Migratie van Linux naar Windows 2008 SBS Premium

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Voor een bedrijf (20-25 werkplekken) ben ik een plan aan het opstellen voor migratie. Momenteel is het een lappendeken van servers:

1. Linux-applicatieserver (RHEL) - 2008, IBM System x3400 Quad Xeon, 2 GB RAM, 2 x 150 GB scsi/sas
2. NT 4.0 server (applicatieserver) - 2001 - P3 1 GHz desktop - uit te faseren
3. Linux-VPN-server - P3 866 MHz desktop – 2000 -- wordt ook als webserver gebruikt en voor back-ups (disk)
4. HP ML370 – 2003 -momenteel niet in gebruik, SCO-UNIX
5. Diverse (nu 8 ) desktops voor RDP (eigen desktop wordt via VPN benaderd)

Er zijn plannen om binnenkort op een andere hoofdapplicatie over te stappen, en dat is een goede gelegenheid om e.e.a. aan te passen. Nu is het de vraag wat nodig is. Voor de applicatie is een Windows 2003/2008 server nodig (Appx applicatie voor de kenners). Daarnaast is de gedachte om te gaan werken met Exchange. De applicatie kan trouwens ook via Terminal Server worden benaderd - de keuze hiervoor is nog niet gemaakt. Wel moet er vanuit thuiswerkplekken kunnen worden gewerkt. Vandaar de TS.

Nu is het zo dat tijdens de migratie - en ook bijv. een half jaar hierna - de Linux-applicatieserver in de lucht moet blijven om sowieso inzage te hebben in de oude administratie. De gedachte is wel geweest om de IBM server als applicatieserver te blijven gebruiken. Nu is mijn gedachte dat dit niet verstandig is omdat de migratie dan twee keer plaats moet vinden (naar een tijdelijke server, en dan naar de IBM server). Wat wel kan is dat na volledige migratie de IBM server wordt omgebouwd naar Terminal Server.

De applicatie vereist 100 MB RAM per gebruiker (20 gebruikers). Alleen al voor Appx is dan 2 GB nodig; voor Exchange ook het één en ander zodat 3 / 4 GB te weinig is. Daarom denk ik aan 2008 SBS Premium (ook vanwege de licentie voor de tweede server).

De bedoeling is dat er gemigreerd wordt naar een (nieuwe) Windows 2008 SBS server - na enkele maanden wordt de IBM server TS.

Licentietechnisch heb ik het zo bedacht: ik gebruik MS SBS 2008 Premium zodat beide servers een licentie hebben. Er zit nog een probleempje aan, nl. dat het een OEM-licentie betreft (de ene server is een jaar oud). Maar dat is misschien een kleinigheid.

Voor zover ik weet is het mogelijk om bij gebruik van SBS 2008 Premium desgewenst CALs voor beide servers te kopen of voor één van beide afzonderlijk. In het voorbeeld hieronder gebruik ik de 5 CALs voor de Premium Suite, daarnaast 10 CALs voor beide servers (beide dus totaal 15 CALs) en dan nog 10 CALs voor alleen de Exchange server. Totaal dus 15 users, de ene 25, en 15 thuiswerkers.

Voor back-up wil ik gebruik maken van externe schijven (2.5 inch).

Uitgaven zijn ongeveer (grove indicatie)

AD/Exchange/File/APPX server
IBM System x3400 Tower € 999,00
146 GB 15K 3.5-Inch SAS hdd x 2 € 525,00
Kaspersky SBS 25-user renewal 2-yr € 1.120,00
Windows Small Business Server Prem 2008 € 1.150,00
WIN SBS PREM CAL STE 2008 USER CAL 5 LIC NL 975,00 (x2) € 1.950,00
IBM Geheugen - 4GB € 209,00

Terminal server
IBM System x3400 Tower € 0,00 (aanwezig)
IBM Geheugen - 4GB € 209,00
2008 Terminal server Cal 5 x 3 € 1080,00
Kaspersky terminal server 10-user 2-year € 400,00 (prijs nog niet bekend)
WIN SB CAL STE 2008 USER CAL 5 LIC NL 400,00 (x2) € 800,00

WD My Passport Essential 320GB x 6 € 450,00

Totaal voorlopig € 8.892,00

Heeft iemand nog ideeën over hoe dit beter kan? Virtualisatie etc. lijkt me niet echt de oplossing omdat we nu een server hebben die het waarschijnlijk niet aankan om alle rollen te vervullen:

- AD server
- Fileserver
- Exchange
- Appx
- TS

Wel is het mogelijk dat we misschien de NT 4.0 server gaan virtualiseren.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nette topicstart alleen mis ik nog wat details, als we even de vereisten van jouw nieuwe omgeving samen gaan vatten, kom ik hier op uit:

Applicatie/ServiceRAMDiskspace
DC + Exchange + File (SBS) 3GB 40GB
AppX 3GB ?GB
Terminal Server 2GB ?GB

Je zou dus even moeten bepalen hoeveel storage ruimte je nodig hebt (want je gaat nu uit van netto 146GB en ik vind dat erg weinig eigenlijk?), daarnaast mis ik een beetje wat je met de huidige VPN en de huidige webserver gaat doen, gaan die weg of ga je die handhaven?

Het OEM licentie verhaal snap ik niet helemaal? Je mag iig een OEM licentie niet van de fysieke hardware verplaatsen dus als dat je plan is dan moet je een 'normale' (niet-OEM) licentie kopen.

Ik zie ook geen backup software of backup hardware terug komen, is dat bewust gedaan?

Heb je enig idee trouwens over de groei verwachtingen van het bedrijf - i s het de bedoeling dat het stabiel blijft qua personeelsaantal de komende jaren, of verwacht je juist een explosieve groei?

• pinockio
Storage space benodigd op de server heb ik berekend aan de hand van databasegrootte, algemene bestanden (Office), Windows zelf, en scans van documenten, ik kwam voor ca. 5 jaar uit op ongeveer de becijferde grootte van 146 GB (dit zit ook in de huidige server). Desnoods zou ik voor de DC/Exchange/APPx server een tweetal 300 GB schijven kunnen nemen. Het verschil is op dit bedrag niet schokkend. Voor de TS lijkt me 146 GB zeker genoeg. Het zijn 15k schijven dus zeker snel genoeg. (Ik verwacht eigenlijk niet meer dan misschien 5 concurrent users op de TS.)

Overbrengen van de licenties naar andere hardware is niet aan de orde, alleen dat de ene server er al staat... Die heeft nu een RedHat license.

Backup: gewoon met de ingebouwde tools van MS (daarnaast misschien een imaging tool zoals Drive Snapshot --- als dat 2008 server ondersteunt of ooit ondersteunt). Zoals in andere topics besproken, zie SBS 2008 of SBS 2003 ondersteunt SBS 2008 geen tapedrives via de ingebouwde backup tool. Vandaar de WD Passport externe schijven (voor elke dag één en dan nog één extra). Tapedrive plus software voor al deze data (die niet op de 72 GB dat drive past die er al is) is weer een extra kostenpost.

Personeelsbestand: het afgelopen half jaar zijn er 5 werkplekken bij gekomen, maar ik verwacht niet dat dat nu nog zo snel gaat. Ik weet verder weinig van de ambities van de leiding, maar ik ken ze al 5 jaar en in die tijd is het kantoor nog niet verdubbeld. De kans dat binnenkort bijvoorbeeld de (denkbeeldige) 75-user limiet van SBS wordt overschreden is erg klein.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
3GB geheugen voor een SBS2008 server is wel extreem weinig, met minder dan 4GB krijg je het niet eens geinstalleerd. Een optimale SBS2008 server heeft 8-12 (evt 16) GB geheugen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• pinockio
De IBM server heeft zelf 2 GB en er komt per server nog 4 GB bij (desnoods meer). Dat is dus 6 GB. Elevator bedoelt denk ik ook dat de vereisten opgeteld worden. Maar inderdaad, voor de DC/Exchange/APPX server is 4 GB minimaal. Ik denk dat met 6 GB dat goed draait. Eventueel moeten we in die server meer zetten.

MS zelf:

Small Business Server (applies to Standard and Premium)
Memory:
Minimum: 4 GB RAM
Maximum: 32 GB

Available Disk Space:
Minimum: 60 GB

Additional Server (applies to Premium only)
Memory:
Recommended: 2 GB RAM
Maximum 32 GB (x64) or 4GB (x86)

Available Disk Space:
Minimum: 10 GB
Recommended: 40 GB

@Elevator: wat betreft de VPN zijn we er nog niet uit; het is zo dat er momenteel ook een VPN-oplossing op één van de routers zit, naast de Linux-vpnserver. De internet- en netwerkconfiguratie wilde ik in een ander topic op een rijtje zetten.

[ Voor 47% gewijzigd door pinockio op 23-04-2009 07:09 ]

• pinockio
Weet iemand of het een probleem is dat de tweede server er al staat (dit i.v.m. de OEM licentie voor de beide SBS 2008 servers)?

Qua schijfgebruik op de eerste server heb ik de volgende berekening gemaakt:

Een TIF-of PDF-scan (200 dpi) is ongeveer 30-50 kB per A4. (Grijstinten: 250 kB).
Jaarlijks bij 30.000 brieven dus ongeveer 1,5 GB bij gebruik van TIF. Over 10 jaar is dat 15 GB.
Dit lijkt vrij weinig; misschien moeten we rekening houden met een groter gebruik van ruimte (o.a. vanwege het feit dat sommige scans in hoger formaat worden gescand). Laten we zeggen 20 GB.

Overige zaken en documenten management (5): 2 GB p.p. (totaal: 10 GB) --- dit groeit niet hard

Overige documenten medewerkers: 500 MB per gebruiker (totaal: 10 GB) --- idem (de huidige grootte van 10 GB is van de afgelopen 8 jaar)

E-mail: 1 GB per gebruiker (totaal 25 GB)

Database: max. 5 GB de komende jaren. X2 (testdatabase) dus 10 GB. Enkele ZIP-backups (?): 10 GB

Totaal 85 GB storage (jaarlijks komen er enkele GB's bij).

Windows, overhead etc.: 15 GB --- totaal 100 GB. Bij aanvang is dit minder. Na 5 jaar (maximale levensduur server) is dit dan 140 GB. (Mocht intussen er meer ruimte nodig zijn dan worden er schijven bijgezet.)

[ Voor 81% gewijzigd door pinockio op 24-04-2009 11:22 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

pinockio schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:16:
Weet iemand of het een probleem is dat de tweede server er al staat (dit i.v.m. de OEM licentie voor de beide SBS 2008 servers)?
Ja, je koopt een licentie bij de hardware dus je kan niet een OEM licentie los kopen normaal gesproken (anders snap ik niet goed wat nu je vraag is :) ).

• pinockio
Well, het is nogal onzinnig om de bestaande IBM server te vervangen. Zeker als je dus óók al betaald hebt voor een RedHat licentie.

Het zou erop neerkomen dat we (verplicht) een nieuwe (identieke) server erbij moeten kopen terwijl een bijna nieuwe er al staat. (Dit kan ik niet uitleggen aan het management.) Als dit volgens MS niet mogelijk is, wordt de drempel voor migratie wel erg hoog.

• elevator
  • Niet online

elevator

Je kan toch ook een niet-OEM licentie kopen? :)

• pinockio
Dat is weer duurder. En ook onterecht voor de eerste server (SBS 2008 Premium is natuurlijk een pakket).

Het enige zinnige alternatief zou zijn SBS 2008 (standard) OEM en dan nog een Open License 2008 server standard voor de andere. Daar zit dan weer geen SQL server in wat ook een nadeel is omdat we daar misschien mee gaan werken. Bovendien is die Open License dus ook duurder dan OEM, en ik ga er niet van uit dat die server binnenkort vervangen wordt door een andere. Misschien is Open License SA nog te overwegen maar ik verwacht ook niet dat MS binnen 3 jaar met een nieuwe versie van Server komt.

Of heb ik het dan mis?

(Ik heb bij een klant ooit voordeel behaald van hun Open License met SA: ze kochten een server met 2000 Server, en 5 jaar later heb ik die licentie voor een nieuwe server kunnen gebruiken. Zo'n constructie verwacht ik nu niet.)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 21:38
Ze komen denk ik wel binnenkort met R2. Die moet je anders los kopen volgens mij, maar pin me er niet op vast. :)

• _Arthur
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

Je koop SBS 2008 Premium OEM bij de nieuwe server. Dat de tweede server reeds bestaande hardware is lijkt me geen probleem. Aangezien de OEM licentie is aangeschaft bij nieuwe hardware. Tenzij specifiek vermeld wordt dat bij een Premium licentie beide servers nieuw moeten zijn, maar dat lijkt mij dus niet.

• pinockio
@Madgoblin: interessant. Toch vraag ik me af wat R2 voor voordeel oplevert. Zoiets is trouwens toch ook niet gegarandeerd?

_Arthur: klinkt wel logisch ook. Anders zou je de software altijd moeten bundelen met twee servers.

[ Voor 30% gewijzigd door pinockio op 24-04-2009 12:39 ]

Pagina: 1