Harde schijf kapot, maar er staat belangrijke data op :(

Pagina: 1
Acties:
  • 923 views

• ruben_314
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01-2021
Hallo,

Vanmiddag is mijn harde schijf kapot gegaan.
Ik zette de computer aan en die deed het gewoon. Je zag eerst het scherm waar je HD's en RAM wordt herkent en vanwaar je naar de bios kan als je op <Del> drukt, maar daarna werd het beeld gewoon zwart en dat bleef het ook (5 min aan laten staan).
Nu heb ik mijn oude harde schijf aan mijn computer gekoppeld zodat ik toch nog op Windows enz. kan, maar er staat nog belangrijke data op de kapotte schijf. Via verkenner heb ik geprobeert op de schijf te komen, maar dan krijg ik de melding: 'E:\ is niet toegankelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar.'
Als ik mijn computer opnieuw opstart (met de oude schijf) krijg ik het blauwe windows-scherm waar opstaat dat die de (kapotte) harde schijf wil comtroleren. Als ik dat laat doen, stopt deze op een gegeven moment. De laatste regel die er op mijn scherm staat is dan (ik weet het niet helemaal meer, ik zal het nog eens proberen): bezig met ... index ... op $I30 in bestand 3900. Dit stond er minstends een half uur.

Mijn vraag is nu:
Hoe kom ik op de kapotte schijf zodat ik bij mijn belangrijke data kan ? (ik ben wanhopig :| )

Trouwens, het gaat hier om een Seagate ST3500410AS, 500 GB schijf.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dit staat gewoon in de FAQ: OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug?
Ook via de search is hier genoeg over terug te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Mad Marty op 18-04-2009 18:10 ]

Rail Away!

• ruben_314
Sorry had ik nog niet eens aan gedacht *schaamd zich* ik zal het meteen even doorlezen. Bedankt in ieder geval !

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

getdataback is een ideaal programma daarvoor, weet ik uit ervaring :)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Lijkt me dat er niks gewist is, maar de hdd gewoon slecht/niet benaderbaar is.

1) Indien je nu XP draait, gooi de schijf eens in een vista machine. Met Vista kan je er dan vaak wel aan.
2) Indien bovenstaande niet helpt, download een bootdisk van een linuxdistro (bv Ubuntu), en start daarmee op. Veel kans dat je wel aan de data kan. Die kan je dan kopieren naar usbstick/hdd.

Wat je ook doet, probeer niet teveel bestanden tegelijkertijd te kopieren, vaak loopt de pc dan vast.

Veel geluk ermee.

• ruben_314
ik ga wel even kijken of de computers hier in huis waar vista op staat ee sata schijf kunnen hebben ;) en anders probeer ik getdataback denk ik. bedankt voor de tip over kopieeren; ik heb altijd de neiging zo veel mogelijk tegelijk te kopieeren maar dat moet ik dus juist niet doen ;)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:31
ruben_314 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 19:54:
ik heb altijd de neiging zo veel mogelijk tegelijk te kopieeren maar dat moet ik dus juist niet doen ;)
Niet alleen met belangrijke bestanden, maar eigenlijk moet je het altijd doen.
Immers moet de lees/schrijfkop dan niet de hele tijd tussen de twee plaatsen swichen, met de nodige zoektijden tot gevolg, maar ook voorkom je zo fragmentatie door het tegelijk schrijven van 2 verschillende bestanden.

Vergeet trouwens ook nooit om back ups te maken, harde schijven hebben de slechte gewoonte om op de slechtste moment kapot te gaan :z. (En voorkomen is beter dan genezen...)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Ik zou ook even de tools van Seagate zelf downloaden om een diagnose te laten uitvoeren en kijken wat hun eigen software zegt :)

• ruben_314
Malantur schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:25:
[...]
Vergeet trouwens ook nooit om back ups te maken, harde schijven hebben de slechte gewoonte om op de slechtste moment kapot te gaan :z. (En voorkomen is beter dan genezen...)
Ik had deze schijf nog geen maand geleden geïnstalleerd, dus nog geen back-ups gemaakt ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:34:
Ik zou ook even de tools van Seagate zelf downloaden om een diagnose te laten uitvoeren en kijken wat hun eigen software zegt :)
Ga ik doen!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
ruben_314 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:35:
[...]

Ik had deze schijf nog geen maand geleden geïnstalleerd, dus nog geen back-ups gemaakt ;)
Vind ik persoonlijk niet echt een reden om geen backups te maken. Zeker als het gaat om belangrijke data.
Maak gewoon elke dag even een backupje naar een andere hdd en je hebt geen zorgen meer.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
friggler schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:43:
[...]

Vind ik persoonlijk niet echt een reden om geen backups te maken. Zeker als het gaat om belangrijke data.
Maak gewoon elke dag even een backupje naar een andere hdd en je hebt geen zorgen meer.
Juist de eerste periode van gebruik is ook 'gevaarlijk'. Iets met MTBF en een badkuipvorm enzo..

• ruben_314
Ik leer van mijn fouten ;)

• ruben_314
Ik heb de bestanden weer terug :D iedereen hierboven bedankt voor de hulp !
(ik heb testdisk gebruikt btw)

Edit: typo

[ Voor 8% gewijzigd door ruben_314 op 19-04-2009 00:33 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
ruben_314 schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:32:
Ik heb de bestanden weer terug :D iedereen hierboven bedankt voor de hulp !
(ik heb testdisk gebruikt btw)

Edit: typo
En wat is je nieuw backupplan nu je hiervan iets geleerd heb? ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit was met behulp van de FAQ en wat eigen inzet prima op te lossen. Een topic lijkt me dus niet echt heel erg nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.