in de mappen waar het logisch is voor de programma's om ook iets te hebben staan. ik heb zelf AppZapper, maar er is een freeware alternatief ook voor geloof ik?
dat staat normaal gezien hier wel ergens tussen Onmisbare tools / software - Deel 5

ah nog snel gevonden: http://www.freemacsoft.net/AppCleaner/

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:33
AppZapper zal weinig kunnen met een binary die in /usr/bin staat, je zou gewoon een recente versie van Ruby Gems kunnen compilen en 'm eroverheen kunnen zetten.

|>

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:23
Als je de boel zelf hebt gecompiled en geinstalled (make, make install), dan kan je soms de software ook weer verwijderen met "make uninstall". Kijk daarvoor de documentatie van de desbetreffende software eens door.

EDIT:
En anders wat Simon zegt: kijk eens wat er gebeurt als je de andere versie er overheen installeert.

[ Voor 20% gewijzigd door Liegebeest op 23-04-2009 09:02 ]

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1