• Sjoerdb.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik heb vandaag ook al een topic geopend over een voeding.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1345523
Het gaat dus over dezelfde pc.
Alles vanmiddag aangesloten maar het wil maar niet lukken om hem aan de praat te krijgen.

Specs:
PSU: Energy Hill EH 420 SL 12 (goedkoop)
Mobo: ASRock K8 Upgrade NF3
CPU: AMD sempron 3000+
Geheugen: corsair VS 512 MB
Videokaart: HIS Radeon 9250

Wat ie dus doet:
Alles aangesloten, voeding uit.
Als ik de voeding aanzet dan gaat de fan van de voeding draaien, HDD gaat draaien, en cpu fan gaat draaien voor ongeveer 3 seconden. Dan gaat alles uit en reageert hij nergens meer op. Ook geen beeld.

Hij doet het alleen pas weer als ik de voeding uit en aan zet. zelfde verhaal als hierboven.
Maar de tijd dat alles draait wordt wel steeds korten na elke keer.

Wat me opviel is dat de nortbridge wel gewoon heet wordt als je de voeding aan laat staan. ( wordt al warm na 10 seconden)

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

Op het moederbord heb ik geen gekke dingen kunnen vinden. Lekke, kapotte of viese condensators of bruine plekken.

Het enige wat ik heb getest en kan testen is de HDD. Deze doet het.

Voeding doet het ook met doorverbinden.

Ook heb ik alles al uit de kast gehaald en op mn bed gelegd dus hij maakt nergens kortsluiting.

Ook de batterij eruit gehaald en er terug in gestopt. De cmos gereset door middel van de jumpers.

Met een schroevendraaier proberen aan te zetten om te testen of de aan/uit knop niet kapot is.

Het geheugen in een ander slot gestopt/zonder geheugen geprobeerd

Zonder videokaart op proberen te starten

Zonder processor op proberen te starten

En alles combinaties hiervan.

Ik vind het ook gek dat hij helemaal niet piept als je zonder geheugen op probeert te starten. Dat doet mijn eigen pc namelijk wel.

Ik denk zelf dat het moederbord gewoon kapot is.
Of zou het toch komen omdat er geen -5V op de voeding zit :D :D :D :P

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Ik zou beginnen met het proberen van een andere voeding, is de pc geaard? heb je een ander moederbord om te testen? Northbridge kan normaal wel wat hebben hoor.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Misschien is het wel een gevalletje: Goedkoop = duurkoop.

Bij een voeding geldt: ALTIJD een kwaliteitsvoeding kopen. Een A-merk voeding dus. Natuurlijk zul je goede (zeer) goedkope voedingen hebben, maar er zit ook teveel bagger spul tussen.

Dus als ik jou was, zou ik de voeding terugbrengen en een kwaliteitsvoeding kopen. Kan je in ieder geval de voeding uitsluiten.

Als trouwens de vorige voeding een zwarte plek op het moederbord heeft achtergelaten, heb je grote kans dat je ook een nieuw moederbord moet kopen.... Maar aangezien socket AMD 754 al een paar jaar dood is, is een nieuw setje (CPU, Mobo en MEM) denk ik eerder aan te raden.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

eeh, dat piepen doet ie dmv een speakertje, zit dat er in ?

en zonder een cpu starten ;( ?

maar zeg anders ook even wat het wel en wat het niet doet , en heb je de
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen ?

dus alle componenten voor zover mogelijk los in een ander systeem testen..

[ Voor 11% gewijzigd door BGB4rn op 11-04-2009 00:21 ]

Signature

• Sjoerdb.
SUD schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:51:
Ik zou beginnen met het proberen van een andere voeding, is de pc geaard? heb je een ander moederbord om te testen? Northbridge kan normaal wel wat hebben hoor.
Pc is geaard. Ik heb nu alleen geen andere voeding om mee te testen. Maar omdat ik dacht dat het aan de voeding lag heb ik dus een nieuwe gekocht.
Maar de northbridge hoort toch niet warm te worden als je pc gewoon uit staat?
silmaril8 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:51:
Misschien is het wel een gevalletje: Goedkoop = duurkoop.

Bij een voeding geldt: ALTIJD een kwaliteitsvoeding kopen. Een A-merk voeding dus. Natuurlijk zul je goede (zeer) goedkope voedingen hebben, maar er zit ook teveel bagger spul tussen.

Dus als ik jou was, zou ik de voeding terugbrengen en een kwaliteitsvoeding kopen. Kan je in ieder geval de voeding uitsluiten.

Als trouwens de vorige voeding een zwarte plek op het moederbord heeft achtergelaten, heb je grote kans dat je ook een nieuw moederbord moet kopen.... Maar aangezien socket AMD 754 al een paar jaar dood is, is een nieuw setje (CPU, Mobo en MEM) denk ik eerder aan te raden.
Het is inderdaad maar een goedkoop pc'tje en wilde het ook niet te duur maken. vandaar de goedkope voeding. Op het moederbord zit trouwens geen zwarte plek maar op de oude voeding. Misschien inderdaad dan toch maar nieuw setje kopen wat iets meer van het heden is.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 08:51

14ReD

Who is General Failure?

Ik heb een tijdje terug eenzelfde probleem gehad met een oude pc. Exact dezelfde problemen. Het was een AMD 2500+ op een nforce 2 mobo. Uiteindelijk bleek de processor overleden te zijn (had nog een 3200+ liggen). Was m'n eigen stomme fout, want ik had de proc er uit gehaald terwijl ik niet geaard was (wristwrap vergeten).

Heb je de mogelijkheid om de proc te wisselen met een andere?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Uit je andere topic:
Ik heb gisteren van iemand een kapotte pc gekregen en wilde kijken wat er aan de hand was.
Dus ik alles even open geschroefd en gekeken. En nu weet ik bijna zeker dat de voeding kapot is.(zit een zwarte brandplek)
Dus ik heb net een nieuwe gehaald.
Lijkt me dus dat je moederbord het overlijden van je voeding ook niet overleefd heeft. Misschien was het mobo wel de oorzaak dat de eerste voeding kapot ging. Ik zou er verder geen geld meer in steken. Processor en de rest is misschien ook dood. Als je deze onderdelen in een ander systeem wilt gaan uittesten loop je het risico dat je met kapotte onderdelen dat andere systeem ook nog naar de maan helpt.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Sjoerdb.
Vandaag ook nog met een andere voeding getest maar dat had ook geen ander effect.
Ik heb ook niet de mogelijkheid om de processor te testen.
Ik denk dat ik er inderdaad geen geld meer insteek omdat alles ook al verouderd is en duurder wordt.

Maar ik heb nu wel een kast, voeding, harde schijf en nog geheugen. Dus wil er nog wel wat van maken.

Alleen heb ik een klein vraagje over moederborden nog.

Waarom hebben moederborden zonder video aansluiting toch een grafische chip?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sjoerdb. schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:33:
Dat hebben ze niet. Ik heb er althans nog nooit eentje gezien.

• Sjoerdb.
Als je bijvoorbeeld naar dit bord kijkt:
http://www.asus.com/Produ...Kh&content=specifications
Die heeft een Geforce 8200 chipset.
Als je die dan googled dan kom je eigenlijk veel info tegen over dingen die met video te maken hebben.
En dit moederbord heeft geen videoaansluiting.

Overigens staat hier weer wel dat hij een d-sub aansluiting heeft.
http://tweakers.net/price...us-m3n78-eh.html#tab:info

Of ben ik nou helemaal in de war met iets anders?

• Sjoerdb.
Ik wil toch nog even laten weten hoe ik het verder gedaan heb.
Zoals een paar mensen al gezegd hebben zou het moederbord (en de processor) kapot zijn.
Dus 2e hands een nieuwe moederbord en processor gekocht. Maar wel wat probleempjes gehad met de harde schijf (werd niet herkend tijdens de installatie). Na veel zoeken op internet is het me toch gelukt om het allemaal werkend te krijgen. Maar ik ben tijdens de zoektocht zo enorm veel topics tegengekomen(niet alleen hier) van mensen met problemen. Maar waar uiteindelijk niet meer op gereageerd wordt door diegene zelf zodat je niet weet of het nou uiteindelijk gelukt is en vooral hoe dat dan gelukt is.
Dat is de reden dat ik nog even reageer op dit topic, om te zeggen dat het gelukt is door een andere processor en andere moederbord aan te schaffen.

Maar ik heb uiteindelijk nog wel een vraagje.
Als ik mijn pc opstart dan krijg ik na het gebruikelijke opstart scherm(logo van mobo) een schermpje met daarin wat info over SIS(chip) en daaronder:
Primary master: <Sata device not found>
Secondary master: 728080pla380 76gb umda 6

Dan kan je op ESC drukken om naar het wachten over te slaan.
Of je kan op Ctrl + S drukken om naar het setup menu te gaan om raid in te stellen.

Als je gewoon wacht gaat het vanzelf weg en gaat hij naar het opstartscherm van XP en doet alles het goed.
Maar is er ook een manier om dit weg te krijgen?
Ik heb al in de BIOS gekeken maar kan niks vinden

Het gaat om een Asus K8S-MX moederbord
handleiding voor alles biosopties:
http://dlcdnet.asus.com/p...4/k8s-mx/e1884_k8s-mx.pdf

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

in sommige biossen zit een optie om het raid scherm niet weer te geven, of de weergavetijd te veranderen. Soms is dit ook niet aanwezig of zit het verstopt in het raid config menuutje (soms na de bios)

-_-

• silmaril8
  • Niet online
Waarom heb je weer een socket 754 setje gekocht?!? Je had er toch veel beter aan gedaan om een AM2 setje te kopen? Deze is en goedkoper, en veel sneller, en veel betrouwbaarder...

[ Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 21-04-2009 00:14 ]

Verwijderd

Sjoerdb. schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:33:
Ik heb er ook zo eentje. een asus m3a78-eh mobo. deze heeft een 780g chipset waarin dus een hd3200 videochip zit. verder heb ik ook geen aansluiting op me mobo. Maar ik kan (als ik windows vista of windows7 neem) deze chip samen laten werken met een pci grafische kaart, door middel van hybrid crossfire.

• Sjoerdb.
M2M schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:12:
in sommige biossen zit een optie om het raid scherm niet weer te geven, of de weergavetijd te veranderen. Soms is dit ook niet aanwezig of zit het verstopt in het raid config menuutje (soms na de bios)
Kan deze optie nergens vinden. Maar zou het misschien ook kunnen zijn dat je dit via windows uit kunt schakelen als software installeert voor een raid contoller oid?
silmaril8 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:14:
Waarom heb je weer een socket 754 setje gekocht?!? Je had er toch veel beter aan gedaan om een AM2 setje te kopen? Deze is en goedkoper, en veel sneller, en veel betrouwbaarder...
In eerste instantie was ik opzoek naar een socket 754 mobo omdat ik ddr1 geheugen heb en een processor voor die socket. Die had ik ook gevonden maar de verkoper verkocht er uiteindelijk een een processor en geheugen bij voor niet zo veel geld dus heb ik dat maar gedaan. En of dat duurder is als een AM2 bord... ik denk het niet.

• silmaril8
  • Niet online
Offtopic:
Hangt er vanaf. Hoeveel moest je er voor betalen?

:)

[ Voor 4% gewijzigd door silmaril8 op 22-04-2009 22:22 ]

Pagina: 1