• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:05
Hier op het werk wil ik een nieuwe server, aangezien de oude meer dan 10 jaar oud is.
Ook wil ik graag een betere mail oplossing dan pop3 doorsturen om op meerdere computers mail te kunnen zien. En ook maar eens toegang op mijn telefoon, of vanuit thuis bij bestanden kunnen.

Nu kost SBS vrij weinig, over meerdere jaren gezien, en komen we daar op uit.
Mijn leverancier heeft echter nog weinig ervaring met 2008, en meldt me dat er eigenlijk geen grote vernieuwingen in zitten. Met het oog op de toekomst voelt het mij vreemd om een product te kopen die aan het einde van zijn cyclus zit kwa ondersteuning.

Ik heb al veel gezocht voor vergelijkingen, of andere meningen hierover, maar vindt niet veel.
Hebben jullie wellicht meningen over juist voor 2003 of 2008 gaan?

Edit: Als server wilde ik voor een ML350 gaan, met de 4 of 8 GB geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door jopie op 27-03-2009 13:11 ]

Verwijderd

Ik zou gaan voor SBS2008 hoewel ik er zelf nog maar weinig in beheer heb vind ik er wel veel voordelen en nieuwtjes aanzitten. Verschillen kun je vast wel zelf vinden.

Let wel op de hardware specs, SBS2008 is minimaal 4GB, eerste partitie moet groter dan 60 GB zijn dacht ik.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:24
Beetje karige TS, hoe kan je dingen afwegen als je nog geen voor onderzoek gedaan hebt?

Google op 2003 vs 2008 en je krijgt honderden hits,

Bovenal, waar ga je het allemaal voor gebruiken.
Mailen kan je met sbs 2003 ook wel, en toegang op je telefoon & thuis bij je bestanden komen.

kijk ook eens hier;

http://blog.hznet.nl/2008...ok-with-a-very-long-title

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:01
ik heb de afgelopen paar weken lopen testen met sbs 2008 en heb ook al redelijk wat ervaring met sbs 2003. Maar het grootste verschil vind ik tot nu toe eigenlijk in de interface zitten. Alles is netjes ondergebracht in de windows sbs console waar je dit bij sbs 2003 nog op verschillende plekken moet zoeken. voor de ervaren systeembeheerder niet zo heel erg maar ik moet zeggen dat het wel erg makkelijk werkt als je ff je server wilt controleren of alles nog goed loopt.

der zit ook nog wel wat verschil in kosten. De licentiekosten voor de clients zijn bij 2008 lager maar de licentiekosten van de server zijn hoger. Wat betekent dat sbs 2008 goedkoper is vanaf ongeveer 7 clients of meer als ik me niet vergis.

al met al vind ik sbs 2008 wel een verbetering en zou ik ook zeker voor deze gaan mits je de hardware al hebt liggen want hij vraagt wel vele malen meer van je systeem dan sbs 2003. 4gb ram en minimaal 40gb aan vrij ruimte op je os partitie is vereist. de installer gaat anders gewoon niet verder.

• jopie
Bedankt voor de tips, ik heb nog geen hardware, dus die komt er ook.
Het gaat om ongeveer 3 volledige gebruikers (mail / externe toegang), en nog eens 6 computers die enkel file toegang vanaf het interne netwerk behoeven, en geen apart emailaccount.
Ik wilde eigenlijk gaan voor 3 x 75 gb scsi, die zit nu in een HP ML350 bundel, maar red het daarmee dus blijkbaar niet. Ik wilde 2 schijven in raid 1 zetten en 1 als hotspare bewaren.
Maar als systeem al 40 GB nodig heeft, en ik voor data ongeveer 60 reserveer dan kom ik al te kort.

• Craven
hoe gaan ze de mail benaderen? alleen met outlook lokaal of ook via owa/oma?
wat valt er onder externe toegang? vpn?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Kijk ook eens op http://www.smallbizserver.net/

Zit een hoop SBS kennis.
Heeft mij een aantal keren goed geholpen. ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:49

Qwerty-273

Meukposter

Ik weet niet in hoeveel jaar je deze investering wilt afschrijven/vervangen. Kijkend naar je vorige cycle van 10 jaar lijkt me dat je beter kan kiezen voor sbs2008, deze zal door MS namelijk langer ondersteund worden dan de 2003 versie.
Over de vernieuwingen - er zitten er een hoop in. De vraag is alleen of je die ook daadwerkelijk zal gebruiken/opmerken met 9 gebruikers waarvan er slechts 3 mailboxen etc zullen krijgen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• jopie
Craven87 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:51:
hoe gaan ze de mail benaderen? alleen met outlook lokaal of ook via owa/oma?
wat valt er onder externe toegang? vpn?
Outlook toegang lokaal, en via OWA/OMA.
Extern denk ik VPN, als ik maar een file kan openen die weer over de oude opslaan, zonder iets naar mezelf te hoeven mailen.

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 11:01
een major improvement vind ik toch wel dat er meer dan 4gb geheugen in kan, wat imho altijd wel erg krap was voor alles wat op sbs draait (exchange, sql database etc)

1 - 2 - 3

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ga zeker voor SBS2008, werkt echt super. Alles goed geregeld, van backup tot monitoring etc. OWA en OMA toegang, Sharepoint Services toegang en toegang tot je werkplek die je over kan nemen via een website. Alles in nette wizards ondergebracht. Ik denk dat je minder kosten hebt van je leverancier met 2008 dan dat je met 2003 zou hebben omdat het allemaal makkelijker te beheren is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Craven
lexited schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:47:
een major improvement vind ik toch wel dat er meer dan 4gb geheugen in kan, wat imho altijd wel erg krap was voor alles wat op sbs draait (exchange, sql database etc)
4gb kon sowieso al met een 64bit versie.
jopie schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:35:
[...]
Outlook toegang lokaal, en via OWA/OMA.
Extern denk ik VPN, als ik maar een file kan openen die weer over de oude opslaan, zonder iets naar mezelf te hoeven mailen.
dan zou ik voor 2008 gaan. dat soort remote toegang is veel makkelijker gemaakt voor gebruiker in 2008

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Craven87 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:14:
[...]

4gb kon sowieso al met een 64bit versie.
dus jij had een 64bit SBS2003 draaien :? das knap want laat die nu net niet in 64bit te krijg zijn :P

A wise man's life is based around fuck you

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 07:05
Als je vorige server 10 jaar in gebruik is geweest. dan denk ik dat je nieuwe server ook niet snel vervangen zal worden.
Dan kan je beter kiezen voor een nieuw OS. dan dat je naar een OS gaat kijken die over aantal jaar wordt uitgefaceerd.

Mocht je huide IT leverancier niet over willen of kunnen naar 2008, dan wordt het tijd om te kijken naar een andere leverancier. meerder wegen leiden naar rome

A Soldiers manual and a pair of boots.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

4gb geheugen in een SBS2008 server is het minimum wat benodigd is. Ik zou echter minimaal 8gb geheugen aanraden. Dan werkt SBS2008 toch allemaal een stuk prettiger. Een klant van mij heeft zijn Dell server van 4gb naar 12gb uitgebreid voor SBS2008 en dat merk je toch goed. De 8gb extra was iets van 200euro ex btw, dus voor het geld hoef je het tegenwoordig niet meer te laten.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
_Arthur schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 18:08:
4gb geheugen in een SBS2008 server is het minimum wat benodigd is. Ik zou echter minimaal 8gb geheugen aanraden. Dan werkt SBS2008 toch allemaal een stuk prettiger. Een klant van mij heeft zijn Dell server van 4gb naar 12gb uitgebreid voor SBS2008 en dat merk je toch goed. De 8gb extra was iets van 200euro ex btw, dus voor het geld hoef je het tegenwoordig niet meer te laten.
ik installeer tegenwoordig SBS2008 op een ESXi configuratie bij klanten. in de host dan 16gb ram zodat er ook nog ruimte is voor een terminalserver voor thuisgebruik :)

scheelt je toch weer een 2e fysieke server

A wise man's life is based around fuck you

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 09:01
Zonder twijfel een Small Business 2008!

Nieuwe feautures :
  • 64 Bit
  • Exchange 2007!
  • Remote Desktop Services ( Terminal Server ) met Remote Apps
  • Extra Sharepoint feautures ( Wiki's & Blogs )
  • HyperV!
  • Nieuwe Group Policy's -- modulair
  • Nieuwe POP3 Connector ( SSL Support & korter Syncen )
  • Block Backup - Geen Exchange brick level -- is wel een gemis
  • CAL's kan je nu per stuk kopen
Voor je hardware zit je goed als je niet te hard bespaart :

Server :
  • HP Proliant ML350 G5
  • 4Gb RAM is het min. Kan je later nog uitbreiden naar 8Gb
  • Redundand Power Supply. Kan zeker geen kwaad. Kan je altijd de UPS vervangen zonder de server af te zetten. En als er een voeding defect is kan je nog verder.
  • Licentie voor iLO2 Advanced. Kan je de server overnemen vanop afstand en zelfs in de bios etc
  • CarePAQ! Dit is een no brainer! Alle data staat op de server, deze kan niet down gaan. En als het dan gebeurt moet je in een zo kort mogelijk tijd geholpen kunnen worden!
  • Backup Device -- indien tape Ultrium met HBA controller
  • Redundant Fans -- nice to have
My 2 cents..

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
Sja... hangt af van de kosten. Voor zo weinig gebruikers zou ik bij 2003 blijven, het OS is al goedkoper, en de hardwarevereisten zijn ook een stuk lager.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
persoonlijk zou ik voor die 9 users geen sas of scsi schijven gebruiken, dan liever hele grote sata disks.
let er ook op dat de backup van 2008 alleen de hele disk wil backuppen en dat je dus geen system state of losse files kan backuppen, vind ik een groot nadeel iig. verder moet je even kijken of de applicaties die je belangrijk vind allemaal wel draaien onder 2008.

ik zou het zeker proberen om 2008 te pakken want is nieuwe dus word langer ondersteund, maar bedenk wel dat op dit moment support voor 2003 een stuk sterker is dan voor 2008. er is zoveel te vinden over 2003 op internet voor 2008 ook wel maar minder, en er zijn nog wel eens wat dingetjes die toch niet werken onder 2008.

als basis esxi nemen is ook wel een leuk idee, qua hardware is het toch dikke overkill en op die manier kun je nog een ander os of virtual appliance ernaast draaien

[ Voor 10% gewijzigd door libero op 28-03-2009 11:17 ]

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
[quote]tc982 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:03:
Zonder twijfel een Small Business 2008!

Nieuwe feautures :

• 64 Bit
betekend ook dat veel scipts/tooltjes/applicaties niet meer functioneren, weet niet of dit nou al een voordeel is.

• Exchange 2007!
geeft veel voordelen voor grote omgevingen, voor kleine is powershell alleen maar een beperking.

• Remote Desktop Services ( Terminal Server ) met Remote Apps
zit terminal server in sbs2008? dit zou dan wel een erg groot pluspunt zijn.

• Extra Sharepoint feautures ( Wiki's & Blogs )
leuk maar gebruikt iemand dit in een omgeving met 9 users

• HyperV!
esxi is ook gratis en beter.

• Nieuwe Group Policy's -- modulair
dat is leuk maar ook voor deze omgeving niet zo relevant denk ik.

• Nieuwe POP3 Connector ( SSL Support & korter Syncen )
leuk

• Block Backup - Geen Exchange brick level -- is wel een gemis
heel irritant naar mijn mening, betekend dus dat je een backup pakket moet bijkopen, ntbackup was perfect, geen idee waarom microsoft dit heeft verwijderd.

• CAL's kan je nu per stuk kopen
dit is dan wel weer erg handig.

• jopie
tc982 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:03:
• Backup Device -- indien tape Ultrium met HBA controller
Mij is juist geadviseerd om van tape af te stappen, en op USB te gaan backuppen. Dit zou 2008 meerdere malen per dag incremental kunnen backuppen, en dan een keer per dag volledig. Zou tape toch een optie blijven?

Edit: Daarnaast zou ik de server willen backuppen via een Backup Online leverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door jopie op 28-03-2009 17:01 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

jopie schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:24:
Mij is juist geadviseerd om van tape af te stappen, en op USB te gaan backuppen. Dit zou 2008 meerdere malen per dag incremental kunnen backuppen, en dan een keer per dag volledig. Zou tape toch een optie blijven?
Tape gebruik je om je backup-data op een andere locatie te kunnen opbergen. De ervaring leert dat een tape makkelijker te vervoeren is dan sjouwen met een usb-harddisk. Ook is dit voor een usb-disk niet ideaal.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Houdt er wel rekening mee dat als je naar tape backupt je ook een ander pakket nodig hebt dan NTbackup. Die schrijft namelijk alleen nog maar naar schijf.

• pinockio
Dus ze hebben in SBS 2008 twee zeer handige functies m.b.t. back-up (brick level back-up en tape backup) eruit gesloopt? Waarom?

Dit betekent dus weer een ca. 1000 euro extra uitgave als je naar tape wilt backuppen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tape :X

Kom op zeg.
Externe disk eraan, en Windows Backup gebruiken. Niks mis mee.

PS1 heb je (de console versie) niet dagelijks nodig, Exchange 2007 heeft een keurige management MMC.
Dus dat Powershell argument gaat niet op.

ESXi gratis en beter: ja, maar dan heb je alleen ESXi. Mag je daar je SBS weer in draaien omdat je ook nog wil werken :)

GPO's: SBS gebruikt die dingen ook daadwerkelijk. Niks mis mee. GP Extensions zijn trouwens echt king, kijk daar eens goed naar?

[ Voor 70% gewijzigd door alt-92 op 28-03-2009 11:53 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pinockio
alt-92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:50:

Kom op zeg.
Wel eens gehoord van een offsite back-up?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wel eens gehoord van twee USB externe harddisks? :)

Begrijp me niet verkeerd, dat met 2008 het verdwijnen van NTbackup lastig is en je je backup strategie moet aanpassen vind ik ook niet ideaal.
Maar dat je de .vhd files van je backups gewoon kunt mounten heeft ook zo zijn voordelen hoor :)

En vergeet ook niet dat Exchange 2007 zelf anders met backups omgaat dan 2003 deed

[ Voor 82% gewijzigd door alt-92 op 28-03-2009 11:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Arthur

_Arthur

blub

alt-92 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:50:
Kom op zeg.
Tenzij het pand af fikt natuurlijk. Of laat je mensen dagelijks met usb disks sjouwen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tape, disk.
Je loopt er evengoed mee te slepen.

• pinockio
Het is een oude discussie, maar nog steeds actueel... als je externe schijven gebruikt, zijn 2,5 inch schijven nog het meest portable. 3,5 inch schijven vind ik niet geschikt voor dit doel.

Voordelen van tapes: minder kwetsbaar, per stuk goedkoper. Je kunt ze dus eerder vervangen.
Bij het gebruik van harddisks moet je echt iets aan monitoring doen. SMART gaat niet over USB alleen in speciale gevallen (WD heeft er wel een tool voor, die meegeleverd wordt met WD Passport drives etc.)

[ Voor 44% gewijzigd door pinockio op 28-03-2009 20:47 ]

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
De pop3 connector in SBS 2003 kon je op 15 minuten instellen, die in 2008 op 5 minuten. Dat lijkt een voordel voor 2008, maar de 2003 versie kon je versnellen met een registry key. Die in 2008 niet.

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
tip:
Als je wil migreren naar SBS2008 met een answer file kijk dan goed uit.
SBS2008 vindt een 16bits subnetmask niet tof.
Hij zet deze zelf op 24bit, je moet de setup dan hacken en m weer op 16 zetten.

Als je daarna je internet connection wizard doorloopt (is verplicht en en pokkeding) dan zet ie je subnetmask weer zelf op 24bits |:(

Dat je het even weet ;)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Wat anderen ook al aangeven gewoon voor 2008 server gaan. Aangezien 2003 server geen 10 jaar meer ondersteuning zal hebben. Maar welk bedrag is er beschikbaar? De prijs van 2003 server ligt op 400 euro en 2008 ligt op 800 euro. Niet een heel denderend verschil maar het kan zijn dat er maar een beperkt budget is en dan kan dit toch de doorslaggevende factor zijn. Als je 2003 neemt heb je niets aan b.v. 8 gig geheugen aangezien 2003 er toch niet meer dan 3,5 herkend zal worden. De rest van de vergelijkingspunten zijn al door anderen opgenoemd. Persoonlijk zou mijn keuze in dit geval 2008 server zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MasterMike op 29-03-2009 17:53 ]

• pinockio
Is het al bekend of de TS deze keer ook weer 10 jaar met de server wil doen?

Je moet dan trouwens ook betere, en dus duurdere hardware nemen. Al met al wordt het een vrij grote investering voor nog geen 10 werkplekken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meh. Dan doe je gewoon nieuwe hardware kopen en een Swing Migration uitvoeren.

• pinockio
Fijn. Dan kun je dus niet volstaan met een OEM licentie maar moet je een duurdere Retail- of Open License-licentie nemen. Weer duurder.

TS, wat is het budget ongeveer?

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 29-03-2009 23:45 ]

• jopie
pinockio schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:45:
Fijn. Dan kun je dus niet volstaan met een OEM licentie maar moet je een duurdere Retail- of Open License-licentie nemen. Weer duurder.

TS, wat is het budget ongeveer?
Mijn budget is ongeveer wat nodig / wenselijk is. Niet dat ik overdreven wil doen, maar er wel prima mee verder kunnen. Naast de backup moet ik nog een systeem vervangen, plus zes maal Office 2007 Pro aanschaffen. Daar wil ik maar mee aangeven dat ik dan niet op 600 euro extra voor de server ga bezuinigen.

Ik ga ongeveer uit van een server van 2000 euro, plus een backupoplossing. Ik weet niet hoe kieskeurig SBS2008 is met USB harde schijven, maar daar zou ik het liefst naartoe backuppen. Dan aan de andere kant van het pand een NAS, waar het gebackupte bestand dan naartoe gezet wordt ivm brand. En daarnaast nog een online backup dienst.

Edit: weer 10 jaar? Waarschijnlijk niet, als ik de huidige ontwikkelingen zie, maar misschien ook wel. Ik ga uit van 6 jaar, en als het langer is is het prima, maar ik vermoed dat ik de betrouwbaarheid al eerder niet meer hoog genoeg vindt.

[ Voor 11% gewijzigd door jopie op 30-03-2009 11:31 ]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

jopie schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:30:
[...]

Mijn budget is ongeveer wat nodig / wenselijk is. Niet dat ik overdreven wil doen, maar er wel prima mee verder kunnen. Naast de backup moet ik nog een systeem vervangen, plus zes maal Office 2007 Pro aanschaffen. Daar wil ik maar mee aangeven dat ik dan niet op 600 euro extra voor de server ga bezuinigen.

Ik ga ongeveer uit van een server van 2000 euro, plus een backupoplossing. Ik weet niet hoe kieskeurig SBS2008 is met USB harde schijven, maar daar zou ik het liefst naartoe backuppen. Dan aan de andere kant van het pand een NAS, waar het gebackupte bestand dan naartoe gezet wordt ivm brand. En daarnaast nog een online backup dienst.

Edit: weer 10 jaar? Waarschijnlijk niet, als ik de huidige ontwikkelingen zie, maar misschien ook wel. Ik ga uit van 6 jaar, en als het langer is is het prima, maar ik vermoed dat ik de betrouwbaarheid al eerder niet meer hoog genoeg vindt.
Kijk uit dat je een simpele usb schijf koopt en niet eentje met ingebouwde "security tools".
Ik heb hier ook zo'n Freecom ding liggen wat ook een cd-rom speler emuleerd en daarmee vanalles direct wil draaien. Gloeiend irritant en zorgte iig op een vista pc voor lockups.
Pagina: 1