Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zat een uurtje geleden op mijn PC en zat lekker een beetje simpel te surfen tot ik ineens een doffe *plof* hoor. Meteen hierna zit ik naar twee monitoren te staren met de melding "no signal" en hoor een gek gesis uit mijn geluidsinstallatie komen die op mijn PC aangesloten zit. Al snel komt er een chemisch luchtje mij tegemoet en besef al snel dat mijn voeding waarschijnlijk is doorgebrand. Ik heb nog even de PC open gemaakt en de voeding ondervond daarna ook al snel hetzelfde lot (de garantie is al een jaar verlopen), hierna rook ik hier de chemische smell-of-death nog een stuk intenser.

Nu komt mijn vraagstuk van vandaag, ik kan vanavond waarschijnlijk een andere voeding (van een nobele vrind) regelen. Is het link om die voeding in mijn PC te zetten om te kijken of de rest van het systeem nog werkt? (want ik wil die voeding niet slopen) Is het uberhaupt mogelijk dat de problemen in de voeding zijn overgeslagen in de rest van het systeem? (zo ja, alle of bijv alleen het moederbord?)

Alvast bedankt!

- Niels

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Welkom op GoT Niels... fijn dat je het probleem al hebt kunnen lokaliseren richting voeding.

Een beetje moderne voeding heeft een 'beveiliging' bij/tegen doorbranden, d.w.z. dat die je interne kast (mobo, videokaart, processor) niet beschadigt bij plotseling uitvallen/doorbranden/kapotgaan.

Hoe oud was je voeding?
Van welk merk was je voeding?
Wat zit er in je systeem (mogelijk heb je `m te zwaar belast, of is de voeoding al wat ouder).

Op die manier kun je bepalen of je een zwaardere/betere voeding nodig hebt of dat je oude voeding gewoon aan vervanging toe was :)

[ Voor 13% gewijzigd door Michael Knight op 12-04-2009 16:46 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
* Move naar Overige Hardware

Volgens mij is het dan enkel de voeding. Haal dat ding er uit en check alleen even welk type je had en wat het vermogen is. Daarna weggooien :) . Kijk gewoon even naar de rest van je PC of je nog iets vreemds ziet en/of ruikt. Volgens mij valt het altijd wel mee en zal je een andere voeding ook niet snel opblazen.

Die van mij overleed eens na een blikseminslag. Toen stond de PC uit, maar toen ik hem de volgende dag (na de nacht met onweer) opstarte deed ie plof na een aantal seconden. Die PC draait nog steeds met een andere voeding (zal nu wel 4 jaar geleden zijn oid).

Zorg er wel voor dat de voeding van je vriend wel sterk genoeg is. Straks ga je denken dat je PC kapot is terwijl enkel die voeding te zwak is.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 12-04-2009 16:48 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk is er een condensator ontploft in je voeding.
Enige oplossing nieuwe voeding. Als je pech hebt heeft de voeding onderdelen meegenomen naar het graf, maar hier kom je pas achter als je het met een andere voeding test.
Als je vriend een voeding heeft van degelijke kwaliteit zou die het trouwens moeten overleven als er kortsluiting zit in het moederbord.
Wat voor voeding had je eigenlijk?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, bedankt alvast voor de snelle reacties!

Ik heb de PC toen ter tijd zelf in elkaar gezet, het grappige is dat ik zelfs nog voor een iets betere voeding ben gegaan dan een gemiddelde voeding zodat het mij niet zou gebeuren dat die voeding het een keer begeeft. :P

De voeding is een Antec Smartpower2.0 400 watt voeding (http://www.antec.com/specs/SP400_spe_eu.html)

Een paar specs:
Mobo:
MSI P6N SLI Platinum
nieuws: MSI P6N SLI Platinum met nForce 650i-chipset getest

CPU:
2 Duo E6420 (2133 MHz)

Mem:
2 GB DDR2-533 Kit (2048 MB)

GPU:
Sapphire Radeon 1950XT

Twee HDD's waarvan ik even niet meer weet welke.

Voor de rest, is het een computer van ruim 2 jaar oud denk ik....

Edit
Ik zat te denken overigens dat me systeem verder ook kapot zou zijn vanwege het feit dat ik door mijn geluidsinstallatie gesis hoorde, wat zeer snel erger werdt. Lijkt mij dat het moederbord dan toch ook een flinke tik heeft gekregen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 16:59 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding is een Antec Smartpower2.0 400 watt voeding (http://www.antec.com/specs/SP400_spe_eu.html)
Dacht al aan die voeding. :p
Die Smartpower serie had een serie met hele slechte condensators. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:00:
[...]

Dan is het geen probleem om een andere voeding te testen, you go Niels987

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:04:
[...]

Dan is het geen probleem om een andere voeding te testen, you go Niels987
De voeding kan natuurlijk nog wel andere dingen slopen, maar daar kom je toch pas later achter. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:00:
[...]

Serieus? Dure miskoop geweest dan voor een voeding waarvan ik dacht dat ik juist voor de wat extra centen meer zekerheid had. :P

Maar die andere voeding er in zetten, gaat dus niet echt een probleem worden? Ik zal idd wel even het wattage in de gaten houden.

De computer staat nu een klein jaartje in een ietwat stoffige kamer, ik denk dat dat het probleem is geweest. Ik heb de kast voor de rest al een heletijd niet open gehad. Dus lijkt me dan toch wel een beetje gek dat het wattage ineens te laag zou zijn? Zal misschien dus te warm zijn geworden door het stof?

edit
I know, ik had em met m'n luie kont gewoon een keer moeten uitstoffen natuurlijk. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 17:08 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:06:
[...]

Serieus? Dure miskoop geweest dan voor een voeding waarvan ik dacht dat ik juist voor de wat extra centen meer zekerheid had. :P
Ja google maar op Smartpower voedingen ook hier op GoT staat er genoeg over trouwens.
Maar die andere voeding er in zetten, gaat dus niet echt een probleem worden?
Afwachten.
Ik zal idd wel even het wattage in de gaten houden.
400 Watt is iig meer dan genoeg. Kijk ook maar eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 12-04-2009 17:22 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Oké, helemaal top The Mask, hartelijk dank voor je support!

Ik ga die voeding toch maar even niet proberen denk ik. Ik heb nu een PC nodig en hij regelt er één die ik kan lenen, ik wilde nog die voeding dan van die pc even overzetten in mijn eigen. Maar aangezien het niet helemaal risicoloos is, ga ik toch maar gewoon op die pc aan de slag van hem. Dan koop ik wel een andere voeding van de week.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

Mijn antec voeding is laatst ook kapot gegaan. Condensatoren inderdaad.
De rest van mijn systeem had er geen schade aan over gehouden.
Kijk voor garantie eens naar de aankoop datum. Er zit een garantie op van 3 of 5 jaar.

• -The_Mask-
  • Niet online
Cramthabam schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:26:
Mijn antec voeding is laatst ook kapot gegaan. Condensatoren inderdaad.
De rest van mijn systeem had er geen schade aan over gehouden.
Kijk voor garantie eens naar de aankoop datum. Er zit een garantie op van 3 of 5 jaar.
Dan eerder 3 aangezien de Smartpower een goedkope serie is en niet een dure serie gemaakt door SeaSonic zoals de NeoHE serie van Antec want dat zijn wel goede voedingen. :Y

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een beetje aan het rond kijken naar een nieuwe voeding, aangezien ik niet wil dat dit nog een keer voorkomt, wil ik wel een fatsoenlijke voeding hebben. Maar wil ook niet veel meer dan 50 euro er aan uitgeven. Enige tips?

Verwijderd

Topicstarter
Naast dat ik het bijna eng vind hoe snel je hebt gereageerd: thanks!

Ik zal nog even kijken naar de specs, maar ik verwacht dat jij er tig meer verstand van hebt, dus ik verwacht dat dit hem gaat worden. Bedankt! ;)
Pagina: 1