migreren partitie met operating system

Pagina: 1
Acties:

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Ik heb in mijn PC nog een 60gb IDE schijf met daarop een partitie van 30 gig waar XP op staat. Ik heb ook een SATA HD van 320gb met twee partities. Nu wil ik van die IDE schijf uit het systeem halen en twee nieuwe schijven toevoegen. Ik wil XP en alle programma's niet opnieuw installeren en dus de partitie waar XP op staat verplaatsen naar een nieuwe partitie op een andere schijf. De overige partities op deze schijf wil ik niet wijzigen/wissen.

nu:
schijf 1 van 60 gig (IDE): C (windows-30 gig) en V (30 gig)
schijf 2 van 320 gig (SATA): D (program files-60 gig), E (260 gig

stap 1. nieuwe partitie F maken:
schijf 2: D (60 gig), E (230 gig), F (30 gig)

stap 2. migreren van C --> F
stap 3. schijf 1 verwijderen
stap 4. booten

F wordt nieuwe C (gaat automatisch als hij de bootsector herkent?)

stap 5. schijven 3 en 4 toevoegen als JBOD of RAID 0
stap 6. genieten van extra ruimte en snellere schijven

Is dit mogelijk? Doe je dit met backup, clone of copy? Zal de F partitie herkent worden als systeempartitie en wordt dit automatisch C? Geeft het nog problemen dat de oude schijf IDE is en de nieuwe partitie op een SATA schijf komt? Werken de programma's op D nog?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met alle respect, je hebt een mooie beschrijving van je probleem gemaakt, maar wat heb je verder zelf uitgezocht? Ik vind echt tig topics over migreren van OS / klonen van HD.

Zie b.v.
[XP PRO] Windows start niet meer na Drive clone
HDD klonen lukt niet
[XP] (Opnieuw) installeren op een andere harde schijf

Zoals je in dit topics terug kunt lezen, zijn er verschillende tooltjes om dit te doen. Norton Ghost, Trueimage, noem maar op.

Ik kan je zelf niet zeggen of je OS nog gaat werken. Je moet sowieso de insttallatie vooraf voorzien van de juiste sata drivers, en ik zou vooraf de huidige ide controller verwijderen uit je configuratiescherm. Denk dat het probleem meer de verandering van C naar F gaat worden en dat er een aantal programma's zijn die hier over zullen vallen.

• M411007
Die topics gaan niet over wat ik wil. Ik had al gezocht en vond inderdaad dingen over klonen. Maar bij klonen neem je de hele schijf mee (C en V) en gaat de data op de nieuwe schijf verloren (D en E).

Klonen gebruik je dus bij nieuwe schijven en ik wil juist een bestaande, in gebruik zijnde schijf gebruiken. Daar kon ik weinig over vinden, vandaar dat ik het hier vraag. Er zijn vast wel wat systeembeheerders die hier meer over weten dan ik. :)

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Lees dit topic anders eens door, je zal ws tools van de HD's moeten gebruiken als ik het zo lees, IDE->SATA îs blijkbaar op te lossen + je boot.ini aanpassen of vervangen met een standaard.

http://www.computing.net/...d-drive-switch/49962.html

Verwijderd

Wat jij wil is onnodig ingewikkeld.
Waarom maak je niet gewoon backup van je 320gb schijf naar een van je nieuwe disks en partitioneer je de 320gb opnieuw zodat je de C partitie kan klonen naar die 320gb schijf (idd met bijv. norton ghost).
Als je dat gedaan hebt is je 1e partitie op die 320gb schijf je windows partitie (wat niet verplicht is maar wel het makkelijkst).
Vervolgens kun je de oude schijf eruit halen en booten en de rest van je partities aanmaken + data terugzetten.

Ik zou niet gaan lopen kutten met partities resizen als ik jou was.

Dus:

Van schijf2 (320gb SATA) de data overzetten naar schijf3 of 4.
Van schijf2 alle partities weggooien.
De C partitie van schijf1 klonen naar schijf2.
Schijf1 verwijderen.
Booten.
Data van schijf3 of 4 terugzetten naar schijf2 (na het aanmaken van partities natuurlijk).
Schijf 3 of 4 de partities weer verwijderen.
Schijf3 en 4 in raid0 /jbod zetten.

Dit is verreweg de veiligste manier om het te doen als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

• M411007
Dat klinkt inderdaad goed.
Neem aan dat na het terugzetten van de backup van D, de programma's hierop weer gewoon werken?
En ik zal moeten zorgen dat de data op E op de nieuwe E past.

Verwijderd

als je zorgt dat die dezelfde driveletter heeft wel ja, aangezien het niet je C schijf is kun je driveletters in XP gelukkig altijd aanpassen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier kun je een freeware Partition Magic kloon downloaden. Zet de nieuwe schijf erbij en kopieer de C partitie naar de nieuwe schijf. Dan resize je hem naar de nieuwe gewenste grootte. Dan kopieer je D erachter en die resize je ook. In die volgorde vul je de nieuwe schijf. Wat er over blijft partitioneer je verder evt. nog.

Ik heb het programma zelf nog niet gebruikt maar als het net zo werkt als Partition Magic zal het nadat je alle gewenste operaties opgegeven hebt (er wordt dan nog niets veranderd) nadat je op 'Apply' klikt de computer opnieuw opstarten omdat de actieve Windows partitie alleen goed gekopieerd kan worden als Windows zelf niet draait. Bij het rebooten zullen dan alle bewerkingen uitgevoerd worden voordat Windows zelf weer opstart. Als alles klaar is zal Windows weer booten. De driveletters zullen tijdelijk 'verkeerd' zijn.

Dan sluit je af en koppel je de oude schijf los en(/of) verander je de bootvolgorde in je BIOS en dan start je van de nieuwe schijf op. De driveletters zullen dan waarschijnlijk weer goed staan.

Zo heb ik vorige week een 80 GB schijf overgezet naar een 640 GB schijf. Beide in RAID-1 array. Alleen dus met Partition Magic. Maar ik weet niet of je dat hebt en dat Partition Master lijkt functioneel vergelijkbaar en is zo te downloaden. Als je XP maar niet 64 bits is want dat ondersteunt de freeware versie niet.

8)

Verwijderd

Dat is niet wat hij wil, iets beter de topicstart lezen.
Hij wil de C partitie op zijn bestaande 320gb schijf hebben zonder dat de bestaande data op die 320gb schijf verloren gaat.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat zegt hij niet. Hij zegt niet expliciet waar hij het naartoe wil verplaatsen alleen dat hij twee nieuwe schijven erbij neemt. Als hij een nieuwe F-partitie wil aanmaken, die later blijkbaar C wordt, zal hij dat toch ergens anders dan op zijn oude schijven moeten doen als hij die niet wil wissen. Dat zal dan op een van die nieuwe schijven moeten zijn. Dan is het blijkbaar de bedoeling dat een van die nieuwe schijven de boot-drive wordt.

8)
Pagina: 1