Aanschaf onkyo tx-sr606

Pagina: 1
Acties:

• This-is-life
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-01 10:53
Ik heb een half jaar geleden de volgende set gekocht:

http://www.kieskeurig.nl/...em/onkyo/ht-c5115/287213/

Ik ben over het algemeen tevreden over de set. Maar aangezien ik sinds kort in het bezit ben
van een blu-ray speler en een hd-dvd speler ben ik benieuwd naar de geluidskwaliteit van
DTS-HD etc. Omdat de onkyo tx sr606 dat ondersteund zit ik erover te denken om die te kopen
echter is mijn vraag of het wel een hoorbaar effect zal hebben op de kleine speakers die bij de c5115
set zaten?

Graag tips hierover

Verwijderd

DTS-MA of TrueHD is duidelijk hoorbaar bij goed gemixte tracks, het soort sopeaker maakt niet veel uit. Het opvallende verschil is met name hoorbaar in de zgn. kanaalscheiding. DTS-MA/TrueHD zijn namelijk in staat om elk kanaal discreet (lees: afzonderlijk) aan te sturen, terwijl er bij "gewoon" DD of DTS een soort van matrix wordt gebruikt voor de achterkanalen etc.

Het gevolg is dat je veel duidelijkere "directionaliteit" hebt (veel duidelijke verschil is vwaar het geluid vandaan komt). En dat valt dus bij elke soort speaker op.

De geluidskwaliteit is ook veel beter dan gewoon DTS/DD, maar dat is natuurlijk wel meer afhankelijk van de speakers of je dat hoort. Met name meer en ruimer fequentiespectrum en veel ruimere dynamiek.

• This-is-life
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:19:
DTS-MA of TrueHD is duidelijk hoorbaar bij goed gemixte tracks, het soort sopeaker maakt niet veel uit. Het opvallende verschil is met name hoorbaar in de zgn. kanaalscheiding. DTS-MA/TrueHD zijn namelijk in staat om elk kanaal discreet (lees: afzonderlijk) aan te sturen, terwijl er bij "gewoon" DD of DTS een soort van matrix wordt gebruikt voor de achterkanalen etc.

Het gevolg is dat je veel duidelijkere "directionaliteit" hebt (veel duidelijke verschil is vwaar het geluid vandaan komt). En dat valt dus bij elke soort speaker op.

De geluidskwaliteit is ook veel beter dan gewoon DTS/DD, maar dat is natuurlijk wel meer afhankelijk van de speakers of je dat hoort. Met name meer en ruimer fequentiespectrum en veel ruimere dynamiek.
Bedankt, dus jij zou me aanraden om de onkyo aan te schaffen ?

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 06:07
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:19:
[..] Het opvallende verschil is met name hoorbaar in de zgn. kanaalscheiding. DTS-MA/TrueHD zijn namelijk in staat om elk kanaal discreet (lees: afzonderlijk) aan te sturen, terwijl er bij "gewoon" DD of DTS een soort van matrix wordt gebruikt voor de achterkanalen etc.

Het gevolg is dat je veel duidelijkere "directionaliteit" hebt (veel duidelijke verschil is vwaar het geluid vandaan komt). En dat valt dus bij elke soort speaker op. [..]
Ik maak zelf nog geen gebruik van deze HD audio formaten, slechts een keer bij iemand anders beluisterd en heb er tevens weinig kennis van...
...maar toch twijfel ik bij dat stukje.
De handleiding van mijn budget TX-SR506 zegt namelijk naast een DTS-ES matrix signaal, ook een DTS-ES discrete geluidsbron te kunnen weergeven. En dat laatste op een discrete wijze, waarbij duidelijk staat
De zeven volledig gescheiden audiokanalen verschaffen een beter ruimtelijk geluidsbeeld en 360-graden geluidsplaatsing [..]"
'gewone DTS' is m.i. dus ook discrete in de zin van max. 5.1 volledig gescheiden kanalen.

De TS kan m.i. beter zelf eerst wat onderzoek plegen naar de verschillen tussen de formaten, en vooral ook maar eens bij een vriend/familie/kennis(/winkel?) gaan luisteren.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 13:48
De kanaalscheiding is bij DD en DTS ook gewoon discreet, net als HD. Enkel bij DD EX heb je na het decodeen niet 3 discrete kanalen in de surrounds. Maar het is niet iets om je echt zorgen over te maken. Met een 5.1 of 6.1 bron zul je waarschijnlijk ook gewoon iets van prologicIIx op de surrounds gebruiken. Ik zeg niet dat het niks uitmaakt hoor, maar een betere set speakers zal waarschijnlijk meer toevoegen dan een HD formaat. Echter voor de prijs van die onkyo zul je moeilijk je hele speakerset een goede stap opwaarderen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-02 15:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dat is inderdaad het enige advies dat overal geldt als het gaat om Hifi en Surround. Je moet gaan luisteren wat JIJ mooi vindt. Geloof mij, het autoritje is het meestal absoluut waard omdat je vaak bij iets uitkomt wat je niet in eerste instantie had gekozen uit estetische overwegingen of door de prijs/specs. Ik noem een voorbeeld; sommige mensen zijn helemaal weg van Bose, en ik vind het verschrikkelijk. Ik bedoel maar, niet op de menigen van anderen afgaan. Kopen wat jij mooi vindt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Ja en dus? DD en DTS zijn gewoon 100% puur discrete signalen hoor. Dat jij denkt te horen dat DTS-HD of TrueHD een betere "directionaliteit" hebben zit dus gewoon tussen je oren.

Nickname does not reflect reality

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

wat ik eruit opmaak is dat DD/DTS een lossy codec heeft en DTSHD/DDHD een lossless codec, er zou dus enig verschil in kunnen zitten...

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
Ik heb de bluray van The Transformers en die van The Dark Knight.
Heb ook de tx-sr 606 i.c.m. JBL 5.1`set. Ik hoor toch echt DUIDELIJK verschil tussen de DTS en True HD track.
True HD klinkt echt stukken helderder, en het ruimtelijk effect van het geluid is beduidend beter

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 09:38

R-B

Blokkert

Is er ook een 5.1 variant met zelfde eigenschappen eigenlijk?

De SR507 dus :X

[ Voor 82% gewijzigd door R-B op 16-04-2009 22:42 . Reden: lol.. ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• This-is-life
R-B schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:37:
Is er ook een 5.1 variant met zelfde eigenschappen eigenlijk?

De SR507 dus :X
gezien alle reacties hier denk ik dat ik toch maar overga op een andere receiver de sr507 is ook wel een interresante

• R-B

R-B

Blokkert

SR307 is ook interessant, alleen geen TRUE HD en DTS HD support.. :)

Ik zit namelijk ook rond te kijken voor een Onyko receiver :)

En desnoods ander merk :P

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Upper
  • Laatst online: 08-01 23:34
Uit eigen ervaring kan ik melden dat de verschillen tussen DD/DTS en DD TrueHD/DTS-MA duidelijk hoorbaar zijn.
Ben zelf in het bezit van een onkyo versterker die dit aankan, en heb een tijd met een PS3 als Blu-ray bron gebruikt. Deze PS3 kan je instellen om het geluid als bitstream uit te sturen, of als PCM. De PS3 kan echter geen HD-formaten bitstream uitvoeren, en voert dan derhalve het geluid als normale DD/DTS uit. Het switchen tussen bitstream en PCM heeft dus als gevolg dat je in feite switcht tussen de normale tracks en de HD-tracks.

Zelf vond ik hier duidelijk een verschil in zitten. Het klonk allemaal net even wat helderder, wat ruimtelijker. Ook mijn vriendin, die zich hier helemaal niet in interesseert vond het verschil duidelijk.

Ik kan dan ook iedereen aanraden om mocht hij in het bezit zijn van een PS3, en deze aangesloten hebben op een versterker die PCM aankan, om bovenstaande test uit te voeren. Het kan uiteraard zijn dat anderen dit anders beoordelen.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:17
Upper schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 07:46:
Uit eigen ervaring kan ik melden dat de verschillen tussen DD/DTS en DD TrueHD/DTS-MA duidelijk hoorbaar zijn.
Ben zelf in het bezit van een onkyo versterker die dit aankan, en heb een tijd met een PS3 als Blu-ray bron gebruikt. Deze PS3 kan je instellen om het geluid als bitstream uit te sturen, of als PCM. De PS3 kan echter geen HD-formaten bitstream uitvoeren, en voert dan derhalve het geluid als normale DD/DTS uit. Het switchen tussen bitstream en PCM heeft dus als gevolg dat je in feite switcht tussen de normale tracks en de HD-tracks.

Zelf vond ik hier duidelijk een verschil in zitten. Het klonk allemaal net even wat helderder, wat ruimtelijker. Ook mijn vriendin, die zich hier helemaal niet in interesseert vond het verschil duidelijk.

Ik kan dan ook iedereen aanraden om mocht hij in het bezit zijn van een PS3, en deze aangesloten hebben op een versterker die PCM aankan, om bovenstaande test uit te voeren. Het kan uiteraard zijn dat anderen dit anders beoordelen.
Waarom switchen tussen Bitstream en LPCM?
Als je geluid uitvoer op HDMI hebt staan zet je hem (ps3) toch altijd op LPCM?

• Upper
  • Laatst online: 08-01 23:34
baronruud schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:16:
[...]

Waarom switchen tussen Bitstream en LPCM?
Als je geluid uitvoer op HDMI hebt staan zet je hem (ps3) toch altijd op LPCM?
Klopt, dat had ik ook, maar het is wel een mooie test om het verschil te beluisteren tussen de huidige gebruikte formaten en de HD-formaten. Daar ging het in dit topic over.

• Struis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 18:42

Struis

Tis wat he.....

cypher21 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 18:48:
Heb ook de tx-sr 606 i.c.m. JBL 5.1`set. Ik hoor toch echt DUIDELIJK verschil tussen de DTS en True HD track.
True HD klinkt echt stukken helderder, en het ruimtelijk effect van het geluid is beduidend beter
Weet niet hoelang je de sr606 hebt maar kun je mij uitleggen waarom je de sr606 (7.1) heb gekocht met een 5.1 set?
Lees net dat de 507 dezelfde eigenschappen heeft echter met een 5.1 aansluiting en hij is gemiddeld een 100 euro goedkoper?

• R-B

R-B

Blokkert

Ja.. Misschien voor toekomstige speakers? :)

maar idd, anders is het wel erg zonde :)

• cypher21
De 507 is net nieuw :)
Toen ik de receiver kocht was die niet eens aangekondigd

maar goed, de 506 (die er toen was) kan geen audio via HDMI verwerken.
Tevens heb ik vrij zware zuilen als voorspeakers die met de 606 bi-amped en bi-wired aangesloten zijn. (dat gaat ten koste van de 7.1)
en ik heb geen ruimte om 2 speakers aan de zijkant te zetten :)

de 606 heeft daarnaast 4 hdmi aansluitingen (waarvan er nu al 3 in gebruik zijn) en de 506 volgens mij maar 2 die dus ook nog eens alleen pass-through zijn
Dus met die redenen lijkt het woord zonde mij niet echt gepast ;)

[ Voor 29% gewijzigd door cypher21 op 18-04-2009 10:59 ]

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:32:
[...]

Ja en dus? DD en DTS zijn gewoon 100% puur discrete signalen hoor. Dat jij denkt te horen dat DTS-HD of TrueHD een betere "directionaliteit" hebben zit dus gewoon tussen je oren.
Dat kan jij nu wel zo neerzetten, maar toch is het in de praktijk toch een duidelijk hoorbaar verschil. Je ziet, er zijn ook anderen die het eens met mijn oordeel over het verschil;
cypher21 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 18:48:
Upper schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 07:46:

• Brad Pitt
cypher21 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 10:56:
Tevens heb ik vrij zware zuilen als voorspeakers die met de 606 bi-amped en bi-wired aangesloten zijn. (dat gaat ten koste van de 7.1)
Dit kan niet. Het is ofwel bi-amped of bi-wired. Dat je bi-amped met meerdere luidsprekerdraden is natuurlijk logisch ;)

Tevens levert een 606 relatief weinig vermogen (nog geen 40W) in surround, dus als je zware luidsprekers hebt is een 606 misschien niet de allerbeste keuze.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:02:
[...]
Dat kan jij nu wel zo neerzetten, maar toch is het in de praktijk toch een duidelijk hoorbaar verschil. Je ziet, er zijn ook anderen die het eens met mijn oordeel over het verschil;
Uiteraard hoort men dat. Men vindt echter ook Logitech PC-speakersertjes ge-wel-dig klinken, dat zegt allemaal niet zo heel veel he.

Het ging er om dat DD en DTS niet discreet zouden zijn, wat wel degelijk het geval is. Dat TrueHD en DTS-HD beter klinken vind ik zelf ook hoor, alleen niet dat het beter klinkt OMDAT het discreet is.

• cypher21
ja precies :)
Ben net wakker, laten we het dan maar op bi-amped houden.

En tsja, vrij zware zuilen is eigenlijk ook relatief. je hebt ze ook van 2k+ euro die toch echt wel wat zwaarder zijn.
Zuilen voor zijn +/- 150 watt.
Voor muziek staat de receiver in stereo, en dan gaat er wel 140w naar de voorste zuilen.
Ik wilde op zich een hoger model, maar dat vond de vrouw des huizes te duur worden ;)

• Brad Pitt
cypher21 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:05:
Ik wilde op zich een hoger model, maar dat vond de vrouw des huizes te duur worden ;)
Model erboven is niet echt nodig hoor. De 606 is echt wel krachtig genoeg om de meeste (ook relatief lastige) luidsprekers van voldoende power te voorzien. Wattages zeggen ook niet alles. Okay, als je alle films op volume "0" speelt is wat meer power misschien leuk maar da's niet echt reëel ;) In die prijsklasse is er sowieso geen beter apparaat te vinden denk ik.

• Struis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 18:42

Struis

Tis wat he.....

Goed nu heeft de de 507 iets minder vermogen maar nog steeds voldoende voor de hkts 11 ? Of is deze set een beetje een teveel van het goede ?

• cypher21
mwa, de HTKS11 is niet echt teveel van het goede :)
De 507 kan die prima aansturen

Verwijderd

cypher21 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:05:
[...]Ik wilde op zich een hoger model, maar dat vond de vrouw des huizes te duur worden ;)
Gewoon doorzetten; Goediekoop is duurkoop. En het zou me niets verbazen dat je video-functies vroeg of laat wel gaat missen, of uitvindt dat je toch een HDMI-poortje tekort komt. Je moet je beslissing baseren op wat je denkt te gaan gebruiken, gedurende de hele verwachtte levenduur van het apparaat (5 jaar minimaal). Gedurende die tijd zal NL voor het grootste deel over schakelen naar digitale TV, decoders met HDMI. Dat naast je BD-speler die ook HDMI heeft, en wie weet je PC ook op HDMI. Dan kom je al snel aan te weinig poortjes.

Dus moeder-de-vrouw minder raadplegen in dit geval, die geeft per jaar vast meer uit aan schoenen dan jij in 5 jaar uitgeeft aan receivers.

• cypher21
mwa, voorlopig voldoet de 606 nog wel even :)

Heb nu 3 hdmi ingangen in gebruik (UPC HD box, xbox 360 en HDX1000) en nog 1 over. Ik heb nog geen plannen om die laatste poort te vullen met een apparaat, en er kan altijd nog een switch tussen mocht dat nodig zijn.
Daarnaast hebben we 2 kleintjes, dus het volume van de receiver voldoet meer dan genoeg.

Tevens mis ik geen videofuncties op de receiver aangezien alle bronnen die ik heb (op de wii na) 1080p doorsturen, dus daar doet de receiver niets anders mee dan het audiosignaal eruit pikken om af te spelen.

Als ik echt goede redenen had kunnen bedenken waarvoor ik per se een zwaardere wilde aanschaffen (anders dan meer vermogen) dan had ik ook wel doorgezet, maar ik vond dat dit keer niet echt nodig :)

En tsja, de vrouw raadplegen is niet het goede woord, maar een gezamenlijke portomonaille vraagt af en toe toch wat overleg ;)

[ Voor 7% gewijzigd door cypher21 op 20-04-2009 12:57 ]

Pagina: 1