Ik heb eigenlijk een vervolgvraag op bovenstaande post d.d. 28 maart 2009.LuPo schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 16:29:
Ik heb eigenlijk even tussendoor een klein vraagje: mijn ouders hebben nu een 2.0 set van Pioneer. Dat is de Pioneer XR-P350 (hier staat de user-manual wel); een set met cassetedeck, cd-speler en tuner ineen. De cd-speler van deze set is al heel wat jaren kapot. Het was mijn idee om de boekenplankspeakers gewoon te houden (die klinken erg mooi) en een receiver te kopen. Vervolgens kunnen we de DVD-speler dan ook aansluiten op de receiver zodat we zowel films als muziek via de DVD-speler af gaan spelen (middels de coaxiale aansluiting op zowel de dvd-speler als een toekomstige receiver).
Nu lees ik achterop de speakers dat ze 60 watt vermogen hebben bij een impedance van 8ohm. Ik ben sinds kort ook geïnteresseerd in audio, maar één ding snap ik nog niet: hoe zit het met die wattages en ohms? Want bij sommige receivers lees je dat ze bijvoorbeeld 5 x 80 watt uitgangsvermogen hebben en andere hebben dan weer 5 x 130 watt. En (wat ik vooral niet snap) lees je vaak dat de ene receiver 5 x 80 watt heeft op 4ohm en een andere heeft 5 x 130 watt op 6 ohm.
Ik ben een beetje de weg kwijt op dit moment volgens mij.Hopelijk kan iemand me even uitleg geven zodat ik weer op de goede weg raak.
Inmiddels hebben wij een nieuwe tv (Full HD) gekocht en deze willen wij dus, samen met onze DVD-speler, op de twee boekenplankspeakers aan gaan sluiten door een receiver aan te schaffen.
Het wordt dus een opstelling met 2 boekenplankspeakers van Pioneer (zie quote), een (nog aan te schaffen) receiver, een DVD-speler en de LCD-TV.
De DVD-speler heeft een coaxiale uitgang en de LCD-TV heeft een optische uitgang. Een vereiste voor de nieuwe receiver is dus minstens één coaxiale ingang, één optische ingang, HDMI en een tuner (dúh; anders is het geen receiver maar een versterker
Nu ben ik dus gaan kijken naar een stereo-receiver maar bijna géén van allen hebben HDMI en de vereiste digitale aansluitingen (alleen deze Onkyo DR-S501). Wat ik wél kan vinden zijn plenty AV-receivers (deze) mét HDMI en de vereiste digitale aansluitingen. Maar nogmaals: ik ga van de AV-receiver dus alleen de twee frontspeakeraansluitingen gebruiken.
Dan nu: maakt het iets uit of ik een stereo-receiver ga kopen of een AV-receiver? Met de tuner zal het geen verschil maken (gezien het feit dat het stereo wordt toegezonden), met tv kijken (optisch aangesloten) zal het ook geen verschil maken, maar met de coaxiaal aangesloten DVD-speler dan?
Ga ik geen geluiden missen tijdens films met DD 5.1 en DTS? Aangezien ik alleen de twee frontspeakers aansluit op de AV-receiver zal ik waarschijnlijk bijna geen praatscenes meer horen toch (komt voornamelijk door de centerspeaker, die ik niet heb)? Of is deze veronderstelling onjuist en krijg ik wel al het geluid door de twee boekenplankspeakers?
Ik snap overigens dat bij films die Dolby 2.0 hebben het sowieso goed over de speakers komt, maar niet alle films hebben Dolby 2.0.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25