Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin had een oud fototoestel mee om wat foto's te maken op een korte werkrtip. Helaas is dat ding (al meer dan 5 jaar oud als ik mij niet vergis) vreemd beginnen doen, met dit als resultaat:

http://picasaweb.google.c...oTgN_eoQA?feat=directlink

Bij veel foto's is alles wat wit moest zijn nogal wat aan de roze kant.

Valt dit nog recht te trekken met een fotobewerkingsprogramma? (ik heb weinig ervaring met zo'n programma's)

Mocht iemand weten wat de reden kan zijn dat sommige foto's er zo uitkomen, mag je dat ook altijd even vermelden. Gewoon uit interesse, want we hebben toch al beslist dat dat ding in de vuilnisbak mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt in photoshop de hue/saturation voor een specifieke kleur aanpassen. Daar zou je de saturation van bijvoorbeeld magenta weg kunnen draaien. Het hangt natuurlijk af van de kleuren in de rest van de foto's, maar op deze manier kun je al een eind komen.

Waardoor dit precies komt durf ik niet te zeggen, al doet mijn oude powershot A75 precies hetzelfde (alleen dan streept hij overwegend blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

misschien zit je camera de wereld wel door een roze bril :P .

en ik kan je fotos trouwens niet zien maar als je voor de rest geen kleuren ziet naast het roze is er niet echt wat mee te doen en als de roodbalans scheef staat kun je die wel een deel reconstructueren

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Die verticale strepen zijn wel vaag in die foto. Voor de rest is deze foto wel te corrigeren, bijvoorbeeld met Photoshop zoals hierboven gezegd. Ik zou het echter doen met een pakket speciaal gemaakt voor fotocorrectie, zoals Adobe Lightroom. Als je eenmaal een preset hebt gemaakt van deze correctie, dan zijn andere foto's ook makkelijk te corrigeren.

EDIT: Even snel met Lightroom 2 gespeeld om je een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: http://dff.baspeters.com/foto.jpg

Voor de geinteresseerden, als je de Hue (tint, kleurschakering) van het primaire rood in de foto +100% doet, dan is de kleurcorrectie al bijna voldoende. In Lightroom kan dit onder het onderdeel 'Develop', kopje 'Camera Calibration'.

[ Voor 33% gewijzigd door DexterDee op 09-04-2009 13:20 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!
Ik zal deze avond eens met de schuifbalkjes van hue/saturation proberen te spelen. Vooral goed idee om er een preset van te maken :)
misschien zit je camera de wereld wel door een roze bril :P .
hah, dat zal hij wel nodig hebben wanneer hij straks tussen het vuilnis ligt... :)
EDIT: Even snel met Lightroom 2 gespeeld om je een idee te geven:
Wow, dat ziet er al een pak beter uit. Vanavond eens proberen of ik hetzelfde resultaat kan bekomen...
Ik weet in ieder geval al dat het mogelijk is.

thx!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:16:
Bedankt voor de tips!
Ik zal deze avond eens met de schuifbalkjes van hue/saturation proberen te spelen. Vooral goed idee om er een preset van te maken :)

[...]

hah, dat zal hij wel nodig hebben wanneer hij straks tussen het vuilnis ligt... :)
en dan te bedenken dat het beschermingsfolie nog op de lens zit :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik krijg het idee dat die A75 sensor problemen heeft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

je kunt het ook op een andere manier toveren aangezien het niet heel erg om de lucht gaat imho :P
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/09/1239291089-730.jpg

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
doet me denken aan de canon A60/70 waar de CCD van los liet. is dit toevallig zo'n canon?

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BGB4rn schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:50:
je kunt het ook op een andere manier toveren aangezien het niet heel erg om de lucht gaat imho :P
[afbeelding]
Dan wel ff zeggen dat je er een gradiënt op gesmeten hebt hé :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

EXIF:
Camera Make: Canon
Camera Model: Canon PowerShot A75
Lijkt me inderdaad gerelateerd aan: nieuws: Fuji, Canon en Sony melden problemen met CCD's - update

Je kan evt. als je geen zin hebt om een nieuwe camera te kopen nog proberen om hem te laten fixen, is mij ook gelukt:
Orion84 in "Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic -..." (en verder)

Maargoed, daarmee fix je natuurlijk deze foto's niet. Die kleurzweem is nog wel redelijk eenvoudig voor meerdere foto's te fixen, maar dat streeppatroon maakt het erg lastig ben ik bang...

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 09-04-2009 18:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:19:
[...]

Dan wel ff zeggen dat je er een gradiënt op gesmeten hebt hé :+
hoe bedoel je ? het is een en de zelfde kleur hoor :+ gwoon effetjes in paint.net in elkaar gedraait, magic want > delete en dan de rest in vullen met een lucht blauw kleurtje :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 18:23

AzzKickah

06-CENSORED

Die verkeerde kleuren en streperig beeld worden veroorzaakt door een defecte CCD chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 10:29
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:46:
Mijn vriendin had een oud fototoestel mee om wat foto's te maken op een korte werkrtip. Helaas is dat ding (al meer dan 5 jaar oud als ik mij niet vergis) vreemd beginnen doen, met dit als resultaat:

http://picasaweb.google.c...oTgN_eoQA?feat=directlink

Bij veel foto's is alles wat wit moest zijn nogal wat aan de roze kant.

Valt dit nog recht te trekken met een fotobewerkingsprogramma? (ik heb weinig ervaring met zo'n programma's)

Mocht iemand weten wat de reden kan zijn dat sommige foto's er zo uitkomen, mag je dat ook altijd even vermelden. Gewoon uit interesse, want we hebben toch al beslist dat dat ding in de vuilnisbak mag.
Wat is er mis met een vlaagje surrealisme :) Het lijkt ook nog wel een beetje op crossfading

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Mr.Nobody schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:16:
doet me denken aan de canon A60/70 waar de CCD van los liet. is dit toevallig zo'n canon?
Wijnands in "Probleem roze foto's"

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:24
Erg jammer dat vakantiekiekjes zo vernaggeld raken. Hoop dat je met Photoshop of soortgelijken het meeste nog kan wegtekenen zoals de lucht boven gebouwen en zo.
TERW_DAN schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:50:

Waardoor dit precies komt durf ik niet te zeggen, al doet mijn oude powershot A75 precies hetzelfde (alleen dan streept hij overwegend blauw).
Dat is een fabrieksprobleem. Mijn A70 had het ook heel erg, ook roze/zwarte verticale strepen en vlekken, maar niet alleen wit maar over heel de foto.

Dat ligt aan de CCD-sensor die niet goed is. Heb hem destijds teruggestuurd voor reparatie/garantie nog binnen het eerste jaar. Een jaar later weer hetzelfde probleem dus ze hadden er een even foutieve CCD in gezet. Aangezien het een erkend fabrieksprobleem bleek te zijn bij meerdere merken en vele typen camera's viel dit probleem buiten de garantieperiode toch onder garantie. Maar toen die weer opnieuw kuren begon te krijgen heb ik de camera vakkundig gesloopt en een nieuwe camera gekocht. Einde met die ellende :P
Jep dit dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 10-04-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het toestel al meer dan 5 jaar oud is, zal ik het waarschijnlijk niet meer onder garantie kunnen laten herstellen :) Als ik datzelfde geld, of ietsje meer, uitgeef dan heb ik al iets wat waarschijnlijk al een pak mooiere foto's trekt dan m'n oude A75.

Bedankt voor de reacties! Nu weet ik ook wat de oorzaak is.

Ik heb er al enkele kunnen 'herstellen' met een aanpassing van de hue/saturation. Gelukkig hebben ze niet allemaal hetzelfde probleem en zitten er niet overal strepen in, dus zal het werk nog meevallen. Ondertussen is mijn vriendin ook tevreden :) Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 19:39

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Met een beetje geluk valt dit probleem wel degelijk onder de garantie. zie de laatste paar pagina's van Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic - Deel 8

crap, orion84 was me al een eeuw voor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 14-04-2009 11:41 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:40:
Met een beetje geluk valt dit probleem wel degelijk onder de garantie. zie de laatste paar pagina's van Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic - Deel 8

crap, orion84 was me al een eeuw voor ;)
Inderdaad. Mijn zus had een Canon videocamera met hetzelfde probleem. Het is eigenlijk de bedrading van de CCD sensor die vaak begint los te laten. Dat is gewoon, buiten de garantieperiode, gerepareerd.
Pagina: 1