Studio Monitoren+ Nieuwe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07-2022
ik ben van plan om een paar studio monitoren te kopen, deze of iets wat hierop lijkt.
http://www.bax-shop.nl/dj...-set/product-details.html

alleen nu vroeg ik me af wat voor een geluidskaart ik hierbij zou moeten doen.Ik heb een beetje rondgekeken op een paar forums en daar kwam deze uit http://www.m-audioshop.nl...ces/maudiodelta1010lt.php

zijn er nog andere geluidskaarten die hierop lijken(en mischien iets goedkoper zijn:P)
Het is bedoeld om een beetje te producen als hobby en mooi muziek kunnen luisteren natuurlijk^

^alvast bedankt

[ Voor 28% gewijzigd door Mastodon334 op 13-04-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En wat voor een eisen stel je aan de geluidskaart?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 18:36

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Ik zelf heb net een Emu 0404 gekocht, goede geluidskaart. Lijkt wel een beetje op de M-audio Audiophile 2496, alleen wat meer opties en betere DAC. Dat is dus wel wat goedkoper dan waar jij naar kijkt.

Het is dan alleen stereo. Maar volgens mij heb je dat ook niet nodig. Je zou eventueel naar een hoger model kunnen kijken van Emu, zoals een Emu 1212. Maar wat heb je nodig? digitaal uit/in? of Analoog uit/in? En hoeveel uitgangen en ingangen wil je? Je bent niet echt duidelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Barres B. op 13-04-2009 17:47 ]

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mastodon334 schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:20:

zijn er nog andere geluidskaarten die hierop lijken(en mischien iets goedkoper zijn:P)
Welke andere geluidskaarten heb je zelf al gevonden? Wat zijn daar de voordelen / nadelen van?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
sorry dat ik niet zo duidelijk ben. maar et stomme is dat ik er ook niet zoveel vanaf weet. Gewoon een geluidskaart die niet al te duur is en waar ik die monitoren op aan kan sluiten en et ook een beetje leuk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Voor speakers zou ik even gaan luisteren bij Feedback ofzo. Persoonlijk heb ik nog nooit een goede speaker van Behringer gehoord, dus van deze zou ik ook niet veel verwachten. Het is wel lekker goedkoop, maar bij Feedback hebben ze ook andere goedkope modellen die wel nog om aan te horen zijn.
Qua geluidskaart, sja, probeer het eerst even met wat je hebt, die 250 euro zou ik eerder bij de speakers steken en dan later een degelijke externe kaart met xlr uitgangen halen. Of s/pdif met een losse versterker met preouts naar de speakers. Of passieve monitors is ook nog een optie. Beetje afhankelijk ook van de software en wat je verder wilt gaan doen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
Ok thnx, heb een beetje op marktplaats rondgekeken en heb daar een set krk rp6 gevonden voor 395 volgens mij, dat zijn ook wel goede speakers toch? dus in principe zou ik ze op de geluidskaart van mijn moederbord aan kunnen sluiten dan.
is dat dan een beetje mooie combo? ik gebruik nu fruity loops en wil wat drumm and bass en dubstep gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Je moet even bedenken hoe serieus je precies bezig wilt gaan. Persoonlijk heb ik op mijn pc een M-audio Audiophile 2496, een Sony versterker en 2 Quad 11L2-boxen, en ik luister alleen muziek, produceer zelf niet.

Ik vind wel dat een onboard geluidskaart absoluut onder de maat is via analoog, omdat de geluidskwaliteit gewoon bagger is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
Ok:p die Audiophile 2496 lijkt me wel leuk opzich, is ook niet al te duur. Denk dat dat em dan word.
En ik ga mischien sounddesign doen(om dit allemaal te kunnen leren^^) dus dan zijn leuke boxen+geluidskaart wel handig. thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Mocht je met protools aan de gang gaan, dan zit er al een interface bij en wordt de audiophile kaart overbodig. Al is protools vrij duur, dat kun je misschien beter bewaren voor later (ik weet niet wat ze op de opleiding gebruiken, dat is HKU muziek/studio?).

Speakers moet je echt zelf beluisteren met je eigen muziek. Van KRK wordt ik zelf vrij snel luistermoe, maar dat is met filmgeluid, geen muziek. Ik ben zelf liefhebber van Dynaudio, maar de goedkopere Adam speakers komen ook een heel eind. Maar dat is dus allemaal persoonlijk. Gewoon even langs Feedback dus, het is een wereld van verschil tussen speakers onderling.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
Oke zal kijken of ik es bij feedback kan komen. Et is de pop en media in leeuwarden en volgens mij hebben ze daar protools maar weet et niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een simpele geluidskaart van M-Audio kopen (eventueel extern) van een paar tientjes.

Vervolgens de AVI ADM9 actieve luidsprekers met voorversterking én D/A converter ingebouwd en klaar ben je.

Voor €1200,- ben je dan klaar en heb je een top geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik gebruik zelf een paar Fostex monitors en die kosten helemaal niks meer (140 euro/paar/actief). Geen bijzondere geluidskaart maar een losse DAC eraan en eigen volumeregeling.

Ik weet niet hoe het zit met de koers van de ponden maar ik heb in maart voor een goede prijs een paar Dynaudio BM6 gekocht en nieuwe versterkers. Als je écht goede referentie zoekt: Dynaudio BM6 (liefst versie 1, niet MKII).. dit is dan dus ook actief. Voor mij was de passieve variant beter, omdat ik deze in mijn hifi gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
wow dat zijn nog eens boxen die AVI ADM9. maar net iets te duur voor mij:P die fostex zien er wel leuk uit ook niet al te duur. Denk dat die het nog wel es kunnen worden. In combinatie met de audiophile 2496, dat is wel een leuke combo dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het enige wat we erop kunnen zeggen is "ga luisteren". :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zie dat je vooral PCI kaarten overweegt, is USB geen optie? Ikzelf heb twee externe soundcards, de M-Audio Audiophile USB (die volgens mij niet meer wordt gemaakt) en een M-Audio Firewire 1814. Laatstgenoemde is niet wat jij zoekt, maar ik zou ook USB overwegen omdat deze vaak nog goedkoper zijn dan PCI kaarten EN lekker flexibel, want USB zit overal op, zelfs op laptops. PCI begint ook te verdwijnen.

Een Roland UA-1EX is bijvoorbeeld erg leuk om mee te beginnen met nette RCA outputs. Midi ontbreekt, maar als je nieuwe MIDI apparatuur wilt kopen dan kan dat vaak ook op USB. De E-Mu 0202 is ook leuk en wat luxer. Beide opties zijn goedkoper dan je Audiophile Delta en flexibeler.

Als je wilt producen icm 2 studiomonitors, pik dan een soundcard met op z'n minst RCA outputs of, nog beter, gebalanceerde jack/XLR. Ga niet met 3,5" minijacks lopen rommelen want daar gaat veel energie in verloren. ASIO support is (onder Windows) ook essentieel voor produceren. Koop een soundcardje van een erkend merk (E-Mu, M-Audio, Motu, RME, Edirol, etc) en je zit sowieso wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 15:05
Flake schreef op woensdag 15 april 2009 @ 18:54:
...Als je wilt producen icm 2 studiomonitors, pik dan een soundcard met op z'n minst RCA outputs of, nog beter, gebalanceerde jack/XLR. Ga niet met 3,5" minijacks lopen rommelen want daar gaat veel energie in verloren...
Hier zou ik graag even op willen inhaken, niet om de poster te bashen maar om wat misverstanden over gebalanceerde audiosignalen te verhelpen. Afhankelijk van het product wat je gebruikt zou het zou kunnen zijn dat je gebalanceerde signaal meer gain heeft ten opzichte van je ongebalanceerde uitgang. Echter is dit absoluut irrelevant voor de meeste studio situatie als het gaat om monitor installaties. Buiten dit om is er een groter issue dat een hoop mensen niet realiseren. Het genereren van een gebalanceerd audio signaal kan grofweg door of 2 op-amps te gebuiken of door gebruik van trafo's. Hoe dit verder werkt moet je zelf maar eens nazoeken als je er meer over wilt weten. Echter is het belangrijk om te weten dat 2 op-amps ipv 1, zoals bij ongebalanceerd, natuurlijk een tikkie duurder is en goede audio trafo's zijn al zeker niet goedkoop. Dit zorgt er al gauw voor dat er kosten worden bespaard op de op-amps om een product aantrekkelijk te houden voor de wat minder bedeelde consument.
Hoe belangrijk is een gebalanceerd signaal dan? Ik ben in de veronderstelling dat dit, zeker voor thuis situaties, niet nodig is. Alleen bij langere afstanden wordt dit een must. Als je goed afgeschermde kabel gebruikt en er voor zorgt dan je signaal kabels niet in de buurt komen bij andere kabels, dit ivm interferentie, is er niets aan de hand.
Nou zijn er bijna geen producten te vinden die deze filosofie aanhouden wegens het feit dat de meeste gebruikers in de veronderstelling zijn dat alles wat een XLR heeft in het pro-segment thuishoort ;). Maar kijkt men bijvoorbeeld naar een Apogee Duet, een toch wel zeer gerespecteerde interface, dan zal je zien dat de uitgangen van deze unit ongebalanceerd zijn, dit om de een zo hoog mogelijke kwaliteit te behalen voor een relatief mooie prijs. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van dat wat de poster beweert. No offence :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willardonline
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-07-2023
Even een korte reactie op wat ShittyOldMan beweerd. Je hebt meerdere soorten ProTools en wel de volgende:

ProTools M-powered (compatible met M-Audio geluidskaarten, los te koop)
ProTools LE (compatible met Digidesign LE geluidskaarten, word meegeleverd)
ProTools HD (compatible met Avid geluidskaarten, los te koop)

ProTools is niet uitwisselbaar met andere merken en werkt alleen met bijgenoemde hardware. Wanneer je dus gaat voor een simpele M-Audio Audiophile 2496 of een M-Audio Fast Track Pro kun je gewoon met ProTools samenwerken als je dat zou willen. ProTools kun je dus los bijkopen voor 239euro bij de beter winkels.
ShittyOldMan schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:41:
Mocht je met protools aan de gang gaan, dan zit er al een interface bij en wordt de audiophile kaart overbodig. Al is protools vrij duur, dat kun je misschien beter bewaren voor later (ik weet niet wat ze op de opleiding gebruiken, dat is HKU muziek/studio?).

Speakers moet je echt zelf beluisteren met je eigen muziek. Van KRK wordt ik zelf vrij snel luistermoe, maar dat is met filmgeluid, geen muziek. Ik ben zelf liefhebber van Dynaudio, maar de goedkopere Adam speakers komen ook een heel eind. Maar dat is dus allemaal persoonlijk. Gewoon even langs Feedback dus, het is een wereld van verschil tussen speakers onderling.
Pagina: 1