Toon posts:

Dilemma m.b.t. Grafische Kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 768 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede-Tweakers

Ik heb een computer staan die ik gebruik om op te gamen. Het stelt niet veel voor, maar ik heb er met een paar kleine investeringen de laatste jaren veel plezier van gehad. Het meeste speelde ik Wolfenstein Enemy Territory, wat natuurlijk geen veeleisend spel is, dus het ging goed zonder veel aanpassingen aan de pc.
Specs van de pc zijn :

- Intel Celeron 2400
- Asus P4S800-MX
- DDR SDRAM 64 bit Geheugen : 400 MHZ PC3200 - 768 MB RAM ( 512 + 256 )
- NVidia Geforce FX5500 128MB AGP

De laatste tijd begin ik echter toch te ondervinden dat het allemaal niet meer zo lekker loopt en vooral nieuwe spellen zoals Test Drive unlimited en Need For Speed Pro Street willen absoluut niet draaien.
Dus heb ik besloten een upgrade te plannen. Sowieso een reep van 1 GB Ram komt erbij, en ik wil ook de graka vervangen. Nu heb ik al een paar dagen zitten surfen op internet en ik denk dat ik ga kiezen voor de volgende :

Club 3D HD 3650 - 512 of ASUS AH3650 SILENT/HTDI - 512 ; allebei AGP

Nu ben ik niet echt een pc expert, dus is voor mij de vraag of deze kaarten in mijn pc passen zo, en welke ik zou moeten kiezen. Ik heb reeds op internet gezocht naar tests, maar ik werd er niet veel wijzer uit. Verder heb ik hier de sticky over welke videokaart te kiezen gevolgd, maar ook daar kom ik niet veel uit te weten.

Ik zou het op prijs stellen als iemand me hier mee wist te helpen.

Alvast bedankt !

Zabuzah

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 14:17
Ik zou in een dusdanig verouderd systeem niet meer gaan investeren. Liever een nieuwe moederbord + processor + ram + een graka. Voor mogelijkheden zie [UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Zowel moederbord, processor, type RAM als de AGP aansluiting voor de graka zijn achterhaald, en losse onderdelen zijn in verhouding duurder dan modernere onderdelen. Iets meer geld sparen (of onderdelen proberen te verkopen en dan een systeem upgrade doen). Wat is je budget?

Bijv. het midend upgrade systeem bied een leuke basis om een aantal jaar op door te gaan. Wel moet je even kijken of je voeding dan wel nog voldoet.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710€ 108,09€ 108,09
1Asus EAH4670/DI/512M€ 63,89€ 63,89
1Foxconn A7GM-S€ 56,60€ 56,60
1OCZ Value OCZ2V8004GK€ 34,-€ 34,-
ImporterenTotaal€ 262,58

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-04-2009 13:03 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien veel van mijn geld wordt geinvesteerd in mijn Dodge Charger 1967 project en ik over een aantal maanden ga verhuizen i.v.m. studies zat ik eigenlijk meer te denken aan een euro of 100-150.. Ik had zelf ook al gedacht aan een complete systeem upgrade, maar ik dacht naderhand dat dat toch een te grote investering is voor wat ik er eigenlijk mee wil doen. Het gaat me puur en alleen erom dat ik een paar redelijk nieuwere spellen zoals Test Drive Unlimited etc. op low o.i.d. kan spelen zonder met 2 fps van de baan te glijden :p

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik ben het wel eens met asfaloth_arwen, je systeem is dusdanig verouderd dat het zonde is om er nog geld in te steken. Bovendien betaal je voor een AGP-videokaart en DDR-geheugen tegenwoordig de hoofdprijs. Voor 150-175 euro moet het echt wel lukken om een upgrade te doen. Je hoeft geen Phenom, een simpele Athlon X2, 2 GB Kingston ValueRam en een simpel moederbordje hoeft niet veel meer dan 125 euro te kosten en voor rond de 50 euro een HD4650, zal je veel en veel meer plezier opleveren dan nu nog investeren in een AGP-kaart en DDR-geheugen.

Bijvoorbeeld zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 47,90€ 47,90
1Club3D HD 4650 512MB GDDR2€ 47,49€ 47,49
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 22,42€ 22,42
1MSI K9A2GM-F V3€ 45,-€ 45,-
ImporterenTotaal€ 162,81

[ Voor 59% gewijzigd door Mad Marty op 19-04-2009 13:36 . Reden: snel iets in elkaar geflanst ]

Rail Away!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Die tips van bovenstande mensen komen niet uit het niets. Kijk, je kunt je graka upgraden, maar je CPU is dan wel een flinke bottleneck, die is gewoon niet snel genoeg voor de HD3650, dus dat gaat maar weinig uithalen. Geheugen zou je kunnen uitbreden, maar meer dan 1.5GB heeft ook weer weinig zin.

Met die HD3650 kun je vast wel weer wat spellen op low spelen, maar dan komen er over een half jaar iets zwaardere spellen uit en dan zit je in hetzelfde schuitje als waar je nu in zit, maar dan heb je wel 65 euro minder te besteden. Vandaar dat ik ook adviseer om in ieder geval te upgraden naar de nieuwere standaarden PCI-e en DDR2, ook al is het maar een trage amd CPU en een trage GPU.

Met een Athlon LE-1640 zou je weer 16 euro kunnen besparen op bovenstaande boodschappenlijstje van Mad Marty:http://tweakers.net/price...md-athlon-64-le-1640.html

En met een GeForce 8400GS kun je ook weer 17 euro besparen:
http://tweakers.net/price...e-8400gs-pci-e-256mb.html

Het zou verder helpen om even het vermogen en merk van je voeding te posten, al denk ik niet dat je met bovenstaande componenten problemen gaat krijgen, sterker nog, die zouden weleens minder energie kunnen gebruiken dan je huidige setup. Als je toch wilt upgraden, is denk ik een 3650 de meest zinnige grafische kaart en dan zou ik voor de Club3d gaan omdat deze koeler is en minder (geen) caseflow nodig dan de ASUS SILENT versie..

[ Voor 157% gewijzigd door A Lurker op 19-04-2009 15:57 ]

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:36
Je gaat toch niet een 8400GS vergelijken met een HD4650?
De HD4650 is velen malen sneller! Die extra 17 euro meer dan waard.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
TZC-T1-FX schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:13:
Je gaat toch niet een 8400GS vergelijken met een HD4650?
De HD4650 is velen malen sneller! Die extra 17 euro meer dan waard.
Ik wist wel dat ik me even in had moeten dekken.

Laat ik het anders zeggen, wat zou je eerder doen:
- Celeron 2400 houden en vervolgens een 3650MB AGP kaart kopen
- AMD Athlon 64 LE-1640 kopen en er een 8400GS bij stoppen

Het gaat hier niet om de beste bang for buck maar om de goedkoopste oplossing waar de TS wat aan heeft. Het is duidelijk dat de TS niet veel geld over heeft voor een upgrade, dus heb ik even gekeken wat de goedkoopste alternatieven zijn. Dat je vervolgens geen Crysis kunt spelen op een 8400GS neemt niet weg dat met mijn voorgestelde componenten met een simpele upgrade over een tijdje een 'fatsoenlijke' gamebak kan worden. Het punt hier is dat de 8400GS PCI-e is, terwijl een HD3650 gebruik maakt van iets wat mogelijk dit jaar helemaal uitsterft, AGP.

Ik vind die 4650 overigens ook geen goede keus, die is namelijk DDR2. Maar verrek, voor 15 euro heb je al weer een flink snellere kaart (HD4670), en voor weer 20 euro meer kun je al weer een kaart kopen die dubbel zo snel is (9600GSO).

[ Voor 75% gewijzigd door A Lurker op 19-04-2009 15:58 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 00:17
He, toen ik een tijdje terug een soortgelijk topic wilde openen mocht het niet van dion_b. Volgende keer moet ik het dus maar gewoon doen in plaats van het netjes te vragen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:29
Zoals eerder aangegeven is het veel slimmer om eigenlijk een complete upgrade te doen dan alleen de videokaart. Je Celeron is meer dan EoL en de rest is ook niet veel soeps meer. Ik stem in met het systeem van Mad Marty. Daarmee zou je nog prima op low/medium moeten kunnen gamen, zeker met de games die jij aangeeft.

@ A Lurker:
Het heeft dus echt geen zin om een Le-1640 met een 8400GS samen in een systeem te stoppen (waar je dan nog geheugen + mobo bij moet hebben). Ik heb beide componenten en kan je vertellen dat je er echt niet ver mee komt in-game. Leuk voor even en voor de casual pc gebruiker misschien... Het gaat hier ook niet helemaal om bang for buck aangezien je dan een heel ander systeem kan neer gaan zetten..

offtopic:
pssst, Dancing_Animal misschien heeft een modje het topic nog niet gezien? Bovendien is dat nogsteeds geen reden om zwaar verontwaardigd te zijn ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Wackoz op 19-04-2009 16:33 ]

één is geen, twee is één

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Dancing_Animal schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:27:
He, toen ik een tijdje terug een soortgelijk topic wilde openen mocht het niet van dion_b. Volgende keer moet ik het dus maar gewoon doen in plaats van het netjes te vragen.
Lol, hangt er vanaf of een mod het topic ziet vóór je goede responses krijgt van mensen hier :)

Back ontopic
Persoonlijk zou ik eens kijken wat je nog voor het oude systeem kan krijgen, plaats hem eens op marktplaats bv, ik zeg maar iets, of plaats het systeem eens in Het nieuwe 'hoeveel is dit nog waard' topic - deel 1.

Verkopen met die hap en wat je er nog voor krijgt + wat je in gedachten had qua € om oude systeem te upgraden heb je met een beetje geluk een volledig nieuw systeem wat langer meegaat dan gewoon een upgrade te doen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 57,90€ 57,90
1be quiet! Pure Power 350W€ 36,15€ 36,15
1Cooler Master Elite 331 Zwart€ 28,13€ 28,13
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 41,77€ 41,77
1MSI K9A2VM-FD€ 51,50€ 51,50
1Samsung SH-S223F€ 17,17€ 17,17
1Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 50,09€ 50,09
1Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E€ 64,-€ 64,-
ImporterenTotaal€ 346,71

En wat ik hierboven gezet heb zal zeker nog wel wat op bespaart kunnen worden door bv 2GB RAM ipv 4GB, kleinere HD, misschien een iets mindere CPU, en als je nog dingen hebt liggen zoals een oude DVD speler bv ...

[ Voor 64% gewijzigd door Graviton12 op 19-04-2009 16:41 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 14:14
Met de mensen boven mij: je huidige setup is gewoon veel te verouderd. Ik zou eens kijken in reviews: Tweakers.net Upgrade Guide - April 2009, hier staan toch best veel suggesties voor een goede, maar goedkope upgrade. Met een AMD CPU en een mid-range kaartje uit de 48xx-serie kom je voor dat geld al een heel eind (denk trouwens ook nog even aan Hybrid Crossfire: de mogelijkheid om de igp samen te laten werken met een dedicated graka!). Goedkope mobo's met een aardige chipset zijn er ook goed te vinden en DDR2 geheugen kost geen drol. Even goed zoeken en je komt er wel uit :)

Wat betreft het verkopen van je spullen zoals Graviton12 voorstelt, persoonlijk zou ik dat dan weer niet doen. Het spul zal denk ik niet zo heel veel meer opleveren en ik zou het gewoon houden (eventueel als klein servertje/NAS een tweede leven gunnen ;)).

[ Voor 7% gewijzigd door Bitage op 19-04-2009 18:17 ]

• Graviton12
@Bitage
TS kan altijd eens zien wat het nog zou kunnen opbrengen, vriend van me verkoopt geregeld oude systemen, hij kreeg nog niet zo lang geleden 180€ voor een systeem wat nog ouder was dan dat van TS 8)7 , dat in combinatie met zijn upgrade € zou genoeg moeten zijn.
Maar ieder zijn meug natuurlijk :)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Ben met de rest eens dat een upgrade "uitstel van executie is" en dat je het geld wat je nu investeert totaal niet effectief gebruikt. wacht dan nog even liever totdat het voor jou financieël haalbaar is.

• Bitage
Sja, misschien ben ik dan weer zo'n ouwe hardware scharrelaar, achja. Ik vind altijd wel weer een nuttige taak voor zo'n oud beestje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, allemaal in ieder geval al hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Ik ben gister echter naar Paradigit toegegaan en heb hun een aantal vragen gesteld.
De antwoorden van hun kwamen op iets anders uit dan deze reacties..
Volgens hun kan ik in mijn pc geen ander mobo plaatsen etc. dus kostte een nieuw mobo me al 160E.
Verder nog wat kleine dingen, maar het stond me daar eigenlijk niet zo aan.
Dus was mijn vraag : Kan ik inderdaad gewoon ieder moederbord kopen en daar een bijbehorende passende processor voor kopen die dan ook beide in mijn pc passen? Want in dat geval stond dat lijstje van Mad Marty me wel aan. Maar als ik paradigit moet geloven kan ik die onderdelen niet in mijn pc plaatsen?
Ik hoor het wel :d

• Bitage
Ja, dat kan gewoon. Uiterst triest van Paradigit om zoiets te zeggen, zolang je moederbord (m)ATX compliant is, kun je er gewoon ieder mobo in gooien die je wilt (let er dus wel even op of het mATX (de kleine broer van ATX) of ATX). Kijk ook even of je voeding nog sterk genoeg is, maar verder is het onzin wat ze je verkopen. Een PC is ook niet meer dan een kast met een mobo, cpu en allerhande insteekkaarten etc., ik kan er dan ook even niet bijkomen hoe Paradigit bij zo'n conclusie komt (gewoon geld aftroggelen zeker?). Even kijken naar de form factor van je kast dus, maar verder kan het gewoon.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik weet niet wat voor kast je hebt, maar over het algemeen is dat gewoon één van de ATX-standaarden, waar je in principe elk moederbord in kan passen die je wilt (uiteraard, geen ATX-mobo in micro-ATX-kast, maar laten we het TS niet onnodig moeilijk maken).

Maar post in ieder geval even welke kast je hebt (maak anders een foto) en ook wat voor voeding.

Rail Away!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
Lekker personeel daar bij de paradigit dan :') ,
Post het type / merk van je kast eens?

Wat voor voeding heb je zoiezo? degene die er wellicht al in zat?

• Graviton12
Offtopic;
Zo doet elke PC winkel het toch?
Ben in mijn hele leven nog maar 2-3 winkels tegengekomen die je geen blaasjes wijsmaken en dat waren telkens hobbyisten die van hun passie hun werk/bijberoep hadden gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor merk kast ik heb is mij onbekend. Ik weet wel dat het gewoon de standaard kast van Paradigit zelf is ( midi-tower ) van uit de tijd dat ik deze pc nieuw gekocht heb. Volgens mij maakten ze die zelf, is in ieder geval nergens iets van een Merk te vinden :p Fotootje is bijgevoegd, hoop dat jullie daarmee iets kunnen. De voeding die erin zit is ook gewoon de standaard voeding. Behalve Geheugen en Graka is er nooit iets veranderd aan de pc :p

EDIT : Everest geeft aan dat formaatfactor van mijn mobo Micro ATX is ;(

Afbeeldingslocatie: http://the-effortless.co.uk/imageupload/uploads/50663f5c7a6b95e91d544974d7c41793.JPG

( ^_^ Offtopic ) Let niet op de rommel, pc staat in rommelhokje >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 20:00 ]

• Graviton12
Als daar geen standaard mobo's inkunnen :D, desnoods boor je gaten :)

• Bitage
Kun je anders de kast niet even openmaken en eventueel een foto maken van het moederbord? Dan kunnen we aan de schroefgaten bekijken welke form factor je hebt, alhoewel als Everest al zegt dat het mATX is, het hoogstwaarschijnlijk wel mATX zal zijn. Je voeding is echter wel erg belangrijk, omdat die gewoon genoeg vermogen moet kunnen leveren. Als je de kast openmaakt, kun je even op de sticker die vaak op een voeding geplakt zit, zien wat het wattage is.
( ^_^ Offtopic ) Let niet op de rommel, pc staat in rommelhokje >:)
Nog nooit een gemiddelde tweaker kamer gezien zeker? ;)

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 19:35
het kan zijn dat er nu een m-atx in zit maar de grote van de kast zou makkelijk een atx in moeten passen.
Ik zou de kast ook eens open maken, check dat meteen de sticker op je voeding, het is wel belangrijk dat de voeding genoeg kracht heeft voor de upgrade namelijk.

meestal kan je al uit de naam op maken hoeveel watt die heeft, mocht je het niet kunnen vinden op de sticker.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit topic is van een **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?-vraag naar een algeheel upgrade topic gegaan. Ten eerste hoort dat hier niet echt meer thuis, maar daarnaast is ook dat met een beetje eigen inzet goed zelf uit te zoeken. Zeker met de nieuwe Upgrade Guide (reviews: Tweakers.net Upgrade Guide - April 2009) moet je hier zelf wel uit kunnen komen :)
Dancing_Animal schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:27:
We zijn niet 24 uur per dag op het forum aanwezig ;)

Als je vind dat een topic om wat voor reden dan ook aandacht nodig heeft van een van de moderators kun je beter even een topicreport aanmaken (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif-icoontje links bovenaan) in plaats van zo'n reactie in het topic te plaatsen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.