• Boek
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:42
Hallo,

Vanavond is mijn PC voor de tweede keer in een maand op dezelfde manier vastgelopen bij het spelen van Team Fortress 2.
Plotseling loopt m'n beeld vast en krijg ik een raar schreeuwend en krakerig geluid door m'n headset.
Ik speel dit spel regelmatig tot vaak, en heb over het algemeen geen problemen met het spelen maar wat er gebeurde vind ik redelijk vaag en heb het nog nooit eerder mee gemaakt. Ik zat het al wel een tijdje te spelen dus het kan misschien met de temperatuur van m'n hardware te maken hebben.

Mijn PC:

Moederbord: Gigabyte EP43-DS3L
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Bestur.sys.: Windows Vista
Geheugen: 2gb
GrafischeK: Radeon HD4650 512mb

Ik had het idee dat alles te warm werd maar m'n cpu werd 50 graden C en dat schijnt niet abnormaal te zijn..

Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar ik heb geen caseflow en dat ga ik dus sowieso wel kopen maar ik weet niet of daar het probleem mee opgelost is.
Hopelijk heb ik genoeg info gegeven en kan iemand me hier mee helpen.

Groet,

Freek

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoe warm word je grafische kaart? Check eens met ATITool, en de artifact scanner. Daarmee kan je de temperatuur zien.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga eens in de eventlogs kijken of daar wat bijstaat.
Mocht je een hardware probleem vermoeden, neem dan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.

• Boek
Ati catalyst control center zegt dat m'n grafische kaart 45 gradenis , maar ik denk dat ik het moet checken als ik al een tijdje aan het gamen ben.
Atitool reageert niet, ik installeer het wel even opnieuw

Ik zal die troubleshooter ook eens doorlezen, misschien kom ik wat tegen!

[ Voor 22% gewijzigd door Boek op 08-04-2009 23:10 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je wel een voeding die zwaar genoeg is ? en heb je het zelfde probleem met het zelfde systeem onder een ander os (xp) ook ?

Signature

• Boek
Voeding is 350 W, heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Het probleem van het probleem is dat het onverwachts gebeurd en dus niet bij een bepaalde actie.
Heb geen xp op m'n pc laten draaien dus dat zou ik niet weten.

• Sigma2k8
  • Laatst online: 17-05 11:20
Beter even beginnen met een memtest86+ een nachtje te laten draaien.
Aan je temps van je CPU zal het niet liggen. 50 C onder load is heel normaal. (50 C onder idle zou heel hoog zijn overigens)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Denk toch dat je voeding dood aan het gaan is, 350Watt is niet Bijster veel.
Wat voor merk is het? als het made in china dingetje is, snel een nieuwe kopen...

• BGB4rn

BGB4rn

de voeding hoeft niet per see kapot te zijn maar hij is hoogst waarschijnlijk veel te licht voor deze setup..

Signature

• Boek
Heb nu een uurtje zitten internetten (is dat idle? beetje wel toch?) en de temp van m'n cpu is 52 C, dat zegt speedfan.
Voeding heb ik inderdaad aan zitten twijfelen toen ik nieuwe spullen kocht maar deze zat er nog in van m'n vorige PC. Inprincipe zou het goed moeten gaan toch?
Merk van de voeding bekijk ik morgen even, ik ga nu slapen. Het is misschien wel tijd voor een nieuwe want deze is toch al oud (5 jaar), is 5 jaar oud?

Sigma, wat is memtest86+? Zou je daar wat meer info over willen geven?

• BGB4rn

BGB4rn

ben je bekend met het gebruik van google ? (voor je vraag over memtest )
en opzich moet het goed gaan maar ik denk dat je voeding toch echt te licht is

bekijk dat hier eens in het Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 topic

en met voedingen gaat het niet om leeftijd maar om vermogen :) dat ie genoeg ampere levert op een bepaald voltage.

Signature

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Leeftijd van de voeding is weldegelijk ook een issue, uitgaande van het punt dat deze ook redelijk is gebruikt in het vorige systeem. Over de jaren heen verliest het een deel van zijn prestaties. Wanneer het een erg goedkope no-name voeding is, kan dat best nog wel eens een redelijke hoeveelheid zijn. Daarnaast zijn er maar weinig mensen die hun voeding wel eens schoonblazen van de stof die deze leuk aan het verzamelen is, wat ook weer zijn impact kan hebben.

Of het de voeding is, kun je natuurlijk alleen maar achterhalen met testen en testen, maar dat kan lastig te bepalen zijn, omdat de crash die je beschrijft maar heel weinig is voorgekomen. Wel is duidelijk dat de temperatuur van je CPU aardig aan de hoge kant is voor een idle waarde (internetten etc). Je zou kunnen controleren of de koeler nog wel goed contact maakt, kijken wat er gebeurd als je bijvoorbeeld je kast open houdt, mogelijk met een tafel-fan op de kast gericht. In Idle zou die temp toch echt wel naar de ~30 graden moeten kunnen.

• Boek
Dankjulliewel voor de reacties!

Het eerste wat ik ga veranderen is de koeling. Voor m'n gevoel is dat het probleem want het is 2 keer gebeurd toen ik al een tijdje aan het gamen was. De processor zal er wel flink aan moeten trekken want ik had ook nog skype draaien. Nu moet skype weinig problemen geven maar als ik een belabberde koeling heb kan ik me voorstellen dat alles te heet wordt.
Voeding bekijk ik nog even en die zal in de toekomst vervangen worden.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
offtopic:
geen idee, maar TF2 is toch niet zown intensieve game?
Maar och, je draait ook nog Skype erbij! noooh...! :+

Kijk maar uit, straks vliegt je pc de lucht in door alle load.

Allemaal onzin, je CPU wordt echt niet heel veel balast. ook niet met skype erbij.
Ik denk dat je beter kan gokken op een voeding kopen, en wellicht fans in een later stadium ipv andersom.

Maar, monitor eerst je temps eens. Ga Uurtje gamen, draai ondertussen Coretemp zodat je kan zien hoe warm het uiteindelijk geworden is. Ook kan je even je Temps van je GPU bekijken met een stresstest van 15+- minuten met ATItool ( artifact scan )

Wat ik ook nog zou proberen is Prime95 + AtiTool draaien, optimale belasting voor je voeding.
Als hij er dan uitknalt, terwijl de temps nog normaal zijn, heb je het probleem gevonden :)

ideetje?

• Boek
Zoals ik al zei, skype moet niet al te veel problemen geven. Je trapt dus een open deur open....

Ik ga nu snel een potje gamen en dan de temperaturen in de gaten houden.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Misschien onbeleefde vraag maar is je game gekraakt?

Heb identiek hetzelfde aan de hand gehad hele tijd terug.

O-) >:)

Verwijderd

Boek schreef op donderdag 09 april 2009 @ 00:12:
Heb nu een uurtje zitten internetten (is dat idle? beetje wel toch?) en de temp van m'n cpu is 52 C, dat zegt speedfan.
Voeding heb ik inderdaad aan zitten twijfelen toen ik nieuwe spullen kocht maar deze zat er nog in van m'n vorige PC. Inprincipe zou het goed moeten gaan toch?
Merk van de voeding bekijk ik morgen even, ik ga nu slapen. Het is misschien wel tijd voor een nieuwe want deze is toch al oud (5 jaar), is 5 jaar oud?

Sigma, wat is memtest86+? Zou je daar wat meer info over willen geven?
critical temperature van een CPU is vaak rond de 135 graden. Mijn CPU werd ook 85 graden, 52 graden is heel normaal.. Je moet nooit een voeding uit een oude pc meenemen.. dit is de boosdoener. Deze is al wat zwakker en zeker voor een nieuw systeem!!

• Boek
@Gravition

Nee, heb hem keurig uit de orange box dus daar zal het niet aan liggen.

@josjen

Tijdens het gamen was m'n cpu 65 C gemiddeld, als de voeding dus de boosdoener is, gaat die er uit.
Iemand suggesties voor een goede voeding voor m'n PC?

Verwijderd

Ligt aan je budget ;), en of je een modulaire of geen modulaire voeding wilt(met een modulaire voeding kun je de kabels van de voeding afhalen, en dus je PC netter opruimen).
En je HD4650 heeft minimaal een voeding van 400W nodig, dat is dus de boosdoener ;)

• Boek
Oké dankjewel!

Ik kom er nu wel uit qua voeding etc.

Even off topic: in de gebruikershandleiding van de HD4650 stond dat er een aparte aansluiting voor de voeding was, maar die was er niet of kon ik hem gewoon niet vinden? Iemand ervaring?

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 21:08
Dit is gewoon een standaard handleiding (die ze bij alle kaarten leveren) die heel algemeen van toepassing heeft, als jou kaart zo'n aansluiting niet heeft hoef je die ook niet aan te sluiten, hier werkt bv. het grotere broertje (de HD4670) ook zonder extra stekkertje perfect.

• Boek
oke danku

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 13:51

SECURITEH

Man of legend.

thijszor schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:47:
offtopic:
geen idee, maar TF2 is toch niet zown intensieve game?
Maar och, je draait ook nog Skype erbij! noooh...! :+

Kijk maar uit, straks vliegt je pc de lucht in door alle load.

Allemaal onzin, je CPU wordt echt niet heel veel balast. ook niet met skype erbij.
Ik denk dat je beter kan gokken op een voeding kopen, en wellicht fans in een later stadium ipv andersom.
TF2 is ontzettend CPU afhankelijk en sinds dat de multi core update is geweest (maar hij moet multi core support wel aan gezet hebben in de opties) is de CPU belasting alleen maar omhoog gegaan.
Bij mij trekt het spel constand 50% belasting op mijn Q9550 @ 3.4Ghz (ik heb wel alle grafische settings op de aller hoogste settings and maak gebruikt van de zogenaamde "Hidden ultra high settings").

Het zou mij niets verbazen als zijn CPU aardig warm wordt, zeker met zulke hoge idle temperaturen maar idd. niet warm genoeg om daadwerkelijk het probleem te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SECURITEH op 10-04-2009 01:00 ]

• Boek
Heb net zitten gamen met de multi core rendering aan en de temperatuur van beide cores lag om en nabij de 65 graden, 15 C hoger dan bij idle.

Verwijderd

controleer anders ook ff je hdd op bad sectors of iets dergelijks.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 21:41

Archimond

Lopende Helpdesk

Het kan zoals de anderen zeggen liggen aan:
- te hete CPU of videokaart > doe je kast open en zet een tafelventilator ernaast.
- slechte voeding > probeer andere sterkere voeding
- slechte geheugen > gebruik (8 uur lang) memtest86: http://www.memtest.org/ of Orthos http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm met opties: Blend en Priority op 5 of hoger. Je pc zit wordt zwaar door het programma gebruikt, dus het lijkt net alsof alles vast zit. Het duurt een paar minuten voordat die stopt als je op Stop drukt.

Ik heb tot nu toe alleen gekraak gehoord door de speakers/headset als het systeem compleet vastloopt.
Tot nu toe heb ik gemerkt dat het aan drivers lag. Kan door logitech, videokaart en/of moederbord drivers komen.
Probeer dus drivers te updaten

Wat je ook nog gemakkelijk kunt proberen is het spel opstarten > CTRL + Shift + ESC drukken en daarna in taakbeheer het spel aan CPU 0 toewijzen. Bron: http://techblissonline.co...sta-applications-process/

Kijk maar of 1 van de oplossingen helpt.
Als 1 oplossing werkt dan weten we ook wat er mis kan zijn, post de resultaten dus ook.

• Boek
Dankjewel archimond, zal van 't weekend het 1 en ander proberen! en de resultaten posten natuurlijk

Verwijderd

Je voeding moet wel heel matig zijn als het daaraan ligt..: ik draai in m'n 2e systeempje hier een XFX HD4650 512MB GDDR2 en een X2 3800+ - allebei overgeklokt- op een Shuttle XPC 250watt voedingkie.. :P Retestabiel tijdens lang gamen/folden/Furmark.
Een HD4650 trekt standaard load rond de 50w, met een OC waarschijnlijk tegen de 65-70.. dat kan je pci-e slot makkelijk hebben (max 75w)

De aanbeveling van Ati om min. een 400w voeding te kopen is puur omdat de meeste mensen idd. met een no-name-made-in-Oezbekistan 65% efficiency voeding draaien die effectief misschien 200-240w aan schone stroom kan leveren...mits ie koel genoeg blijft..
Ik zou gewoon een A-merk certified 80plus 350watt voeding kopen van Seasonic/Fortron/Nexus..die gaan niet stuk.
Mocht je binnenkort willen upgraden naar een 4870X2/GTX2** met een willekeurige 125/140watt triple/quadcore, dan zou ik een degelijke 500watt of hoger 80plus voeding aanschaffen, anders niet.
De meeste mid-range setups draaien tegenwoordig nog steeds keurig op een degelijke 350watt psu.

Sorry voor de lange post ;) , maar er gaan al jaren nogal veel slechte verhalen rond over het nodig hebben van een steeds stevigere voeding, terwijl je meestal gewoon een efficiëntere nodig hebt

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 14:21 . Reden: aanvulling ]

• Boek
Dankje voor ja advies Imelon, heb er zeker wat aan

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Pentium 4 550, en mijn 8800 GT.

Dan loopt het spel vast, krijgt het een heel raar beeld, en dat rare geluid wat Boek zei.

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 00:12
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:11:

...
Ik zou gewoon een A-merk certified 80plus 350watt voeding kopen van Seasonic/Fortron/Nexus..die gaan niet stuk.
...
Ik zou gewoon direct een 500watt voeding kopen ? Ok kan goed zijn dat het zonder problemen op 350watt loopt, maar misschien wil je volgende maand 2 nieuwe HDDs en zit je 12en5 volt lijn "vol"...? Future-proof plannen en denken kan geen kwaad, zeker niet met het kleine prijsverschil
Pagina: 1