Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelf een huis laten bouwen vergt heel veel werk en kost behoorlijk wat.

Mijn beste kameraad is bezig met een nieuw huis te bouwen.
Voordat er maar iets gedaan werd op de bouwplaats was hij al een jaar verder.

Je moet eerst voor elkaar zien te krijgen met de gemeente hoe groot je mag bouwen en of er regelgevingen zijn met bepaalde uiterlijkheden van het bouwwerk.

Dan neem je een architect in handen. je gaat ontwerpen.
Ontwerp naar de gemeente voor goedkeuring voor bouwvergunning.

Bovenstaande stappen moet je misschien wel 10x herhalen voordat het allemaal akkoord is. en ben je al een goede 6-12 maanden verder. misschien nog wel langer als je een lame gemeente hebt.

Dan een aannemer zoeken die het voor jou kan bouwen.
tussentijdse controles door gemeente of je wel aan de richtlijnen houd kunnen de boel nog ophouden.

Afwerking ben je ook wel een paar weken mee bezig. (keuken, badkamer, muren en vloeren etc)

Ik zou het goed uitzoeken als ik jou was. je kunt tegen hoge kosten oplopen. en aangezien de appartementen niet al te groot zijn hoop ik voor jou dat je uit de kosten kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Vanmorgen bij de gemeente geweest, ik heb de desbetreffende ambtenaar gesproken over hoe en wat mogelijk is. het is mogelijk om een appartementen complex van 4 woonlagen op een kavel te zetten, er is nog niet gesproken over architectuur etc. volgende week een nieuw gesprek met drie ambtenaren over cpo, ontwikkeling en verkoop.

Het is mogelijk om voor een kleine initiatiefnemer / projectontwikkelaar een cpo gebied toegewezen te krijgen door de gemeente.

De aannemer:

4 x 1 woonlaag van 65 m2 kost 75.000 euro per woonlaag = 300.000 euro, dat is dus zonder leges, nutsbedrijf aansluitingen en badkamer, keuken etc.

Daar zit dus een trappenhuis in, glaswerk ( kozijnen en ramen etc ) casco bouw. deuren en leidingen.

De grond is 375 m2 op een particulier kaveltje, ik denk dat ik voor 150 m2 wel een deal kan sluiten dus kom ik misschien op 340 euro per m2?...

Leges zijn 2.2 %
Nutsbedrijf aansluitingen: 6500 euro
Bouwtekening: globale tekening: 1000 ( die je kan gebruiken in voortraject bij de gemeente )
bouwtekening: 12.000 euro. ( volledige tekening van het gehele complex. )

Meer weet ik nog niet, ik zal volgende week maandag naar mijn afspraak gaan met de gemeente, waarin alles erg duidelijk word.!

Al met al, ik ga zeker naar andere aannemers, maar ik weet dat deze aannemer perfect is ( voor gewerkt )
bouwgarant, naar kwaliteit strevend etc.

De verkoop prijs kan zoiezo niet onder de 100.000 euro liggen met deze info.

Ik heb met een makelaar gebeld, die heeft 400 meter naast het cpo gebied een appartementen complex gebouwd, daarvan waren twaalf appartementen van 54.8 m2 verkocht binnen 4 weken voor 141.500 euro.

De complete derde verdieping van het complex werd tijdens de bouw herzien om er meer kleine appartementen van te maken, deze appartementen zijn 70 m2 geworden omdat deze zeer goed verkoopbaar waren. Deze info heb ik van de assistente van de makelaar gekregen, ik denk dat er teveel gezegd is door haar maar deed mij dan ook voor als teleurgestelde en nog steeds zoekende koper naar een 55 m2 appartement. er zal in de komende tijd niet veel beschikbaar komen ( nieuwbouw ) omdat de meeste appartementen voor de bouw al verkocht zijn.

Tot zover de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:28:
4 x 1 woonlaag van 65 m2 kost 75.000 euro per woonlaag = 300.000 euro, dat is dus zonder leges, nutsbedrijf aansluitingen en badkamer, keuken etc.
Ik begrijp dat je een simpele "blokkendoos" wilt maar zonder ontwerp van een architect en zelfs zonder constructief ontwerp kan de aannemer nooit een serieuze prijs opstellen. Dan heeft hij echt wel wat meer info nodig. En ontwerpen vallen meestal weer net wat duurder uit omdat er altijd toch met een bepaalde vormgeving en wensen van de opdrachtgever rekening gehouden moet worden, Neem dit dus als een zeer zeer zeer ruwe schatting waar makkelijk nog tienduizenden euro's bovenop kunnen komen

Constructieve tip: zorg dat je alle dragende wanden een beetje boven elkaar zet en maak niet al te veel overstekken, grote ruimten of ander soort van "zwevend spul" Dat maakt het al gauw een heel stuk duurder :)
Bouwtekening: globale tekening: 1000 ( die je kan gebruiken in voortraject bij de gemeente )
bouwtekening: 12.000 euro. ( volledige tekening van het gehele complex. )
Wat bedoel je daarmee?

Het gehele proces begint met een ontwerp van een architect met bijbehorende plattegronden/aanzichten waarop je kunt zien hoe het complex er uit gaat zien. De commissie welstand van de gemeente gaat dat beoordelen op uiterlijk: past het in de wijk etc......

Daarna begint het echte werk pas. Dan gaat de architect/bouwkundige het ontwerp verder uitwerken tot een echt ontwerp met daarbij ook doorsneden en details. Dit wordt ingediend bij de gemeente. Hierbij heb je ook tekeningen en berekeningen van een constructeur nodig die bekijkt wat voor constructies er voor jouw gebouw nodig zijn. Dit constructieve adviesbureau kan eventueel ingehuurd worden door de architect, het is maar hoe je het (financieel) afspreekt. Afhankelijk van de ingewikkeldheid of grootte van het werk is er zelfs vaak ook nog sprake van een installatieadviseur en/of en bouwfysisch adviseur maar dat is bij jou wellicht niet het geval.

Dit bouwaanvraag-traject wordt vaak gecombineerd of anders gevolgd door de "besteksfase". Hierin wordt het bestek, zeg maar het contract, opgesteld wat je afspreekt met de aannemer. Je legt de prijs hier ook mee vast. In dit pakket zitten ook weer de tekeningen van architect en constructeur.

Dan heb je nog de uitvoeringsfase. Zowel architect als constructeur maken daarin werktekeningen zodat alles gemaakt kan worden. Dit is dan vaak nog exclusief tekeningen van vloeren en staalconstructies die meestal door de leverancier zelf worden verzorgd. Dit valt meestal onder de hoede van de aannemer.

Je moet dus niet denken in "tekeningen" maar je zult uiteindelijk gewoon op een (grotere?) prijs moeten rekenen voor een architect/bouwkundige en een constructieadviseur. Aan te raden valt om de laatste ook bepaalde controles van wapening in de uitvoeringsfase mee te laten offreren.

[ Voor 51% gewijzigd door D-e-n op 20-04-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
D-e-n schreef op maandag 20 april 2009 @ 20:21:
[...]

Ik begrijp dat je een simpele "blokkendoos" wilt maar zonder ontwerp van een architect en zelfs zonder constructief ontwerp kan de aannemer nooit een serieuze prijs opstellen. Dan heeft hij echt wel wat meer info nodig.
Valt mee hoor. Met kostenkengetallen kom je een heel eind. Een vierkante meter appartemen kost circa x. De ene keer zal dat x - 10% zijn, de andere keer x + 10%, maar veel groter zal de afwijking niet zijn. Architectuur zal het meest bepalend zijn. De constructie zal in verwaarloosbare mate bepalend zijn.

Zeker een ontwikkelende aannemer is daar tamelijk goed toe in staat. Daar lopen wandelende tabellenboeken rond. Die kunnen heel goed de prijs van een plan inschatten.

Met alle respect, maar jouw beeld van het bouwproces is nogal nadrukkelijk op de rol van de constructeur gericht en is nogal traditioneel.

[ Voor 8% gewijzigd door argro op 20-04-2009 22:02 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
argro schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:01:
[...]
Valt mee hoor. Met kostenkengetallen kom je een heel eind. Een vierkante meter appartemen kost circa x. De ene keer zal dat x - 10% zijn, de andere keer x + 10%, maar veel groter zal de afwijking niet zijn.
Klopt maar 10% is nogal wat vind ik. Het is wel belangrijk dat de TS zich dat realiseert.
Architectuur zal het meest bepalend zijn. De constructie zal in verwaarloosbare mate bepalend zijn.
Architectuur bepaalt deels de constructie. Hoe ingewikkelder de architectuur, hoe ingewikkelder de constructie. En tegenwoordig verzinnen architecten steeds gekkere dingen en verwachten dan wel dat het blijft staan. En dan wordt de constructie duurder. Dat wilde ik aangeven met die prijs.
Met alle respect, maar jouw beeld van het bouwproces is nogal nadrukkelijk op de rol van de constructeur gericht en is nogal traditioneel.
Wat is er traditioneel aan het proces wat ik schets? Ik schets enkel de praktijk van alledag die we bij ons bureau elke dag zien gebeuren. Alle voorbeelden die ik noem zijn praktijkvoorbeelden. Natuurlijk vanuit mijn vakgebied bekeken maar zo bekijk jij het weer vanuit jouw vakgebied. Welk vakgebied is dat?

Misschien onderschat jij de rol van de constructeur wel. Ik weet dat de constructeur vaak gezien wordt als een noodzakelijk kwaad maar een goede constructeur die meedenkt met de architect kan goud waard zijn binnen een project.

p.s.
De bouw is overigens een vrij traditionele tak en weinig vernieuwend dus het proces ís nu eenmaal ook een beetje traditioneel

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 20-04-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
D-e-n schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:17:
[...]

Klopt maar 10% is nogal wat vind ik. Het is wel belangrijk dat de TS zich dat realiseert.

[...]

Architectuur bepaalt deels de constructie. Hoe ingewikkelder de architectuur, hoe ingewikkelder de constructie. En tegenwoordig verzinnen architecten steeds gekkere dingen en verwachten dan wel dat het blijft staan. En dan wordt de constructie duurder. Dat wilde ik aangeven met die prijs.
Wat verwacht je van de architectuur bij een pand zoals de TS dat voor ogen heeft? Ik vermoed dat hij geen hoogpolige architect bij het project zal betrekken. De verschillen zullen, in bouwkosten, minimaal zijn.
[...]

Wat is er traditioneel aan het proces wat ik schets? Ik schets enkel de praktijk van alledag die we bij ons bureau elke dag zien gebeuren. Alle voorbeelden die ik noem zijn praktijkvoorbeelden.
De bouw is inderdaad vrij traditioneel, zoals je aangeeft. Het is echter lang niet altijd meer zo dat een aannemer pas na het opstellen van bestekken bij een project betrokken wordt.
Natuurlijk vanuit mijn vakgebied bekeken maar zo bekijk jij het weer vanuit jouw vakgebied. Welk vakgebied is dat?
Ik werk bij een raadgevend ingenieursbureau en hou mij bezig met aanbesteden, contracteren, haalbaarheidsstudies, projectmanagement, procesmanagement et cetera.
Misschien onderschat jij de rol van de constructeur wel. Ik weet dat de constructeur vaak gezien wordt als een noodzakelijk kwaad maar een goede constructeur die meedenkt met de architect kan goud waard zijn binnen een project.
Een constructeur is belangrijk, maar niet bepalend. Een constructeur die meedenkt met een architect kan inderdaad erg prettig zijn. De architect is echter leidend.
De bouw is overigens een vrij traditionele tak en weinig vernieuwend dus het proces ís nu eenmaal ook een beetje traditioneel.
Klopt, en het wordt hoog tijd dat dat eens gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
argro schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:54:
[...]
Het is echter lang niet altijd meer zo dat een aannemer pas na het opstellen van bestekken bij een project betrokken wordt.
Klopt. Maar in het proces wat ik schetste voor de TS ging ik daar ook niet verder op in. Ook wanneer je een vast projectteam hebt wordt op een bepaald moment een contract opgemaakt en dat zal toch ook rondom de bouwaanvraag zijn. En ook binnen zo'n projectteam kun je discussies krijgen over wat er wel of niet in die prijs zit. Ik heb zogenaamde projectteams meegemaakt die niet echt goed samenwerkende teams waren.
[...]
Een constructeur is belangrijk, maar niet bepalend. Een constructeur die meedenkt met een architect kan inderdaad erg prettig zijn. De architect is echter leidend.
Ik zeg nergens dat de constructeur leidend is. Ik zeg enkel dat het een schakel is die nogal eens onderschat wordt.
[...]
Klopt, en het wordt hoog tijd dat dat eens gaat veranderen.
Op technisch gebied met name wat mij betreft. Men doet in de bouw in feite nog steeds hetzelfde als tien jaar geleden. Maar da's misschien iets voor een ander topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties wil toch even een andere wending inslaan!

Casco of sleutelklaar ( badkamer betegeld douche en wc erin etc, keukentje erin )???

Ik denk dat de aannemer waar ik nu naartoe ben geweest een juist beeld heeft geschetst van de prijs, ik zal natuurlijk wel naar andere aannemers gaan om de prijs/kwaliteit te bekijken.

Ik denk dat er teveel word gepraat over constructeurs etc. Ik zal de aannemer eigenlijk een order geven om het gebouw volgens overeengestemd bouwtekening te laten bouwen. Ik denk dat ik een extern bureau instel die bij belangrijke dingen mijn aannemer controleerd, maar wil eigenlijk dat mijn aannemer de opzichter word ( zo heb ik dat altijd aanschouwt en werkte erg goed bij de aannemer waar ik voor werkte in ieder geval ) ik snap dat mensen sceptisch zijn over aannemers, er zijn er bij......

Ik ga naar de gemeente maandag en dan zal ik meer horen, gedetailleerd!
Ik zal denk ik een bouwtekenaar zoeken via internet advertensies die voor mij een tekening kan maken voor dit complex, ik denk dat die 12000 euro minder kan! Ik ben aan het twijfelen of ik het heiwerk door een bevriend heibedrijf zelf laat doen ( zelf inschakkelen, maar is dat wel kostenbesparend? ) elke 100 euro is er 1!
De gemeente zal aangeven hoeveel en hoe diep er zal moeten worden geheid.

Dan zal ik de bouwtekening aan de aannemer geven en een voorlopig? offerte/bestek laten maken om de kosten vast te laten stellen, dan zal ik de gemeente mijn bouwtekening laten controleren etc.
wanneer dat goedbevonden word zal ik op zoek gaan naar kopers, ik denk dat een huis ( wat rond de 130.000 euro voor 65 m2 ( berekend volgens aannemer ) een schappelijke prijs is, zeker als ik naar de appartementen kijk die 400 meter verderop zijn gebouwd en verkocht.

Ik ben aan het twijfelen of ik het door een makelaar of zelf laat verkopen, hetgeen wat ik niet heb is klasse, een makelaar is toch een drempel maar ook een positief iets... het is iets betrouwbaars je komt binnen en je hebt een kopje koffie of thee en kijkt. maar aan de andere kant waarom niet zelf verkopen? ik bedoel ik denk dat ze erg gewild zullen zijn dus als dat dan zo is en ik geloof erin dan zullen ze binnen 3 weken verkocht zijn?

Misschien eerst zelf dan makelaar? een makelaar rekent rond de 1,5 % (?) als ik het eerst zelf doe heb ik ook nog advertentie kosten etc... en tijd!?

Ik zag dat argro ook aan haalbaarheidsanalyse doet, zoals dit plan word omschreven ( misschien amateuristisch maar ok, pro heeft dit forum niet nodig? overigens veel hulp mee gehad thnx! ) is het haalbaar?

Is er winst mee te maken? is het te verkopen? natuurlijk ligt dat aan de architectuur en de ligging en de faciliteiten etc.....

Ideeen die ik zelf kan doen inplaats van de aannemer te laten doen? heien? installatie? plafond ( spikkelen )? etc?.......... suggestions!

Bij voorbaat dank;) en zoiezo bedankt voor alle feedback voorzover!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2009 00:09 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

In mijn ogen denk je nu al veel te concreet allemaal. Je zit in de haalbaarheidsfase. Ga uitzoeken wat je daar kan maken, wat het kost, of daar vraag naar is en hoe je dat financiert. Dán pas komen de telkens gedetailleerde wordende ontwerpen, een bestek, etc. aan bod. Over de makelaar moet je al helemaal niet nadenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:06:
Ik denk dat er teveel word gepraat over constructeurs etc.
Ik probeer enkel aan te geven wat er allemaal bij zo'n proces komt kijken. Ik heb het idee dat jij dat allemaal in de gaten hebt.
Ik zal de aannemer eigenlijk een order geven om het gebouw volgens overeengestemd bouwtekening te laten bouwen.
Daar hoort dus ook dat bestek bij. Dat is echt van levensbelang anders gaat het je veel meer kosten
Ik denk dat ik een extern bureau instel die bij belangrijke dingen mijn aannemer controleerd,
Prima maar je kunt natuurlijk ook vragen de architect dit te laten doen en hem de "regie" over het project geven.
maar wil eigenlijk dat mijn aannemer de opzichter word
Iemand die zichzelf controleert is wat mij betreft een onmogelijkheid. De meeste fouten in de bouw blijven onopgemerkt juist als er geen externe opzichter rondloopt op de bouw of regelmatig komt kijken
Ik zal denk ik een bouwtekenaar zoeken via internet advertensies die voor mij een tekening kan maken voor dit complex
Sorry, maar volgens mij sla je nu de plank volledig mis. Je hebt in eerste instantie niet zozeer een tekenaar nodig maar iemand die dat gebouw voor jou ontwerpt. En zo'n complex is wat dat betreft nog ingewikkelder dan één vrijstaande woning
.
Ik ben aan het twijfelen of ik het heiwerk door een bevriend heibedrijf zelf laat doen ( zelf inschakkelen, maar is dat wel kostenbesparend? ) elke 100 euro is er 1!
Nooit doen! Tijdens het heien kan er veel misgaan en dan ben je zelf de Sjaak. Lekker door de aannemer laten regelen. Het is gewoon onderdeel van de fundering.
Muthas schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:35:
In mijn ogen denk je nu al veel te concreet allemaal. Je zit in de haalbaarheidsfase. Ga uitzoeken wat je daar kan maken, wat het kost, of daar vraag naar is en hoe je dat financiert. Dán pas komen de telkens gedetailleerde wordende ontwerpen, een bestek, etc. aan bod. Over de makelaar moet je al helemaal niet nadenken :P
Klopt helemaal. Maar het is wel duidelijk dat TS nog goed geïnformeerd moet worden over wat er allemaal komt kijken bij het bouwen want anders gaat dat helemaal mis. En dat is wat men hier probeert te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bedankt voor jullie reacties wil toch even een andere wending inslaan!

Casco of sleutelklaar ( badkamer betegeld douche en wc erin etc, keukentje erin )???

Ik denk dat de aannemer waar ik nu naartoe ben geweest een juist beeld heeft geschetst van de prijs, ik zal natuurlijk wel naar andere aannemers gaan om de prijs/kwaliteit te bekijken.

Ik denk dat er teveel word gepraat over constructeurs etc. Ik zal de aannemer eigenlijk een order geven om het gebouw volgens overeengestemd bouwtekening te laten bouwen. Ik denk dat ik een extern bureau instel die bij belangrijke dingen mijn aannemer controleerd, maar wil eigenlijk dat mijn aannemer de opzichter word ( zo heb ik dat altijd aanschouwt en werkte erg goed bij de aannemer waar ik voor werkte in ieder geval ) ik snap dat mensen sceptisch zijn over aannemers, er zijn er bij......

Ik ga naar de gemeente maandag en dan zal ik meer horen, gedetailleerd!
Ik zal denk ik een bouwtekenaar zoeken via internet advertensies die voor mij een tekening kan maken voor dit complex, ik denk dat die 12000 euro minder kan!
Wie gaat het ontwerp maken? Alleen met een tekenaar kom je er niet ben ik bang. Ontwerpen en tekenen zijn twee totaal verschillende dingen.
Ik ben aan het twijfelen of ik het heiwerk door een bevriend heibedrijf zelf laat doen ( zelf inschakkelen, maar is dat wel kostenbesparend? ) elke 100 euro is er 1!
Coördinatie en risicoverdeling is hierbij een belangrijk punt. Wanneer jij een separaat heibedrijf de palen laat slaan kunnen er coördinatieproblemen ontstaan bij de aansluiting tussen het punt waar het heibedrijf stop en het punt waar de aannemer begint. Ook de risicoverdeling wordt troebel. Stel dat het gebouw later gaat verzakken. Wie is daar dan voor verantwoordelijk, het heibedrijf of de aannemer?

Wanneer het heibedrijf onder de aannemer valt heb je van bovenstaande mogelijke problemen minder last. Wanneer je toch voor een separaat heibedrijf zorg dan dat bovenstaand goed geregeld is.
De gemeente zal aangeven hoeveel en hoe diep er zal moeten worden geheid.
Dat kan ik mij niet voorstellen.
Ik zag dat argro ook aan haalbaarheidsanalyse doet, zoals dit plan word omschreven ( misschien amateuristisch maar ok, pro heeft dit forum niet nodig? overigens veel hulp mee gehad thnx! ) is het haalbaar?
Het zou zeker haalbaar kunnen zijn. Ik krijg echter het idee dat nog lang niet alles voldoende duidelijk is om daar een goed antwoord op te kunnen geven. Ik krijg de indruk dat jij vrij willekeurig door het proces heen gaat. Ik zou eerst zorgen voor een goede basis. Je bent nu al te veel bezig met details uit met name de uitvoeringsfase. Onderschat de defnitie- en de ontwerpfase niet. Dat zijn de fasen waarin je de meeste invloed hebt op o.a. de kosten, de planning en de kwaliteit. Zodra de eerste paal de grond in gaat is de invloed op die zaken beperkt.
Is er winst mee te maken? is het te verkopen? natuurlijk ligt dat aan de architectuur en de ligging en de faciliteiten etc.....

Ideeen die ik zelf kan doen inplaats van de aannemer te laten doen? heien? installatie? plafond ( spikkelen )? etc?.......... suggestions!
Heien zou ik zeker niet zelf laten doen, zie hierboven.
Bij voorbaat dank;) en zoiezo bedankt voor alle feedback voorzover!
Graag gedaan. Hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09

Qwerty-273

Meukposter

ik denk dat een huis ( wat rond de 130.000 euro voor 65 m2 ( berekend volgens aannemer ) een schappelijke prijs is, zeker als ik naar de appartementen kijk die 400 meter verderop zijn gebouwd en verkocht.
Is wel grappig deze uitspraak als je kijkt naar eerdere uitspraken in dit topic, dat je dan toch dicht bij de 'normale' marktprijs komt te zitten. Verder zou ik zeker kijken of je een duitse aanemer kan vinden die een offerte kan maken voor je 'complexje'. Een aantal kennisen op de grens van NL-DE hebben daar toch een aantal duizende euro's mee kunnen besparen bij de bouw van hun huisje enkele jaren geleden.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 20:18:
Ik wil voor zo weinig mogelijk geld een starters woning bouwen zodat de starters zonder alteveel gebedel een huis kunnen kopen.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 14:20:
ik denk dat een richtprijs tussen de 75.000 en 85.000 euro ligt, dit is voor een starter goed te doen ik ga er dan vanuit dat de appartementen een afmeting zullen hebben van circa 70m2.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 17:11:
ik heb zelf drie goede vrienden die een woning hebben van circa 50 a 60 m2 en de prijzen die zij hiervoor hebben moeten betalen is belachelijk ( recentelijk nog voor 110.000 in lelystad )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Waarom de appartementen goedkoop verkopen? Gewoon marktconform verkopen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
RedHat schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:34:
Waarom de appartementen goedkoop verkopen? Gewoon marktconform verkopen lijkt mij.
Idealisme staat als doel een trede hoger dan geld verdienen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12
argro schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:50:
[...]
dan kun je beter het gaan verhuren, goedkoop verkopen betekend gewoon een hoop winst voor degene die het koopt

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FAD schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:54:
[...]

dan kun je beter het gaan verhuren, goedkoop verkopen betekend gewoon een hoop winst voor degene die het koopt
Dan wordt het alleen een stuk lastiger om te financieren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 23:00

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 10:14:
Over de energie label die je aan dit huis wilt plakken het volgende: Het zal een project zijn dat zo kosten efficient mogelijk gerealisseerd moet gaan worden dit om toch een beetje winst te maken, maar vooral de appartementen betaalbaar te houden, daardoor zal ik alleen investeren in energie maatregelen die de overheid/gemeente voorschrijft, ik ben het helemaal met diegene eens die zegt dat je het na 10 a 15 jaar terug hebt verdiend. Maar om de kosten te dekken moet je concessies doen!
Overigens hoef je je niet druk te maken om het energielabel :+ , dat hoeft niet voor woningen van na 2001 (ofzo). Vanwege de gestelde eisen zijn alle woningen A+. Voor nieuwbouwwoningen zijn de eisen nogal streng. Met gewone isolatie haal je die normen niet eens. Zo moet je ook continue ventileren, daarom hebben nieuwbouwwoningen eigenlijk altijd een ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Ik zou het bouwbesluit er eens op naslaan als ik jou was, daar staat veel nuttige informatie in. Ook over bijvoorbeeld verplichtingen m.b.t. aanrechtgrootte en andere ongein.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:50:
FAD schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:54:
Question Mark schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:58:
Dan wordt het alleen een stuk lastiger om te financieren.
Het ligt er een beetje aan of de architect het geheel goed in elkaar kan passen, maar als het echt goed lukt zie ik er ook wel een concept in dat je met een herkenbare naam in de markt kunt zetten, iets wat je aannemer dus in licentie kan nemen en als een standaardpakket kan aanbieden. Ik heb zo het idee dat veel jonge mensen jaren op zoiets zitten te wachten, hetzij als koop- of huurobject. Het idee sluit ook aan op de trend van echtscheidingen (of alternatieven daarvoor). Qua oppervlaktegebruik is het op veel braakliggende terreintjes in Nederland in te passen, zij het wel dat de kleinere plaatsen liever een 3-laagse variant zullen zien.

Voor wat de energiebesparingsmaatregelen betreft: door de huidige bouweisen en de compactheid van het pand spaar je sowieso al best wat energie denk ik. Maar je zou met de dakconstructie wel vast rekening kunnen houden met zonnepanelen. Goed kans dat het binnen enkele jaren toch wel een interessante investering wordt voor de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:38
Zou het pand er al staan?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:53
Update?
Ben wel benieuwd wat er is gebeurd. Kwam toevallig op dit topic terecht en heb het imho nogal ambitieuze verhaal met belangstelling doorgelezen...

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gezien de TS het laatst online is geweest op 15-12-2011, denk ik niet dat er een update gaat komen ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:53
Dat had ik niet gezien. Toch een mooi verhaal gelezen tijdens de lunch :)

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:48
nevermind, was een bericht uit 200 :+ 9

[ Voor 90% gewijzigd door mannowlahn op 24-11-2016 14:52 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Stoffel schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 20:24:
[...]

Mja, maar 55m2? Als starter vind ik het dubbele net acceptabel voor een appartement. Als ik niet genoeg geld had gehad om iets groter dan die 55m2 te kopen had ik niet gekocht, maar gehuurd tot ik wel genoeg verdiende denk ik. Is daar echt een markt voor?
Grapjas....

De gemiddelde woonruimte in Nederland is ongeveer 75m2. Dat is het gemiddelde van starter EN doorstroom woningen. Leuk dat je minimaal 110m2 meter kan/wil eisen, maar daarin ben je toch echt een uitzondering!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Goed, dit topic is oud en TS is al lang niet meer online geweest. Daarom gaat dit topic dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.