Snelheidslimiet autobahn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Deze zomer ga ik een tochtje maken door Europa met de auto en hierbij passeer ik ook Duitsland. We rijden Duitsland binnen via Aken en zo naar München. München wil ik zo snel mogelijk bereiken maar daarna ga ik op mijn gemak rijden dus niet boven de 130. Nu weet ik dat er op bepaalde autostrades wel een snelheidslimiet is, maar ik kan niet juist vinden welke dit zijn.

Volgens google maps rijd ik over volgende autostrades:
- A76
- A4
- A3
- A9

Is er iemand die weet waar ik de nodige info kan vinden (eventueel een kaart of zo) of dat er op deze autostrades wel of geen snelheidslimiet is?

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 13:51
Daar hebben ze iets handigs voor uitgevonden: verkeersborden!
Die staan gewoon langs de weg, heb je de meest up to date informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:57
Ik zie hier een link met allerlei wegnummers:

http://www.autobahnatlas-online.de/Strecken_e.htm
Eenmaal een wegnummer aangeklikt krijg je allerlei info, volgens mij ook met snelheden erbij ?
Maar echt duidelijk is het niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoyden op 07-04-2009 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Kijk eens op http://www.autobahnatlas-online.de/, daar is een overzicht/atlas te vinden van de Autobahnen en maximum snelheden.

edit:
Eerst refreshen voor posten... :)

[ Voor 16% gewijzigd door Mad Marty op 07-04-2009 08:01 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Zoek je in de NL ook eerst van tevoren uit waar welke limiet geldt?
Vind dit weer zo'n nutteloze discussie, je gaat rijden, je ziet een bord 120/130 whatever staan en laat je rechtervoet los, OF indien noodzakelijk met je rechtervoet op het middelste pedaal gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Hoyden schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 07:58:
Ik zie hier een link met allerlei wegnummers:

http://www.autobahnatlas-online.de/Strecken_e.htm
Eenmaal een wegnummer aangeklikt krijg je allerlei info, volgens mij ook met snelheden erbij ?
Maar echt duidelijk is het niet.
Duidelijk is het niet maar hiermee kan ik het wel uitvissen. Thanks!

@ degenen met hun "nuttige" antwoorden, je kan altijd eens over een bord over kijken, zeker als je 's nachts rijdt en ik zou niet graag gepakt worden als ik 180 rijd waar ik maar 130 mag of zo. Als je dan toch een roadtrip in elkaar steekt van +/-3500 km steek je daar best wel wat tijd in en dan is het een kleine moeite om jezelf goed voor te bereiden i.p.v. half.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:45
Even voor de duidelijkheid:
-Snelheid is onbeperkt, maar je mag overige weg gebruiks niet in gevaar brengen met je snelheid.
-130km/h wordt aangeraden (staat ook op de borden)
-boven 140km/h ben je niet meer verzekerd bij een ongeval.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Dekaasboer schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:53:
-Snelheid is onbeperkt, maar je mag overige weg gebruiks niet in gevaar brengen met je snelheid.
waar haal je die wijsheid vandaan dat je boven de 140 kmh niet verzekerd zou zijn ? er zijn inderdaad wat regeltjes voor maar die zijn voor zover mij bekend zeker niet wettelijk vast gelegd. Wat jij hier stelt is dat dus 85% van de Duitsers niet verzekerd zou zijn (ja ik rij regelmatig in Duitsland rond de 180 / 200 gemiddeld en er gaat me meer voorbij dan ik zelf inhaal.........vandaar mijn schatting 85%.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Dat klopt niet helemaal, er zijn intussen grote delen waar een maximumsnelheid geldt.

Mijn advies: let gewoon goed op de borden, ze staan er niet voor niks. Zeker 's nachts zie je ze juist beter doordat ze goed oplichten in het licht van je koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Jegapia schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:46:
Opzich is het erg duidelijk zelfs. Misschien te duidelijk voor wat je zocht.

De snelweg is van begin tot eind weergegeven met voor elk stuk relevante informatie.

Je ziet hier dus per wegvak wat de maximum snelheid is tussen welke kilometerpaaltjes. Dat zijn de zwarte getallen.

Hier een uitleg over hoe het plaatje is opgebouwd en wat het voorstelt: http://www.autobahnatlas-online.de/Kurzlegende.htm
- boven 140km/h ben je niet meer verzekerd bij een ongeval.
Graag bron waar je deze wijsheid vandaan haalt. Als Nederlander ben je altijd verzekerd. Dat je mogelijkerwijs mede schuldig bent ten tijde van een ongeval bij hogere snelheid dan voorgeschreven is een ander verhaal.

[ Voor 25% gewijzigd door _Arthur op 07-04-2009 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...] Duidelijk is het niet maar hiermee kan ik het wel uitvissen. Thanks!

@ degenen met hun "nuttige" antwoorden, je kan altijd eens over een bord over kijken, zeker als je 's nachts rijdt en ik zou niet graag gepakt worden als ik 180 rijd waar ik maar 130 mag of zo. Als je dan toch een roadtrip in elkaar steekt van +/-3500 km steek je daar best wel wat tijd in en dan is het een kleine moeite om jezelf goed voor te bereiden i.p.v. half.
Die voorbereiding houdt in dat je gaat rekenen met reistijden b.v. gebaseerd op het ontbreken van maximumsnelheden?
Dat lijkt me nier erg slim, je gaat jezelf een veel te strakke planning opleggen.
Tijdsdruk tijdens een vakantietrip - ik moet er niet aan denken. Vakantie is voor je ontspanning, het is geen efficiency wedstrijd in maximale strandtijd/bezienswaardigheden per dag of zo.

Je vakantie begint als je je deur dichtslaat. Het is jammer dat je blijkbaar s'nachts rijdt want op de duitse autobahn heb je op veel trajecten een fantastisch landschap om je heen. En als je geconcentreerd op het andere verkeer 140+ gaat knarren gaat dat allemaal aan je voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
_Arthur schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:00:
[...]

Opzich is het erg duidelijk zelfs. Misschien te duidelijk voor wat je zocht.

De snelweg is van begin tot eind weergegeven met voor elk stuk relevante informatie.

Je ziet hier dus per wegvak wat de maximum snelheid is tussen welke kilometerpaaltjes. Dat zijn de zwarte getallen.

Hier een uitleg over hoe het plaatje is opgebouwd en wat het voorstelt: http://www.autobahnatlas-online.de/Kurzlegende.htm

[...]

...
Te veel informatie kan ervoor zorgen dat iets onduidelijk wordt, maar ik heb de engelse versie erbij genomen en de legende eens goed bekeken. Nu kan ik verder kijken waar wat juist is. Ik weet waar ik erop en eraf ga dus nu is het vrij eenvoudig :) .
joopv schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:07:
[...]

Die voorbereiding houdt in dat je gaat rekenen met reistijden b.v. gebaseerd op het ontbreken van maximumsnelheden?
Dat lijkt me nier erg slim, je gaat jezelf een veel te strakke planning opleggen.
Tijdsdruk tijdens een vakantietrip - ik moet er niet aan denken. Vakantie is voor je ontspanning, het is geen efficiency wedstrijd in maximale strandtijd/bezienswaardigheden per dag of zo.

Je vakantie begint als je je deur dichtslaat. Het is jammer dat je blijkbaar s'nachts rijdt want op de duitse autobahn heb je op veel trajecten een fantastisch landschap om je heen. En als je geconcentreerd op het andere verkeer 140+ gaat knarren gaat dat allemaal aan je voorbij.
Mijn reistijden worden niet hiermee berekend, lijkt me absoluut geen goed plan. Ik wil gewoonweg die eerste 800 km zo snel als veilig haalbaar afleggen, daarna begint eigenlijk mijn tocht. Dan zal het zo goed als geen autostrade meer worden totdat ik terug thuis ben.

Of ik 's nachts ga rijden weet ik nog niet, ik haalde het enkel aan als voorbeeld. Wss wordt het overdag omdat anders mijn slaap niet goed komt.

[ Voor 43% gewijzigd door Jegapia op 07-04-2009 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Jegapia schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:10:
Te veel informatie kan ervoor zorgen dat iets onduidelijk wordt, maar ik heb de engelse versie erbij genomen en de legende eens goed bekeken.
Klopt en die site geeft veel informatie. Kunnen ze hier in Nederland nog wat van leren trouwens :)

Hier trouwens de complete legenda http://www.autobahnatlas-online.de/Streckenlegende_e.pdf op pagina 4 staat een stukje over de aangegeven snelheids limieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet trouwens gewoon op borden letten, er is altijd een kans dat iets (tijdelijk) is gewijzigd etc. Borden zijn normaalgesproken ook goed zichtbaar als je een beetje oplet.

Voor files in NRW kun je trouwens http://www.autobahn.nrw.de/ gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 07-04-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Ga er maar vanuit dat je rond elke grote stad 100/120 mag, de rest is vrijwel allemaal onbeperkt.

maar lees wel even je verzekering na, het kan zijn dat ze bijvoorbeeld niets uitkeren als blijkt dat je harder dan *** km\u hebt gereden, of harder dan de advies snelheid, want zodra je duitsland in rijd, dan zie je een bord met 130 erop staan, dit is geen maximum maar advies snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 19:02

bord4kop

maximaal 100KB!

:O
  • Advies snelheid is 130 Km/u in heel Duitsland
  • Je bent gewoon verzekerd in heel Duitsland. Echter boven de adviessnelheid kan het zijn dat de verzekeringsmaatschappij alleen casco uitkeert, ook al ben je all-risk verzekerd.
    Dit als zij aannemelijk kunnen maken dat het ongeluk te wijten was aan de hogere snelheid dan de adviessnelheid. Als jij bijv. met 200+ bovenop iemand knalt zal men bij twijfel eerder geneigd zijn de schuldvraag bij jou te leggen.
    Maar een echt onderzoek is reteduur & moeilijk dus keert de verzekeringsmaatschappij meestal gewoon uit.
  • Als er een rode rand om het bord met de snelheid zit geldt die maximum snelheid
  • 's Nachts kan er een andere snelheid gelden dan overdag (meestal van 22h-6h). Dit staat ook altijd op de borden
  • De advies,- en gebod/verbod-, en matrixborden zijn hetzelfde als bij ons.
Als je gewoon goed oplet, kan er niets misgaan!
Overigens is opletten op de verkeerstekens (borden e.d.) je eigen verantwoordelijkheid en een plicht bij deelname aan het verkeer ;)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik vond dat de Duitsers vrij goed aangaven hoe hard je overal mocht. Als je 130 mag, zie je niemand met 180 voorbij zetten, dus als je gewoon let op het andere verkeer moet het goedgaan lijkt me.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 15:17

RSP

Wel mooi dat die duitsers zich over 't algemeen goed aan de maximum snelheden houden, als er ergens 100 of 120 staat, rijden ze dat over 't algemeen ook wel. (in plaats van hard door te stampen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:38:
Vind dit weer zo'n nutteloze discussie, je gaat rijden, je ziet een bord 120/130 whatever staan en laat je rechtervoet los, OF indien noodzakelijk met je rechtervoet op het middelste pedaal gaan staan.
Ja hoezo? Ik hoef niet zo nodig over die paupersnelwegen te rijden waar je maar 80 ofzo mag. Blijkbaar weet je niet hoe het in Duitsland werkt, want daar staan verkeersborden met een snelheidsbeperking en verkeersborden met een einde van een snelheidsbeperking. TS wil dus van tevoren weten op welke wegen wat geldt, iets wat mij betreft helemaal niet zo raar is. Het heeft niets met je rempedaal te maken, maar met vooraf plannen. Het is ook geen discussie, want TS wil gewoon informatie inwinnen.

Ik heb al langer gezocht naar een routeplanner die de maximumsnelheid van wegen bijhoudt en naar aanleiding daarvan de snelste route berekent. Het kan namelijk best wel eens sneller zijn om 10 kilometer om te rijden op een autosnelweg met een maximumsnelheid van 120, dan de weg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 02-06 23:03

djidee

Mr. Slungel

De A3 staat vol met snelheidsbeperkingen, bijna bij elke stad is het 130, of soms 100 (larmschutz)... Voor mijzelf reden om op de trip naar Oostenrijk/Kroatie via de A31/A30/A33, stukje zonder autobahn, A33, A44,A7 te rijden... Scheelt ook een stuk door Nederland klooien.. In tijd zou het me 15 minuten extra kosten, uiteindelijk win ik een ruim een uur (getest op vergelijkbare dagen) door de hogere vmax en rustiger wegen... En voor zowel de A3 als de A61 geldt helemaal op de zaterdagen in de vakanties: Mijden! Vreselijk druk, vooral caravans en linkerbaan rijders met gele kenteken platen met een gangetje van 140...

edit: Aken - Munchen zit je haast wel vast aan de A4->A3->A9.. Alternatief zou zijn om de A4 af te rijden naar de A45, en die te volgen tot je weer bij de A3 komt (fileinfo luisteren, bij Frankfurter Kreuz is het vaak raak), die omzeil je door de A45 (Sauerland autobahn) te pakken... Verder is voor Munchen de A3/A9 de beste optie.. Via de A5/A8 of A7/A8 zijn in de vakantieperiode's vrij slechte opties.

[ Voor 24% gewijzigd door djidee op 07-04-2009 11:32 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:45
Ray schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:58:
[...]

waar haal je die wijsheid vandaan dat je boven de 140 kmh niet verzekerd zou zijn ? er zijn inderdaad wat regeltjes voor maar die zijn voor zover mij bekend zeker niet wettelijk vast gelegd. Wat jij hier stelt is dat dus 85% van de Duitsers niet verzekerd zou zijn (ja ik rij regelmatig in Duitsland rond de 180 / 200 gemiddeld en er gaat me meer voorbij dan ik zelf inhaal.........vandaar mijn schatting 85%.)
Dat geld natuurlijk alleen voor het casco gedeelte (schade aan eigen voertuig)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

RSP schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:00:
Wel mooi dat die duitsers zich over 't algemeen goed aan de maximum snelheden houden, als er ergens 100 of 120 staat, rijden ze dat over 't algemeen ook wel. (in plaats van hard door te stampen).
Ja, maar dat komt ook omdat die snelheden ergens op gebaseerd zijn. Als er in Duitsland aangegeven is dat je ergens maar 100 of 120 mag rijden is er meestal ook reden toe. Vaak genoeg meegemaakt dat er dan bijvoorbeeld bochten in de snelweg zitten waar je met 200 niet echt heelhuids doorheen komt in de meeste auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

http://www.autobahn-online.de/baustellen.html , daar kies je de provincie, en dan krijg je een overzicht van de baustellen

Zowieso is http://www.autobahn-online.de een goede site, per autobahn kun je bv kijken hoeveel rijstroken er zijn. 2x3 rijdt vaak prettiger dan 2x2 (of de weg moet heel erg rustig zijn).. Daarvoor ga je naar strecken, kies je de autobahn, en dan scroll je naar beneden

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ray schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:58:
[...]
(ja ik rij regelmatig in Duitsland rond de 180 / 200 gemiddeld en er gaat me meer voorbij dan ik zelf inhaal.........vandaar mijn schatting 85%.)
Dat is voor de ongeoefende rijder wel opletten geblazen. Ik kan mij herinneren dat ik met 210 op de teller alsnog een bumperklever had en mijn auto echt niet sneller kon :/ .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Wat betreft het "Niet verzekerd boven de 130"-verhaal, er zit een kern van waarheid in.

De WA-Verzekering blijft boven de 130 gehandhaafd, als je een schade rijd, zal deze zonder meer aan de tegenpartij betaald worden. Echter is de kans groot dat de verzekeringsmaatschappij (net als bij bijvoorbeeld dronken achter het stuur een ongeluk veroorzaken) de schade daarna op jou gaat verhalen.

Ze kunnen je in de verzekering al pakken op:
Voorbeeld: Unive Voorwaarden Autoverzekering

Artikel 5: Wat is niet verzekerd:
...
5.2 Snelheidsritten: Met de auto wordt deelgenomen aan, al dan niet georganiseerde, snelheidswedstrijden en -ritten, en rijvaardigheidstrainingen/rijvaardigheidstrainingen/ proeven met een snelheidselement. Deelneming aan puzzel- en oriëntatieritten binnen Nederland waarbij het snelheidselement niet overheerst, is wel verzekerd.

Overigens ligt het uiteraard helemaal aan de situatie. Als jij zondermeer geen schuld hebt, zal alle schade betaald worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pannenkoekkie op 07-04-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

LauPro schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:19:
[...]
Dat is voor de ongeoefende rijden wel opletten geblazen. Ik kan mij herinneren dat ik met 210 op de teller alsnog nog een bumperklever had en mijn auto echt niet sneller kon :/ .
In Duitsland let vooral op 1 ding: Spiegelen Verder zul je merken dat het een beetje geven en nemen is, en dat men veel meer rekening met jou houd (en ook andersom) dan in Nederland... Hele andere manier van rijden, en vind ik veel prettiger. Je bent alerter, en de anderen zijn dat ook. Pas alleen op bij buitenlandse vrachtwagens (polen etc.) en bij belgen/denen en nederlanders, die willen nogal eens niet spiegelen... Voet boven de rem dus als je hun met hoge snelheid nadert, en hun zitten rechts niet ver meer achter hun voorligger en lopen in...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Pannenkoekkie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:24:
Wat betreft het "Niet verzekerd boven de 130"-verhaal, er zit een kern van waarheid in.

De WA-Verzekering blijft boven de 130 gehandhaafd, als je een schade rijd, zal deze zonder meer aan de tegenpartij betaald worden. Echter is de kans groot dat de verzekeringsmaatschappij (net als bij bijvoorbeeld dronken achter het stuur een ongeluk veroorzaken) de schade daarna op jou gaat verhalen.

Ze kunnen je in de verzekering al pakken op:
Voorbeeld: Unive Voorwaarden Autoverzekering

Artikel 5: Wat is niet verzekerd:
...
5.2 Snelheidsritten: Met de auto wordt deelgenomen aan, al dan niet georganiseerde, snelheidswedstrijden en -ritten, en rijvaardigheidstrainingen/rijvaardigheidstrainingen/ proeven met een snelheidselement. Deelneming aan puzzel- en oriëntatieritten binnen Nederland waarbij het snelheidselement niet overheerst, is wel verzekerd.

Overigens ligt het uiteraard helemaal aan de situatie. Als jij zondermeer geen schuld hebt, zal alle schade betaald worden.
toon volledige bericht
Dat lijkt me heel knap. Dit artikel is om te voorkomen dat je schade opgelopen bij racen gata verhalen. Wanneer je naar je vakantiebestemming rijdt en op weg een ongeluk krijgt lijkt het me een knappe jongen die aannemelijk kan maken dat je een snelheidsrit aan het houden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

_/-\o_

Inderdaad: Een Duitser die ziet dat je met 170 aankomt, terwijl hij 140 rijd, zal zich nog net niet tussen 2 vrachtwagens proppen om aan de kant te gaan. In Nederland zie je vaak andersom... (Mensen die zich er zo langzaam mogelijk links tussenproppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Anoniem: 14065 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:28:
[...]

Dat lijkt me heel knap. Dit artikel is om te voorkomen dat je schade opgelopen bij racen gata verhalen. Wanneer je naar je vakantiebestemming rijdt en op weg een ongeluk krijgt lijkt het me een knappe jongen die aannemelijk kan maken dat je een snelheidsrit aan het houden was.
Hoezo? Omdat je tegen de aangegeven adviezen in er toch voor gekozen hebt harder te rijden dan 130? Het is een advies... Wil je daar tegenin toch harder rijden? -> Eigen risico

[ Voor 7% gewijzigd door Pannenkoekkie op 07-04-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Andere tip:

In Duitsland gebruiken de hulpdiensten ook niet snel een vluchtstrook. (Vaak is die er niet eens) Als de hulpdiensten door een file moeten, gaan ze meestal tussen 2 rijstroken door. Iedereen gaat dan zo ver mogelijk opzij binnen zijn rijstrook, wat genoeg ruimte oplevert voor ambulances e.d om er tussendoor te gaan. In Nederland is dit niet echt ingeburgerd. In een file zie je dan ook vaak iemand met gele platen stug in het midden blijven staan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Door duitsland rijden heb ik als heel prettig ervaren, wat waren ze allemaal oplettend voor die Nederlander die wilde weten hoe hard zijn nieuwe auto kon :). Wat betreft de borden, het is allemaal redelijk goed aangegeven en inderdaad zijn de beperkingen altijd met een valide reden itt in NL.

Maar let op, tijdens mijn ritje recentelijk op de A30 overkwam mij het volgende: Grootste deel van de route waar geen snelheidsbeperkingen gelden reed ik rond de 160 (net als het gros van Duitsers tussen de 140-160 reden) en af en toe ging ik wat harder. Nadat ik een stukje ruim 200 had gereden en ik net mijn gas los liet zag ik een einde 80 bord. Ik had kennelijk het begin 80 bord compleet gemist, of het einde bord was nooit weggehaald na wegwerkzaamheden oid. Naar mijn weten heeft het mij geen boete opgeleverd, maar het gebeurde mij toch iets te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Pannenkoekkie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:29:
[...]

Hoezo? Omdat je tegen de aangegeven adviezen in er toch voor gekozen hebt harder te rijden dan 130? Het is een advies... Wil je daar tegenin toch harder rijden? -> Eigen risico
Omdat ik je artikel 5 quotte en dat over wedstrijden gaat.

WA wordt altijd uitgekeerd, Casco in sommige gevallen niet wanneer er aannemelijk gemaakt kan worden dat de oorzaak van het ongeluk bij jouw snelheid lag.

Linksom of rechtsom, als ik in Duitsland hard rijd is dat enkel wanneer ik goed zicht heb, het droog is en er heel weinig ander verkeer is. Dan is er IMO weinig mis met boven de adviessnelheid rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Ladon schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:35:
zijn de beperkingen altijd meestal (meer dan in Nederland) met een valide reden
Ze hebben in Duitsland ook de Klimatschutz ondenkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Anoniem: 14065 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:35:
[...]

Omdat ik je artikel 5 quotte en dat over wedstrijden gaat.
Een snelheidsrit hoeft niet noodzakelijk een wedstrijd te zijn, men maakt niet voor niets het voorbehoud door de woorden "Al dan niet georganiseerde" ervoor te plaatsen.

Maar inderdaad eensch dat het in Duitsland bij hogere snelheden goed vertoeven is O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Pannenkoekkie op 07-04-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...maar het gebeurde mij toch iets te makkelijk.
kan best met de snelheid te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pannenkoekkie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:40:
[...]

Een snelheidsrit hoeft niet noodzakelijk een wedstrijd te zijn, men maakt niet voor niets het voorbehoud door de woorden "Al dan niet georganiseerde" ervoor te plaatsen.
Dat "al dan niet georganiseerd" zal slaan op stoplichtsprintjes/straatraces en wat daaruit voort kan vloeien. Het gaat echt niet om rijden met meer dan 130 km/h in Duitsland (of welk land dan ook).
Want ook een "ik moet om 8 uur op het station zijn om mijn trein te halen" kun je opvatten als een "snelheidsrit".

Is er overigens in Nederland een clausule dat je casco verzekering mogelijk niet uitkeert als je met meer dan de geldende snelheidslimiet een ongeluk hebt of veroorzaakt?

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 07-04-2009 14:45 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:34

Mystikal

It never hurts to help!

joopv schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:07:
[...]

Persoonlijk heb ik zo'n hekel aan die uitspraak. Mijn vakantie begint pas als ik er ben en daarom ben ik er het liefst zo snel mogelijk. Daarom rij ik ook altijd snachts en rij ik idd 180 waar het verkeer en de veiligheid het toelaat, maar daardoor ben ik wel snel ter plekke (of thuis) en dat geeft me meer rust dan met 120 rustig om me heen kijkend over de snelweg begeef. Vorig jaar reed ik vanaf Breda (19:30) naar de Costa Daurada (09:30). Dan slaap ik op het strand 2 uurtjes en ben ik gewoon weer fris.
Maar goed, ieder zijn eigen reistempo waar hij of zij zich goed bijvoelt. Tis en blijft tenslote vakantie.. 8)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

djidee schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:24:
[...]

In Duitsland let vooral op 1 ding: Spiegelen
Ik denk niet dat bij snelheden van boven de 200 spiegelen heel veel zin heeft. Je moet dan constant op de weg voor je letten want anders zit je ergens tegenaan. In Nederland komt daar ook nog eens bij dat je alert moet zijn op flitsers en andere ongein.

Met 210 rij je 60 meter per seconde! Als je dus 3 seconden over een actie aan het nadenken bent, ben je 180 meter verder. Snel handelen dus en idd heel erg oppassen voor mensen die achter een vrachtwagen lopen de hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

En als we dan toch met tips bezig zijn: Denk erom dat in Duitsland de invoeg/uitvoeg stroken en de bochten bij afritten/knooppunten flink krapper zijn dan in Nederland. (En nee, dat is niet leuk met een 1.4/68pk dieseltje :+ )
LauPro schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:59:
[...]
Ik denk niet dat bij snelheden van boven de 200 spiegelen niet heel veel zin heeft. Je moet dan constant op de weg voor je letten want anders zit je ergens tegenaan. In Nederland komt daar ook nog eens bij dat je alert moet zijn op flitsers en andere ongein.
Met 210 rij je 60 meter per seconde! Als je dus 3 seconden over een actie aan het nadenken bent, ben je 180 meter verder. Snel handelen dus en idd heel erg oppassen voor mensen die achter een vrachtwagen lopen de hangen.
Ik heb het op de A7 met een snelheid van 180 nog gehad, naar de linkerbaan (van de 3), niets in de spiegel (bochtig en heuvelachtig), en toen ik naast de andere auto zat nog verrast worden in de spiegel door een dikke audi (was ook een RS4 oid) die ineens aan komt blazen knipperend met zijn groot licht... heel kort af en toe je blik over je achteruitkijk spiegel doet wonderen..

[ Voor 68% gewijzigd door djidee op 07-04-2009 15:06 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:42:
kan best met de snelheid te maken hebben.
Hele grote kans zelfs, ik ben het niet bepaald gewend om 200+ de rijden, lijkt mij in NL geen verstandige actie ;). Maar wat wil je er verder mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 16:10

Sick Nick

Drop the top!

[...]
Ik denk niet dat bij snelheden van boven de 200 spiegelen niet heel veel zin heeft. Je moet dan constant op de weg voor je letten want anders zit je ergens tegenaan. In Nederland komt daar ook nog eens bij dat je alert moet zijn op flitsers en andere ongein.
Mwa, toen ik met de clio over de autobahn aan het knallen was moest ik toch ook zo nu en dan aan de kant voor sneller spul. Dus ook bij 220+ gewoon je spiegel in de gaten houden ;) Dat je bij die snelheid meteen ergens tegenaan zit valt reuze mee, de banen zijn breder, de bochten flauwer. Uiteraard moet je goed op het verkeer voor je letten maar dat moet je bij 120 net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Door duitsland rijden heb ik als heel prettig ervaren, wat waren ze allemaal oplettend voor die Nederlander die wilde weten hoe hard zijn nieuwe auto kon :). Wat betreft de borden, het is allemaal redelijk goed aangegeven en inderdaad zijn de beperkingen altijd met een valide reden itt in NL.

Maar let op, tijdens mijn ritje recentelijk op de A30 overkwam mij het volgende: Grootste deel van de route waar geen snelheidsbeperkingen gelden reed ik rond de 160 (net als het gros van Duitsers tussen de 140-160 reden) en af en toe ging ik wat harder. Nadat ik een stukje ruim 200 had gereden en ik net mijn gas los liet zag ik een einde 80 bord. Ik had kennelijk het begin 80 bord compleet gemist, of het einde bord was nooit weggehaald na wegwerkzaamheden oid. Naar mijn weten heeft het mij geen boete opgeleverd, maar het gebeurde mij toch iets te makkelijk.
^^ Hier ook.

Een flink stuk 180 gereden maar halverwege de snelweg een einde verbod 100Kmph :P

Verder niets meer van gehoord. Je bent ook goed de sjaak al wordt je aangehouden met een snelheidsovertreding.

Maw; vaak staan de snelheden ter plekke met verkeersborden aangegeven. Soms ontbreken ze blijkbaar, maar al weet je het niet zeker kan je altijd safe tussen de 100 en 130 blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]
Ik denk niet dat bij snelheden van boven de 200 spiegelen heel veel zin heeft. Je moet dan constant op de weg voor je letten want anders zit je ergens tegenaan. In Nederland komt daar ook nog eens bij dat je alert moet zijn op flitsers en andere ongein.

Juist dat is de fout die de meeste buitenlanders maken op de autobahn. In Duitsland moet je er altijd van uit gaan dat er iemand nog harder kan en zal rijden dan jij.

En niet naar jou bedoeld hoor, maar ook als iemand in Nederland 3 seconden over een actie moet nadenken is diegene imho een gevaar op de weg.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

LauPro schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:19:
[...]
Dat is voor de ongeoefende rijder wel opletten geblazen. Ik kan mij herinneren dat ik met 210 op de teller alsnog een bumperklever had en mijn auto echt niet sneller kon :/ .
hehe dat heb je daar zelfs met 250 nog. Ik heb aardig wat sportieve auto's gereden door de jaren heen. Ik zal echter nooit vergeten dat ik met een nissan 300ZX twinturbo rond de 250-260 reed en ik me de koning voelde. Echter het ene moment zat er niets achter me, ik knipper met mijn ogen en er zat een porsche (weet het exacte type niet meer) achter me met de lichten te knipperen. Ik ga naar rechts en hij trekt me gewoon voorbij alsof ik nog geen 100 rij. Even later compleet uit het zicht verdwenen. Duitsland roelz :P

overigens zijn er maar weinig wegen daar waar het echt comfortabel 200 (plus) rijden is. het asfalt is vaak slecht en je moet toch echt wel opletten met die snelheid. Hoewel ik in de A8 van een kameraad daar geen last van heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:20:
[...]
Juist dat is de fout die de meeste buitenlanders maken op de autobahn. In Duitsland moet je er altijd van uit gaan dat er iemand nog harder kan en zal rijden dan jij.
Welke fout maak ik? Of wil je serieus beweren dat je met 60 meter per seconde nog iets ziet in een camera obscura als de achteruitkijkspiegel? Ja je ziet inderdaad als iemand zit te kleven, maar dan ben je wel mooi te laat.
En niet naar jou bedoeld hoor, maar ook als iemand in Nederland 3 seconden over een actie moet nadenken is diegene imho een gevaar op de weg.
Stel je ziet in de verte (400 meter) een vrachtwagen met een paar auto's. Dan moet je al de afweging gaan maken of je door gaat knallen of vaart gaat minderen. Na 3 seconden heb je nog krap 200 meter over en na nog eens 2 seconden nog maar 80 meter welke met 1 seconde voor bij.

Je moet dus supersnel kunnen inschatten of je er langs kan of niet en daarbij ook nog eens checken of de vluchtstrook vrij is etc. Ik raad het niet af, maar voor iedereen die wil gaan racen in Duitsland let gewoon even goed op, en je moet nog steeds rechts houden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

LauPro, je begrijpt me verkeerd. Ik ben het juist volledig met je eens. :)

De fout die de meeste nederlanders maken is dat ze niet spiegelen. De 2e fout die nederlanders maken is dat ze denken dat ze hard rijden met 180+. Natuurlijk, dat is het ook. Voor nederlandse begrippen! Maar ze vergeten daarbij dat dat voor veel duitsers nog steeds een lachertje is. Daarom blijft spiegelen ook op hoge snelheid belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Laatst online: 14:36
Net het traject uit de topicstart (Aken Munchen) gedaan.

Letten op de borden is het toverwoord: dat mooie bordje (wit met drie strepen door) is het toverbord, werken en dergelijke staan van tevoren aangegeven, matrix borden mis je ook niet te snel. En als je twijfelt: hou je even (tot de volgende oprit) aan 120 op het eerste baanvak, na de oprit wordt de snelheidslimiet herhaald, als er een is.

Op het desbetreffende stuk zijn voor het ogenblik nogal wat werken (veel bruggen die worden aangepast) waar het onverbiddellijk naar de 60 gaat. Maar voor het overige zitten er ook zeer veel stukjes tussen waar je gewoon kan gáán, hetgeen daar dan ook wordt gedaan (personal best was 215 op GPS).

Regels voor in Duitsland rijden:
- RECHTS HOUDEN! ECHT. Niet van die Belgisch/Nederlandse bullshit van "o maar ik rij toch 150". Je zal zien dat het er allemaal véél leuker op wordt op die manier. Voor iedereen.
- Spiegels checken. There is always a bigger fish. Was dat even vergeten en kreeg aan 185 een mercedes met groot licht flits in mijn gat.
- Defensief rijden: als je een truck op het eerste ziet, ga je onmiddellijk na wat de situatie op het tweede is (waar je eigenlijk al van zou moeten bewust zijn) en ga je OF op de rem, OF naar het tweede.
- Limiet is limiet. Mijn regel was: als het 100 is rijd ik 100, als het 60 is rijd ik 60 en als er geen limiet is, HEB IK GEEN LIMIET >:) (dat laatste moet je natuurlijk met gezond verstand toepassen).

@Laupro: we zeggen allemaal hetzelfde: constant van je omgeving op de hoogte zijn. Driving is srs business in Deutschland, en zo nemen de meesten daar het ook op. Als je zit te slapen kan je idd maar beter op het eerste blijven.

Nu, TS, als je idd "niet boven 130" wilt rijden, dan is het bovenstaande niet van toepassing op jou en blijf je best op het eerste, en dan moet je alsnog opletten voor snelheidsbeperkingen, want die gaan vaak naar de 100 toe, en er wordt streng gecontroleerd.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Pannenkoekkie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:40:
[...]

Wellicht dat Univé ook nog probeert om er zo onderuit te komen (zulke goede ervaring heb ik niet met Univé), maar in principe is dat artikel niet bedoeld om niet uit te keren omdat je je niet aan de adviessnelheid hield.

Verder, zoals al eerder genoemd, moet je vooral rekening houden met Baustellen. Freie Fahrt is leuk, maar als je steeds in Baustellen beland is de lol er snel af.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
DexterBelgium schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:40:
...

- RECHTS HOUDEN! ECHT. Niet van die Belgisch/Nederlandse bullshit van "o maar ik rij toch 150". Je zal zien dat het er allemaal véél leuker op wordt op die manier. Voor iedereen.
Doe ik hier in België ook zo veel mogelijk, erger mezelf dood aan linksplakkers.
- Spiegels checken. There is always a bigger fish. Was dat even vergeten en kreeg aan 185 een mercedes met groot licht flits in mijn gat.
Mijn spiegels check ik meer dan regelmatig, ook op autostrade
- Defensief rijden: als je een truck op het eerste ziet, ga je onmiddellijk na wat de situatie op het tweede is (waar je eigenlijk al van zou moeten bewust zijn) en ga je OF op de rem, OF naar het tweede.
De situatie op het tweede ken je al als je regelmatig je spiegels checkt. Dit is dus ook geen probleem.
- Limiet is limiet. Mijn regel was: als het 100 is rijd ik 100, als het 60 is rijd ik 60 en als er geen limiet is, HEB IK GEEN LIMIET >:) (dat laatste moet je natuurlijk met gezond verstand toepassen).
Altijd rijden met gezond verstand!
@Laupro: we zeggen allemaal hetzelfde: constant van je omgeving op de hoogte zijn. Driving is srs business in Deutschland, en zo nemen de meesten daar het ook op. Als je zit te slapen kan je idd maar beter op het eerste blijven.

Nu, TS, als je idd "niet boven 130" wilt rijden, dan is het bovenstaande niet van toepassing op jou en blijf je best op het eerste, en dan moet je alsnog opletten voor snelheidsbeperkingen, want die gaan vaak naar de 100 toe, en er wordt streng gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mooi hé Duitsland, ik rij wel vaak een kort stukje bij Arnhem de A12 de grens over. Rustig 220 toeren en dan nog voel je je veiliger dan in NL. Als ik naar Utrecht moet over dezelfde A12 en je rijdt 160 dan zijn er NL'ders die de auto met 100 gewoon naar links gooien, terwijl er achter mij een groot gat zit dus ze ook even hadden kunnen wachten.

Combinatie van ontwetendheid, niet kijken, inschattingsfouten en een beetje ik ik en de rest kan stikken krijg ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:44:
Mooi hé Duitsland, ik rij wel vaak een kort stukje bij Arnhem de A12 de grens over. Rustig 220 toeren en dan nog voel je je veiliger dan in NL. Als ik naar Utrecht moet over dezelfde A12 en je rijdt 160 dan zijn er NL'ders die de auto met 100 gewoon naar links gooien, terwijl er achter mij een groot gat zit dus ze ook even hadden kunnen wachten.

Combinatie van ontwetendheid, niet kijken, inschattingsfouten en een beetje ik ik en de rest kan stikken krijg ik het idee.
220 toeren is ook wel rustig ja B)

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

MrSleeves schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:48:
[...]

Wellicht dat Univé ook nog probeert om er zo onderuit te komen (zulke goede ervaring heb ik niet met Univé), maar in principe is dat artikel niet bedoeld om niet uit te keren omdat je je niet aan de adviessnelheid hield.
Dat mag niet kunnen natuurlijk - een "tijdsrit" is een rit van A naar B waar je probeert de tijd zo kort mogelijk te houden. Als je je aan de geldende verkeersregels en -voorschriften houdt wordt het moeilijk om je niet te betalen als je een ongeluk hebt. Ze zullen het volgens mij al niet proberen.

Over Duitse verzekeringen:
Mijn zeer geliefde maar helaas totaal fucking lompe stiefbroertje heeft een paar weken terug z'n Ford Focus tot Frotcus omgebouwd door hem met 170 in een BMW te duwen die zonder kijken naar links kwam. De verzekering was daar zó klaar mee: de BMW is schuldig (niet kijken) en de Ford is verzekerd. Als er reden was te twijfelen aan het rijgedrag van de Ford rijder dan was er de mogelijkheid geweest een onderzoek in te stellen om (een deel van) het all-risk bedrag niet te betalen, maar het WA stuk blijft sowieso verzekerd en zoals al eerder gezegd, een onderzoek naar de omstandigheden om onder het vollkasko deel uit te komen kost ook geld. Zijn voorgeschiedenis met auto's stuk maken is beperkt tot één keer een vrachtauto scheppen die van links kwam en mijn auto lenen en deze vervolgens met gladheid stuk maken (fucking lomp zei ik toch?) dus de verzekering zag in zo'n onderzoek geen heil.

Nederlandse verzekeringen hebben zo'n clausule over je rijstijl op vrije stukken Autobahn niet in de polis staan... normaal rijden, op een gepaste snelheid die de verkeersregels in acht neemt, en je bent verzekerd.
Verder, zoals al eerder genoemd, moet je vooral rekening houden met Baustellen. Freie Fahrt is leuk, maar als je steeds in Baustellen beland is de lol er snel af.
Ik vraag me af wat je wilt doen om Baustelles te voorkomen. De Duitse overheid heeft jaren lang het wegennet laten verpauperen tot het slechter was dan zelfs de Belgische snelwegen, en is na de eeuwwisseling daar weer wat aan gaan doen. De snelwegen die geen grote bouwputten bevatten zijn vooral te vinden in het noorden, even ten westen en noorden van Kaldenkirchen.

Overigens lees ik hier een paar keer dat Duitsers zich netjes aan de snelheid houden. Ik vraag me dan af of we het over hetzelfde Duitsland hebben. Als ik naar Nederland rijd doe ik dat met de begrenzer braaf op de 150 (in de 130 zones) en dan haal ik wel veel mensen in maar evenzovele komen mij voorbij slakken (die rijden dan 151 en 152 enzo)
Mijn ervaring is dat, buiten de spits, de modale Duitser gewoon tempolimiet + 20 rijdt. 150 waar je 130 mag, 120 in 100 zones en 100 waar je 80 mag. Dat is ook logisch: boven de 25 km/h ga je punten sparen en dus risico's nemen met je rijbewijs. Daaronder blijft het bij een bescheiden geldbedragje.
Nou is in 2009 dat bescheiden bedrag wat opgetrokken: http://www.bussgeldkataloge.de/
Veel van mijn collega's schreeuwen moord, brand en oplichterij...

De oude prijzen:
außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR
11-15 km/h 20,- EUR
16-20 km/h 30,- EUR
21-25 km/h 40,- EUR, 1 Punkt
Toleranz, vom gemessenen Wert abgezogen: meist 3 km/h bei weniger als 100 km/h, darüber 3%.

Nieuwe prijzen:
außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR
11-15 km/h 20,- EUR
16-20 km/h 30,- EUR
21-25 km/h 70,- EUR, 1 Punkt

Hel zal de Nederlandse scheurders onder ons opvallen dat de "Draconische" maatregelen tegen hard rijden in Duitsland hard meevallen. Verder zijn de controles op de Autobahn zeldzaam (als in, ik heb me in de 130, 120 en 100 zones nog niet expres aan de snelheid gehouden zolang ik hier woon en ben 1x geflitst, met in 3 jaar een kleine 100.000 autobahn kilometers op m'n kerfstok) en voor boetes van 2 en 3 tientjes doen ze in beginsel de moeite niet die te laten incasseren in het buitenland. (althans, dit was een paar jaar terug zo... dat kon nu wel eens anders zijn.)
Het enige waar je echt op je snelheid moet letten is bij wegwerkzaamheden - daar wordt de laatste tijd redelijk straf gecontroleerd. Uiteraard ben je op binnenwegen en in de bebouwde kom een "dackel" als je te har drijdt - als je wilt weten hoe het toch kan dat Duitsland veel meer flitspalen en flitskasten heeft dan Nederland, moet je eens proberen vol gas door bijvoorbeeld Stuttgart te komen. Je krijgt zowat een epileptische aanval van het geflits.
Op de autobahn gewoon met het verkeer meerijden, en niet bang zijn voor politieauto's. Die gaan jou echt niet staande houden als je 140 rijdt waar je 130 mag. Wél, als je 140 rijdt en besluit om snel naar de 130 te gaan remmen - en die BMW achter je ineens gillend in de blokken moet. Ze snappen dat je harder rijdt op de snelweg - dat ben je tenslotte gewend op de snelweg ;)

In de zomer periode wordt er op de autobahn trouwens iets meer gecontroleerd dan in de winter - waarschijnlijk vanwege al die gekke Hollanders die hun auto komen uitproberen op weg naar de vakantiebestemming? :+

edit:

Oh ja!

Wat ik voor de Hollanders altijd even quote:
Mit nicht wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende überholt 80,- EUR, 1 Punkt
Nach dem Überholen nicht sobald wie möglich wieder nach rechts eingeordnet 10,- EUR

Links blijven plakken terwijl je d'r niets te zoeken hebt is een tientje, maar met 121 km/h iemand inhalen die 120 rijdt is 80 piek.
hopen dat ik nu niet een hele horde snelwegracers tot emigreren heb aangezet :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 399 op 08-04-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenaceD
  • Niet online
Ik rij nu wekelijks naar Frankfurt (A3) en wat mij opvalt is dat ondanks dat je 200 rijdt het allemaal veel beter gaat. Duitser rijden met elkaar en niet alleen... Snelheidslimiet is ook overal prima aangegeven!

En wat betreft het spiegelen: Nederlanders spiegelen verkeerd, die kijken 1x en denken dat het past. Door twee keer te kijken kan je pas inschatten hoe hard degene achter je rijdt. En zoals al eerder gezegd hier: 180km is voor Duitsers NIET hard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De Duitse wikipedia is wel weer eens grondig: Wikipedia: Üœberholvorgang

Volgens de wikipedia kost passeren met een te klein snelheidsverschil trouwens €40 + 1 punt.

Hmm: €80 vzihs :http://bernd.sluka.de/Recht/Bussgeld.html#Ueberholen

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 08-04-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoe staat het eigenlijk aangegeven als je in Duitsland de snelweg op draait ergens waar geen limiet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gewoon een snelwegbord, als er een limiet is wordt dat extra aangegeven. adviessnelheden willen ze afschaffen. AFAIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-06 13:17
MenaceD schreef op woensdag 08 april 2009 @ 18:29:
Ik rij nu wekelijks naar Frankfurt (A3) en wat mij opvalt is dat ondanks dat je 200 rijdt het allemaal veel beter gaat. Duitser rijden met elkaar en niet alleen... Snelheidslimiet is ook overal prima aangegeven!

En wat betreft het spiegelen: Nederlanders spiegelen verkeerd, die kijken 1x en denken dat het past. Door twee keer te kijken kan je pas inschatten hoe hard degene achter je rijdt. En zoals al eerder gezegd hier: 180km is voor Duitsers NIET hard :)
Inderdaad, maar in Duitsland kijken mensen ook wel 2x uit voordat ze een baan naar links gaan. In Nederland is het knipperlicht aan en naar links met dat stuur, ook al kom jij met grote snelheid aanrazen :r

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Weer al die kutposts over dat Duitsers allemaal zo goed zouden rijden, ik erger me er zo aan he :')

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dan lees je er toch overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Dan moet ik ze eerst lezen einstein.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hou er wel rekening mee dat in DE veel snelheidslimieten voorwaardelijk zijn. Twee veelvoorkomende gevallen:

Bei Nässe = bij nattigheid. Meestal 120km/u maar soms trager, 100, 90 of zelfs 70. Limiet geldt alleen als het nat is. DE fora staan werkelijk bol van discussies over wanneer het nu exact juridisch gesproken 'nat' is of niet, vuistregel is gewoon zodra er twijfel kan bestaan je aan het limiet houden. Dit is vaak voor korte stukjes met slecht wegdek of waar afwatering niet optimaal is.

's Nachts worden grotere stukken Autobahn op 120km/u of 100km/u begrensd in sommige deelstaten, meestal tussen 22u en 06u, maar ook hier kan het per locatie verschillen.

En dan zijn er natuurlijk ook wegwerkzaamheden (vermijd de )*&%(&$^(&$^ A61 wat dat betreft als de pest :( ) met lagere snelheden.

Je ontkomt er dus niet aan om op de bewegwijzering en signalering te letten (sowieso doet een wakkere chauffeur dat toch te allen tijde...). Ik heb een maandje terug de A3 en A9 afgereden richting Oostenrijk. Grootste deel van de route was het iig mogelijk om onbeperkt door te karren, zeker veel beter dan over de alternatieve route A5/A6 waar bijna overal beperkt is, mede door de grote hoogteverschillen.

* dion_b rijdt morgenochtend vroeg weer over A3-A2 naar Dortmund :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Kom zaterdag wel weer in Duitsland, ga dan naar mn ouders, even een ommetje maken via Nieuweschans, en dan de BAB31 en dan bij Bourtange of bij Ter Apel Nederland weer in, kijken hoe het nieuwe Fiesta'tje zich houd (tenzij de dealer toch zegt: Rustig inrijden ;) ).. Jammer alleen dat men vanwege strabenschaden (volkomen terecht trouwens, het is echt slecht, en niet een paar steentjes zoals op de Nederlandse snelwegen (4 losse steentjes = paar km vmax = 90 )) een stuk beperkt heeft op 100kmpu

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

YoshiBignose schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:20:
[...]
Inderdaad, maar in Duitsland kijken mensen ook wel 2x uit voordat ze een baan naar links gaan. In Nederland is het knipperlicht aan en naar links met dat stuur, ook al kom jij met grote snelheid aanrazen :r
Gezien de maximumsnelheden in NL zal het snelheidsverschil niet groot zijn tenzij je met grote snelheid komt aanrazen.

Duitsers rijden vrijwel zoals Nederlanders dat doen. Er lijkt een verschil maar dat komt simpelweg omdat er daar mogelijkheden zijn om snel te rijden waardoor de NL-liefhebbers van snel rijden zich prettiger voelen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:29:
En dan zijn er natuurlijk ook wegwerkzaamheden (vermijd de )*&%(&$^(&$^ A61 wat dat betreft als de pest :( ) met lagere snelheden.
De 61 is toch redelijk schoon weer? Het laatste stukje voor Venlo is effe een paar keer een Baustelle maar verder is ie doenlijk.
Of dat in de zomer nog zo is... d'r moet nog een hoop gebeuren daar.
Repeat schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:30:
Weer al die kutposts over dat Duitsers allemaal zo goed zouden rijden, ik erger me er zo aan he :')
[...]
Dan moet ik ze eerst lezen einstein.
If I had your signature, I would not start arguing about it... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Guardian Angel schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:28:
[...]

Gezien de maximumsnelheden in NL zal het snelheidsverschil niet groot zijn tenzij je met grote snelheid komt aanrazen.

Duitsers rijden vrijwel zoals Nederlanders dat doen. Er lijkt een verschil maar dat komt simpelweg omdat er daar mogelijkheden zijn om snel te rijden waardoor de NL-liefhebbers van snel rijden zich prettiger voelen.
Ook al rij je 130 in Duitsland, dan nog zal iemand die 110 rijdt, hem er niet zomaar voorgooien, wat men in Nederland dus wel flikt. In Duitsland is men veel alerter, je ziet nauwelijks mensen die zitten te suffen, of met andere dingen bezig zijn. Men is veel sneller geneigd een gat te laten vallen om jou er tussen te laten, of om even een baan naar rechts te gaan, zodat een ander er snel voorbij kan.. En hetzelfde verwachten zij terug, en krijgen ze ook van mij. En het werkt prima. Je rijdt daar veel meer met elkaar, waardoor het wat harmonieuzer gaat, dan in Nederland. Daar is het massaal met zijn allen zo snel mogelijk op de linkerbaan een lange trein vormen om een vrachtwagen voorbij te gaan. Dat is 400 meter van te voren de auto naar links gooien vlak voor een ander om te voorkomen dat je heel even het gas los moet laten en gaatjes dicht rijden in files, want stel je voor... De mentaliteit is heel anders, en ik vind het jammer dat het gros van de Nederlanders dat niet heeft. Zou het verkeer een stuk relaxter en opgefokt maken.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan verschillen we van mening. :)

Wat misschien ook scheelt is dat de afslagen elkaar niet zo snel opvolgen als in NL. In de spits rondom steden heb je het probleem wat je beschrijft ook. Op de lange stukken merk ik vrijwel geen verschi met NL.

Met de caravan erachter heb ik nog niet zo lang terug >50 km achter een 60 km/u rijdende militaire colonne gereden. Ik kon onmogelijk naar links puur omdat men mij er niet tussen liet.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ook niet door je te laten afzakken, en dan een straal gas bij te geven (tot op zekere hoogte met een sleurhut erachter) zodat het snelheidsverschil kleiner is?
Dat is namelijk wel een veel gemaakte fout die ik zeker hier in nederland zie, vlak op de vrachtwagen gaan zitten, en dan met 80 ook naar links gooien.... Laat je dan afzakken en geef gas bij zodat je makkelijker kan invoegen. Je bent ook sneller geneigd iemand ruimte te geven die 100 rijdt, en bijna vastloopt op een vrachtwagen, dan 1 die met 80 al achter een vrachtwagen hangt en die geen snelheid kan maken..

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 399 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 18:12:
[...]

Dat mag niet kunnen natuurlijk - een "tijdsrit" is een rit van A naar B waar je probeert de tijd zo kort mogelijk te houden. Als je je aan de geldende verkeersregels en -voorschriften houdt wordt het moeilijk om je niet te betalen als je een ongeluk hebt. Ze zullen het volgens mij al niet proberen.
Zoveel vertrouwen heb ik niet in verzekeraars als Univé. Een paar keer had mijn vriendin schade en elke keer was het gezeik. De tegenpartij werd op hun blauwe ogen geloofd en wij moesten alle moeite doen om ons gelijk te krijgen. Het zou me dus niks verbazen i.i.g.
[...]

Ik vraag me af wat je wilt doen om Baustelles te voorkomen. De Duitse overheid heeft jaren lang het wegennet laten verpauperen tot het slechter was dan zelfs de Belgische snelwegen, en is na de eeuwwisseling daar weer wat aan gaan doen. De snelwegen die geen grote bouwputten bevatten zijn vooral te vinden in het noorden, even ten westen en noorden van Kaldenkirchen.
Hier idem natuurlijk (kijk maar naar bv. de A12 Zoetermeer <->Gouda).
Mijn punt was meer: stel dat route A x km zonder limiet heeft maar ook x km aan Baustelle en route B heeft 0 km zonder limiet en amper Baustelle, dan kies ik voor de laatste.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-06 13:17
Guardian Angel schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:28:
[...]

O-)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
DexterBelgium schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:40:

Het zijn juist de Duitsers die het rechts aanhouden voor geen meter begrijpen over het algemeen...
De Duitsers zelf, rijden vaak met 140 langs waar je 120 mag, veel meer als de Nederlanders in NL.

Dat zijn mijn bevindingen van 2 keer Duitsland vorige maand...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:23:
Het zijn juist de Duitsers die het rechts aanhouden voor geen meter begrijpen over het algemeen...

De Duitsers zelf, rijden vaak met 140 langs waar je 120 mag, veel meer als de Nederlanders in NL.
Exact wat mijn ervaring is in de laatste drie jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

dfrenner schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:23:
[...]
Ze gaan niet altijd uit zichzelf standaard naar rechts, maar als jij met een hogere snelheid achterop komt, is mijn ervaring wel dat ze dan vaak wel direct naar rechts gaan, omdat ze je aan zien komen... Itt Nederland, waar het spiegelen soms opnieuw uitgevonden moet worden lijkt het...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Repeat schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:30:
Duitsers rijden niet goed.... Nederlanders rijden gewoon barslecht...
Iets met "In het land der blinden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Iets met afgrijselijk generaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

joopv schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:37:
Iets met afgrijselijk generaliseren?
Ok
[nuancemode]
Nederlanders rijden over het algemeen barslecht.
[/nuancemode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Wel moet ik zeggen dat ik de kwaliteit van het NL wegendek erg goed vindt. Jammer dat je er niet lekker hard overheen mag :P
Duitsland is het toch net allemaal wat minder, is mijn ervaring althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

djidee schreef op donderdag 09 april 2009 @ 07:29:
Ook niet door je te laten afzakken, en dan een straal gas bij te geven (tot op zekere hoogte met een sleurhut erachter) zodat het snelheidsverschil kleiner is?
Zelfs niet nadat ik met 120 km/u weer kon afremmen om niet achterin een of ander pantservoertuig te belanden. :)

Het gebeurde me in D trouwens wel vaker, maar dat is niet representatief.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pannenkoekkie schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:33:
[...]
Duitsers rijden niet goed.... Nederlanders rijden gewoon barslecht...
Iets met "In het land der blinden"
Helaas moet ik melden dat als je in Frankrijk, België, de VS, Italië, Oostenrijk, Polen, Tsjechië en Engeland komt, je zult ontdekken dat de modale Nederlander een stuk minder belabberd rijdt dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ja, oke, om over de zuidelijke landen van Europa nog maar te zwijgen (Kroatie, omg :X ), bochtige kustweg (Maderska), bochten langs een berg (en dus onoverzichtelijk), slecht wegdek (losse steentjes enzo) en schemerig.. En dan nog vliegen de Kroaten je voorbij.. Spelen met je leven gewoon :X

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 399 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:52:
[...]

Helaas moet ik melden dat als je in Frankrijk, België, de VS, Italië, Oostenrijk, Polen, Tsjechië en Engeland komt, je zult ontdekken dat de modale Nederlander een stuk minder belabberd rijdt dan je denkt...
Mijn ervaringen zijn ook zo, in NL erger ik me ook aan linksplakkers, maar in Duitsland was dat wel even wat vaker dan in NL.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Anoniem: 79417 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:38:
Ja natuurlijk, dan kun je je route aanpassen naar de stukken waar je het langst hard mag rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knightwolf schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:52:
[...]

Ja natuurlijk, dan kun je je route aanpassen naar de stukken waar je het langst hard mag rijden :)
Ik kies altijd gewoon de snelste route. Ook al zit daar een flinke lap 130 zone tussen.
Als je hobby is hard rijden, dan misschien,maar anders is het niet zinnig zo hard mogelijk te willen rijden als je dan later aan komt.
Dan zou ik altijd ove rde A31 naar huis moeten rijden... 450 km om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djidee schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:44:
[...]

Ook al rij je 130 in Duitsland, dan nog zal iemand die 110 rijdt, hem er niet zomaar voorgooien, wat men in Nederland dus wel flikt. In Duitsland is men veel alerter, je ziet nauwelijks mensen die zitten te suffen, of met andere dingen bezig zijn. Men is veel sneller geneigd een gat te laten vallen om jou er tussen te laten, of om even een baan naar rechts te gaan, zodat een ander er snel voorbij kan.. En hetzelfde verwachten zij terug, en krijgen ze ook van mij. En het werkt prima. Je rijdt daar veel meer met elkaar, waardoor het wat harmonieuzer gaat, dan in Nederland. Daar is het massaal met zijn allen zo snel mogelijk op de linkerbaan een lange trein vormen om een vrachtwagen voorbij te gaan. Dat is 400 meter van te voren de auto naar links gooien vlak voor een ander om te voorkomen dat je heel even het gas los moet laten en gaatjes dicht rijden in files, want stel je voor... De mentaliteit is heel anders, en ik vind het jammer dat het gros van de Nederlanders dat niet heeft. Zou het verkeer een stuk relaxter en opgefokt maken.
Net weer (over A2-A3 en dan NL grens over) terug uit Dortmund, en dit slaat de spijker goed op z'n kop :)

Wat me gisteren weer opviel was hoe in DE de meesten bij een inhaalactie flink gas bij geven, dus als ze 110km/u rechts rijden en een vrachtwagen die 90km/u rijdt willen inhalen, ze wachten tot er een gat is, maar dan flink staart trappen en met 130km/u voorbij de vrachtwagen rijden om weer rechts af te zakken tot 110km/u. In NL gebeurt dat veel minder en zit je te wachten tot hij met 110km/u (of trager) voorbijgesukkeld is.

Sterker nog, als je het in NL doet kun je op flink onbegrip rekenen. Ik maak regelmatig mee dat als ik het doe (vind het namelijk een goede gewoonte ivm doorstroming en niemand in m'n kont hebben drukken bij het inhalen enzo) en na zo'n vrachtwagen naar rechts ga en dan weer zo'n 20km/u afzak zonder remmen uiteraard naar m'n oorspronkelijke snelheid (als ik geen haast heb rij ik standaard 105km/u) dat er ondertussen iemand anders achter me gedoken is die binnen de kortste keren op m'n bumper zit en af en toe zeer duidelijk geirriteerd groot licht seint. Die irritatie komt dan ook weer voor een flink deel doordat hij geheid door zo'n linksrijdend treintje geblokkeerd wordt... :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1