[cd spelers] Nut van bitmapping?

Pagina: 1
Acties:

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Weet iemand het nut van bitmapping? Is het goed of slecht voor de geluidskwaliteit? Op internet zijn de meningen erover verdeeld. Ik kom er maar niet achter wat het precies doet..
De search bood geen oplossing..

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zou zeggen, leg ons eens goed uit wat bitmappen is. Leg daarbij uit waarom het wel of geen nut heeft en we hebben een discussiepunt waar we wat mee kunnen. Nu snap ik er niks van!

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 21-04-2009 22:44 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Faust
bartvl schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 22:43:
Ik zou zeggen, leg ons eens goed uit wat bitmappen is. Leg daarbij uit waarom het wel of geen nut heeft en we hebben een discussiepunt waar we wat mee kunnen. Nu snap ik er niks van!
Haha, ik snap er ook niet van.
Wat ik echter gelezen heb, is dat bitmapping het cd signaal doet upscalen, zodat fouten weggaan of verminderd worden. Maar ik kan het mij niet inbeelden of voorstellen..

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bartvl schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 22:43:
Als hij dat wist dan hoefde hij dit topic niet te openen....
Als je niet weet wat bitmappen is dan heb je er geen verstand van en kun je TS in dit geval niet helpen. Je hoeft niet per se te reageren..

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

mace

Sapere Aude

bedoel je dithering misschien, icm upsampling?

Verwijderd

Ik weet niet of het dezelfde soort bitmapping is als op de ps3 ?
Als dat wel zo is is het simpel gezegt hetzelfde als upscaling voor video alleen dan met audio
Dus inplaats dat je een dvd op 540p kijkt kan je naar 1080p upscalen, zo kan je een cd van 44kHz upscalen naar 192kHz.

meer info over de ps3 versie met betere uitleg hier

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:05:
Ik weet niet of het dezelfde soort bitmapping is als op de ps3 ?
Als dat wel zo is is het simpel gezegt hetzelfde als upscaling voor video alleen dan met audio
Dus inplaats dat je een dvd op 540p kijkt kan je naar 1080p upscalen, zo kan je een cd van 44kHz upscalen naar 192kHz.

meer info over de ps3 versie met betere uitleg hier
Dat heet upsampling.

Geen idee waarom ze dat bitmapping zouden noemen.

Verwijderd

Geen idee waarom ze dat bitmapping zouden noemen
combinatie van upsampeling met dithering misschien. :?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

mace schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:07:
[...]

Dat heet upsampling.

Geen idee waarom ze dat bitmapping zouden noemen.
Dit wordt ook wel oversampling genoemd. Allemaal verschillende benamingen voor het zelfde dus. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mace schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:03:
bedoel je dithering misschien, icm upsampling?
Dat is er onderdeel van, blijkbaar:
A large proportion of today's recordings are made with 24 bit converters. They must be resampled to 16 bit for CD. Some form of dithering and noise shaping is pretty much universally used. This provides some benefit to the very lowest level parts of the recording, allowing people to hear faint audio, such as very quiet orchestral passages or the fade outs applied to many songs, more clearly. The faint audio can be distinguished more readily from background noise and tends to sound 'better.' Also these may be applied to audio recorded originaly at 16 bit for the same reason.

SBM is just one of very many formulas about how to apply dithering/noise shaping. Most people, most of the time, will not notice any difference between different schemes but careful A/B testing may reveal that there sometimes is a difference.
..als uitleg voor een aantal mensen hier dan maar. Geeft helaas nog geen antwoord op de vraag van TS welke BM methode nou het beste is. Ga er van uit dat hij deze site ook wel had gevonden (forum van hydrogen)

Verwijderd

Geeft helaas nog geen antwoord op de vraag van TS welke BM methode nou het beste is.
dat zou dan type 2 zijn volgens mijn link die doet intelligente dithering, maar de vraag was of het beter is bitmapping wel of niet te gebruiken.
Ik heb daar zelf de apparatuur niet voor om een goed antwoord te geven maar misschien dat 1 van de audio file tweakers dat wel kan

• Faust
Dat klopt.
Maar het gevaar bestaat dat mensen op basis van welke cd speler ze bezitten het nut al dan niet wegwuiven of de hemel in prijzen. Alleen als iemand objectief kan oordelen (meten) dan hebben we iets aan die input.

[ Voor 56% gewijzigd door Faust op 21-04-2009 23:30 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Maar dithering is van toepassing als je bijv van 24b naar 16 bit gaat, dat vind plaats voordat het de 16bit CD op gaat. Waarom zou het nodig zijn op een CD speler?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Whenever you resample an audio or video signal (especially with downsampling) you want to dither the signal to spread (and hopefully reduce) overall error. This is obviously needed with downsampling where you are inherently losing information. BUT, with upsampling, dithering can help reduce artifacts, distortion, and noise.

• mace

mace

Sapere Aude

Onbekend schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:12:
[...]

Dit wordt ook wel oversampling genoemd. Allemaal verschillende benamingen voor het zelfde dus. :)
Nee dat is iets heel anders.
Pagina: 1