COD4 artifacts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 05:50
Heb momenteel een probleempje met COD4 (en mn broertje trouwens met WoW), wanneer ik een tijdje aan het spelen ben. Krijg ik artifacts:

Afbeeldingslocatie: http://xs138.xs.to/xs138/09150/artifacts127.jpg.xs.jpg

Nu dacht ik altijd dat dat door de hitte van mijn videokaart kwam. Ik heb dus vanmiddag ff ATITool gedownload, maar die geeft een temp. van 70-71 C aan. (dat is dus tijdens het gamen) Dat vind ik persoonlijk niet echt hoog en via Google zijn eerder temperaturen van in de 90 abnormaal. Dus ik snap niet goed wat het probleem is?

Verdere specs:
Processor Core2Duo E6420
Mobo Gigabyte 965P-DS3
Geheugen: 2gig DDR2-533 (2 x 1 gig)
Videokaart: ATi x1950Pro 256MB PCI-E

Ik heb overigens pas geleden (als in 1 week geleden) een reinstall van WinXP gedaan, met de laatste ATI drivers. Voor de reinstall (en met oudere drivers) had ik dit probleem ook al.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:17

Emiel1984

Made in NL

Het ziet er toch wel erg uit als een 'bijna dood' videokaart. Vooral omdat je broertje hetzelfde probleem ondervind met WoW op dezelfde pc. Je zou eventueel kunnen kijken of je werkgeheugen defect is door memtest te draaien maar volgens mij krijg je daar geen artifacts mee maar zal het spel gewoon niet soepel draaien. Is er overigens wel een goede airflow in de kast en zit er geen stof in ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou eens de 8.9 of zelfs een 8.6 driver kunnen proberen, je zegt namelijk niet welke 'oudere' driverversies je geprobeerd hebt. Doen de problemen zich alleen voor in WoW en CoD4 of ook in andere spellen?

Misschien toch eens tijd om up te graden naar een 2900Pro ofzo ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ziet er uit als videokaart met problemen. ofwel hitte problemen (al eens de heatshields er afgehaald met een schroevendraaier en schoongemaakt?) ofwel de ram begint dood te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Emiel1984 schreef op maandag 13 april 2009 @ 01:17:
Het ziet er toch wel erg uit als een 'bijna dood' videokaart. Vooral omdat je broertje hetzelfde probleem ondervind met WoW op dezelfde pc. Je zou eventueel kunnen kijken of je werkgeheugen defect is door memtest te draaien maar volgens mij krijg je daar geen artifacts mee maar zal het spel gewoon niet soepel draaien. Is er overigens wel een goede airflow in de kast en zit er geen stof in ?
Airflow moet op zich wel ok zijn, ik heb dat ding nu een jaar of 2/3 en anders had ik er neem ik aan wel eerder last van gehad of niet? Heb de kast tijdens de reinstall ook al even stofvrij gemaakt idd, maar dat heeft dus ook niet geholpen. Ik zal overigens morgen wel even een Memtest draaien en de resultaten posten.
Wiethoofd schreef op maandag 13 april 2009 @ 01:23:
Je zou eens de 8.9 of zelfs een 8.6 driver kunnen proberen, je zegt namelijk niet welke 'oudere' driverversies je geprobeerd hebt. Doen de problemen zich alleen voor in WoW en CoD4 of ook in andere spellen?

Misschien toch eens tijd om up te graden naar een 2900Pro ofzo ;)
Jah ik weet persoonlijk ook niet eens welke versie er toen opstond :p dus dan kan ik dat ook nog wel even proberen.. En een upgrade is ook een idee uiteraard, maar denk dat ik dan meteen voor een nieuwe PC ga ;)

Heb overigens net met ATI tools een Aritfact-scan gedaan.. Krijg dan allemaal gele puntjes in de 3d-viewer. Zal even kijken of ik dat kan reproduceren en dan post ik daar wel even een plaatje van!
EDIT: kan het zo 1,2,3 niet herhalen, maar via het log van ATI tool vind ik iig wel dit:

2009-04-12 23:15:12 I Artifacts detected after 07:05.75. 2838 pixels don't match.
2009-04-13 01:04:29 I Artifacts detected after 10:28.31. 790 pixels don't match.

De resultaten van 2 verschillende runs van vanavond.. Dit waren niet de enige runs, heb er wel een stuk of 10 gedaan, maar er waren er 2 die dus artifacts geven.. Heeft dat dan verder nog iets te betekenen?

[ Voor 12% gewijzigd door arjen9551 op 13-04-2009 02:43 ]

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Just a sidenote: Te warm worden is niet altijd de oorzaak voor artefacts.
Mn vorige ATI (die ook al enige jaartjes oud was) heeft het letterlijk van het 1ne op het andere moment opgegeven. (zelfs screwed up beeld in Windows *O* :'))

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Elvis schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:34:
Just a sidenote: Te warm worden is niet altijd de oorzaak voor artefacts.
Mn vorige ATI (die ook al enige jaartjes oud was) heeft het letterlijk van het 1ne op het andere moment opgegeven. (zelfs screwed up beeld in Windows *O* :'))
Jah dat vermoeden had ik al, de kaart wordt maar 70 graden, dus dat valt op zich wel mee.

Ik ga nu even Memtesten, post de resultaten straks.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:21

Hu9o

Schokkend

arjen9551 schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:38:
[...]

Jah dat vermoeden had ik al, de kaart wordt maar 70 graden, dus dat valt op zich wel mee.

Ik ga nu even Memtesten, post de resultaten straks.
Ik heb hetzelfde systeem als jij. Bij mij zijn dit soort problemen verholpen door atitraytool er op te zetten en dan met een hotkey de gpu fan op 100% te zetten. 70 graden is namelijk zo'n beetje de grens wat ik kan halen met mijn x1950pro.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Hu9o schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:45:
[...]

Ik heb hetzelfde systeem als jij. Bij mij zijn dit soort problemen verholpen door atitraytool er op te zetten en dan met een hotkey de gpu fan op 100% te zetten. 70 graden is namelijk zo'n beetje de grens wat ik kan halen met mijn x1950pro.
Jah daar heb ik ook mee zitten spelen.. Maar hij wordt er niet echt warmer of kouder van, dus ik zou niet weten of het verschil moet maken.

Hier overigens nog even een ATI-tools resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://xs538.xs.to/xs538/09161/atitool_results696.jpg.xs.jpg

Zoals je ziet 20 minuten laten runnen. Er zijn nu dus wel een aantal gele puntjes te zien, maar dit zijn er stukken minder dan dat ik gisteren kreeg :?

Maar goed, ik heb net Memtest even gedraaid, en die kwam geen errors tegen. Heb de test 1x uitgevoerd, is het beter dat ik die vaker achter elkaar uitvoer? Of gaat dat niet veel uitmaken?
Kan er nu dus al bepaald worden of mn videokaart aan het einde van zn latijn is, of moet ik daarvoor toch nog even andere drivers checken?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:21

Hu9o

Schokkend

Haal de kaart eens uit je pc en schroef dan de koeler er eens af, moet je dan eens zien hoeveel stof er uit komt vallen. Bij mij zaten al die koelingskanalen vol met stof waardoor de boel niet goed gekoeld wordt.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Hu9o schreef op maandag 13 april 2009 @ 13:48:
Haal de kaart eens uit je pc en schroef dan de koeler er eens af, moet je dan eens zien hoeveel stof er uit komt vallen. Bij mij zaten al die koelingskanalen vol met stof waardoor de boel niet goed gekoeld wordt.
Jah, maar volgens mij is de koeling het probleem niet. Hij wordt 'maar' 70graden, terwijl ik op internet las dat ik bij temps van in de 90 pas zorgen hoef te gaan maken.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Misschien eens proberen je PC op te halen & binnenin de hele boel uitblazen/schoonmaken. Haal ook de kaart uit zn slot en bekijk de contactjes. Misschien is het gwoon slecht contact door stof oid.

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 09:47
Om te controleren of het een hitte probleem is kun je je kast open maken en er een tafel ventilator op richten van een afstandje. Het kan ook het geheugen op je videokaart zijn als dat het geval is, dan is je kaart aan het dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Let bij dit soort videokaarten op dat de GPU niet de enige warmtebron is. In principe kun je de X1950Pro al artefacts laten geven (of domweg laten crashen) bij 40C als je de voltage regulatoren te warm laat worden. Zie de tip van Hu9o met betrekking tot de het heatsink van de videokaart zelf. De X1950Pro is een 'platte' (single-slot) kaart en het heatsink bestaat uit dunne kanalen die gemakkelijk vol kunnen raken met stof. Als dat eenmaal verstopt zit kan die ventilator draaien wat 'ie wil; koelen zal weinig van terecht komen. Je kunt trouwens een verschil van 30C gaan waarnemen tussen een schoon heatsink en een heatsink vol met stof :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Nou net even een poging gewaagd om die koeler eraf te halen, maar dat was geen succes. Eerst geprobeerd alleen de zwarte kap eraf te krijgen, dat ging deels dmv een soort klipjes waarmee je het geheel vast klikt, maar de andere helft van de kap was vastgelijmd ofzo.. Daarna toch maar even die schroeven los gehaald, maar dat werkte ook niet.. Leek net alsof de koeler er gewoon tegen gelijmd zat ofzo. Kan het kloppen dat tie niet los kan, of zie ik gewoon iets over het hoofd?

Naja heb hem iig nog schoongemaakt, maar hij gaf net in ATI-tools alweer van die gele puntjes.

(overigens beetje off-topic: weet iemand hoe die Artifact Scanner precies werkt? Kon er zo snel niets over vinden op Google.)
whiplash1990 schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:20:
Het kan ook het geheugen op je videokaart zijn als dat het geval is, dan is je kaart aan het dood gaan.
En hoe controleer ik dat?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
stop er anders even een andere videokaart in van een vriend ofzo. Als je dan die punten ook ziet ligt het waarschijnlijk aan iets anders dan je videokaart. Lijkt me haast niet maar dan heb je het probleem oo kgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arjen9551 schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:03:
Nou net even een poging gewaagd om die koeler eraf te halen, maar dat was geen succes. Eerst geprobeerd alleen de zwarte kap eraf te krijgen, dat ging deels dmv een soort klipjes waarmee je het geheel vast klikt, maar de andere helft van de kap was vastgelijmd ofzo.. Daarna toch maar even die schroeven los gehaald, maar dat werkte ook niet.. Leek net alsof de koeler er gewoon tegen gelijmd zat ofzo. Kan het kloppen dat tie niet los kan, of zie ik gewoon iets over het hoofd?

Naja heb hem iig nog schoongemaakt, maar hij gaf net in ATI-tools alweer van die gele puntjes.

(overigens beetje off-topic: weet iemand hoe die Artifact Scanner precies werkt? Kon er zo snel niets over vinden op Google.)

[...]

En hoe controleer ik dat?
de koeler eraf krijgen , moet je enige kracht uitoefenen , het kan namelijk erg sticky zijn die koelprut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:02:
[...]

de koeler eraf krijgen , moet je enige kracht uitoefenen , het kan namelijk erg sticky zijn die koelprut :)
Hmm ok, ik sloop de boel dan dus niet? dat zou namelijk zonde zijn :p maar dan moet je zeker ook weer nieuwe koelpasta oid erop smeren?

Ik heb overigens tijdens het gamen een stuk minder last van de artifacts.. Zal het toch voor een deel ook stof geweest zijn.

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

Mystikal

It never hurts to help!

Je hebt hem 2/3 jaar. Als dat 2 jaar is (of minder :P) heb je recht op garantie. Volgens mij geven ze 2 jaar namelijk. Ik heb destijds namelijk 2x een nieuwe kaart gekregen na 1,5 jaar. (9700Pro, 9800Pro, 9800Pro)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Zo, maar weer eens even een reactie van mijn kant.

Heb afgelopen woensdag een reinstall van ons systeem gedaan (XP Home). En heb sindsdien erg veel problemen met gamen. Wanneer ik nu dus COD4 ga spelen, loopt na 20 / 30 minuten het beeld vast. Hierna gaat het op zwart en ik krijg een melding van ATI: "VPU Recover heeft de grafische versneller gereset, omdat tie niet meer reageerde" (iets in die trant)

Wanneer ik Tales of Monkey Island speel, krijg ik ook artifacts, hij valt dan alleen niet uit.

Dus toen heb ik weer een paar keer die ATItool Artifact Scanner gebruikt en die loopt ook vast (zelfde melding vaak). Maar die wil ook nog wel eens het beeld op zwart laten gaan zonder melding, wanneer ik mn monitor dan ff aan / uit doe, krijg ik: "No Video Input".

Ik heb dit geprobeerd met de 9.3 en 9.2 drivers, moet ik ook nog oudere proberen of is de kaart gewoon echt aan het sterven?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Wellicht is het wel handig om aan te geven of je iets met de eerder genoemde tips hebt gedaan?
Heb je hem laten testen? Heb je al garantie geclaimed?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Mijn excuses,

koeler kreeg ik er niet zo 1,2,3 af. Heb er wel ff een stofzuiger opgezet en de heatsink zelf is gewoon schoon. Heb ook in de kast zelf schoongemaakt, dus alle contactjes waren ook weer ok.
Garantie claimen kon niet meer en ik heb nog geen andere kaart kunnen testen, ik heb thuis alleen nog een AGP kaart liggen en die past niet op mn moederbord.

En hoe bedoel je dat testen?

[ Voor 4% gewijzigd door arjen9551 op 23-08-2009 19:04 ]

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

arjen9551 schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:03:
Mijn excuses,

koeler kreeg ik er niet zo 1,2,3 af. Heb er wel ff een stofzuiger opgezet en de heatsink zelf is gewoon schoon. Heb ook in de kast zelf schoongemaakt, dus alle contactjes waren ook weer ok.
Garantie claimen kon niet meer en ik heb nog geen andere kaart kunnen testen, ik heb thuis alleen nog een AGP kaart liggen en die past niet op mn moederbord.

En hoe bedoel je dat testen?
Je zou hem naar een lokale computerboer kunnen brengen om te kijken of zij wat vinden?
Verder hebben die ATI-kaarten toch 2 jaar garantie? Maar je hebt hem dus al langer?

[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 24-08-2009 09:41 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
Mystikal schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:41:
[...]

Je zou hem naar een lokale computerboer kunnen brengen om te kijken of zij wat vinden?
Verder hebben die ATI-kaarten toch 2 jaar garantie? Maar je hebt hem dus al langer?
Heb hem al langer idd.. Maar ga idd van de week nog even langs shop.

n.a.

Pagina: 1