Toon posts:

Adapter optisch uit naar 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een LCD-televisie met alleen een optische uitgang. Ik heb ook nog een 5.1 audiosetje staan zwaonder optische aansluiting (zwart, groen, roze).

Bestaan er adapters waarmee ik mijn 5.1 setje alsnog aan kan sluiten? Uiteindelijk komt er wel een ander setje, maar zou voor de time being erg prettig zijn.

Dank bij voorbaat!

Verwijderd

Je zal dan een surround processor nodig hebben en voor dat bedrag kan je beter een nieuw setje aanschaffen.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:39

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:10:
Je zal dan een surround processor nodig hebben en voor dat bedrag kan je beter een nieuw setje aanschaffen.
Voor ongeveer 129 euro een redelijk fatsoenlijke speakerset met digitale aansluiting? Wijs mij de weg. :)

Ik heb hier nog een Creative DDTS-100 staan (soortgelijk aan die Teufel), maar ze worden niet meer gemaakt. Jammer, vooral al heb je een redelijke geluidsset zonder digitale aansluitingen welke je wilt uitbreiden. Die Teufel Decoderstation 3 kan echter hetzelfde en wordt nog wel verkocht. Het heeft optische- (2 stuks, 1 front, 1 rear) en coaxiale ingangen (1 rear) en kan Dolby Digital en DTS decoderen en analoog naar een 5.1 speakerset sturen.

[ Voor 37% gewijzigd door The Zep Man op 18-04-2009 20:22 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:52

FeaR

In GoT we trust

Zou het niet handig zijn eerst te weten of de tv wel DD en DTS (5.1) output via de optische uitgang?

Er zijn genoeg tv's die via de digitale audiouitgang maximaal 2.0 stereo outputten en verder niets.
Dus dan zou je er wel leuk zo'n decoder tussen zetten, maar als je tv maximaal stereo output is dat toch zonde van het geld. Aangezien je dan zit met dat de decoder maximaal Dolby Pro Logic II van het geluid gaat maken en je dus nooit DD of DTS zal horen.

Maar dat is dus alleen als de tv een max van 2.0 stereo als output heeft...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:39

The Zep Man

🏴‍☠️

FeaR1986 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:18:
Zou het niet handig zijn eerst te weten of de tv wel DD en DTS (5.1) output via de optische uitgang?

Er zijn genoeg tv's die via de digitale audiouitgang maximaal 2.0 stereo outputten en verder niets.
In dat geval zou een 'simpele' DAC die PCM ondersteund moeten voldoen, lijkt me. Helaas geeft de TS niet voldoende informatie hierover.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

The Zep Man schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:17:
[...]
Voor ongeveer 129 euro een redelijk fatsoenlijke speakerset met digitale aansluiting? Wijs mij de weg. :)

Ik heb hier nog een Creative DDTS-100 staan (soortgelijk aan die Teufel), maar ze worden niet meer gemaakt. Jammer, vooral al heb je een redelijke geluidsset zonder digitale aansluitingen welke je wilt uitbreiden. Die Teufel Decoderstation 3 kan echter hetzelfde en wordt nog wel verkocht. Het heeft optische- (2 stuks, 1 front, 1 rear) en coaxiale ingangen (1 rear) en kan Dolby Digital en DTS decoderen en analoog naar een 5.1 speakerset sturen.
Dat is dan wel netjes, zou ik die gewoon halen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Gezien het
voor de time being
is zou ik gewoon de line out gebruiken (kan ook via scart).
Daar kan nog een schakelkastje bij voor een paar euro.

[ Voor 21% gewijzigd door ShittyOldMan op 19-04-2009 00:38 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-02 17:39
De TV heeft alleen een optische uitgang ?
Verder helemaal niks, ook geen scart etc ?

Je heb ook geen decoder voor digitale tv met aansluitingen ?

Verwijderd

Topicstarter
De tv heeft ook een scart uitgang, maar is het daarmee dan mogelijk mijn 5.1 set aan te sluiten?

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:38

R-B

Blokkert

Ja, je heb mooie converters van Scart naar Audio en beeld met tulp aansluitingen

Afbeeldingslocatie: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/3576.jpg

Dit dus..

Op die Rood en Witte sluit je je kabels aan naar je receiver. Heb je iig iets aan geluid :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Verwijderd

Topicstarter
Die ken ik, maar het is dus zo'n 5.1 PC setje, met een zwart, groen, roze plug. Dat gaat dan niet werken, toch?

• R-B

R-B

Blokkert

Je heb ook van Rood en Witte tulp naar minijack. Die minijack past in de groene ;)

Groen = Geluid
Roze = Microfoon

Oftewel deze kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.kabeltje.com/images/IP200_GLAM.jpg

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maar SCART op een tv is meestal een ingang...
Nu kan je met sommige blokjes wel de kant instellen waar de signalen heen moeten.

Maar persoonlijk ben ik nog maar weinig tv's tegen gekomen die audio over een SCART-ingang naar buiten kunnen sturen.

En aangezien TS dus alleen een optische uitgang heeft en geen analoge gaat bovenstaande volgens mij niet werken... Want ik denk dus dat SCART geen audio door kan sturen. Helemaal niet als TS tv aan het kijken is en de tv dus op de tuner staat in plaats van SCART. Zelfde overigens met als de tv op HDMI of wat dan ook staat.

Maar weet je zeker dat je geen 2 maal tulp uit hebt voor geluid?
Want als er een digitale uitgang op zit lijkt het me dat er ook wel een analoge op zit...

Enige wat ik anders als oplossing zie is zo'n kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//gd_new_gd_main_1472_.jpg

Dus gewoon mini-jack male naar mini-jack male.
En dan de ene kant in je groene aansluiting van je setje en de andere in de koptelefoonaansluiting van de tv...

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 21-04-2009 23:43 ]

• ShittyOldMan
Ik ken weinig TV's die geen audio uitsturen via scart, juist wanneer je TV kijkt. Neem wel een scartblok met in/out schakelaar, dat is essentieel (de input en output zijn verschillende pinnen binnen de stekker, vandaar dat het makkelijk is er zowel een ingang als uitgang van te maken).
Het is geen 5.1, maar TV geluid is ook geen 5.1, uit de optische uigang komt ook geen 5.1.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als dat zo is zou het moeten werken ja...

Maar persoonlijk heb ik er nog nooit van gehoord.
Al mijn vorige tv's hadden alleen een scart-ingang en die kon geen audio (of video) uit de tv sturen naar een receiver of wat dan ook. Was altijd een losse audio-uitgang in de vorm van een coaxiale uitgang of de twee witte tulp-stekkers.

Maar zendt de tv dan gewoon het geluid door de scart-ingang naar de receiver/speaker-set?
Dus ook wanneer je gewoon tv kijken, een game speelt (via HDMI) en niet werkt met de aangesloten scart?

Vind het nog steeds een beetje vaag om eerlijk te zijn :$

• ShittyOldMan
Zo heeft het bij mij altijd gewerkt ja, al was dat nog voor het hdmi tijdperk. Ik heb ook geen ervaring met de goedkope lcd tv's met enkel een uit/aan/volumeknop, het zou kunnen dat ze op de meest basic functies tegenwoordig besparen. Maar zelfs mijn 37cm 15 jaar oude slaapkamer tv had deze mogelijkheid. Evenals mijn oude huiskamer philips tv met zowel externe speakeruitgang en losse lineout. Evenals 2 andere tv's die ik heb gehad, eigenlijk allemaal dus :)
Maar probeer het uit, zo'n scartblok kost je een paar euro.

• R-B

R-B

Blokkert

Ik "vroeger" anders ook zo een scartblokje gebruikt, werkte overigens prima :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb het net hier even geprobeerd, maar ik krijg met geen mogelijkheid geluid uit de scart-ingang van de tv hier. Staat ook overal in de menu's dat het ook daadwerkelijk een ingang is. En het is niet zo dat ik hier een goedkope LCD heb staan enkel een uit/aan/volumeknop. Het gaat hier om een Philips 42" van nog geen 5 maanden oud uit de 9000-serie in combinatie met een Denon AVR-2809.

Maar kan zijn dat aangezien de Philips zowel een digitale als analoge audio-uitgangen heeft deze optie niet op de scart zit. Want alle vorige tv's die ik heb gehad hadden minimaal twee maal tulp out voor de audio. Zelfs mijn oude CRT 4:3 bak van zeker 15 jaar geleden.

Maar hopen voor TS dat hij dan wel geluid uit zijn scart kan krijgen indien hij geen analoge tulp uitgangen heeft.

• R-B

R-B

Blokkert

Inderdaad. Tegenwoordig zitten er op de tv's zelf een audio out. Dan is dat uit de scart halen niet meer van toepassing lijkt me :P

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
En anders de koptelefoon uitgang van je tv gebruiken, daar komt ook signaal/geluid uit.

Maar over welke TV en "5.1 setje" (merk/type) hebben we het eigenlijk?
Pagina: 1