MrSleeves schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:48:
[...]
Wellicht dat Univé ook nog probeert om er zo onderuit te komen (zulke goede ervaring heb ik niet met Univé), maar in principe is dat artikel niet bedoeld om niet uit te keren omdat je je niet aan de adviessnelheid hield.
Dat mag niet kunnen natuurlijk - een "tijdsrit" is een rit van A naar B waar je probeert de tijd zo kort mogelijk te houden. Als je je aan de geldende verkeersregels en -voorschriften houdt wordt het moeilijk om je niet te betalen als je een ongeluk hebt. Ze zullen het volgens mij al niet proberen.
Over Duitse verzekeringen:
Mijn zeer geliefde maar helaas totaal fucking lompe stiefbroertje heeft een paar weken terug z'n Ford Focus tot Frotcus omgebouwd door hem met 170 in een BMW te duwen die zonder kijken naar links kwam. De verzekering was daar zó klaar mee: de BMW is schuldig (niet kijken) en de Ford is verzekerd. Als er reden was te twijfelen aan het rijgedrag van de Ford rijder dan was er de mogelijkheid geweest een onderzoek in te stellen om (een deel van) het all-risk bedrag niet te betalen, maar het WA stuk blijft sowieso verzekerd en zoals al eerder gezegd, een onderzoek naar de omstandigheden om onder het vollkasko deel uit te komen kost ook geld. Zijn voorgeschiedenis met auto's stuk maken is beperkt tot één keer een vrachtauto scheppen die van links kwam en mijn auto lenen en deze vervolgens met gladheid stuk maken
(fucking lomp zei ik toch?) dus de verzekering zag in zo'n onderzoek geen heil.
Nederlandse verzekeringen hebben zo'n clausule over je rijstijl op vrije stukken Autobahn niet in de polis staan... normaal rijden, op een gepaste snelheid die de verkeersregels in acht neemt, en je bent verzekerd.
Verder, zoals al eerder genoemd, moet je vooral rekening houden met Baustellen. Freie Fahrt is leuk, maar als je steeds in Baustellen beland is de lol er snel af.
Ik vraag me af wat je wilt doen om Baustelles te voorkomen. De Duitse overheid heeft jaren lang het wegennet laten verpauperen tot het slechter was dan zelfs de Belgische snelwegen, en is na de eeuwwisseling daar weer wat aan gaan doen. De snelwegen die geen grote bouwputten bevatten zijn vooral te vinden in het noorden, even ten westen en noorden van Kaldenkirchen.
Overigens lees ik hier een paar keer dat Duitsers zich netjes aan de snelheid houden. Ik vraag me dan af of we het over hetzelfde Duitsland hebben. Als ik naar Nederland rijd doe ik dat met de begrenzer braaf op de 150 (in de 130 zones) en dan haal ik wel veel mensen in maar evenzovele komen mij voorbij slakken (die rijden dan 151 en 152 enzo)
Mijn ervaring is dat, buiten de spits, de modale Duitser gewoon tempolimiet + 20 rijdt. 150 waar je 130 mag, 120 in 100 zones en 100 waar je 80 mag. Dat is ook logisch: boven de 25 km/h ga je punten sparen en dus risico's nemen met je rijbewijs. Daaronder blijft het bij een bescheiden geldbedragje.
Nou is in 2009 dat bescheiden bedrag wat opgetrokken:
http://www.bussgeldkataloge.de/
Veel van mijn collega's schreeuwen moord, brand en oplichterij...
De oude prijzen:
außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR
11-15 km/h 20,- EUR
16-20 km/h 30,- EUR
21-25 km/h 40,- EUR, 1 Punkt
Toleranz, vom gemessenen Wert abgezogen: meist 3 km/h bei weniger als 100 km/h, darüber 3%.
Nieuwe prijzen:
außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR
11-15 km/h 20,- EUR
16-20 km/h 30,- EUR
21-25 km/h 70,- EUR, 1 Punkt
Hel zal de Nederlandse scheurders onder ons opvallen dat de "Draconische" maatregelen tegen hard rijden in Duitsland hard meevallen. Verder zijn de controles op de Autobahn zeldzaam (als in, ik heb me in de 130, 120 en 100 zones nog niet expres aan de snelheid gehouden zolang ik hier woon en ben 1x geflitst, met in 3 jaar een kleine 100.000 autobahn kilometers op m'n kerfstok) en voor boetes van 2 en 3 tientjes doen ze in beginsel de moeite niet die te laten incasseren in het buitenland. (althans, dit was een paar jaar terug zo... dat kon nu wel eens anders zijn.)
Het enige waar je echt op je snelheid moet letten is bij wegwerkzaamheden - daar wordt de laatste tijd redelijk straf gecontroleerd. Uiteraard ben je op binnenwegen en in de bebouwde kom een "dackel" als je te har drijdt - als je wilt weten hoe het toch kan dat Duitsland veel meer flitspalen en flitskasten heeft dan Nederland, moet je eens proberen vol gas door bijvoorbeeld Stuttgart te komen. Je krijgt zowat een epileptische aanval van het geflits.
Op de autobahn gewoon met het verkeer meerijden, en niet bang zijn voor politieauto's. Die gaan jou echt niet staande houden als je 140 rijdt waar je 130 mag. Wél, als je 140 rijdt en besluit om snel naar de 130 te gaan remmen - en die BMW achter je ineens gillend in de blokken moet. Ze snappen dat je harder rijdt op de snelweg - dat ben je tenslotte gewend op de snelweg
In de zomer periode wordt er op de autobahn trouwens iets meer gecontroleerd dan in de winter - waarschijnlijk vanwege al die gekke Hollanders die hun auto komen uitproberen op weg naar de vakantiebestemming?
edit:
Oh ja!
Wat ik voor de Hollanders altijd even quote:
Mit nicht wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende überholt 80,- EUR, 1 Punkt
Nach dem Überholen nicht sobald wie möglich wieder nach rechts eingeordnet 10,- EUR
Links blijven plakken terwijl je d'r niets te zoeken hebt is een tientje, maar met 121 km/h iemand inhalen die 120 rijdt is 80 piek.
hopen dat ik nu niet een hele horde snelwegracers tot emigreren heb aangezet
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 399 op 08-04-2009 18:18
]