Instellen IRQ's in win2000

Pagina: 1
Acties:

• Kripppo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14
Haai,

Ik ben in t bezit van een Asus A7V mobo, samen met een SB1024, Asus V6800, 3com netwerkkaart , en 2 x maxtor 30 gieg (ata 100) en 1 seagate 30 gb..
Mijn systeem liep eerst zonder de 2 maxtor schijven. Ik wil deze echter nu aan de promise ata 100 controller hangen, windows2000 herkent ze wel, maar als ik er data naar toe ga schrijven, hangt hij gegarandeert na een tijdje. Waarschijnlijk een IRQ-probleem, want er staan op IRQ 9 namelijk, mijn Geforce kaart (in veilige modus wel op 11) mijn SB1024, en mn promise controller en mn netwerkkaart. In t bios heb ik t slot van mn netwerkkaart (slot 4) op irq 7 gezet. Mijn 3de slot op 5 (sb1024). Maar in windows2000 blijft alles op IRQ 9 staan :(
Wat is t probleem? Ik heb ook de nieuwe ata100/promise controllers van asussite gedownload + geinstalleerd (build 33)...

Help me! What 2 do?

Thanx Kripppo

Hoe kan je IRQ's veranderen in win2000? Als er geen problemen zijn kan ik change settings... niet aanklikken..

Asus A7V, TB 1000 MHZ, 384 MB , SB1024, 3 x 30 GB , Asus V6800 Deluxe,3COM netwerkkaartje, Tv-kaartje

• Jagermyster
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:10
Vaag, heb ook een Asus A7V met Win2k....
IRQ 9 wordt ook bij mij gedeeld door videokaart, geluid, promise, netwerk enz... het lijkt wel of win2k alles op IRQ 9 pleurt... maar bij mij eigenlijks geen problemen, alles werkt prima.

Verwijderd

Misschien een beetje een domme vraag, maar ben je wel ingelogd als een administrator?

• Kripppo
Ja, ik ben inderdaad als admin ingelogd :-)

Moet ik windows opnieuw installeren voordat hij de bios-irq-aanwijzingen pas pakt?

Asus A7V, TB 1000 MHZ, 384 MB , SB1024, 3 x 30 GB , Asus V6800 Deluxe,3COM netwerkkaartje, Tv-kaartje

Verwijderd

Dit ligt aan de manier van installeren van W2K.
Staat ook in de MS knowledge base. Heel irritant dat hij alles op irq 9 zet, maar de enige manier om eraf te komen is door W2K opnieuw te installeren en dan tijdens de setup aangeven dat je dat niet wilt.
Default doet hij het wel dacht ik.
Kijk maar even in de MS knowledge base, daar staat precies wat je moet doen tijdens de install.

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45

Rashann

Zoek de hond...

Dat ligt aan het ACPI wat aanstaat in je BIOS. Als je dat uitzet, gebruikt Windows gewoon de IRQ's toegewezen door het BIOS.

Probleem is echter: Als je ACPI uitzet, zul je Windows opnieuw moeten installeren waarschijnlijk...

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Onder win2k dan lijkt alles op IRQ 9 te staan, komt door ACPI. Je kunt irq confilcten wel vermijden door alle INT-x te scheiden (blz.30 van je boekje, als je manual rev. 1.03.E601 hebt).

Verder heb ik ook eens ergens gelezen dat bij hoge belasting op beide Promise poorten (lees allebei een HD...) je data-corruptie kunt krijgen, ik heb ik hier ook last van gehad, toen ik mijn nieuwe HD installeerde en eerst ff de oude naar een partitie kopiëerde. Ik had toen corructe files op de nieuwe schijf, daarna (paar dagen later) was me registry opeens gedeeltelijk weg... Ik was die promise dus een beetje zat (ik had meer vage dingetjes gehad), ik heb daar nu me DVD-speler aan hangen, laat hem daar maar eens schrijf-fouten op maken >:)
Mijn IBM disk maar aan ATA66 gehangen, ondanks alles wat je leest merk ik geen verschil (ook niet in benchmarks, behalve buffered read is nu maar 56 MB/s, en dat was 80 MB/s). Maar in jouw geval is dat niet echt een oplossing, misschien dat de problemen met die nieuwe promise bios verholpen zijn, of de nieuwe drivers, maar die zijn nog beta.

(de edit is niets inhoudelijks)

Verwijderd

heb zelfde problem gehad met win98 en win2k

je moet gewoon plug and pray os in de bios uitzetten en irq van alle slots vast zetten

je moet er voor zorgen dat de beeld en geluid
NIET op de zelfde irq zetten

suc6

oma

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier zijn al ZOVEEL topics over geweest. Je moet ACPI uit zetten in Windows 2000 om van de IRQ sharing op 1 IRQ af te komen. Gebruik de search.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 28 februari 2001 10:14 schreef jeomadotcom het volgende:
heb zelfde problem gehad met win98 en win2k

je moet gewoon plug and pray os in de bios uitzetten en irq van alle slots vast zetten

je moet er voor zorgen dat de beeld en geluid
NIET op de zelfde irq zetten
Hoeft echt niet hoor, ik heb 'alles' op 9.
SB Live!, Geforce2 MX, Realtek NIC, TerraTV kaart, USB (2x, beide ook gebruikt door een device), Promise.
Waarschijnlijk staan ze niet 'echt' op 9, maar is het ingedeeld zoals het mainboards INT-x zet (zie boven).
Edit: bijv. PCI-1 en AGP gedeeld

Verwijderd

In de device manager staat waarschijnlijk onder computer:
Advanced Config. and power Interface ACPI PC
Als je deze verandert in standaard Pc ben je van het IRQ probleem af, maar heeft als nadeel dat bv. je pc niet meer zelf afsluit enzo...het is het 1 of het ander.

Wel klote als je bv. een tvkaart hebt die puur op IRQ 5 wil zitten, die werkt dan dus niet op irq 9. (Heb ik ook gehad)
Uiteindelijk maar kaart verkocht en andere gekocht die het wel deed.

• CmdrKeen
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Vanwege IRQ-pooling staat alles op 9 EN werkt alles. Geen IRQ-problemen meer dus. Als je ACPI uitzet, dan staat alles "op z'n plaats" en kan je weer IRQ-problemen krijgen.

Laat je dus niet in de luren leggen en maak je niet druk om je IRQ's alleen omdat W2k het voor je oplost.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 10:29 schreef Vilenin het volgende:
Vanwege IRQ-pooling staat alles op 9 EN werkt alles. Geen IRQ-problemen meer dus. Als je ACPI uitzet, dan staat alles "op z'n plaats" en kan je weer IRQ-problemen krijgen.

Laat je dus niet in de luren leggen en maak je niet druk om je IRQ's alleen omdat W2k het voor je oplost.
Nou, ik heb dus ook alles op 9 zitten (standaard dus), maar dat werkt dus niet he... Als ik een DVD wil draaien via me DXr3 kaart dan krijg ik een mooi Blue Screen over dat RIVER_IRQ_.....
Dus, binnenkort heb ik toch een nieuw moederbord enzo en installeer ik de boel opnieuw, maar dan zet ik dus wel eerst die ACPI uit. Onder 98 past alles ook op de IRQ's, dus moet dat onder 2000 dan ook lukken.

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 28 februari 2001 10:37 schreef arnoudo het volgende:
Nou, ik heb dus ook alles op 9 zitten (standaard dus), maar dat werkt dus niet he... Als ik een DVD wil draaien via me DXr3 kaart dan krijg ik een mooi Blue Screen over dat RIVER_IRQ_.....
Ja maar dat is gewoon een faulty driver, ff een andere downloaden ofzo (zal er wel niet zijn, creative zijn win2k support kennende :()

• Dark
  • Laatst online: 10:07

Dark

who tweaked the light?

Als je ziet RIVER_IRQ

dan staat iig je monitor niet goed afgesteld omdat er een stukje rechts van het scherm afvalt.

Er staat namelijk DRIVER_IRQ ...

Verder is dit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/118036 wel een handige topic...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 28 februari 2001 10:27 schreef richardc het volgende:
Als je deze verandert in standaard Pc ben je van het IRQ probleem af, maar heeft als nadeel dat bv. je pc niet meer zelf afsluit enzo...het is het 1 of het ander.
Da's ook niet waar, want met APM gaat je PC ook vanzelf uit als je 'm afsluit. Het is dus niet het 1 of het ander.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Kripppo
Thanx voor de vele replies.. Ik ga eerst een even plug en play OS uitzetten in de bios. Daar na, als t nong niet werkt ACPI uitzetten (werkt dan hibernate nog? Nee zeker...). Als dat nog niet werkt, ga ik eens windwos2000 opnieuw installeren. Is t probleem er dan nog, dan horen jullie wel van me... :-)

Alvast bedankt !

Greetz Kripppo

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:51

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Dat probleem had ik ook onder 2k; elke kaart zijn eigen irq maar in 2k leek het of alles op 9 stond, gewoon zo gelaten.

• Kripppo
Het is gelukt zonder windows2000 opnieuw te installeren om de irq's niet meer gedeelt te krijgen, maar de vast lopers blijven als ik (grote) bestanden van mijn ata66 schijf naar een van mijn ata100 schijven kopieer....

Helpt t om windows opnieuw te installeren? Of heeft dit geen zin?? Ik wordt er langzamerhand een beetje gek van....

Jake, er er ook een andere oplossing voor dat data-probleem???

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 28 februari 2001 12:58 schreef Kripppo het volgende:
Jake, er er ook een andere oplossing voor dat data-probleem???
Ik geloof dat het hielp om beide schijven op de primairy promise te plaatsen, maar heb ik nooit uitgeprobeerd (want bij mij was 2 schijven ff tijdelijk).
Maar welke drivers/promise bios heb je ? (niet dat ik precies welke combo's problemen geven maar iemand anders misschien)
Ik heb ook wel eens gelezen over problems met promise-maxtor (weer lekker vaag, sorry)

Verwijderd

data-probleem ??

met promise en maxtor !!

welk problem dan??

oma

• Kripppo
Het probleem is:
Als ik dat van mn ata66 schijf naar een van mijn maxtor ata100 wil schijven (allebei op promise primary). hangt win2k...

promise op irq 10 (vrij)

• fv
  • Laatst online: 12:30

fv

-------------------> hiero

Het PnP-OS op NO in je BIOS werkt niet onder Win2K. Win2K "kijkt" hier niet naar en gaat ze eigen gang. Wel helpt op ACPI te disabelen.

Ik heb zelf geen enkel probleem met de IRQ-sharing van Win2K. Wel even bij het hardware configureren van je PC waar je je PCI kaarten in stopt. In mijn mobo handleiding stond vermeld hoe de PCI sloten hardwarematig waren geshared. Even goed kiezen en draaien maar...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Kripppo
Klopt, de irq's zijn geen problemen meer, maar het probleem blijft dus wel de promisecontroller denk ik. Anders zou ik t hangen van de schijven niet kunnen verklaren. Ik ga denk ik eens t bios van de promisecontroller ga updaten, mijn bios van mn A7V heeft versie 1005B... iemand daar problemen mee???

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 28 februari 2001 13:24 schreef jeomadotcom het volgende:
data-probleem ??

met promise en maxtor !!

welk problem dan??

oma
Geen idee, ik zei ook dat ik het eens ergens (in een newsgroup dus) gelezen had, ik weet niet of dat ècht een probleem is of een incident.

Krippo: hebbie toevallig via 4-in-1 installed, en zo ja hebbie IDE-drivers ook installed (4in1 4.26 en hoger geloof ik, 4.28 en 4.29 hebben zeker), want dat kan ook je probleem veroorzaken (omdat het om ATA66->Promise gaat)
je kan bijv. je BIOS updaten naar 1006, is sneller (geheugen-timings), en heeft nieuwe promise bios (build 35 als het goed is)

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Misschien een hele domme vraag:
Hoe schakel ik ACPI uit?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Pagina: 1