hoge ruis uit voeding wanneer eist aan staat

Pagina: 1
Acties:

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-04 12:25
Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuw systeem, maar bij het opstarten van bijvoorbeeld media player of de ati catalyst controll center (bij het filmpje) hoorde ik een vreemd gepiep/hoge ruis uit de voeding komen. Na op internet te hebben gezocht en zelf een beetje te hebben geprobeerd kwam ik er achter dat het probleem was opgelost wanneer eist in de bios uit staat.

Ik maak gebruik van de volgende onderdelen:
- Msi eclipse
- core i-7 2.66
- corsair hx 620

Zijn er meer mensen die dit probleem met deze voeding hebben of is mijn voeding mischien niet helemaal 100%?

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Zeker weten dat het uit de voeding komt ? Het zou ook van het moederbord kunnen komen (in de buurt van de cpu). Klopt het dat het geluid steeds geproduceerd wordt als de kloksnelheid van de cpu veranderd wordt ?

• swannie
Voor zover ik kan horen komt het uit de voeding (maar ik kan me hierin vergissen). Ik heb er niet opgelet of het geluid alleen kwam wanneer de processor extra belast werd. Maar het viel me wel op dat het gebeurde wanneer er bijvoorbeeld een geluidje of filmpje werdt afgespeeld.
Het geluid komt in ieder geval wel uit het systeem en niet uit mijn speakerset of de pc-speaker.

• Marnixzzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Ikzelf heb dit ook. Bij het afspelen bij de beginfilmpjes van Crysis bijvoorbeeld, komt er een soort ruisend/piepend geluid uit mijn systeem. Ik ben er nooit van uit gegaan dat het slecht kon zijn omdat het toch maar voor even is, bij mijn weten komt het geluid echter van de videokaart vandaan. Wat bedoel je trouwens met de ''eist'' functie in het bios?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:01
Marnixzzz schreef op zondag 19 april 2009 @ 11:31:
Ikzelf heb dit ook. Bij het afspelen bij de beginfilmpjes van Crysis bijvoorbeeld, komt er een soort ruisend/piepend geluid uit mijn systeem. Ik ben er nooit van uit gegaan dat het slecht kon zijn omdat het toch maar voor even is, bij mijn weten komt het geluid echter van de videokaart vandaan. Wat bedoel je trouwens met de ''eist'' functie in het bios?
EIST is soort Speedstep
Wikipedia: SpeedStep

Wat ik merk bij filmpjes vooral is dat je een piek hebt dat eigenlijk bijnna alles volledig ballast. Deze piek hangt af van hoe zwaar het filmpje is in berekeningen. Hiermee doel ik op Codec etc.

Of het slecht is of niet weet ik niet. Je cpu gaat bijvoorbeeld eerst 800MHz en dan ga je een filmpje afspelen dan moet deze inene op flinke snelheid draaien. Dit zou geen probleem mogen zijn maar de spanning die dan nodig is is wel dan nodig en ik vemoed dat er zoiets mis is dan. Of hij vangt teveel spanning ofzo dat hij daarom gaat zingen.

Je kan eens je voltages monitoren. Kijken wat er gebeurd.

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:09

Greebs

inert

Bij mij was dit opgelost door C1 (Enhanced Halt State) uit te zetten. EIST doet toch vrijwel hetzelfde (maar dan beter), lijkt met elkaar te conflicteren.

• Marnixzzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Tja ik heb volgens mij C1 wel aanstaan, ik zal het is uitzetten. Maar waar bevind die eist zich? Ik kan hem nergens vinden uit mijn hoofd in mijn bios(ik zal vanmiddag is echt kijken, ik ken mn bios wel aardig uit mn hoofd)

@Cave-Boy. mijn voltgae blijft binnen normale grenzen, zeker binnen zijn specificaties. Bovendien, voor een introfilmpje van crisis moet 4x1600 Mhz (daar klokt hij zichzelf op bij geen/weinig gebruik/) toch wel genoeg zijn mag ik hopen:P En normaal heeft hij geen 1 probleem met terugklokken naar 4x3000 Mhz, ik hoor het normaal nooit.

Ik zal vanmiddag ook nog ff uitzoekken hoe je het voltage van je videokaart controleert. want het lijtk echt of het daarvandaan komt. Ook nog eens bij een test voor snelheid ging hij iets met 2d computing berekenen, volgens mij hoorde ik het toen ook.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
@Marnixzzz. Veel niet al te oude Nvidia-kaarten piepen zelf, of laten de voeding piepen (of beide) bij extreem hoge fps (zoals bijvoorbeeld bij de beginfilmpjes van Crysis). In dit topic heb ik daar eerder wat over gezegd.

@swannie. Eist zorgt ervoor dat je cpu terugklokt als hij niks te doen heeft, en weer op hogere kloksnelheid gaat draaien als je bijvoorbeeld mediaplayer opstart. Omdat het uitzetten van Eist het probleem verhelpt, lijkt het me handig om te kijken of het geluid samenvalt met het veranderen van de kloksnelheid. Aan een reactie van 'ik heb er niet op gelet' hebben we natuurlijk niks, dus pak cpu-z erbij en controleer het. Verder lijkt het me waarschijnlijker dat het geluid van het moederbord komt in de buurt van de cpu. Dit zit erg dicht bij de voeding, en van hoog geluid is lastig te bepalen waar het vandaan komt. Dus je kunt denk ik het beste even je voeding uit de kast halen (hopelijk zijn je kabels lang genoeg) en dan weer luisteren (tenzij je er zeker van bent dat het uit de voeding komt).

Dan even een mailtje naar de fabrikant van je voeding/moederbord sturen. Als je het geluid irritant vind is het een reden voor RMA. Of het schadelijk is weet ik niet, dat kan de fabrikant je vast wel vertellen.

• swannie
Ik heb het nog even gecontroleert, maar het geluid kwam inderdaad bij een aanpassing van het aantal mhz'en. Het geluid komt wel uit de voeding, ik heb mijn voeding onderin de kast en wanneer ik mijn oor op de voeding kan ik het goed horen.
Ik heb de kast nu verplaatst van op mijn buro naar onder mijn buro, het geluid is nu in ieder geval niet meer te horen, maar voor de zekerheid stuur ik nog wel even een mailtje naar corsair of het geen kwaad kan.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Had ook hetzelfde met x1900XT, Hele aparte geluid, maar omdat alles werkte liet maar zitten. Na 1.5jaar pc zonder problemen doorverkocht, en nooit meer wat van gehoord. Ik heb gelezen dat het een beetje brakke Volt regulator is, maar in theorie moet het voor werking geen reet uitmaken. Alleen jou irriteren. =)

Overigens bij mij, zelfs onder het buro kon je het geluid horen. Maar meestal met muziek achter wee niet. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 21:37 ]

Pagina: 1