Een incidentele bron: een zwangere rokende collega die dit van haar gynaecoloog te horen kreeg.
Ik denk niet dat je dat zomaar kunt aannemen.
Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar iemand die al tot het uiterste gegaan is om überhaupt zwanger te geraken zal zeer waarschijnlijk ook tot het uiterste gaan om de baby te behouden als ze eenmaal zwanger is.
Helemaal zo rechtlijnig als je het nu voorstelt is het niet, een driejarige heeft namelijk zeker een andere status dan een dertienjarige of een zeventienjarige. Ook is het zo dat in de foetus wel bepaalde rechten heeft. Er is ook wel discussie over maatregelen bij verslaafde zwangeren. (zie ook het eerder
gelinkte artikel)
Maar in het geval van een verslaving is het overduidelijk dat de moeder het leven van haar foetus in gevaar brengt. Tsja, je zou kunnen redeneren dat dat in het geval van het weigeren van een medische ingreep ook zo is maar dat ligt toch anders. Een verslaafde zwangere vrouw schaadt zichzelf (dat moet ze zelf weten) en schaadt door haar schuld daarbij ook haar ongeboren kind (en overschrijdt daarmee de grens). Een gezonde vrouw schaadt zichzelf niet; zou juist zichzelf moeten schaden (namelijk een operatie ondergaan of medicijnen slikken waarbij bijwerkingen om de hoek komen kijken) om haar ongeboren kind van schade te behoeden waaraan zij zelf geen schuld heeft.
Het crux heeft hier dus twee assen: Ten eerste is de moeder in het laatste geval niet zelf schuldig aan de schade aan de foetus, en ten tweede zou zij zichzelf moeten schaden om die schade aan de foetus te voorkomen.
Nou ken ik weinig (toekomstige) ouders die niet heel veel over hebben voor hun (toekomstige) kindje, dus ik neem aan dat de meeste moeders wel zouden instemmen met een voor de foetus levensreddende (of levenslange schade voorkomende) operatie in utero. Maar uiteindelijk blijft het, mijns inziens, onder het volledige zelfbeschikkingsrecht van de moeder vallen.
Dat is in het geval van de basisverzekering niet (direct) zo.
Nee natuurlijk niet, want de basisverzekering wordt bepaald door de wetgever. Wat zegt de wetgever hier trouwens over?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.