Nieuw systeem voor foto/video bewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views

• koelkik
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12-2025

koelkik

Be positive!

Topicstarter
Hoi,

Ben een systeem voor mezelf aan het samenstellen omdat mijn huidge 5 jaar oude configuratie nodig aan vervanging toe is.
Huidge configuratie:
• MSI K8N Neo Platinum
• AMD Athlon 64 3000+ 2.08 GHz, 1600 MHz, 512 KB
• TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 3, Non-ECC, Kit Of 2
• Asus VGA GeForce N7600GS Silent/HTD/256M 256 MB, AGP 8X
• Maxtor 6V250F0 (251,00 GB)
• Seagate ST3120827AS (120,03 GB)
• NEC DVD RW ND-1300A
• NEC DVD RW ND-3540A
• Kast: geen idee :?
• HP w2207

Ik wil graag wat nieuws om met name bij Pinnacle Studio 11 en Adobe Lightroom wat meer snelheid te hebben. |k speel geen spellen, maar download wel regelmatig muziek, films, etc. De PC staat vaak aan en in de huiskamer en daarom wil ik hem wel graag zo stil mogelijk.

Oorspronkelijk idee was alleen een moederbord, processor en geheugen voor een budget van €500,-. Maar een nieuwe processor geeft waarschijnlijk weer de harde schijven als bottleneck. Tevens mag het opstarten van programma's wel wat sneller. Na het lezen van Femme's review was ik al gauw om; ik wil ook een OCZ Vertex! Budget staat daarom nu op €750,-

Heb na raadplegen diverse topics de volgende zaken uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 192,42€ 192,42
1Antec Solo€ 78,06€ 78,06
1Cooler Master Silent Pro M500€ 69,90€ 69,90
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 95,60€ 95,60
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 48,90€ 48,90
1OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 60GB€ 182,90€ 182,90
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,24€ 32,24
2Scythe S-Flex SFF21E , 120mm€ 11,97€ 23,94
1Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB€ 96,-€ 96,-
ImporterenTotaal€ 819,96

Zit nu eigenlijk boven budget dus suggesties om er wat af te schrapen zijn welkom.

Ik zal de onderdelen stuk voor stuk behandelen:
AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Is, na het lezen van alle topics naar mijn mening de beste processor voor het minste geld. Een i7 is me te duur en de 955 is nog niet echt verkrijgbaar. Black edition heb ik niet echt nodig want ik ben niet een oc'er, maar ik ken hem niet zonder.

Antec Solo
Een nieuwe kast er toch maar bij om een stille PC te kunnen bouwen. Deze uitgezocht vanwege Antec en vanwege de mogelijkheid om de schijven in rubber te hangen.

Cooler Master Silent Pro M500
Op zoek naar een stille voeding met voldoende vermogen. Deze leek me geschikt en stil. Op SilentPCreview staat echter de Nexus Value 430 bovenaan de lijst. Ik vraag me echter af of ik dan wel voldoende vermogen heb.

Gigabyte GA-MA790X-UD4
Ja, dat is een lastige. Ik ben door de bomen het bos kwijt en heb deze nu gebaseerd op basis van het BBG Mei 2009 topic. Elk willekeurig ander bord mag echter ook. Ik heb maar twee voorwaarden: mijn huidige videokaart moet ik weer kunnen gebruiken tenzij de on-board chips tegenwoordig beter zijn dan mijn videokaart.

OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK
Een hele stap vooruit naar 4GB. OCZ vanwege goed merk, lage prijs. Met mijn winxp 32 bit kan ik maar 3 gig gebruiken. Kan ik de rest gebruiken voor een onboard vga?

OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 60GB :P
Hier kijk ik toch welk het meeste naar uit. Ik lees positieve berichten over de startsnelheden en dus wordt dit mijn startschijf. Mijn huidige winxp met programma's is 36 gig dus dat moet mooi passen.

Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
Grote koeler ter vervanging van de stock koeler. Niet vanwege het overclocken maar om passief te kunnen koelen. Met twee 120mm fans in de kast (1 voor, 1 achter) moet ik genoeg flow kunnen creeren om de Phenom koel te houden. De Phenom eventueel nog ietsjes onderclocken (als dat kan :? ).

Scythe S-Flex SFF21E , 120mm
Twee stille fans om de boel koel en stil te houden. Zie de test op silentpcreview.

Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB
Als we dan toch bezig zijn dan meteen de twee losse schijven vervangen door 1 1TB schijf. Iets duurder dan de Samsung Spinpoint hd103uj-1tb maar ook iets sneller.

Commentaar is welkom voornamelijk op mijn vragen:
Kan de 1 gig van mijn 4 gig geheugen gebruikt worden voor een on board VGA?
Is de 430 watt voeding zwaar genoeg?
Iemand al ervaring met passief koelen van een Phenom?

Groeten, Emile

MSI K8N Neo Platinum / Athlon 64 3000+ / 1gb /120 gb + 20 gb / Win XP Pro+SP2

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

tweakerbee

dus..?

Die 1GB zul je niet helemaal kunnen alloceren aan je onboard VGA-kaart. Afgezien van het feit dat het waarschijnlijk geen zin heeft komt de limitatie voort uit het feit dat er voor andere apparaten ook nog geheugenruimte gereserveerd wordt. Deze wordt niet kleiner door je videokaart meer geheugen te geven. Je zult dat alleen maar minder effectief RAM overhouden.

Om binnen budget te komen heb ik nog wel een suggestie, maar eentje die je waarschijnlijk niet zo leuk gaat vinden: laat de SSD vallen. Zet in plaats daarvan een tweede 1TB schijf erbij en plaats deze in RAID1 (mirror). Niets is zo vervelend als uren werk kwijtraken als je disk het begeeft, en RAID1 of RAID5 is IMHO dus een must. De SSD kun je later altijd nog toevoegen (en dan zou ik doorsparen en voor de Intel X25-M gaan, deze is veel sneller dan de Vertex!).

Een kwalitatieve 430W voeding moet genoeg zijn. Je 7600GS vreet namelijk niet zoveel stroom (http://www.xbitlabs.com/a...isplay/power-noise_6.html). Het blijft altijd een beetje een gok, als je problemen hebt kun je bij een online bestelling altijd nog de voeding terugsturen.

Bijna vergeten: Phenom passief koelen heb ik geen ervaring mee :) Ik denk dat het zeer pittig wordt met een TDP van 125W. (Om eerlijk te zijn: nee, dat zal niet lukken ben ik bang.)

[ Voor 7% gewijzigd door tweakerbee op 19-04-2009 01:00 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een losse boodschappenlijstje.... ik denk dat het niet toegestaan is.
Wellicht had je gewoon moeten vragen in BBG topics. Daar kun je dan aan de lijsten geschikte onderdelen een computer samenstellen.

Veel aandacht op foto / video bewerking betekent dus veel hd opslag, én een goede monitor nemen. Anders heeft fotobewerking weinig zin door slechtere kleuren of afwijkingen. De videokaart kan dan op een laag pitje, en kun je bijvoorbeeld 8800GT nemen als gewoon goed kaart met beste prijs/prestatie verhouding.

Maar hoe dan ook, een nieuwe topic maken voor jezelf kan niet. Je hebt gezien dat veel topics hiervoor op slot gaan. Ik raad je aan de vragen te stellen in BBG topic, dan word je beter geholpen. En je kunt andere berichten lezen en zo simpel de conclusie uittrekken. Makkelijk toch. Er bestaat bijna geen slechte hardware. De verschillen zijn niet zo groot.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-01 00:51

Roytoch

Nietes

Klopt het dat je huidige videokaart, welke je wil blijven gebruiken, een AGP aansluiting heeft? Het moederbord dat je hebt uitgezocht heeft, zoals vrijwel elk nieuw moederbord, PCI-Express aansluitingen. Een oplossing is een nieuwe grafische kaart, helaas (ergo, budget wederom omhoog). Een snelle zoekquery op de Pricewatch hier, geeft geen resultaten voor een moederbord dat wél je nieuwe processor aankan, en daarnaast je oude grafische kaart kan huisvesten.

Welles

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
De 7600GS is AGP, daar kan je huidige keuze mobo niet mee overweg. Waarmee het er volgens mij op neerkomt dat je huidige lijstje geen beeldscherm kan aansturen.

Een goede 430 - 450W voeding moet genoeg zijn. Voedingen lijken soms niet zo krachtig omdat veel mensen een veel te zware voeding hebben. Watts zijn vaak niet zo belangrijk, aansluitingen zijn de voornaamste reden om voor een zwaardere voeding te kiezen. Tevens moet je goed opletten dat je voeding een groot deel van de watts op 12V hebben, die spanning gebruikt je PC en een goede voeding heeft vrijwel alle stroom op 12W.

De SSD lijkt me voor jouw budget ook wat overdreven, je OS kan erop, maar lang niet alle programma's lijkt me die dan op de tragere HDD moeten. Prijs/kwaliteit in dit geval 0, als je het mij vraagt.

Wat CPU koeler betreft zou ik voor een Noctua gaan. Lekker stil en goed te monteren. Kost je wel wat meer en ik weet niet of het je dat waard is, maar passief is geen goed idee. CPU onderclocken is zonde, goede CPU koeler hoor je nauwelijks..

Het geld dat vrijkomt van de SSD kun je mooi steken in een simpel grafisch kaartje, HD4830 is niet al te duur, maar kan toch nog wel aardig gamepje aansturen. Niet op hoogste kwaliteit, maar je kunt er nog wel mee gamen. klik

Verder is een RAID1 opstelling wel aan te raden voor de extra veiligheid, maar als je voeding opeens doorbrandt en even lekker 24V op je HDD gooit zijn allebei die krengen wel gebakken en ben je alsnog alles kwijt. Spaar dan door voor een externe HDD en zorgt voor overspanningsbeveiliging zodat die HDD bij blikseminslag niet stuk kan en koppel hem alleen aan bij data overdracht om risico op virussen tot praktisch 0 te reduceren.

Maar RAID1 is een keuze, als de kleine kans op dataverlies voor lief wil nemen, zou ik het lekker bij 1 WDC Black 1TB houden, scheelt je gewoon 100 euro.. Evengoed, belangrijke werken op een andere locatie bewaren is wel een goede tip, het zijn vaak uren werk voor een project en dat is zonde om kwijt te raken door stom toeval. Maar ook RAID1 is niet failsafe, laat je niet te snel overtuigen :).

Ik weet niet uit mijn hoofd of Adobe Lightroom ondersteuning heeft voor GPU versnelling, zo ja, dan zou ik voor een Ati kaart als de HD4830 gaan (512MB is overigens zat, meer is onzin), zorgt toch voor snellere bewerkingen :). Voor de rest is het systeem wel aardig, 1066MHz is niet per se nodig voor RAM, maar DDR2 kost toch geen drol, dus dat zal je budget niet om zeep helpen :P

Edit: MrDummy, meeste hardware is kwalitatief in orde, maar prestaties verschillen enorm en prestaties zijn ook niet op elk gebied gelijk voor elk stukje hardware, een systeem samenstellen is toch een vrij delicaat klusje vind ik. Zeker als je voor een bepaald budget zoveel mogelijk prestatie wilt krijgen daar waar jij het nodig hebt

[ Voor 6% gewijzigd door DjDuivert op 19-04-2009 01:23 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG (te vinden op tweakers.net) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.