Toon posts:

Asrock P4VM890 echt dood of reanimeerbaar ?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een half jaar geleden een oude maar nog zeer goede Pentium4 gekregen en uitgebreid.

Specificaties:
Moederbord: Asrock P4VM890 ,specs. Asrock P4VM890 S478 met PCI-E x16
Processor: Intel Pentium 4, 3,0 GHz
NIC: Linksyss Wireless 2.4 GHz
Memory: 2 x 512 MB DDR3
Frontier ATX AC 230V, 300 W For Pentium 4

Zelf ingehangen:
HD: WesternDigital WD800, 80 GB
Videokaart: XFX GeForce 9600 GT
Creative SoundBlaster Audigy SE 7.1 Channels, 24-bit
Windows XP SP3
Externe HD: Imation Apollo 25 PHDD-160GB, twee usb aansluitingen nodig.

Korte uitleg oorzaak van het probleem:
Mijn pc stond aan en ik was erop bezig. Toen hoorde ik mijn HD ratelen en wist dus dat ie zich zelf ging afsluiten of herstarten. De pc sloot zich zelf af en startte daarna niet meer op. Ik heb de onderstaande topics geraadpleegd en de stappen uitgevoerd:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

PC gaat spontaan uit

Bij mij gebeurt het volgende:
Als je hem aan zet draaien de fans, na 10 sec. piept het moederbord en na nog eens 14 seconden valt ie uit, maar soms piept het moederbord niet en dan valt ie na enkele seconden stil.

Ik heb verschillende voedingen geprobeerd zonder resultaat. Een zwaardere voeding heb ik nog niet geprobeerd.

Een nieuwe batterij voor het moederbord.

Met het moederbord helemaal 'kaal' met alleen 1 geheugen bank opgestart.

Mogelijk mijn HD gecrasht? Denk het niet, een andere pakt ie ook niet en zover komt ie niet eens met het opstarten. Geen bios, niks. Hij gaat aan en valt weer stil. Is dan misschien mijn processor naar de klote?

Zou een zwaardere voeding helpen? Of is toch het moederbord kapot.

En de laatste keer aanzetten van de pc was een 8 seconden zonder een piep.
Wat is jullie kijk hierop? Bedankt alvast voor de moeite.

Ik wil graag gericht kijken naar welke onderdelen ik het beste kan aanschaffen om hem weer draaiende te krijgen.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Frontier is niet echt een merk waar mijn computer hormonen van op hol slaan, probeer eens de volgende dingen:

Al met al heb je vrij veel accesoires (geluidskaart, wifi, nieuwe videokaart..) - en dus twijfel ik gewoon erg over je voeding.

Heb je overigens een multimeter/voeding meter/etc? Dan zou je het kunnen controleren.

(Tussen elke stap controleren of je PC het weer doet)
- Bios resetten (batterij)
- Alle stroomkabels loshalen en er weer op terug zetten
- Andere voeding proberen (Antec 350 Watt = OK! Graag A-merk!)

Trouwens, als je het P.O.S.T. scherm ziet, dan komt het waarschijnlijk niet door je moederbord, wel door je HDD..

[ Voor 20% gewijzigd door Red-Front op 22-04-2009 16:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verder is het zo dat Asrock in die tijd niet bepaald stabiele borden maakte, veel van die dingen haddne last van dode elco's. Let daar ook eens op.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

DDR3 werkt ook niet echt lekker op dat bord :)
Maar goed een goede basis van een pc is een goede voeding.
Een P4 trekt nogal wat ampere uit het stopcontact daar ga je het niet mee redden met een B merk voeding

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x