Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen -5V op voeding

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerdb.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 04:01
Ik heb gisteren van iemand een kapotte pc gekregen en wilde kijken wat er aan de hand was.
Dus ik alles even open geschroefd en gekeken. En nu weet ik bijna zeker dat de voeding kapot is.(zit een zwarte brandplek)
Dus ik heb net een nieuwe gehaald. Gewoon een goedkope, simpele.
Maar deze heeft echter een 24 pins connector waar je er 4 kan afschuiven zodat je er 20 over houdt. Het moederbord heeft ook een 20 pins aansluiting. Maar nou kwam ik er achter dat er in die connector 1 pinnetje/draadje ontbreekt. Ik heb in mijn kapotte voeding gekeken en het gaat om een wit draadje. ( -5V)
Deze zit er dus gewoon niet in bij de nieuwe voeding.

Het gaat om nummertje 18 volgens deze pinout:
http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Is dit een foutje of gewoon normaal en dus gebruiken die voeding?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.playtool.com/pages/psurailhistory/rails.html
If you're using a new supply with an older motherboard then it's best to check that it has enough wattage on 3.3 and 5. You may also run into a different kind of trouble related to the -5 volt rail. -5 volt support has been optional in PSUs since ATX12V 1.3 because it's rarely used anymore.
Wat voor moederbord gaat het? (als je dat niet weet: welke cpu, welke generatie)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lijkt me normaal. In principe heb je niet alle -5V en -12V nodig, aangezien het vaak toch op dezelfde plek weer uitkomt in de voeding. Als de pc het gewoon doet met de nieuwe voeding, dan zou ik me geen zorgen maken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Sjoerdb.
Het gaat om een ASRock K8 Upgrade NF3

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is normaal.

Minus 5 volt zit niet meer in de ATX specificatie.

8)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je hebt geen ISA sloten meer op het moederbord dus -5 Volt is niet meer nodig. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Sjoerdb.
Ok bedankt allemaal. Ik snap het en heb weer wat geleerd :).
Het was dus blijkbaar ook een redelijk oude voeding die nu kapot is.
In principe was het misschien zelf wel te vinden maar het lukte me niet om -5V te googlen.
Iemand tips om een negatief getal te vinden op internet?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sjoerdb. schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:10:
het lukte me niet om -5V te googlen.
[google="pin 18" power ] ;)

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 10-04-2009 22:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

heb hier thuis een aopen voeding liggen waarvan de -5 V rail kapot is denk ik, want in m'n bios krijg ik nooit iets te zien, maar de pc draait rustig verder :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48

SA007

Moderator Tweaking
-5 werd ook in het ISA tijdperk weinig gebruikt. De -5 ging alleen naar ISA (niks anders, misschien de chip die het voltage leest, maar wordt niks mee gedaan)
Alleen een zooitje vrij obscure kaarten hebben ooit de -5 gebruikt.

IMHO is het totaal geen verrassing dat -5 uit de spec gemikt is, en -12 had er van mij direct achteraan gekunt.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

-The_Mask- schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:46:
Je hebt geen ISA sloten meer op het moederbord dus -5 Volt is niet meer nodig. :)
dit dus ;) sinds dat 16 bit isa niet meer op moederborden zit, zit de -5v pin niet meer in de ATX standaard, maar om niet allerlei rare problemen te krijgen, hebben ze die plek op de stekker maar gewoon leeg gelaten.. :)

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45

alm

SA007 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 23:20:
IMHO is het totaal geen verrassing dat -5 uit de spec gemikt is, en -12 had er van mij direct achteraan gekunt.
-12V kan nog gebruikt worden voor de RS232 poort(en) en eventueel audio. Als je geen -12V hebt dient de negatieve spanning opgewekt te worden door de RS232 chip en dan zijn de niveau's wellicht niet helemaal RS232 conform. Zelfde met USB-Serieel omzetter, daar zijn de spanningen wellicht maar -9V tot +9V en dat kan met sommige apparaten problemen opleveren. :(
Pagina: 1