Internet in de auto via smartphone

Pagina: 1
Acties:

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 11:31
Het lijkt mij ideaal om op de Xbox in mijn auto het laatste weer en nieuws op te kunnen vragen, en daarbij voor de mede-passagiers Uitzending/ RTL/ SBS/ Veronica-gemist te kunnen openen en hoge kwaliteit webradio af te kunnen spelen.

Het hele punt is dat ik hiervoor internet nodig heb in mijn auto. Nu lijkt het mij het meest logisch om dit via mijn mobiele telefoon te doen, die een snelle UMTS verbinding heeft. Helaas kan ik niet zoals dat met een computer wel kan de internetverbinding op mijn telefoon delen met de Xbox. Ik zal dus een hardware-matige oplossing moeten hebben.

Momenteel gebruik ik een draadloos Asus accespoint voor het uploaden van films en muziek en bedienen van mijn Xbox. Wat ik dus eigenlijk zoek is een router/ accespoint waar ik mijn smartphone via usb (dan wordt hij ook meteen opgeladen) op aan kan sluiten en de 3G internetverbinding kan delen.

Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is een mobiele router van "Cradlepoint". Die vermeld echter dat de verbinding met Windows Mobile via USB problematisch is, en daarbij is het apparaatje niet in Nederland te verkrijgen want weer problemen oplevert met het verschil tussen de spanningsnetten.

Heeft iemand een oplossing of weet iemand een router die deze mogelijkheid bied? Het zou mij behoorlijk gelukkig maken. :) Nog even voor de duidelijkheid wat ik precies zoek:

Smartphone met 3G verbinding ---> ?Router? ---> Xbox

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
offtopic:
LOL, een router in de auto, het moet niet gekker worden 8)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:13
Volgens mij bestaan er wel programma's voor je telefoon die je 3G verbinding gebruiken en dan een WiFi accespoint van je telefoon maken.

Je kunt dan een wireless bridge (ik weet niet of dit zo heet?) gebruiken om het WiFi netwerk te ontvangen, en vanuit daar weer naar UTP te gaan die je in de Xbox plugt.

Maar dat wil alleen als je smartphone ook WiFi heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2009 00:13 ]

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 12:15
Tip: Koop/bouw een carpc. Schiet je veel meer mee op dan een logge, energieslurpende Xbox, helemaal op het gebied van connectivity.
Voor het geld dat je anders moet uitgeven aan de betreffende router, ben je al aardig op weg.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Martinator schreef op maandag 20 april 2009 @ 00:04:
offtopic:
LOL, een router in de auto, het moet niet gekker worden 8)
offtopic:
Nee een X-doos is normaal :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-12 21:30
CLB schreef op maandag 20 april 2009 @ 00:09:
[...]

offtopic:
Nee een X-doos is normaal :+
offtopic:
Wel eens MTV gekeken? :+ pimp my ride gaat geen auto de deur uit zonder 5 PS3 en Xbox360's lijkt

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 17:03

Jazzper

BB4E^Guerilla

in windows mobile kun je doodleuk kiezen voor share internet connection (BT Pan of miniUSB naar device en dan gedraagt de telefoon zich als modem).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je kan ook een UMTS router in je auto hangen :P (moet je er wel een dedicated SIM in plaatsen uiteraard).

Tijd voor een nieuwe sig..

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lijkt mij eerst handig als je ons verteld welke mobiele telefoon je hebt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

• ciscobuzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 10:47
Je kunt dit heel makkelijk doen dmv van een UMTS router van Vodaphone. Als je een flatfee abo hebt, lukt het redelijk. Dekking is alleen soms crappy ;-(

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-12 23:09

Vae Victus

Awesome God

Je hebt ook gewoon van die UMTS routers van Linksys, ik weet alleen niet hoe de dekking daar van is.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Bigfoot87
Bedankt voor alle reacties iedereen!

Een wireless-bridge is misschien ook nog een optie ja. Ik heb software op mijn smartphone (HTC tytn II) die mijn 3G verbinding om zet in een wifi-verbinding. Punt is wel dat de router dit zal moeten ondersteunen, en degene die ik nu heb ondersteund alleen een signaal van een zelfde type router...

Een car-pc lijkt een oplossing maar de opstart-tijden en niet te vergeten de op dit moment slechte ondersteuning van scripts in de Windows, Linux en Mac-OS versies van XBMC Mediacenter.

Een UMTS-router van bijvoorbeeld Linksys waarbij je de simkaart in de router zelf moet pluggen zie ik als een niet-praktische oplossing aangezien je dan niet meer bereikbaar bent op je telefoon. Ik wil gewoon mn usb-kabel inpluggen en rijden. Dat is het idee...

Maar zoals het er nu uit ziet is een Cradlepoint in de VS bestellen tot nu toe de beste optie. Dan moet ik er hier maar een 12V adapter bij kopen... hoewel ik ook nog even naar die bridge-optie ga kijken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bigfoot87 op 20-04-2009 09:21 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 17:03

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoe zit het eigenlijk met het rijden zelf. Dat switchen van mast is dat niet een enorme traagheidsfactor (packet loss)?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:14
Ik ben even met je mee aan het denken. Dit gaat hem niet worden denk ik:
http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=346
Want ik lees niet (op de dlink site) dat je kunt verbinden met een wireless netwerk om vervolgend de verbinding via draad naar je xbox te sturen.

Hier staat deze functionaliteit wel beschreven:
http://www.amazon.com/Lin...rnet-Bridge/dp/B00008WMBT
En wel in deze zin:
convert your Ethernet-wired printer, scanner, camera, notebook or desktop into a wireless networked device.
Dus eigenlijk wat ThinkPad zegt.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:10
Bigfoot87 schreef op maandag 20 april 2009 @ 09:19:
Een UMTS-router van bijvoorbeeld Linksys waarbij je de simkaart in de router zelf moet pluggen zie ik als een niet-praktische oplossing aangezien je dan niet meer bereikbaar bent op je telefoon. Ik wil gewoon mn usb-kabel inpluggen en rijden. Dat is het idee...
Vergeet niet dat je voor weinig een duo-sim kan krijgen bij je aanbieder! Dan heb je dat probleem met switchen ook niet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:13
Maar dan kun je alsnog niet tegelijk werken toch?

Want zodra de ene SIM is aangemeld, dan krijg je bij de tweede (als je verbinding probeert te maken met het netwerk) volgens mij de melding "Geen signaal".

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2009 18:04 ]

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:10
ThinkPadd schreef op maandag 20 april 2009 @ 18:03:
Maar dan kun je alsnog niet tegelijk werken toch?

Want zodra de ene SIM is aangemeld, dan krijg je bij de tweede (als je verbinding probeert te maken met het netwerk) volgens mij de melding "Geen signaal".
Mijn sims doen het tegelijk bij KPN. Je kan, indien beiden tegelijk zijn ingeschakeld echter alleen gebeld worden op de primaire simkaart. Ook is het mogelijk om een data-only simkaart te krijgen als ik mij het goed kan herinneren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwacht er niet teveel van. UMTS is, zeker tijdens het rijden, niet 100% stabiel te noemen. Ook niet geheel onlogisch, aangezien je tijdens het rijden telkens van mast verandert :)

Komt nog bij dat de dekking nog steeds niet 100% landelijk is. Ik heb ook vodafone UMTS op mijn PDA, maar die schakelt nog regelmatig terug van UMTS (HSDPA) naar GPRS - en da's niet vooruit te branden :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bigfoot87
JottemJ schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:56:
[...]
Vergeet niet dat je voor weinig een duo-sim kan krijgen bij je aanbieder! Dan heb je dat probleem met switchen ook niet.
Kijk, dat is interessante info!

Heb het even nagekeken en bij mijn provider (Vodafone) kun je gratis een identieke simkaart aanvragen.
Mooier kan het niet! Dit helpt me een heel stuk verder.
Jazzper schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:37:
hoe zit het eigenlijk met het rijden zelf. Dat switchen van mast is dat niet een enorme traagheidsfactor (packet loss)?
Dat zou inderdaad best nog wel eens kunnen. Maar XBMC Mediacenter biedt de mogelijkheid om de buffer van video en/ of muziekstreams te wijzigen. Het lijkt me inderdaad verstandig om die dan wat hoger te zetten. XBMC-Google Earth, Maps en Youtube worden misschien wel een lastig verhaal. Voor de RSS-feeds en het weer die om het kwartier ge-update worden zal het niet zo'n probleem zijn.
JottemJ schreef op maandag 20 april 2009 @ 21:53:
[...]
Mijn sims doen het tegelijk bij KPN. Je kan, indien beiden tegelijk zijn ingeschakeld echter alleen gebeld worden op de primaire simkaart. Ook is het mogelijk om een data-only simkaart te krijgen als ik mij het goed kan herinneren.
Daar zal ik dan ook even naar vragen ja, een data-only simkaart zou natuurlijk ideaal zijn.
The Eagle schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:22:
Verwacht er niet teveel van. UMTS is, zeker tijdens het rijden, niet 100% stabiel te noemen. Ook niet geheel onlogisch, aangezien je tijdens het rijden telkens van mast verandert :)

Komt nog bij dat de dekking nog steeds niet 100% landelijk is. Ik heb ook vodafone UMTS op mijn PDA, maar die schakelt nog regelmatig terug van UMTS (HSDPA) naar GPRS - en da's niet vooruit te branden :P
Misschien ben ik wat betreft het streamen van content wel een beetje te enthousiast ja. Maar met een RSS-feed onderin het scherm ben ik ook al heel tevreden.

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 09:47
je smart phone als modem gebruiken om met andere apparaten op het internet te gaan is verboden bij de providers en ik heb begrepen dat zij dat ook op de een of andere manier kunnen monitoren.

• Bigfoot87
pouyann schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:28:
je smart phone als modem gebruiken om met andere apparaten op het internet te gaan is verboden bij de providers en ik heb begrepen dat zij dat ook op de een of andere manier kunnen monitoren.
In dat geval begrijp ik niet waarom ze deze functie dan niet onklaar maken op het telefoontoestel. (heb een Vodafone-editie van de Tytn II) En daarbij gebruik ik het al zo lang als ik de telefoon heb (met mate uiteraard) en heb hier nog nooit klachten over gekregen van Vodafone.

Daarnaast kan ik er op de website van Vodafone niets over vinden. Zolang ik het dataverbruik binnen de perken houd kan ik me niet voorstellen dat ze er grote problemen mee hebben.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Een DrayTek Vigor 2910VG(i) kan wat jij wil :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pouyann schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:28:
je smart phone als modem gebruiken om met andere apparaten op het internet te gaan is verboden bij de providers
Ze kunnen het niet verbieden als in wettelijk., hooguit stellen dat het tegen hun algemene voorwaarden ingaat waaronder je je contract hebt afgesloten.
en ik heb begrepen dat zij dat ook op de een of andere manier kunnen monitoren.
Dat mag, alleen kun je best een leuke case maken als je het voor de Europese rechter brengt (vrijheid van communicatie en dataverkeer).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bigfoot87
nero355 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:40:
Een DrayTek Vigor 2910VG(i) kan wat jij wil :)
Deze router heeft inderdaad 3G ondersteuning, maar ik weet niet of hij ook Windows Mobile apparaten ondersteund. Een permanente sim-kaart in mijn auto is uiteraard nog veel gemakkelijker, dus ik ga het op die manier proberen. Waarschijnlijk in combinatie met deze router.

Verwijderd

ik zeg kijk hier maar eens naar: http://www.wmwifirouter.com/

Bij mij werkt het perfect en lekker snel

• pouyann
Bigfoot87 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:09:
[...]

In dat geval begrijp ik niet waarom ze deze functie dan niet onklaar maken op het telefoontoestel. (heb een Vodafone-editie van de Tytn II) En daarbij gebruik ik het al zo lang als ik de telefoon heb (met mate uiteraard) en heb hier nog nooit klachten over gekregen van Vodafone.

Daarnaast kan ik er op de website van Vodafone niets over vinden. Zolang ik het dataverbruik binnen de perken houd kan ik me niet voorstellen dat ze er grote problemen mee hebben.
ik weet de functie is mogelijk, hoewel die programma om internet delen na tytn 2 is weg gehaald.
lees volgende artikelen:
nieuws: Tweede Kamer: Vodafone en KPN mogen voip niet meer verbieden
nieuws: KPN overweegt voip op mobieltje toe te staan

het gaat hier over voip maar de principe is zelfde ik kan de artikel niet vinden waar ook stond dat het "altijd (voor de komende tijd)" verboden blijft om je phone als modem gebruiken.
alt-92
ik weet dat het niet verboden mag zijn volgens de EU regels enz, maar staat wel in de contracten.

• pouyann
Bigfoot87 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:09:
[...]
hier staat de contract lees pagina 4 "Zorgeloos Internet"
http://www.vodafone.nl/Vo...f_blox_postpaid_nov07.pdf

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:40:

Hee, interessant. In welke setup gebruik jij hem? Ik vind het idee van de TS wel aardig trouwens, alhoewel ik het nut niet direct zie :P

• Bigfoot87
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:40:

Dat programma gebruik ik inderdaad in combinatie met mijn laptop. Werkt ideaal.
Telefoon aan je broekriem en je kunt gewoon internetten op je laptop. Maar voor de setup in de auto helaas niet geschikt.
Je hebt gelijk, het staat er in.
Maar zolang ik binnen de datalimiet blijf is er weinig aan de hand denk ik.
En stel dat ze er in een extreem geval een rechtzaak van maken dan is er ook weinig aan de hand. In de regels wordt namelijk gesproken over een mobiele telefoon die je als modem gebruikt. Ik ga een modem/ router gebruiken om verbinding te maken.
Frank Martin schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:49:
[...]
Ik vind het idee van de TS wel aardig trouwens, alhoewel ik het nut niet direct zie :P
Tja het nut... Het is gewoon ontzettend leuk om zoiets op te zetten en de mogelijkheden van mijn mediacenter worden ontzettend veel groter met een internetverbinding.

Het ophalen van albuminformatie, lyrics, RSS feeds, weersverwachting, e-mail...
Het kijken van internetstreams (denk aan Youtube, Dumpert.nl, Southparkstudio's, Uitzending-gemist etc.)
Luisteren van internetradio (incl. de mogelijkheid om daarbij de lyrics te laten zien)

U merkt: ik ben nogal enthousiast over de mogelijkheden van XBMC en wil deze dan ook volledig benutten. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Bigfoot87 op 21-04-2009 14:20 ]

• pouyann
Bigfoot87 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:05:
Je hebt gelijk, het staat er in.
Maar zolang ik binnen de datalimiet blijf is er weinig aan de hand denk ik.
En stel dat ze er in een extreem geval een rechtzaak van maken dan is er ook weinig aan de hand. In de regels wordt namelijk gesproken over een mobiele telefoon die je als modem gebruikt. Ik ga een modem/ router gebruiken om verbinding te maken.
ik weet niet hoe zij dat berekenen met datalimiet enz maar ik weet dat er in ieder geval geen rechtszaak komt ergste is een waarschuwing of het beëindigen van het abonnement. Eigenlijk mag het niet eens verboden zijn want is tegen Europese regels als ik het goed heb.
Pagina: 1