win2k probz... irq sharing *@$*^^*!!

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hoe stel ik in dat een apparaat een irq gebruikt wat IK wil dat ie gebruikt?

Ik wil een IEEE I1394 firewire kaart installeren, en die MOET een eigen irq hebben, die mag hem NIET delen met een ander apparaat anders werkt ie NIET.

Nu vind windows 2000 het leuk om ieder apparaat te delen op IRQ 9

terwijl mijn bios tegen win2k zegt dat die stomme firewire kaart IRQ 15 moet gebruiken, maar luisterd win2k daarnaar? NEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEEE natuuuuuuuuuuuuuuurlijk niet *^!@&^$^$!!

damnit ik heb het helemaal gehad en sta op het punt m'n PC het raam uit te flikkeren,

alle die pleuris apparaten op IRQ 9 gaat fucking fout, geluid werkt niet, firewirekaart werkt niet DAMNIT, en veranderen kan natuurlijk ook niet?!

HOE los ik dit op?! PLZ!!!!!!!!!!!

Verwijderd

zowel ISA als PCI kaarten kun je in het bios op een bepaalde irq's forceren.. in het geval van ISA zeg je dat een bepaald IRQ gereserveerd moet worden voor een ISA kaart; bij PCI kaarten moet je aangeven welk IRQ je wil hebben bij welk PCI slot

volgens mij kan een OS die settings niet overriden.. van win98 weet ik het zeker

of IRQ sharing lukt hangt trouwens van de betrokken apparaten af: veel goedkope netwerkkaartjes kunnen het niet, 3coms weer wel, etc.

• Wouter
  • Niet online
wedden van wel dat win2k mooi die setting van mijn bios override

ben ontzettend pissed daarover

Verwijderd

ik heb Win98 iig nog nooit zien afwijken van de config die je ziet tijdens het booten.. je weet wel, dat tabelletje bij 'starting windows 98...'

• Wouter
  • Niet online
HEBBEN WE HET HIER OVER WIN98?!

• Wouter
  • Niet online
is er dan echt NIEMAND die een oplossing weet?

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Het is de enige oplossing. GOOI WIN2000 ERAF!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om alle apparaten op een eigen IRQ te krijgen onder Win2000. Als iemand dat wel voor elkaar heeft, mag ie het mij vertellen hoe.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
zet dan je PNP OS mode in je bios ff uit, en zet die kaart NIET op irq 15, want die is van je onboard second ide controller.

Mischien dat het dan wel werkt

May the Force be with You instead of Bill

• Angelfire
  • Laatst online: 15:57

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Idd Jedi Lord, je moet pnp os uitzetten in je bios, het blijft nl. een NT kernel en hoe mooi microsoft het ook maakt, het is niet bedoeld als pnp OS. Je zult zien dat het dan wel werkt.

Bij mij heeft alles zijn eigen irq, en als ik in mijn bios pnp os op yes zet, dan start ie niet eens op.

I play my enemies like a game of chess...

• Wouter
  • Niet online
PNP bios stond al uit

en heb ook andere irq's dan 15 geprobeerd

hij komt altijd op 9 in w2k

• mjax
  • Laatst online: 28-07 20:20
Staat ACPI soms aan in je BIOS? Dat kan de oorzaak zijn van het feit dat ie meerdere apparaten op 1 IRQ zet. Alleen, kun je ACPI wel uitzetten in je BIOS, maar dan moet je Win2000 opnieuw installeren. Vervelend...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07

Dark

who tweaked the light?

Het kan alleen door de HAL te veranderen van ACPI naar Standard PC. Om dat volgens de juiste methode te doen kan het eigenlijk alleen tijdens de setup van w2k. Druk op F5 tijdens de w2k install (als je in beeld ziet staan dat je op F6 :? moet drukken om alternatieve controllers toe te voegen) dan kan je vervolgens kiezen welk type hal je wilt:
Afbeeldingslocatie: http://www.schouwenweb.com/dark/std.png

Officieus kan je in de devicemanager onder computer ACPI PC veranderen in Standaard PC door de driver daarvoor te installen. Microsoft raadt dit af! Houdt wel al je drivers ready, en don't blame me als het niet gaat...
Afbeeldingslocatie: http://www.schouwenweb.com/dark/std-pc.png

edit:
spelfout en plaatje

update: na dat ik zelf wat getest had heb ik het e.e.a. ff bijgewerkt en plaatje 'juiste methode' geplaatst

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07

Dark

who tweaked the light?

Ennuh ... dat apparaten een eigen irq MOETEN hebben is allen onder w98 en eerder zo hoor! Elk beetje kaart is PCI 2.1 ACPI compatible tegenwoordig, wat betekent dat ie het gewoon zou moeten doen. Zelf heb ik met succes alles op irq 11 zitten, geen probleem ;) voor w2k.

• Wouter
  • Niet online
ok, i've had it

die kaart gaat morgen retour afzender

ik kan nl. niks meer bedenken wat ik nog niet heb geprobeerd om de kaart werkend te krijgen :(

Verwijderd

dat standaard pc wil dus zeggen dat ie niet automatisch uitschakelt of in een standby modus kan :?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt het WEL achteraf veranderen, dus je hoeft niet Windows 2000 opnieuw te installeren! Je moet bij je computer properties kijken en dan de drivers laten updaten zodat je van ACPI system naar 'Standard PC' gaat. Al je hardware wordt dan weer opnieuw herkend en geinstalleerd, en weg is ACPI. Kaarten hebben dan dezelfde IRQ indeling als in je BIOS.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Wat zijn nu de nadelen van het 'uitzetten' van ACPI in de BIOS of het veranderen naar Standard PC in windows ? Zijn er ook nadelen verbonden aan het uitzetten van PNP OS in de Bios ?

Verwijderd

Het lijkt me het meest verstandig kaarten te kopen die voldoen aan de PCI standaarden en shared IRQ's ondersteunen zoals het hoort. Een collega hier heeft er volgens mij een die geen problemen heeft. Kan wel eens vragen welk type het was.

Wim

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42
koop een moederbod met een firewire erop!
Pagina: 1