Controls in 3D shoot 'm ups: hoe doe jij het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Beste Tweakerts,

Ik vroeg me af hoe jullie de karakters in jullie spelletjes, meer bepaald 3D shoot 'm ups, besturen. Standaardinstellingen? Een speciaal toetsenbord en/of muis? Ik ben een en al oor - bevredig mijn nieuwsgierigheid :)

Om zelf af te trappen, voor al dit soort spelletjes (HL, CS, L4D, F3, BS,... zelfs WoW) gebruik ik:

(linkerhand)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Up      ARROW UP
Down        ARROW DOWN
Strafe left ARROW LEFT
Strafe right    ARROW RIGHT
Jump        RSHIFT
Crawl       RCONTROL
Use         RETURN

...en eventueel KP_INS (dus de 0 op het numerieke gedeelte) indien er een game-specifieke extra bereikbare toets nodig is.

(rechterhand)
code:
1
2
3
4
Primary weapon  MOUSE1
Sec. weapon MOUSE3
Reload      MOUSE2
Cycle weapons   MWHEEL

Volledigheidshalve: als toetsenbord gebruik ik een standaard toetsenbordje (afwasbaar MS ding) en een Logitech G5 muis. Zo'n speciaal gaming toetsenbord is nagenoeg geperfectioneerd voor de WASD-standaardbesturing, maar daar schiet ik dus niet mee op.

De historische reden hiervoor, trouwens, is dat we in België AZERTY gebruiken ipv. QWERTY. Om te anticiperen op discussies over toetsenborden: ik typ dagelijks in het Frans, en de US Int'l QWERTY layout is echt niet handig voor Frans. En daarbij, ik wil niet opnieuw leren typen.. In de eerste 3D spelletjes zoals Wolfenstein kon je de controls nog niet aanpassen (of toch niet op een manier die ik als 12-jarige ontdekt had), waardoor bewegen door middel van de W, A, S, en D een onmogelijke zaak werd (probeer maar eens te spelen met de toets A ipv Q en de Z ipv W op je QWERTY toetsenbord). Gelukkig waren de pijltjestoetsen wél een mogelijkheid, en aldus zijn mijn huidige controls gegroeid. 8)

offtopic:
Grr... ik ben vergeten hoe via BBCode monospace te zetten. De code-tag doet het niet blijkbaar, en een optie om passages in Courier te zetten al evenmin :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:36
Eigenlijk altijd WASD en de knoppen daarom heen, hoe en wat ligt aan het spel in kwestie.. Muis is wel hetzelfde, ik reload alleen altijd met R.
Ik heb zo'n vermoeden datik niet de enige ben met deze opzet :p

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

PoweRoy

funky!

arjen9551 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 00:10:
Eigenlijk altijd WASD en de knoppen daarom heen, hoe en wat ligt aan het spel in kwestie.. Muis is wel hetzelfde, ik reload alleen altijd met R.
same

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
ZQSD (azerty keyboard ;))
R reload
C crawl/lig
space spring
E gebruik
z lig
g granaat
rechtermuisknop schiet
linkermuisknop secondary fire
middenmuisknop zoom

redelijk standaard dus

racen doe ik om een of andere reden wel met de pijltjes

[ Voor 13% gewijzigd door qanar op 15-04-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 17:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

YellowOnline schreef op woensdag 15 april 2009 @ 00:04:

Om zelf af te trappen, voor al dit soort spelletjes (HL, CS, L4D, F3, BS,... zelfs WoW) gebruik ik:

(linkerhand)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Up      ARROW UP
Down        ARROW DOWN
Strafe left ARROW LEFT
Strafe right    ARROW RIGHT
Jump        RSHIFT
Crawl       RCONTROL
Use         RETURN
Heb ik vroeger ook zo gedaan. Het nadeel is dat je aan de verkeerde kant van je toetsenbord bezig bent.

De pijltjestoetsen zitten normaal bij je rechterhand, dus als je daar je linkerhand wil gebruiken moet je opeens je hele toetsenbord gaan verleggen om genoeg ruimte te creëren tussen je toetsenbord en muis. Of je laat je toetsenbord liggen en gaat er lekker scheef voor zitten.

Niet echt ergonomisch :P

Sinds een jaar of 10 gebruik ik lekker WASD.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 15-04-2009 09:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:15
Omdat bij ons thuis altijd de muis links lag (ben zelf rechts, maar mijn pa en broer niet) muis ik links. Daardoor gebruik ik mijn rechterhand voor het toetsenbord en gebruik voor het lopen de pijltjes toetsen en de diverse toetsen daar om heen voor het andere werk:

Reload: right-shift
Use: Nummpad 1
Jump: Nummpad 0
Duck: right-ctrl
Melle/action: Enter
Walk/run: Delelte

Werkt opzich wel lekker zo, er zit daar wat meer ruimte om de toetsen heen dan bij WASD. Irritant is het allen bij spellen die niet goed met het nummpad overweg kunnen, zoald CoD4 waarbij ik dus de cijfertjes niet kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 19:29
Speel Tactical Ops en Counterstrike en heb veel combinaties geprobeerd, maar de afgelopen 5 jaar speel ik met deze combinatie. Hij lijkt vreemd maar hij speelt meesterlijk. :D Heb gekozen voor ESDF omdat ik dan springen en bukken er direct naast kan hebben wat met WASD onmogelijk is omdat die te ver naar links zitten.

Up: E
Down: D
Strafe left: S
Strafe right: F
Jump: A
Duck: W
Walk: mouse2
Use: G

Primary weapon: mouse1
Sec. weapon: spatie
Reload: mouse3
Cycle weapons: mouse wheel
Switch firemode: V

[ Voor 64% gewijzigd door Vipertje op 15-04-2009 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 21:16
and same here. Puur omdat ik WASD en met de rechterhand de muis lekker vind werken dan de pijltoetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Gizz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:41:
[...]

Heb ik vroeger ook zo gedaan. Het nadeel is dat je aan de verkeerde kant van je toetsenbord bezig bent.

De pijltjestoetsen zitten normaal bij je rechterhand, dus als je daar je linkerhand wil gebruiken moet je opeens je hele toetsenbord gaan verleggen om genoeg ruimte te creëren tussen je toetsenbord en muis. Of je laat je toetsenbord liggen en gaat er lekker scheef voor zitten.

Niet echt ergonomisch :P

Sinds een jaar of 10 gebruik ik lekker WASD.
Ik verleg inderdaad het hele toetsenbord, dus met de ergonomie gaat het niet mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

In alle FPS-games speel ik zo veel mogelijk zo:

cursorkeys voor bewegen, met mouselook
Leftmouse = action/schieten
rightmouse = altfire, evt met scroll-zoom
ENTER = use
R-CTRL = crouch / down
SHIFT = stand / up
SPACE = jump
' = reload
/ = rate of fire
[ of ] = nachtkijker
mousewheel of 1-9 voor wapenkeuze

En dan zijn er nog wat spel-specifieke acties, die map ik daar zo handig mogelijk in. :)

Ik speel @ Mac G5:
Ghost Recon + alle uitbreidingen
Quake 4
Unreal Tournament 2004
Call of Duty, 1+ 2

Verder nog wat andere games met specifiekere controls, zoals Diablo II.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onlogische besturing hebben jullie allemaal...
Omdat het in Wolf3d of Doom ergens kon ben ik gewend aan...

COD, MOH, TES, Fallout, STALKER, HL, Crysis, Quake, Hellgate, etcetera:

Fwd: Right mouse
Back: S
Left: Z
Right: X
Duck: Shift
Crouch: Caps
Sprint/Walk: D
Lean Left: Q
Lean Right: E
Reload: R
Aim / use scope / Alt fire: L-CTRL
Use: L-Alt
Jump: Space

Ik weet het, maar het werkt, en ik ben het gewend. Ik ben in staat te blijven bewegen als ik m'n linkerhand eens van positie moet wisselen. Bijvoorbeeld om iemand een regeltje tekst te voeren met mijn mening over zijn schietkunsten :+
Ik heb ook geen "lag" tussen vooruit en achteruit - ik kan de knoppen tegelijk indrukken dus als het spel niet tegenwerkt ben ik stiekem best lichtvoetig, een prima manier om granaten te ontwijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 17:41

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik ben over naar ESDF sinds kort, zo krijg je A en W vrij om ergens anders voor te gebruiken. 2 Toetsen die vanaf ESDF lekker snel te bereiken zijn. Anders zit je alleen met Q aan de linkerkant waar je wat mee kunt (en uiteraard TAB e.d. maar die gebruik ik meestal voor maps of status schermen, dat heeft niet zo'n haast).

Als een spel over auto-walk beschikt(veel MMO-RPG's hebben dat) dan gaat dat onder de duimknop. Scrollen door wapens doe ik met 't scrollwheel, hoewel ik dat nog wil linken aan de scroll toetsen op het toetsenbord. Ik wil nog wel eens m'n vingers op de 't scrollwheel leggen en dan per ongeluk van wapen wisselen, sta je dan in ene met je pistooltje. Rechtermuisknop voor zoomen(sniper) of secundairy attack.

Owh 't is wel wennen, als je het probeert kun je er donder op zeggen dat je elke minuut wel een paar keer de mist in gaat.

[ Voor 47% gewijzigd door DeTeraarist op 15-04-2009 10:15 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 23:22
pijltjes toetsen :D

delete +reload
mousewheelup +jump
control +longjump
kp_ins + duck

kp_toetsen diverse weaponbinds:P

http://www.youtube.com/watch?v=dLfPgk15f3c
filmpje over welke game het gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:36
Viperke schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:50:
Speel Tactical Ops en Counterstrike en heb veel combinaties geprobeerd, maar de afgelopen 5 jaar speel ik met deze combinatie. Hij lijkt vreemd maar hij speelt meesterlijk. :D Heb gekozen voor ESDF omdat ik dan springen en bukken er direct naast kan hebben wat met WASD onmogelijk is omdat die te ver naar links zitten.

Up: E
Down: D
Strafe left: S
Strafe right: F
Jump: A
Duck: W
Walk: mouse2
Use: G

Primary weapon: mouse1
Sec. weapon: spatie
Reload: mouse3
Cycle weapons: mouse wheel
Switch firemode: V
Dat snap ik dan niet he, waarom zou je springen er direct naast willen hebben? Spring dan met spatie, je duim ligt daar praktisch toch al op en jij kan nu niet naar links strafend springen?
EDIT: oh wacht, je hebt nog een pink natuurlijk :p ik neem aan dat je die dan voor springen gebruikt :p

[ Voor 5% gewijzigd door arjen9551 op 15-04-2009 10:17 ]

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
pricewatch: Logitech G13 Advanced Gameboard

Hand in het midden leggen, instellen zoals het het beste voelt en gamen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Voornamelijk voor CoD 4 en 5, beroep ik me op de volgende settings:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Linkerhand

Forward: W
Backward: S
Strafe Left: A
Strafe Right: D
Lean Left: Q
Lean Right: E

Reload: R
Use: F
Jump: Spatie
Crouch: C
Prone: X

Voice chat: Z
* Sniperzoom in: F
* Sniperzoom out: MB4

Objectives: TAB
Grenade: 1
Smoke/Flare: 2
Perk: 3
UAV: 4
Airstrike: 5
Dogs: 6

code:
1
2
3
4
5
6
7
Rechterhand

Shoot: LMB
Aim: RMB
Change Weapon: SCRLWHL forward/backward
Melee: MB4
Hold Breath: MB3

* NB: sniperzoom zit standaard niet in cod, echter heeft onze serveradmin een paar modjes geïntroduceerd

Volgens mij heb ik het dan wel zo'n beetje, verder gebruik ik teamspeak met autotalk, en een g15 add-on om te zien wie er nog in ons kanaal zit.

Tobo is G15, Muis MX518, zijknoppen aan de linkerkant worden met de duim bediend, schieten en wapens wisselen met de wijsvinger en aimen met de middelvinger, ringvinger en pink staan in hibernation 8)

[ Voor 25% gewijzigd door loewie1984 op 15-04-2009 12:42 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
WASD, met invert muis, de rest meestal standaard.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeagaShira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 10:48

MeagaShira

MeagaShira_NL

Hetzelfde geldt voor mij. WSAD, R voor reload, C voor bukken, spatie voor springen, Cycle weapons met wheel.

....Research your own experience; absorb what is useful, reject what is useless and add what is essentially your own....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
CoD heeft imo standaard bijna de perfecte controls. Een klein beetje getweaked:

Links:

WASD     lopen
QE       leunen
F        use
G        stun/flash/smoke
TY       regulier/team chat
shift    sprint/hold breath
spatie   springen
C        crouch
Ctrl     prone
R        reload
456      uav/grenade launcher/etc.

Rechts:

LMB      schieten
RMB      scopen
MMB      granaat
scroll   previous/next weapon
duim     knife
(en uiteraard high sens >:)
geen invert)

Het verschilt uiteraard wel een beetje per spel, bij BF bijvoorbeeld heb je de sprint niet nodig, en bij Wolf:ET is het wel handig om met 1,2,3,etc. wapens te wisselen. Maar de basis is toch echt zoals hierboven. 'Apart' is trouwens dat beide duimknoppen van m'n MX518 knife zijn... Ik miste nogal eens, en voor die andere kan ik toch geen nuttige functie bedenken :P

[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 15-04-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Alles links van 4rfv spatie krijgt meestal wel een functie. Tgb als er nog meer nodig is verder de hele muis (lrs, 2 extra). En als er dan nog van die functies zijn die je bijna niet gebruikt zet ik ze meestal in de numpad zo dicht mogelijk bij de muis. :)

Hoe hebben jullie je hand op de muis?

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 15-04-2009 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

hier gewoon WSAD, R voor reload, shift voor sprint, capslock voor rennen / lopen, control voor bukken, c ook voor bukken (evt C als toggle en control niet), z voor prone, v voor wapenopties (single / burst / etc.) q en e voor leanen, f als use, cyclen van wapens met het muiswieltje, en knop 4 en 5 (duimknop op de muis) zijn voor wapenhotkeys.

Het vreemde is dan wel weer dat ik niet met links kan racen. Racen gaat dan nog wel met twee handen, pijltjestoetsen en spatiebalk (en wat knoppen daar omheen)

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 15-04-2009 11:23 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessant topic! ESDF had ik nog nooit van gehoord maar lijkt me best effectief. Die ga ik wel even uitproberen.
Verder moet springen voor mij wel gewoon spatiebalk blijven; daar kan je zo lekker op slaan!

Zit zelf gewoon met de standaart wasd indeling momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 10:52

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Sinds de dagen van Half-Life 1 en UT99 doe ik het overal hetzelfde:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
ASWD = Movement
R = Reload
E = Use
G = Eventueel Grenade
F = Flashlight
CTRL = Crouch
SPAVE = Jump
SHIFT = Sprint / Sneak
V = Prone
Z / X = Change Ammo type
[ / ] = Change Grenade / Inventory type
T = Say
Y = Teamsay
U = Spray Logo
TAB / Q = Scoreboard of Map/Objectives.

Lean sla ik meestal over. Heeft alleen nog maar in mijn nadeel gewerkt bij een spel als MOHAA online. :P

Niet alle keys zijn voor ieder spel van toepassing, maarja. :P
Saturnus schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:23:
Hoe hebben jullie je hand op de muis?
Dat is vaak verschillend bij mij.
Ik heb een MX518 en de ene keer laat ik heel mijn hand op de muis rusten, de andere keer doe ik mijn duim, wijs en middelvinger wat naar achteren zodat ik sneller kan draaien etc. (Zal vooral met multiplayer te maken hebben :P).
Ringvinger en pink hangen ten alle tijde naast de muis en glijden soort van, over de muismat mee heen en weer om te sturen. (Ringvinger dan nog voornamelijk tegen de muis en muistmat aan).

[ Voor 47% gewijzigd door Da_maniaC op 15-04-2009 12:05 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 19:29
arjen9551 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:16:
[...]

Dat snap ik dan niet he, waarom zou je springen er direct naast willen hebben? Spring dan met spatie, je duim ligt daar praktisch toch al op en jij kan nu niet naar links strafend springen?
EDIT: oh wacht, je hebt nog een pink natuurlijk :p ik neem aan dat je die dan voor springen gebruikt :p
Klopt met mijn pink.
Probeer het zelf maar eens uit met je pink op A om te springen. ringvinger op S. middelvinger op E en wijsvinger op F. Mijn duim rust dan op de Spatie wat de secondary fire is. Op deze manier liggen mijn vingers op een redelijk natuurlijke houding op alle belangrijke toetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graviton12 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:25:
pricewatch: Logitech G13 Advanced Gameboard

Hand in het midden leggen, instellen zoals het het beste voelt en gamen maar :)
leuke dingen. Ik heb zelf een belkin n52te, gamed een stuk beter als mijn oude tobo. Het jammere is dat er geen spatiebalk is, er is wel zo'n redelijk grote knop, maar die is niet te bedienen als je snel even wilt springen dus ik gebruik het pijltje omhoog van de joystick (rechts op de n52te). Het joysticktopje kan je eraf halen zodat je enkel pijltjes hebt, zo gaat het springen wel vlot, imho zelfs een fractie sneller dan bij een gewone spatiebalk. Het nadeel is dat je geen 1,2,3,4,.. toetsen hebt bovenaan, ik speel cod4 en heb deze wel niet echt nodig zoals in bf2, het ronde knopje rechts boven de joystick gebruik ik als 4, dat is special grenade, frag is een knop op mijn muis, knife is middlemouseknop, switchs tss primary en secondary wapen is knop 14. voor de rest zqsd om te lopen (op mijn n52 te zijn dat knop 3,7,8 en 9). En a en e om te leunen (knop 2 en 4). knop 6 en 11 zijn om te sprinten en crouchen (hurken), L-shift en ctrl dus. knop 5 is R voor reload. En knop 12 is liggen, prone. (denk toch dat liggen prone is, haal crouch en prone telkens door elkaar) waaraan dus w is toegewezen (heb azerty toetsenbord).

aan iedereen die een azerty gametobo zoekt wens ik veel suc6, want die zijn er bijna niet, tenzij de g15 en g11 en mss razer, maar die zijn allemaal boven 50€ terwijl een n52te "slechts" 45 kost. Ik was op zoek naar zo'n azerty gametobo en heb uiteindelijk een n52te gekocht waar ik absoluut geen spijt van heb. De reviews zijn niet heel positief, maar ik ben blij dat ik daar niet naar heb geluisterd. Er is wel een kleine leercurve, maar na een uurtje of 2 ben je er wel mee weg. Ook moet je even moeite doen om alles juist in te stellen, maar daarna is het gewoon lekker knallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.somethingforsaya.com/wp-content/uploads/2008/10/img_27971_belkin_n52te-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb in mijn CS tijd ook een hele tijd met een nostromo gespeeld (de eerste versie), en vond dat ook heerlijk.

je kunt meerdere 'pages' maken voor de knoppen, en deze dus ook 'on the fly' wisselen. hiermee had ik in CS dus ook buyscripts voor zo'n beetje alle wapens paraat op de nostromo, begin van de ronde even de buyscript page pakken, knoppen rammen voor de juiste wapens, terugschakelen naar de normale page om te lopen, en knallen maar :)

Het is een heerlijk ding, wel even wennen, maar wel een genot om mee te knallen. (hij is alleen een keer stukgegaan, en heb nooit meer een nieuwe gekocht omdat ik niet zo intensief meer game)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 09:09
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Up         W
Down              S
Strafe left         A
Strafe right         D
Jump                SPACE
Prone             RCONTROL
Use                   F
Say                 T 
Switch Weapon  MOUSEWHEEL UP / MOUSEWHEEL DOWN
nade             MIDDLE MOUSE BUTTON
Reload        R
Melee         V

[ Voor 34% gewijzigd door jaspara op 15-04-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik begrijp eigenlijk niet hoe mensen wapens kunnen switchen met de mousewheel? Ik bedoel, het is niet moeilijk, ik kan het ook, maar het is toch rete traag om steeds te kijken naar welk wapen je gescrolled hebt en dan te klikken oid? Of kunnen jullie gewoon op gevoel een scroll-klik beweging doen zodat je meteen het juiste wapen hebt in een fractie van een seconde? Want in cod4 heb ik echt dikwijls een snelle klik nodig om mijn pistool te nemen om de tegenstander even neer te pistoleren als ik met mijn primary out of amo ben. Met een scrollwheel ben ik bijlange na zo snel niet.

dus hoe doen jullie dat dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Onthouden in welke volgorde ze in je inventory/wapenkeuzemenu zitten... bijv. bij Quake en UT2004 is het simpel. Maar dat zal niet bij ieder spel zo zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 15-04-2009 17:02 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 10:52

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ramzzz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 16:49:
Onthouden in welke volgorde ze in je inventory/wapenkeuzemenu zitten... bijv. bij Quake en UT2004 is het simpel. Maar dat zal niet bij ieder spel zo zijn.
Eigenlijk wel...
Het is inderdaad niet bij ieder spel hetzelfde maar het principe om de cijfertoetsen voor je wapens/inventory te gebruiken is dat wel.
In shooters als Doom, Quake, Serious Sam en UT zit hier een vaste volgorde in en bij CS en FarCry2 etc. is er ook een volgorde maar dan die van Knife, Primary, Secondary, Special/Nade.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 16:36:
ik begrijp eigenlijk niet hoe mensen wapens kunnen switchen met de mousewheel? Ik bedoel, het is niet moeilijk, ik kan het ook, maar het is toch rete traag om steeds te kijken naar welk wapen je gescrolled hebt en dan te klikken oid? Of kunnen jullie gewoon op gevoel een scroll-klik beweging doen zodat je meteen het juiste wapen hebt in een fractie van een seconde? Want in cod4 heb ik echt dikwijls een snelle klik nodig om mijn pistool te nemen om de tegenstander even neer te pistoleren als ik met mijn primary out of amo ben. Met een scrollwheel ben ik bijlange na zo snel niet.

Scrollen duurt voor sommige games idd veel te lang. Dan dus gewoon 1-9. Als je zelf een aanval begint (single player) heb je voor de scroll meestal nog wel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat Scroll+Click is meer iets van de laatste jaren. Vroeger kon je gewoon scrollen en zag je bij elke scroll je wapen tevoorschijn komen :) Zeg maar UT/Q3 tijd zo ongeveer en daar voor nog.
Volgens mij is HL1 schuldig voor deze foute trend :+

* nero355 ziet hier aardig wat rare configs voorbij komen trouwens _O- Geweldig topic !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RonnieB82 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 15:51:
Ik heb in mijn CS tijd ook een hele tijd met een nostromo gespeeld (de eerste versie), en vond dat ook heerlijk.

je kunt meerdere 'pages' maken voor de knoppen, en deze dus ook 'on the fly' wisselen. hiermee had ik in CS dus ook buyscripts voor zo'n beetje alle wapens paraat op de nostromo, begin van de ronde even de buyscript page pakken, knoppen rammen voor de juiste wapens, terugschakelen naar de normale page om te lopen, en knallen maar :)

Het is een heerlijk ding, wel even wennen, maar wel een genot om mee te knallen. (hij is alleen een keer stukgegaan, en heb nooit meer een nieuwe gekocht omdat ik niet zo intensief meer game)
Buy-scirpts wat een onzin :P Ik heb het al jaren niet meer gespeeld maar handmatig B 4-3 etc. werkt in CS toch prima hoor. En ik kende ze allemaal uit mijn hoofd :/ best triest eigenlijk :)

Ik ben hier denk ik een van de weinige mensen die spingt met rechtermuis denk ik. Geen idee waarom maar mijn eerste fps speelde ik met jump onder de RMB en duck op SPACE. Nooit meer afgeleerd eigenlijk. (L-SHIFT is spec. weapon btw. )

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Biobakker schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:39:
[...]
Buy-scirpts wat een onzin :P Ik heb het al jaren niet meer gespeeld maar handmatig B 4-3 etc. werkt in CS toch prima hoor. En ik kende ze allemaal uit mijn hoofd :/ best triest eigenlijk :)
Ach, het slijt erin op een gegeven moment he. Speelde vroeger CS op 56k modem, dan was buyscript vooral handig omdat je dan minder last had van vertraging in het buymenu :) Op hoger niveau is het zowieso prettig, als je goeie spawn hebt voor een rush wil je niet dat je hele team tegen je aan loopt omdat je net iets trager bent met kopen...

Ik speel zelf vrij standaard (alleen CS 1.6 overigens), wel met mouse invert en lefthanded models. Scrollwiel inderdaad om van wapens te wisselen, maar wel met weapon_ commands dus zodat ie gelijk switcht en zonder piepje. Verder nog wat scriptje om automatisch net_graph aan te zetten als je scores kijkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
bind "w" "+forward"
bind "a" "+moveleft"
bind "s" "+back"
bind "d" "+moveright"

bind "c" "+duck"
bind "SPACE" "+jump"
bind "SHIFT" "+speed"

bind "e" "+use"
bind "r" "+reload"
bind "g" "dropped"

bind "MWHEELDOWN" "go_slot2"
bind "MWHEELUP" "go_slot1"
bind "MOUSE3" "weapon_knife" //mousewheel inklikken

Rest van de config hier. Volledig ESL proof, wel even op read-only zetten, userconfig.cfg doen we niet aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 11:05

Sinester

Game Guru

nero355 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:12:
Dat Scroll+Click is meer iets van de laatste jaren. Vroeger kon je gewoon scrollen en zag je bij elke scroll je wapen tevoorschijn komen :) Zeg maar UT/Q3 tijd zo ongeveer en daar voor nog.
Volgens mij is HL1 schuldig voor deze foute trend :+

* nero355 ziet hier aardig wat rare configs voorbij komen trouwens _O- Geweldig topic !!
Volgens mij was het juist ook HL1 die Q gebruikte om snel te switchen tussen 2 wapens, wat ik verdomt handig vind werken.
Zelf gebruik ik gewoon de standaard w.a.s.d. controls

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 118% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 14:57
Tja ik ben eigenlijk linkshandig, maar de muizen lagen altijd rechts vroeger.
Dus maar met rechts geleerd, kon desondanks niet onverdienstelijk gamen.
Maar blijft toch stiekem altijd hangen dat het met links misschien wel nog beter zou zijn gegaan.
Heb het weleens geprobeerd maar dat ging eigenlijk altijd dramatisch (en geen doorzettingsvermogen denk ik)
De muis besturen lukt wel, maar tobo icm muis was echt een drama.

Gebruik voor de goede orde trouwens de default wasd toetsen.

Waar ik nog het meest van baal is de onkunde met shooters en een gamepad (xbox360).
Op de pc kan je spel 3 moeilijkheidsgraden hoger zetten en dan gaat het alsnog makkelijker dan met een gamepad :/
Terwijl een voetbal spelletje prima lukt, ook Final Fantasy Online gespeeld op de pc, dat ging ook prima met een gamepad :/
Heel raar.

[ Voor 25% gewijzigd door Sinned123 op 16-04-2009 23:07 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 16:36:

Ik had in CS zo ingesteld, dat mousewheel up naar mn handgun ging, en mousewheeldown naar mn primary. (of andersom, weet het niet meer)

naar mes en granaten schakel je toch niet tijdens fullcombat, dus die deed ik gewoon met andere keybinds.

En buyscripts was best handig, vooral in 1.6 duurde het lang om een volledige uitrusting te pakken: (colt, deagle, granaat, 2 flashes, kevlar + helm, defkit) en in wars is dat verplichte uitrusting als je het geld ervoor hebt ;)
Nu in source is het inderdaad makkelijker, kan je wat presets in het menu maken, en/of rebuy previous gebruiken.

[edit]
@ hierboven, ik ben ook linkshandig, maar altijd met rechts gemuist. met links muizen kan ik echt niet :P (en ik kon er goed mee meekomen, heb een tijdje in een top20 CS-clan gespeeld)

[ Voor 6% gewijzigd door GeleFles op 16-04-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noper
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 14:58

Noper

That's a noper...

Biobakker schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:39:
[...]
Ik ben hier denk ik een van de weinige mensen die spingt met rechtermuis denk ik. Geen idee waarom maar mijn eerste fps speelde ik met jump onder de RMB en duck op SPACE. Nooit meer afgeleerd eigenlijk. (L-SHIFT is spec. weapon btw. )
Same here, springen gaat met de rechtermuisknop. Is nog een erfenis uit de tijd dat ik nachtenlang Quake1 speelde online en al bunnyhoppend door de levels stuiterde...

Grappig dat zoiets de rest van mijn gaming life invloed blijft houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
wasd

shift = zacht lopen (in CS)
control = bukken
spatie = springen
r = reload
e = use

en dan de rest met de muis. In cs deed ik weaponselect altijd met de knoppen op de muis (grote duimknop voor primary en kleine voor de secondary)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fastman schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:28:
Ik kijk met m'n muis, en loop voorwaarts met de rechtermuisknop.
:w Ik ben niet de enige! Wow!
Komt dat bij jou ook door antieke ID / Apogee first person shooters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:55

inXs

known as inXs

WSAD uiteraard, speel al sinds beta CS en heb talloze geprobeerd, maar dit zijn de controls die ik al lange tijd probeer. WSAD is niet zo gek, maar ik gebruik Q als knop voor primair wapen (meestal 1 dus) en de duimknop op de muis voor secundair wapen (meestal 2 dus), vooral omdat het in CS nogal vaak kan lonen om snel te switchen tussen de wapens. Verder uiteraard spatie springen, ctrl bukken en L-shift rennen.

Andere functies zoals menus enzo zijn variabel :P

superB

Pagina: 1