Toon posts:

HDD klonen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Matched: klonen, schijf
Hallo,

Ik heb een nieuwe hdd gekocht voor mijn laptop. Nu wou ik mijn oude hdd klonen naar mijn nieuwe en zo weer verder gaan met mijn huidige configuratie. Alleen nu krijg ik dit niet voor elkaar. Twee keer over heb ik mijn nieuwe schijf gefragmenteerd naar ntfs en daarna gekloond met driveimage XML en een tool van WD.

Na het klonen vervang ik mijn huidige hdd voor de nieuwe en bij het opstarten krijg ik dan de melding dat ik in geen enkel medium een bootable operating system heb staan. Wat doe ik verkeerd?

Gr. Erik-Jan

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Geen matches
Wordt je HDD wel gedetecteerd?
Staat de partitie wel gemarkeerd als bootable?

Open source modeltrein besturings software

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Hoe zet je een hdd bootable. Ik denk namelijk dat daar dan de fout zit!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Matched: schijf
Dus je kopiëerd feitelijk de inhoud van de ene schijf naar de andere? (copy / paste)

Wat je moet doen is een image maken van de inhoud van je oude schijf, dit kan o.a. met Acronis True Image en Norton Ghost.

Ik weet niet hoe groot dit image bestand wordt, maar deze moet je naar een externe harde schijf (je hebt dan totaal 3 hdd's nodig) pompen of naar een aangemaakte extra partitie op je nieuwe schijf. Tijdens dit proces wordt er gevraagd om een opstartbare CD te branden en als je dit alles hebt voltooid start je je computer en kies je voor restore. Als bron kies je dan voor de externe harde schijf, of de partitie op de nieuwe schijf waar de backup image op staat. Als doel kies je de (lege partitie van de) nieuwe schijf.

Weet alleen niet of de controller in de laptop 2 aansluitingen heeft voor een HDD, anders moet je met een externe behuizing gaan werken.

Als alles restored is kan je de partitie waarop de image staat verwijderen en alle vrijgekomen ruimte toewijzen aan de partitie waarop je installatie staat.

O ja, fragmenteren is iets anders als een bestandssysteem toewijzen of wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
Het Kopieeren is door de software gedaan. Disk to disk wordt dit genoemd. Bij beide software tools heb ik niets over het maken van een bootable cd meegekregen.

Driveimage XML heb ik onder vista gedraaid. De nieuwe hdd in een externe behuizing gedaan en via usb aangesloten. Toen een partie aangemaakt om de C schijf naar te klonen. Toen ik de nieuwe hdd omwisselde met mijn huidige hdd kreeg ik de foutmelding dat er nergens een bootable os is geinstalleerd. De bios herkend dat er een hdd geinstalleerd is. Nieuwe hdd weer in de behuizing gedaan en onder vista was een exacte kopie van mijn c schijf te zien.

Ik dacht dat dit mss niet goed is gegaan omdat het onder vista omgeving gekloond is. Toen verder op zoek gegaan naar clone software en toen kwam ik erachter dat WD ook een tool heeft. Deze moest ik branden zodat er niet onder vista gekloond wordt.

Eerst de partie verwijderd. Toen kreeg ik de foutmelding dat ntfs niet naar fat16 gekopieerd kon worden. Dus schijf sne geformateerd naar ntfs, geen stationletter gegeven. Daarna klonen en de schijf weer omwisselen en weer hetzelfde resultaat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor tools waarmee je kunt clonen verwijs ik je naar OM FAQ / Beleid

Verder staat er ook een FAQ op runtime.org over de Driveimage XML: http://www.runtime.org/driveimage_faq.htm#boot, waarin ook staat wat bootproblemen kan veroorzaken. Dit was de eerste hit die ik kreeg als ik google op "Driveimage XML", er is vast nog wel meer over te vinden.

Daarnaast is het aan te raden even een paar basisdingen op te zoeken. Dat je NTFS niet naar FAT16 kan kopieren is logisch, als je weet wat de verschillen zijn tussen NTFS en FAT16. Verder is het zo dat je een schijf niet fragmenteert naar NTFS, maar formatteert. Zoeken op de verkeerde termen kan je al snel makkelijk laten verdwalen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Terw_Dan schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:46:
Dat je NTFS niet naar FAT16 kan kopieren is logisch, als je weet wat de verschillen zijn tussen NTFS en FAT16. Verder is het zo dat je een schijf niet fragmenteert naar NTFS, maar formatteert.
Ik denk dat hij de schijf heeft geconverteerd :?

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Guardian Angel schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:51:
[...]

Ik denk dat hij de schijf heeft geconverteerd :?
Dat zou ook nog kunnen natuurlijk.
Daarom, zoek even de juiste termen op, dat geeft wat meer duidelijkheid :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry tikfoutje, komt door de haast ;)

Het gaat mij erom dat ik iets niet voor elkaar krijg wat mij redelijk eenvoudig leek :P

Ik wou gewoon mijn huidige schijf kopieren naar mijn nieuwe schijf via usb. Schijven even omwissellen en weer vrolijk verder gaan met een snellere en grotere hdd.

Daarnaast kon ik dan mijn oude schijf gaan gebruiken als externe hdd. Maar ik kijk nog even verder hoe ik dit kan oplossen. In ieder geval al bedankt voor alle hulp.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als het om klonen gaat hoef je je nieuwe schijf helemaal niet in te delen/formateren/converteren.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Als het anders kan hoor ik het ook graag. Driveimage XML gaf aan dat er een partie nodig is om een bestaande partie naar te kopieeren. Vandaar dat ik ben gaan formatteren. Als jij een makkelijker manier weet, ik hoor het graag.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Matched: klonen
Ik weet niet zeker of de demo van Acronis TrueImage een werkbare versie heeft van het clone gedeelte maar in de volledige versie i.i.g. wel. Daar kun je een partitie klonen waarbij de nieuwe gekloonde partitie even groot is als de oude partitie of je kunt voor de volledige nieuwe HD kiezen waarbij dan de "meerruimte" bij de oude partitie wordt gevoegd.

www.easycomputing.nl voor een Nederlandse versie.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. Hiren's bootCD gebruikt. Hierop staan talloze tools. Enkele gebruikt om te formatteren (als primaire schijf geloof ik) en ook lukte het er één tool om te klonen. Na de schijf te hebben vervangen kwam er een "foutmelding" van vista dat de dvd erin moest en dan moest ik herstellen kiezen. Na dit gedaan te hebben was alles weer als van ouds :D Dus hoe het precies gegaan is weet ik niet, maar het is iig gelukt!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:57:
Dus hoe het precies gegaan is weet ik niet, maar het is iig gelukt!
En daar ging het om. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1