Even een eigen topic aangezien deze doodbloed en het wellicht offtopic is voor dat onderwerp.
De config:
Een reinstall van Ubuntu 8.04.2 LTS Desktop is net gedaan, deze keer de 64-bit variant. Voordat dat gebeurde heb ik de BIOS geupdate en de mode van de SATA schijven van Native IDE naar AHCI gezet. Het gaat om software RAID.
sudo hdparm -t /dev/[id]
Resultaat:
sda: 81MB/s
sdb: 96MB/s
md0: 80-90MB/s
md1: 80-90MB/s (meestal iets sneller dan md1)
md0 is een 10GB RAID1 array met het OS erop.
md1 is een 688GB RAID1 array met /home
(Verder staat op beide drives een swap, totaal ongeveer 2GB.)
Conclusie/Problemen:
1: sda en sdb verschillen in snelheid.
2: De array is niet sneller dan de schijven los.
1:
Qua snelheid geld ongeveer:
sda1=sdb2
sda2=sdb1
sda3=sdb3
Dit vind ik erg raar. Aangezien sd.2 op beide gigantisch is kan het niet zijn dat de volgorde fisiek verschilt want wanneer sd.2 vóór sd.1 zou liggen...liggen sd.1 en sd.3 zo dicht bij elkaar dat snelheid niet zou verschillen...en dat is nu wel het geval (80 vs 40MB/s).
2:
Een RAID1 setup is niet zoals een RAID0 setup, dat is mij bekend. Schrijven is eerder trager, maar lezen daarin tegen hoort net zo snel te zijn als bij RAID0 en hdparm is een leestest.
sda haalt rond de 80, sdb rond de 90...voor RAID1 lezen is de snelheid in theorie dan de som van dit, maar laten we voorzichtig beginnen: Waarom haal ik nog geen 120MB/s?
Wie heeft hier verklaring en/of oplossingen voor?
[Updated]
De config:
CPU: | AMD Athlon 64 X2 4050e (Cool'n'Quiet) |
Mobo: | GigaByte GA-MA74GM-S2H |
Geheugen: | Kingston KVR800D2N5K2/2G |
Harddisk: | RAID1 2x Samsung F1 HD753LJ |
Voeding: | Antec EarthWatts 380W |
Een reinstall van Ubuntu 8.04.2 LTS Desktop is net gedaan, deze keer de 64-bit variant. Voordat dat gebeurde heb ik de BIOS geupdate en de mode van de SATA schijven van Native IDE naar AHCI gezet. Het gaat om software RAID.
sudo hdparm -t /dev/[id]
Resultaat:
sda: 81MB/s
sdb: 96MB/s
md0: 80-90MB/s
md1: 80-90MB/s (meestal iets sneller dan md1)
md0 is een 10GB RAID1 array met het OS erop.
md1 is een 688GB RAID1 array met /home
(Verder staat op beide drives een swap, totaal ongeveer 2GB.)
Conclusie/Problemen:
1: sda en sdb verschillen in snelheid.
2: De array is niet sneller dan de schijven los.
1:
Qua snelheid geld ongeveer:
sda1=sdb2
sda2=sdb1
sda3=sdb3
Dit vind ik erg raar. Aangezien sd.2 op beide gigantisch is kan het niet zijn dat de volgorde fisiek verschilt want wanneer sd.2 vóór sd.1 zou liggen...liggen sd.1 en sd.3 zo dicht bij elkaar dat snelheid niet zou verschillen...en dat is nu wel het geval (80 vs 40MB/s).
2:
Een RAID1 setup is niet zoals een RAID0 setup, dat is mij bekend. Schrijven is eerder trager, maar lezen daarin tegen hoort net zo snel te zijn als bij RAID0 en hdparm is een leestest.
sda haalt rond de 80, sdb rond de 90...voor RAID1 lezen is de snelheid in theorie dan de som van dit, maar laten we voorzichtig beginnen: Waarom haal ik nog geen 120MB/s?
Wie heeft hier verklaring en/of oplossingen voor?
[Updated]
[ Voor 25% gewijzigd door Saturnus op 15-04-2009 13:01 ]