Toon posts:

Paniek momentje: externe HD lijkt leeg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is zo'n beetje de eerste keer dat ik hier post, dus wees voorzichtig met me _/-\o_

Ik ben een echte leek op dit gebied en dat zullen jullie ook wel merken uit deze post. Al een aantal jaren heb ik een externe harde schijf waar ik m'n gedownloade bestanden op zet. Inmiddels is het een bonk informatie geworden waar je niet goed van wordt. Allerlei backups, mp3s, films, spellen, e.d. staan er op. Maar toen ik gisteren even een muziekje wilde luisteren en via "deze computer" naar de harde schijf toe navigeerde stonden er allemaal vreemde lettertjes in de naam. Ik rook onraad en zag vervolgens in de harde schijf zelf ook allemaal bestanden met vreemde lettertjes. Als ik er op klikte kreeg ik de melding dat de syntax niet goed was.
Ik heb toen met m'n stomme kop een schijfcontrole uitgevoerd waarna de bestanden met rare lettertjes nu ook weg zijn. Nu staat er helemaal niets meer op. Maar Windows zegt dat er wel 141GB gebruikt wordt en dat er 12GB vrij is...

Weet iemand wat dit is? Wat moet ik doen?

De harde schijf is een FAT32 bestandssysteem, hier is een linkje naar het ding zelf. M'n laptop is een oude Lidl bak die nooit problemen heeft gehad met het herkennen van m'n externe breintje.

Ik probeer rustig te ademen maar ik heb even iemand nodig die zegt dat dit te verhelpen is!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Welkom op GoT halve_gare :P

Het is nu zaak dat je zo weinig mogelijk doet met de harde schijf. Zoek eens naar recovery programma's. Zo heb je GetDataBack en Undelete Plus (deze laatste is gratis)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OM FAQ
Neem die eens door, daar staat al een heleboel in wat je nog kunt proberen.

Datacorruptie kan altijd voorkomen (als je bijvoorbeeld de disk uitplugt terwijl er nog naar geschreven wordt bijv). Enige manier om dataverlies te voorkomen is zorgen voor backups.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Goed, je doet je nickname iig eer aan.

Les 1: een backup is je data op een 2e (externe) plek, en dus niet alleen op je hdd, dan krijg je dit soort risico's.

Anyway: Mee eens met bovenstaande. Als je nog zo veel mogelijk wilt redden, doe dan geen schrijfacties. Je bestandstabel is om de zeik, schrijven kan catastrofale gevolgen hebben (als in overschrijven van bestanden).

Je hdd inlezen met bv GetDataBack is een optie, die kijkt op sectornivo wat ie terug kan vinden. Duurt wel enige tijd, maar met Getdatabck heb ik goede ervaringen. Vervolgens wat ie kan recoveren terugschrijven op een andere hdd.

Ps: Als je hdd defect is (en niet alleen softwarematig fucked up) zou ik restoren in volgorde van prioriteit. Je mp3's weg is kut, dat wordt weer downloaden, je foto's krijg je niet meer terug. Kortom: Restoren beginnen met t belangrijkste, mocht ie tussentijds volledig crashen.
Maar zolang je dat niet zeker weet, backuppen wat t belangrijkste is.

Oorzaak achterhalen (datacorruptie door bv usb stekker eruit trekken tijdens een schrijfcache of een defecte hdd) komt daarna wel.

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 13-04-2009 13:16 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb je ook een mogelijkheid om deze HD aan een andere PC te koppelen?..Gewoon om te kijken of het daadwerkelijk aan de HD ligt.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies! Ik ga dat programmaatje eens proberen.

Ik zit te denken wat de reden kan zijn geweest dat dit gebeurde, want ik haal die HD nooit los van m'n computer... Helaas heb ik geen tweede pc (bij de hand) om te testen wat die er over zegt.

Verwijderd

Doen wat hierboven gezegd wordt. Daarbij kun je ook nog eens het gratis programma Recuva ( http://www.recuva.com ) gebruiken. Heb ik goede ervaringen mee.
Pagina: 1