Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Houten media center case bouwen (eenvoudig)

Pagina: 1
Acties:

• masura
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01-2022
Ik wil al een tijdje een simpel media center bouwen. Ik heb gisteren mijn hardware wat afgestoft en de boel even samengestoken. Maar nu wil ik deze nog mooi ergens inbouwen. Ik wil dus een eenvoudige case bouwen, en om het eenvoudig te houden zou ik graag in hout werken. Maar voor ik begin heb ik enkele vragen over werken met hout.

Welke houtsoort raden jullie me aan? Ik dacht aan mdf, dit zijn vrij zachte platen en het leek mij goed voor trillingen op te vangen? Welke dikte?

Zullen er problemen voordoen ivm aarding of dergelijke? Waar moet ik op letten?

Ik zoek nog een goede constructie om mijn HD's (4 stuks) op te bergen, ik wil het geheel zo stil mogelijk krijgen.

Ik ben dus op zoek naar allerlei voorbeelden van houten cases, houten HD racks.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Misschien is het verstandig om de search even te gebruiken. Er zijn al een aantal topics geweest over houten cases, en daar zijn ook meestal de zelfde vragen gesteld.

Hallo!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik pak voor kasten meestal 8 of 9mm MDF. Stevig genoeg en je kunt er ook nog makkelijk in schroeven (dat lukt met 4mm een stuk lastiger). 12mm is al snel weer te dik en daarmee wordt je kast snel lomp.
Mijn knuffelkubus is gemaakt van 9mm dik MDF, en daar had ik eerst 6 hdds in zitten, door ze aan de onderkant vast te schroeven.

• masura
TERW_DAN - Vallen de trillingen/geluid mee van uw knuffelkubus? Als je 6HD's vastschroeft op een plaat verwacht ik toch wel een pak trillingen?

Misschien even vermelden dat ik vaak in de case zal werken, HD's swappen enzo... Daarom heb ik besloten om van de bovenkant gewoon een deur te maken, enkele keukenkast scharnieren in stoppen fzo ^^. HD's vastvijzen is dus niet direct een optie voor mij. Ik dacht aan een systeem waar ik HD's kan inleggen en ze dan simpel kan vergrendelen zodat ze er niet zomaar kunnen uitvallen fzo.

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Een goede oplossing is om een houten frame te maken voor de disks, deze met voldoende spacing en mischien waar nodig een of meerdere fans tot een blok maken, vervolgens kun je dit blok door middel van rubber/schuim in de kast plaatsen. Met een beetje creatief plaatsen kun je dan je disks op zo'n manier in de kast plaatsen dat ze totaal geen direct contact met de kast maken maar alleen met het schuim. Op die manier kun je alle trilingen gewoon opvangen.

Een ander goed idee is om eens naar een audio speciaal zaak te gaan en daar om advies te vragen hoe je bij een zelf bouw speaker het geluid het best kan isoleeren dan wel kan richten. Er wordt in die branch al jaren onderzoek gedaan naar en gewerkt met houten kasten en het verkomen reduceren en richten van trilingen en ander geluid. Ondanks dat het doel dat jij wilt berijken anders is is het concept redelijk gelijk.

Verwijderd

Ik heb ook een houten case gemaakt, en je moet de HDD inderdaad niet rechtstreeks op het hout schroeven, dat gaat enorm trillen.
Ik heb er dan ook een stukje karton tussen, dat is al genoeg :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 11:08 ]

• masura
Rob Coops - Goed idee ;), dat modulair werken zet mij aan het denken ;).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

masura schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:32:
TERW_DAN - Vallen de trillingen/geluid mee van uw knuffelkubus? Als je 6HD's vastschroeft op een plaat verwacht ik toch wel een pak trillingen?

Misschien even vermelden dat ik vaak in de case zal werken, HD's swappen enzo... Daarom heb ik besloten om van de bovenkant gewoon een deur te maken, enkele keukenkast scharnieren in stoppen fzo ^^. HD's vastvijzen is dus niet direct een optie voor mij. Ik dacht aan een systeem waar ik HD's kan inleggen en ze dan simpel kan vergrendelen zodat ze er niet zomaar kunnen uitvallen fzo.
Trillingen vielen heel erg mee.
Alleen het vervangen van die HDDs was niet bepaald makkelijk. Maar goed, daar was het ding ook niet op gebouwd.

Wat je kunt doen is een simpele constructie maken van dunne latjes. Je zet schroefjes in de zijkanten van de hdds (zodat deze uitsteken) en maakt gleufjes in de latjes, waar de schroefjes die in de hdd zitten dan precies invallen. Dit kun je evt stapelen door gewoon meerdere latjes boven elkaar te maken.

Dat is ene beetje het idee wat er gebruikt wordt in het HDD ophangsysteem van Lian Li.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V4VQOME2T34bP4QjuwCvjrTd/full.jpg

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik heb dit in mijn pc en die is als apparte accessoire verkrijgbaar: (deze is wel net een beetje beter dan die van Terw_dan ;) )
http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/A70/a70s03.jpg
Meer precies: http://lian-li.com/v2/tw/...oad/image/A70/a70t03s.jpg

http://www.lian-li.com/v2...=2&sc_index=5&ss_index=12
http://www.lian-li.com/v2...=2&sc_index=5&ss_index=12

Lekker handig moet ik zeggen.... Die HDD's zijn gewoon in te schuiven en die zitten goed vast en helemaal geen last van trillingen...

Kostprijs: ~20€ (maar wel zeer moeilijk verkrgijbaar in Europa)...

offtopic:
Nu begin ik ook een beetje kriebels te krijgen om een case te bouwen, heb geweldige ideen, maar die zijn echt TE duur om gewoon eens te maken (en sponsors als beginner krijg je toch niet.., en zelfs als je het krijgt en het mislukt dan gaat niemand happy zijn)...

[ Voor 37% gewijzigd door Dima_2005 op 07-04-2009 11:37 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Klopt, die module die je op de foto ziet is ook een losse module (er passen maar 10 hdds in die kast... ik had er 11).

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik ben zelf ook bezig met een houten ontwerp(nog niet fysiek begonnen) maar ik heb voor mezelf altijd overwogen om gewoon een aluminium of plexiglas plaat van ACRYAN te kopen en daar dan een bracket van de maken, dit is vrij simpel, gewoon op de juiste plekken de gaten boren voor de schroeven en als je wilt zou je zelfs nog een glijrandje kunnen maken waardoor je ze er makkelijk in kan hangen.

dit kan je dan weer combineren met een stukje fietsband o.i.d. om ertussen te zetten tegen vibraties.

ik weet niet of je in het interieur moet kunnen kijken?

verder zou ik ook goed nadenken hoe je later weer in je kast moet kunnen komen, dus of je misschien een scharniertje maakt of losneembare platen.

je zou ook kunnen kijken of je aan voorgefineerde platen mdf kunt komen(dus aan kleinere stukjes) hiermee kunt je gelijk een hele stijlvolle kast maken in plaats van standaard lakzwart.

zou je ons eens een schetsje kunnen laten zien van wat je zelf in gedachten had?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

En goed impregneren die hap, jaren geleden had een klasgenoot van mij een houten case gemaakt en daarbij ook de voeding uit zijn oorspronkelijke ijzeren behuizing gehaald en in een slecht geventileerd houten compartiment gehangen. Op een gegeven moment kwam er dus rook uit die machine :+ .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:53:
En goed impregneren die hap, jaren geleden had een klasgenoot van mij een houten case gemaakt en daarbij ook de voeding uit zijn oorspronkelijke ijzeren behuizing gehaald en in een slecht geventileerd houten compartiment gehangen. Op een gegeven moment kwam er dus rook uit die machine :+ .
Impregneren gaat daarbij niet helpen :P

• Hrugnir
nee ik wou al zeggen :P ik heb zelf ook wel eens een voeding in een houten behuizing gebouwt. Daar heb ik toen maar een 2e koeler voor de veiligheid op gezet zodat er in ieder geval niets misgaat. Met een beetje gezond verstand is er niets gevaarlijks aan een houten kast hoor!

• masura
Even een schetsje maken ;).

• masura
De case zelf wordt 45cm op 45cm, de tekening is op schaal 1:3 (daar ben je niet veel mee want ik ben vergeten de maten op de schets te zetten ><). De hoogte moet ik nog bepalen, ik schat die op 16 - 18 cm. Het wordt een vrij lompe bak, maar dat vindt ik niet erg :). Het moet gewoon stil zijn en er moeten veel HD's in kunnen.

Op de tekening zie je 2 extra fans, ik weet niet of deze nodig zullen zijn, maar de bak zal allesinds voorzien zijn van de nodige plaats om deze achteraf nog bij te monteren.

schets:
Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/PICT0021.JPG

oude hardware die erin komt:
Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/PICT0024.JPG

Verwijderd

Toevallig ben ik op het moment ook een houten case aan het maken en heb de complete case bij een bouwzaak laten zagen. Ze deden het voor niets en het is nog allemaal perfect ook dus misschien een handige tip.

• masura
Hmm, zagen ze in de hama op maat? Hoe bevestigen jullie die moederbord voetjes in het hout? Op de foto staat het mobo ook al vast, maar ik heb gewoon die voetjes met een tang in een voorgeboord gaatje gedraaid, zijn er beter manieren?

• Hrugnir
ik heb dat wel eens voor een kastje laten doen en is natuurlijk ideaal! alles precies haaks en op maat op de formaatzaag :P maar niet overal is dit gratis.

ik zou wel de fans over het mobo laten blazen ipc alleen over de hdd als het enigzins kan verder zou ik gewoon je oude bracket blijven gebruiken voor je hdd's

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

masura schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:32:
Hmm, zagen ze in de hama op maat? Hoe bevestigen jullie die moederbord voetjes in het hout? Op de foto staat het mobo ook al vast, maar ik heb gewoon die voetjes met een tang in een voorgeboord gaatje gedraaid, zijn er beter manieren?
Dat heb ik ook met de knuffelkubus gedaan. Dat zit nu, zo'n kleine 2 jaar laten nog steeds perfect vast.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
MDF, en dan zoveel mogelijk al laten zagen bij de bouwmarkt, zodat je het allemaal al precies in de maten hebt die je wil.

Dan is het ook gelijk recht, en het gaat een stuk sneller en mooier dan dat je het zelf zou doen.

• masura
Is het nodig van het mobo extra te koelen? De fans ben ik nog niet zo zeker over :). Ik ga me niet haasten, af en toe wat brainstormen op het gemakt ^^.

• Hrugnir
nou op het moederboard zitten natuurlijk ook nog passieve heatsinks die knap heet kunnen worden he :P hdd's vallen daarintegen best wel mee qua hitte productie(de meeste in ieder geval)

de airflow in een normale kast is ook vooral rond het moederboard gebouwt eigenlijk.

ik heb met moederboard bevestigen geen ervaring maar ik ga het wel zo proberen als jij omschijft :P heb de spacers al liggen :P

Verwijderd

ik heb nooit problemen gehad met warme hd's. mijn pc staat heel de week aan en hij is momenteel 21C*
ik snap ook niet dat er heatsinks zijn voor hd's :P. volgens mij echt nutteloos.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 19:16
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 07:34:
ik heb nooit problemen gehad met warme hd's. mijn pc staat heel de week aan en hij is momenteel 21C*
ik snap ook niet dat er heatsinks zijn voor hd's :P. volgens mij echt nutteloos.
Wellicht is er wel genoeg airflow in je kast... Ik wou eens proberen een HD501 van samsung (van net voor de f1) stiller te maken, en die een keer in beschermingsschuim gewikkeld... Toen werd 'ie meer dan 50 graden, bij afspelen van een film van die schijf.. Ingebouwd in de kast kwam dat op graadje of 21-24, met degelijke airflow.
Veel HDD koelribben etc doen ook acoustisch ontkoppelen, waardoor ook een kleine warmte overdracht tussen schijf en case verloren gaat. Met die koelribben vang je dat dan op. Verder heb je nog schijven als raptors die een stukje sneller draaien en ook behoorlijk heet kunnen worden...

• masura
Blijkbaar had mijn broer nog een 120mm fan liggen dus heb ik mijn case wat aangepast. Ik denk dat er nu een betere airflow zal zijn, de bak is jammergenoeg wel iets groter geworden. Ik twijfel nog, ik kan er nog overal 2 cm af doen dan zou ik iets krijgen van 43 op 45. Een grotere bak is ook wel aangenamer om in te werken, en als ik hem later wil verbouwen/hergebruiken zijn mijn mogelijkheden groter. Graag wat feedback ^^!

update tekening:
Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/case.jpg

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 16:04
Ik heb toevallig laatst een pc in een kartonnen doos gemaakt. Voor de airflow heb ik 3 intakes (80mm) aan de zijkanten voor de cpu,gpu en hdd en 1 outtake in het midden bovenop van 120mm. Zo krijg je misschien wat betere koeling in je kast.

edit: ps. later wordt het hout, maar het was handig voor het passen...

edit2: Ik had van een oude pc het mobo-plate eruit gehaald en op maat gezaagd. De plaat kan je makkelijker bevestigen in het hout dan direct het moederbord. Misschien ook een idee voor jou. Je kan er dan trouwens ook mooi je kabels onder wegwerken.

[ Voor 41% gewijzigd door niekvanprooijen op 08-04-2009 11:44 ]

• masura
Mijn doe is om het wat stil te houden, dus 1 intake lijkt mij wel genoeg het is immers geen gamebak fzo. Ik hoop dat je stevig karton gebruikt hebt :). Ik heb ook al gedacht om een mobo-plate te hergebruiken
maar ivm trillingen is metaal niet zo interessant :).

• niekvanprooijen
Trillingen van je mobo? nog nooit last van gehad, maar goed. In een gewone case zit het niet anders.

Houd wel rekening met je koeling. Je hebt verder helemaal geen ventilatie o.i.d. dus bedenk goed a.d.h.v. je tekening waar de lucht langs gaat. Als ik naar de tekening hierboven kijk, hebben de hdd helemaal geen koeling meer. De warme lucht vanaf de cpu gaat ook door je PSU en langs je hdd.

ps. je kan de harde schijven ook op hun kant zetten...

• masura
Ik heb niet echt goede voorbeelden van hoe ik HD's op hun kant kan zetten, ik heb zonet even de opstelling getest en die 120mm intake verzet heel wat lucht (de constructie is zelfs nog open). Zelfs het eerste HD rack krijgt wat koele lucht over zich heen, ik kan dit nog verbeteren door de 120mm intake wat op te schuiven zodat hij dichter bij de HD's staat en de HD racks wat op te schuiven naar links. Zo zitten ze meer in de air flow.

• niekvanprooijen
Kijk nu wordt er nagedacht... Goed bezig.

• masura
Bon, ik heb alles uitgerekent, vanavond ga ik nog naar de gamma. Ik heb de bak niet kleiner gemaakt, nu heb ik nog veel speel ruimte. Ook kies ik ervoor om overal 12 mm mdf platen te nemen. 9mm leek mij wat te dun, vooral als ik er scharnieren op aansluit. Ik denk keukenkast scharnieren te nemen, deze klappen mooi open en blijven openstaan. Het wordt een hevige bak ^^. Moet ik foto's maken of is dit projectje niet zo heel interessant? :p

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 19:16
En of je foto's moet maken :) Ik ben geinteresseerd in ieder geval... Ik hoop dat je nog een elegante trillingsvrije oplossing voor je HDD's weet te bedenken.

Zelf maakte ik eens een case van hout en alu, 9mm triplex en dat droeg trilling wel behoorlijk over, echter had ik de hdd wel gewoon strak tegen het hout geschroefd...

• masura
Ik denk dat ik gewoon 2 plaatjes van 13 op 13 ga nemen en deze tegen de HD schroeven. De racks zullen voorzien worden van rubber voetjes of iets in die aard zodat de trillingen niet zo goed overgaan in de case zelf.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb in weliswaar metalen case een groter HDD rack gebouwd. Ik heb aluminium stripjes (2mm dik) gebruikt en vastgemaakt met boutjes. Om trillingen op te vangen heb ik tussen de stripjes en het metaal in de case een fietsband gemaakt.

• masura
Het hout is gezaagd :), nu komt het leuke deeltje ^^. Ik vijs de boel samen en laat zo gauw mogelijk foto's zien.

• masura
Ik heb een oplossing gevonden voor mijn HD's te bevestigen denkek. Ik heb een soort matrasje gevonden dat vroeger werdt gebruikt om onder je slaapzak te leggen als je in een tent slaapt. Nu leg ik zo'n strook in mijn case en laat ik mijn HD's racks erop rusten. Ik span ze tegen het schuim met elastieken. Het klint wat primitief maar ik gok dat het vrij goed zijn werk zal doen!

• masura
Update!

Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/case2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/hdrack.jpg

• masura
Update!

Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/case2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jonasgeiregat.ikdoeict.be/hdrack.jpg

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Dat is wel een hele aparte manier van trillingsvrij ophangen, wel handig gedaan :P

Casemod: Cubeleon

• masura
Hmjah, ik heb het nog niet kunnen testen, maar ik trek mijn plan met het materiaal dat ik vindt :). Het is misschien primitief maar #care ;).

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 11:03
die elastiekjes gaan uitdrogen en kapotknallen..... ik zou peroonlijk rubberen ringetjes gebruiken

Etuuuuuh!

• masura
Wetek, zeker met de warmte en de droge airflow. Het is voorlopig. Misschien koop ik een paar goei rubbertjes. Toch bedankt voor de bezorgdheid ;)

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 00:00
:s geen chipset koeler?
En wat is dat onder die hd rekken? Een soort van moes? Maar ik snap het niet de elastieken zorgen er toch voor dat het juist harder word aangetrokken of niet?

• masura
die elastieken drukken gewoon die racks tegen de moes. Die spannen bijna niet, gewoon erop zetten is nie echt veilig denkek
Pagina: 1