• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Met kerstmis ging mijn cd speler kapot en ik heb 'm naar de dealer in
Groningen gebracht. (aan de noorderstationstraat)
Deze deed een prijsopgaaf van 220 euro, de trafo was defect.
(Verder kreeg ik te horen dat er een 2 punts soldering nodig is
wat NIET waar bleek te zijn, zat vast met stekkertjes)

De importeur Viertron vraagt 150,- euro voor het onderdeel
en dus heb ik naar de fabrikant in Engeland gebeld Cyrus.
Een medewerker van de technische dienst wist me te vertellen
dat het onderdeel 25 pond kost. Ik heb toen een meningverschil
gekregen met viertron en de winkel, het gevolg was dat ze m
niet meer wilde repareren.

Toen ik m terug had heb ik de trafo eruit gehaald: dat was 2 minuten
werk, dus vervangen duurt 4 minuten.

Ik heb vervolgens een Dac uit Engeland laten komen zodat ik weer
muziek heb.
Wat vinden jullie ervan dat je dit soort bedragen moet neerleggen?

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uurloon, belasting, garantie.

Vind het veel geld (en fix dingen daarom ook zelf), maar de prijs is niet bijzonder exorbitant.
Wat ik wel vind is dat dat een slechte vorm van service (garantie?) is.

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
uurloon, belasting en garantie... iets wat 4 minuten kost.. 25 pond = 25 euro (voor het gemak) en hij vraagt 220 euro :S ik zou never nooit meer naar die winkel gaan.. Oplichten van semi domme mensen. Wil niet weten wat hij als uurloon rekent :S.

Ik heb veel liever van die kleine oude weggestopte winkeltjes die er verstand van hebben en leuk vinden en daarom doen voor een eerlijke prijs. En kan ik die niet vinden dan doe ik het zelf. Vaak kan je snel zien wat kapot is, en anders ff doormeten. Kijken naar het onderdeel, type nummertje googlen of bellen en bestellen. En solderen lukt vaak ook nog wel. Niet iets wat 220 euro waard is.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Vesper64 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 03:12:
Niet iets wat 220 euro waard is.
dat jij jouw tijd als geen ruk waard acht betekend niet dat andere dat maar ook moeten doen. vind je 't te duur doe je 't zelf.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

teh_twisted schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 03:20:
[...]

dat jij jouw tijd als geen ruk waard acht betekend niet dat andere dat maar ook moeten doen. vind je 't te duur doe je 't zelf.
Een reparatie mag best wel, qua prijs, binnen de perken blijven, dat heeft verder niets te maken met tijden.

@ TS :

Vroeger betaalde je al een hoop geld voor reparatie's, mede omdat veel mensen onwetend zijn en geen technische kennis in huis hebben. Het is een beetje vergelijk met auto garage's, je betaald teveel, kan weinig controleren en het is maar de vraag of het uitgevoerd is of dat er niet meer is opgegeven. Dergelijke prijzen laten je vaak overstag gaan om het doen want de aanschafprijs vaan een nieuwe Cyrus ligt wat hoger, zo ook met auto's.

Bij een nette reprateur word, voor zover mogelijk, metingen gedaan over de stabiliteit van de nieuwe voeding en word de rest van de hardware doorgemeten zodat je beetje afgeleverd word conform specs. Vaak is dat een vertrouwensrelatie die je hebt met een dealer/merk. Ik ken hun reparatie dienst niet dus kan daar weinig over zeggen :)

Anderzijds is het wel zo dat men tegenwoordig teveel kijkt naar het "goedkoopste" en of men daar alleen nog maar op zoek is. Uit je verhaal maak ik verder niet op of dat er garantie word verstrekt op het vervange onderdeel. Zou dat wel het geval zijn dan word dat in de prijs meegnomen want als de nieuwe voeding ook snel stuk gaat dan moet de verkopende partij daar ook weer voor dragen en het nodige daar voor doen.

Persoonlijk vind ik het bedrag wat aan de hoge kant maar dat is allemaal afhankelijk van de conditie's. Het bedrag voor een vervangend onderdeel zegt mij daarom ook niet zoveel. Een beetje merk houd zijn importeurs en diens dealers een beetje in de gaten om zo hun clienten te wqaarborgen van een goeie service. In de hele keten is dat gewoon een duur onderdeel, zeker als ze het netjes doen en alles doormeten en dan is een uurloon van 50 euro bruto normaal.

En persoonlijk, ik zou lekker overstappen van CD naar streamen voor naar de toekomst toe, je collectie omzetten met een back up op de planken. Zelf ben ik daar naar toe overgstapt omdat het makkelijker is, hardware om af te spelen prettiger kan en goedkoper en de CD al aan het uitsterven is, just a thought :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 10:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 03:55:
[...]
Een reparatie mag best wel, qua prijs, binnen de perken blijven, dat heeft verder niets te maken met tijden.
Het probleem is dat je nooit 100% zeker weet dat het probleem is opgelost met het vervangen van dat specifieke onderdeel. Zeker met bijv. bliksemschades kunnen de meest uiteenlopende componenten kapot zijn en moet dus het hele apparaat worden doorgemeten.

Alleen het feit al dat je met een product dat blijkbaar buiten de garantie is de winkel in stapt betekent dus dat je de volle mep gaat betalen bij een eventuele reparatie.

Overigens denk ik wel dat veel reparaties duurder zijn geworden dan vroeger. Met name omdat er tegenwoordig een veel striktere tegels zijn en ook veel meer exclusieve deals tussen dealers en reparatiebedrijven. Vroeger zat er bij wijze van spreken standaard een schema in het apparaat tegenwoordig is dat allemaal NDA en moeilijk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Het is een vrij land. Als jij de extra marge niet wil betalen voor hun tijd/moeite/hypotheek/accountant/verwarming/website, dan hoeft dat gelukkig niet.

Bovendien is dit niet onredelijk lijkt mij (100 euro bovenop een 50 euro onderdeel). Dat zie je ook bij reparaties aan wasmachines of auto's.

Edit: trouwens, was het niet goedkoper geweest je CDs lossless te rippen naar je PC en een digitale geluidskaart te kopen? Lijkt me ook veel handiger dan een CD speler. En is de kwaliteit dan niet identiek?

[ Voor 27% gewijzigd door cornelixnootje1 op 07-04-2009 04:31 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bekijk het ook even vanuit het perspectief van de importeur.

Zij hebben die trafo op de prijslijst staan voor 150 euro, daar zetten ze 70 euro bovenop voor montage (vervoer?) en een reparatie door een monteur (de soldeer actie).

Als je dan de extra reparatie weghaalt en het onderdeel blijkbaar voor 25 euro is te krijgen, tja dan trek je hun prijsopgaaf compleet overhoop. Dan ben je toch een beetje appels met peren aan het vergelijken.
Het kan best zijn dat de importeur een paar onderdelen op de plank heeft liggen en die heeft ingekocht voor een forse prijs. Dit is natuurlijk ondernemersrisico, maar de importeur weet misschien niet eens dat het onderdeel zoveel goedkoper is geworden.
Alsof je bij de BWM dealer een grote beurt + originele uitlaat uit 1993 opvraagt en daarna bij de QuickFit alleen de demper, ofzoiets :+

Overigens heb je helemaal gelijk dat je zelf op onderzoek bent uitgegaan, ik zou het ook doen. En dan zie je dat je soms goedkoper uit bent. Soms is de importeur gewoon een kl**tz*k (en dat zou hier best aan de hand kunnen zijn) en probeert hij je een poot uit te draaien. Maar het kan ook gewoon een aardige zaak zijn met een onhandige actie. Dit is overigens wel de reden waarom ik een beetje een hekel heb aan (exclusieve) importeurs, je hebt vaak geen keuze.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 10:17
Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Als je nou de fabrikant achterhaal van die trafo ergens in china/taiwan etc kun je hem waarschijnlijk voor omgerekend € 2,00 euro kopen. Dat betekend dat ze in Engeland 1000% erop zetten. Dat is veel meer dan de factor 5 tussen UK en NL. Gaan we hier dan ook een topic voor openen??

Stel de trafo kost 150,00.
Ze zullen zeker in totaal een uur bezig zijn met je retour. Reken ook: Goederen ontvangst, reparatie, inpakken, verzekerd versturen. Vraag maar eens op wat een verzekerd pakket via UPS versturen kost..

Kost allemaal tijd en geld. En uiteraard willen ze een kleine marge maken. Voor niets gaat de zon op. Dus ja, het is erg veel geld en ja het is goed te verklaren.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Importeurs in Nederland maken het wel vaker bont. Ik kocht een aantal jaren terug een NAD voorversterker die in Nederland 1399 euro moest kosten. Opzich geen idiote prijs in die klasse, maar bij toeval ontdekte ik dat exact hetzelfde apparaat bij de Duitse importeur voor 1099 euro in de lijsten stond. Het was een splinternieuw model dus van een prijsverlaging met een uitlopend model kon geen sprake zijn. Als je op fora leest wat mensen in Amerika voor reparaties moeten betalen en wat soortgelijke reparaties bij ons moeten kosten, dan mogen bedrijven hier zich de ogen uit hun kop schamen. Service is bij ons vaak mager en we betalen overal wel de hoofdprijs voor.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! wat mij stoort is dat winkel een aantal keer verkeerde voorstelling van zaken heeft gedaan en de importeur doet in feite niet veel meer dan een onderdeel doorsturen.
Omdat ze het exclusieve recht op Cyrus hebben kunnen ze vragen wat ze willen en dat doen ze dus ook.
(Waarom niet rechtstreeks aan de dealer - winkel leveren ?)
@ ghost , erwas dus geen soldering nodig.

Bedankt aan Jurgen (Saab) die ik op tweakers heb leren kennen en mijn Dacmagic geimporteerd heeft.

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
teh_twisted schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 03:20:
[...]

220 euro voor 4 minuten vind ik veel ja.. dat betekend namelijk dat hij per uur 3300 euro verdient (15*4) nou laten we daar 200 euro aan materiaal voor nemen dan is dat nog steeds 3100 euro per uur. En om dat nou te vragen voor iets wat iemand met basis kennis electronica ook kan. Dan vind ik dat het bedrag niet waard. En zelfs al rekende hij een kwartier voor.. 880 euro per uur - wat kosten voor de electronica dus echt dus niet he.

Het feit dat hij de prijs van een onderdeel al bijna 6x over de kop doet is al van de zotten.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Vesper64 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:12:
[...]
220 euro voor 4 minuten vind ik veel ja..
Je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat ook iemand jou te woord moet staan, een ballagemedewerker is je van dienst etc.

Jij zegt dat het 4 minuten werk is, op hoeveel euro per uur schat je je eigen tijd in en hoeveel tijd ben je bezig geweest met research? Je hebt prijzen opgevraagd, schema's op internet gezocht, bestelling gedaan, ontvangen, uitgepakt, ingelezen, gemonteerd, getest etc. Je moest solderen dus je hebt in het verleden een soldeerapparaat aangeschaft, en tin wat zijn de afschrijvingen en materiaalkosten daarop? Daarnaast ben je ook nog aan het blaten in dit topic wat je indirect ook nog weer tijd kost. Laten we zeggen dat je 50 euro per uur kost. Als je dan al meer dan 4 uur mee bezig bent geweest dan heb je die 220 euro al dik betaald.

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
@ Lau, niets van dit alles, je schroeft 'm open en binnen 1,5 minuut heb je de voeding eruit. En lees het nou eens goed, de winkel Sound Gallery loog over het solderen, het zit vast met STEKKERTJES!

@ Parabellum,Vesper, Exerion, dat is ook de reden dat ik in een AX rijd, ik kan het meeste zelf :)
en ik heb ze in de winkel verteld dat er ook mensen zijn met meer verstand dan geld.

Nog even dvoor de duidelijkheid het is een Cd7 uit 2004 (voor 450,- gekocht , toen een jaar oud)

Ik ben ieg super tevreden met de Cambridge Audio Dacmagic !!

( Zie Linn Majic audionas ) (verkeerde topictitel)

http://www.hifi.nl/recens...ridge_Audio_DacMagic.html

[ Voor 11% gewijzigd door Opteronx4 op 13-04-2009 13:52 ]

Verwijderd

Heb je al een berichtje naar de fabrikant gedaan dan? Dat de importeur zoveel durft te vragen?

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ja heb ik : Antwoord van Cyrus

Just to clarify the details, the cost of the transformer alone is only a
very small part of the total costs involved. In order to ensure the high
standards set by Cyrus are met on every Service job, there would be 2-3
days of testing once the potential repair has been completed. This is
all reflected in the overall cost quoted.

The engineers used by our distributor agents are all trained and have
the full suite of documentation necessary. This means that as well as
completing the repair they would also upgrade the software and hardware
revisions as necessary depending on the age of the PCB.

I have spoken to our Export Manager and he has spoken in turn to the
distributor, and your situation has been raised. We will aim to ensure
that the level of service provided by either ourselves here in England
or by one of our service agents matches the high standards set by Cyrus.

Kind regards

Bradley

Reactie:

Dear Mr Aves,

(you can call me by my first name if you like, in dutch there is the formal "U" and the familiar "jij"
but in English there is no difference)

i understand your mail but i think it is debatable whether it is necessary to go to such extensive
testing and with all due respect, it is unlikely that this particular shop would bother anyway.
They told me that part of the cost is for the guarantee on the repair.
and he never mentioned upgrading the software.

I would like to know why Cyrus doesn't supply the shops directly as it would remove
an expensive parcel service, the import agency Viertron.

If i were to visit your factory some time in the future, would it be possible to
buy the transformer ? i'm also looking for a similar replacement but it is hard to find.
Otherwise im looking at a dead cd7, and thats a waste.

Thanks again!
kind regards
Bruno

Verwijderd

Opteronx4 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:20:
@ Lau, niets van dit alles, je schroeft 'm open en binnen 1,5 minuut heb je de voeding eruit. En lees het nou eens goed, de winkel Sound Gallery loog over het solderen, het zit vast met STEKKERTJES!
Loog ? Kun je niet hard maken, men kan zich ook vergissen, we zijn en blijven mensen :)

Maar alles bij elkaar genomen weet ik wat de pandjes in Nederland kosten, het uurloon hier hoog is in bepaalde takken en er veel geld word gepakt op de tussenhandel. Neemt verder niet weg of het daarmee allemaal maar verantwoord is. Ik ken nog maar weinig goeie reparateurs, betreffende winkels, die daadwerkelijk een werkplaats hebben met test apperatuur en jouw stukje hardware ook degelijk behandelen door hem door te lichten. Van dergelijke merken mag je dat ook wel verwachten aangezien die veel doen om hun naam hoog te houden.

Ik laat vaak mijn intuitie, voor zover mogelijk, voor me spreken en bepaal aan de hand daarvan of ik met een winkel in zee ga of niet. Met audio heb ik zelf niet te klagen omdat ik al 26 jaar lang netjes door één en dezelfde winkel word behandeld, destijds goed behandeld en nog steeds klant daar. En om eerlijk te zijn, dat kom je in deze tijd niet meer zoveel tegen :) Maar het mag redelijk 2 kanten op blijven werken want uiteindelijk lijdt vaak het merk eronder.

Maar goed, het is opgelost en ik denk dat ze je daar niet meer terug zien :) Verder vind ik de Cyrus versterkers nog steeds een klasse apart, samen met NAD. Geen ervaringen met hun CD spelers, met geen één eigenlijk meer :P

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Opteronx4 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:20:
Ook als je advies vraagt aan een winkel voor RMA zal je daarvoor betalen bij een eventuele serviceafname. Verder zijn de prijzen vaak starttarieven met een uurtarief. En nogmaals, het apparaat moet ook getest worden etc. Dat kost ook tijd. Ok, van die stekkertjes was mij ook even ontschoten, maar hou het dan even op de afschrijving van de werkbank en de schroevendraaiers ;) .

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Hey Opteron,

Goed om te horen dat je plezier hebt van je DAC.

We hebben het over jouw voeding gehad, en ik vroeg me naderhand af of die prijs van 25 euro, of was het pond, wel correct is. Naar mijn weten zijn ringkerntrafo's nog best duur.

Verder kun je het denk ik wel vergeten dat Cyrus onderdelen rechtstreeks naar winkels of consumenten gaat sturen. Je hebt nu eenmaal een importeur nodig die de distributie van producten maar ook van reparaties, en onderdelen daarvoor regelt.

Ik ben het op zich wel met je eens dat de prijs opgave aan de hoge kant is. Aan de andere kant heb je wel volledige garantie op je reparatie, ik weet niet precies hoe lang dat is.

Om je een voorbeeld te geven; ergens in de jaren negentig blies de eindtrap van mijn QED versterker zich op, reparatie verliep via Latham Nederland, ze repareerde de eindtrap voor 200 gulden meen ik, maar testte idd gedurende een paar dagen de versterker en gaven een keurig meetrapport mee met de nieuwe vermogens per kanaal. Helaas deed het probleem zich opnieuw voor en werd de versterker kosteloos opnieuw gerepareerd. Dit maal naar tevredenheid.

Als je zelf zou repareren ben je uiteraard alleen de kostprijs van het onderdeel kwijt, maar als je het via de winkel en importeur doet komen er nu eenmaal kosten aan manuren, distributie etc etc bij. Die mensen werken uiteraard niet voor nop.

Of je doet het zelf, mits je een passende trafo met de juiste specs kunt vinden waarbij je moet afwachten of er misschien niet meer onderdelen vervangen moeten worden waar je dan pas later achterkomt, of je laat het doen en je bent gegarandeert dat alles werkt zoals het moet en je kunt genieten van een prima CD speler.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-12 21:51

Part

Helemaal niets.....

Opteronx4 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:16:
....
Wat vinden jullie ervan dat je dit soort bedragen moet neerleggen?
Normale marktwerking of eigenlijk het gebrek aan marktwerking.

In Nederland kun je vrijwel elk bedrag vragen voor een reparatie.
Om een voorbeeld te geven:
Mijn inductie kookplaat ging niet meer aan.
Prijsopgave 420 euro.
Zelf open gemaakt en er bleek 1 weerstand 68k 2 watt stuk te zijn (koste mij 30 cent).
En aangezien een inductie kookplaat eigenlijk 2 identieke apparaten in 1 zijn gelijk de weerstand aan bijde zijden vervangen voor 5 watt type.
Zou ik dat niet zelf gedaan hebben zou ik nu 420 euro betalen en binnen een jaar nogmaals 420 euro voor de andere zijde. Totaal 840 euro nu 60 cent en 1,5 uur werk. :)

Ik heb een jaar op een reparatie afdeling van audio en tv apparatuur gewerkt.
De meeste reparaties die ik daar tegen kwam zijn te danken aan ontwerpfouten. Vaak zijn uit koste overwegingen de componenten net te zwak.
Als een transformator door brand dan is dat vaak omdat hij zijn warmte niet kwijt kan of de gelijkrichtbrug daar achter te zwak is en verbrand.

150 euro voor een transformator is prima als het een 1000VA type is. Voor 15VA type is 10 euro al heel veel. Deze worden in china gewikkeld voor nog geen euro.

Maar door een gebrek aan marktwerking en een te veel vertrouwen van de klanten kun je dus veel meer vragen voor een reparatie. Vrijwel geen klant gaat shoppen voor de goedkoopste reparatie.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik denk dat het wel essentieel is om het verschil te zien tussen de daadwerkelijke prijs van een reparatie en van een onderdeel volgens iemand van de technische dienst.

Als iemand van de technische dienst zegt dat iets 25 euro kost dan kan het best zijn dat hij nog even vergeet dat hij er nog een uur iets aan moet doen ( + 50 euro ) dat zij er nog iets aan willen verdienen ( + 25 euro ) dat er nog verzendkosten bovenop komen ( + 25 euro ). Dan zit je al aan 125 euro voordat jij het in huis hebt.
Het gaat via een distributeur die er ook nog iets aan wil verdienen ( + 25 euro ) et voila, daar is je 150 euro om het in NL te krijgen.

Als je over prijzen in discussie wilt gaan zorg dan wel dat je het over dezelfde prijzen hebt en niet over appels en peren.
Cyrus verkoopt het niet aan consumenten ( stel dit voor het gemak maar even gelijk aan 1000 euro, dan leveren ze het zeer waarschijnlijk wel aan jou ) Importeur levert het voor 150 euro, dan is de importeur goedkoper :)

• Part

Part

Helemaal niets.....

Gomez12 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:58:
Ik denk dat het wel essentieel is om het verschil te zien tussen de daadwerkelijke prijs van een reparatie en van een onderdeel volgens iemand van de technische dienst.

Als iemand van de technische dienst zegt dat iets 25 euro kost dan kan het best zijn dat hij nog even vergeet dat hij er nog een uur iets aan moet doen ( + 50 euro ) dat zij er nog iets aan willen verdienen ( + 25 euro ) dat er nog verzendkosten bovenop komen ( + 25 euro ). Dan zit je al aan 125 euro voordat jij het in huis hebt.
Het gaat via een distributeur die er ook nog iets aan wil verdienen ( + 25 euro ) et voila, daar is je 150 euro om het in NL te krijgen.

Als je over prijzen in discussie wilt gaan zorg dan wel dat je het over dezelfde prijzen hebt en niet over appels en peren.
Cyrus verkoopt het niet aan consumenten ( stel dit voor het gemak maar even gelijk aan 1000 euro, dan leveren ze het zeer waarschijnlijk wel aan jou ) Importeur levert het voor 150 euro, dan is de importeur goedkoper :)
Tja als je het vergelijkt met denkbeeldige bedragen van 1000 euro dan is de toppicstarter erg voordelig uit. ;)
Maar de werkelijkheid is dat een kleine trafo nog geen 2 euro inkoop kost.

Topic starter kan beter een service manual zoeken en zelf een betere transformator plaatsen zodat hij niet weer doorbrand.

• Saab
Het is geen kleine trafo, ik denk dat er een 50va ringkern trafo inzit dus niet zo'n blikken ding.

Op de Amplimo site kost dat ding 30 euro ex btw.

Verwijderd

Tis veel geld, maar ik werk zelf ook in een PC winkel waar we repareren etc. en daar vragen we ook een starttarief van 50euro zodat men niet met tig kleine probleempjes komt waar wij vervolgens niks op verdienen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is iets wezenlijks anders dan garantie?

• Saab
Ik ben bang dat de garantie op die Cyrus, 2004, al een tijdje verlopen is.

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Hey Saab!
ik kan helaas vandaag niet inhoudelijk reageren op iedereen, het geeft wel voldoening dat er een discussie is!
ik heb me er ook bij neergelegd, (offtopic om het te relativeren ik moest voor een stel overtrekhoezen
voor een stokke stoel 300,- betalen)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Part schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 21:07:
[...]

Tja als je het vergelijkt met denkbeeldige bedragen van 1000 euro dan is de toppicstarter erg voordelig uit. ;)
Maar de werkelijkheid is dat een kleine trafo nog geen 2 euro inkoop kost.

Topic starter kan beter een service manual zoeken en zelf een betere transformator plaatsen zodat hij niet weer doorbrand.
Tja, maar dan kom je op het punt uit wat imho bijna altijd geldt. Als je handig ben kan je het goedkoper zelf doen.

Een niet-handig persoon ( zoals ik ) zit waarschijnlijk eerst te klooien om hem open te krijgen, daarna heb ik zo snel geen idee hoe een kapotte trafo eruit ziet. Als ik daar al achter ben dan moet ik weer op zoek naar een winkel waar ze dat spul verkopen ( gokje, geen gamma ) dan moet ik het weer gaan monteren en dan moet ik hopen dat ik het juiste onderdeel te pakken heb.

Voor die 220 euro doet de reparateur ook het onderzoekwerk, het inkoopwerk en het testwerk. Kan je dit allemaal zelf dan is het misschien een hoge prijs. Maar waarom ga je dan sowieso naar een reparateur, het onderdeel kan je altijd goedkoper zelf vervangen ( heck, als je echt macgyver bent dan bouw je zelfs die trafo nog zelf, nog goedkoper ).

Als je niet-handig bent vind ik het een redelijk bedrag ( minimaal 4 uur werk voor mezelf schat ik zo in, a eigen uurtarief van 50 euro, dan scheelt het niets ).
Ben je wel handig snap ik niet waarom je naar een reparateur gaat.

• Saab
Precies, laatst ging mijn laptop scherm kapot.

Dan heb ik twee opties: ik ga zelf proberen een vervanging te vinden. Maar welk type heb ik nodig, is het wel het scherm, kan ook de inverter zijn, hoe weet ik of dat scherm wel ok is?

Of ik ga naar een computer shop waar ze onderdelen hebben liggen en direct kunnen testen. Voor 90 pond stond ik weer buiten met een vervangend scherm gemonteerd en wel. Service was enigzins knudde aangezien ik wat schroefjes mis en dat ze wat andere schroefjes heb dan daarvoor. Maar voor die 90 pond kan ik niet gaan tobben, want ik ben er een uurtje of 5-6 mee bezig, als je alles meetelt.

Maar als je erg handig bent en makkelijk aan onderdelen kunt komen, waarom niet.

Aan de andere kant, als jij zelf aan je inductie plaat gaat prutsen en mocht er ooit eens brand uitbreken weet ik niet of je verzekering iets wil uitkeren.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Gomez12 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:07:
[...]

Tja, maar dan kom je op het punt uit wat imho bijna altijd geldt. Als je handig ben kan je het goedkoper zelf doen.

Een niet-handig persoon ( zoals ik ) zit waarschijnlijk eerst te klooien om hem open te krijgen, daarna heb ik zo snel geen idee hoe een kapotte trafo eruit ziet. Als ik daar al achter ben dan moet ik weer op zoek naar een winkel waar ze dat spul verkopen ( gokje, geen gamma ) dan moet ik het weer gaan monteren en dan moet ik hopen dat ik het juiste onderdeel te pakken heb.

Voor die 220 euro doet de reparateur ook het onderzoekwerk, het inkoopwerk en het testwerk. Kan je dit allemaal zelf dan is het misschien een hoge prijs. Maar waarom ga je dan sowieso naar een reparateur, het onderdeel kan je altijd goedkoper zelf vervangen ( heck, als je echt macgyver bent dan bouw je zelfs die trafo nog zelf, nog goedkoper ).

Als je niet-handig bent vind ik het een redelijk bedrag ( minimaal 4 uur werk voor mezelf schat ik zo in, a eigen uurtarief van 50 euro, dan scheelt het niets ).
Ben je wel handig snap ik niet waarom je naar een reparateur gaat.
Het gaat om de 150 euro voor het onderdeel. De reparatie zelf kost 220-150 = 70 euro.
Ook niet goedkoop maar dat is het punt niet.
Saab schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:36:
....
Aan de andere kant, als jij zelf aan je inductie plaat gaat prutsen en mocht er ooit eens brand uitbreken weet ik niet of je verzekering iets wil uitkeren.
Ik maak me meer zorgen om de originele componenten die te zwak zijn en verbranden.
Maar goed mijn werk is het ontwerpen van schakelingen dus ik weet wel wat ik doe. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Part op 11-04-2009 23:27 ]

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ja ik ga het zelf doen, Rob van deze site gaf me het adres van de zaak waar ze trafo's wikkelen.

http://www.dhtrob.com/projecten/inbouwen_sowter.shtml

Ik zit net te denken aan die aflevering van Rogue Traders, waarbij de gootsteenonstopper na de reparatie van 5 minuten nog een uur uit zijn neus gaat eten.

@parabellum, nu ze werken al 20 jaar met Cyrus dus ze weten verdomd goed dat ie niet gesoldeerd zat en ze hebben me meer onzin in hun voordeel verteld.
PS ik wou dat ik zo'n winkeltje kende !

@Part dat is wel een heel mooi voorbeeld wat voor pech je kunt hebben met een te dure reparatie, vaak is die duurder dan een nieuw apparaat.

@Gomez, ja je zou het dus eigenlijk in china moeten laten repareren, lager uurloon.

@ Saab, ja ik weet wel dat ze m niet rechtstreeks leveren, maar ik wilde kijken of hij z'n hand over z'n hart zou halen , fat chance.
Ik heb nu de Dac, en wil niet nog een keer meer aan een trafo uitgeven dus ik ga idd naar Amplimo ! DHT Rob weet er meer van zie site ^^

ps ik zal asap een foto plaatsen van de trafo hij is 5 cm breed, 4 cm hoog.geel en grijze draad 12,5 v
oranje 7,5 v.

[ Voor 12% gewijzigd door Opteronx4 op 15-04-2009 11:17 ]

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 04:29:
Het is een vrij land. Als jij de extra marge niet wil betalen voor hun tijd/moeite/hypotheek/accountant/verwarming/website, dan hoeft dat gelukkig niet.

Bovendien is dit niet onredelijk lijkt mij (100 euro bovenop een 50 euro onderdeel). Dat zie je ook bij reparaties aan wasmachines of auto's.

Edit: trouwens, was het niet goedkoper geweest je CDs lossless te rippen naar je PC en een digitale geluidskaart te kopen? Lijkt me ook veel handiger dan een CD speler. En is de kwaliteit dan niet identiek?
En ze zullen toch ergens hun geld mee moeten verdienen. Zoals topicstarter al in andere threads schreef haalt hij andere spullen ook direct uit het buitenland buiten winkels en distributeurs om. Is ook zijn goed recht, moet hij zelf weten, maar dan niet gaan klagen over service.

Ik ken Sound Gallery al jaren, zij doen heel veel voor hun klanten. Maar dan ook wel de klanten die hun apparatuur daar kopen, en niet alleen maar gaan luisteren en vervolgens via het internet bestellen.

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Niet oorzaak en gevolg door elkaar halen, ik koop een dac uit UK omdat ze hier voor een reparatie de hoofdprijs vragen.

offtopic ik zou ook niet iemand quoten uit een land waar ze de credietcrisis veroorzaakt hebben, en het is dus geen "vrij land" hier als de importeur exclusieve rechten heeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Opteronx4 op 15-04-2009 11:19 ]

Verwijderd

Waarom je de DAC koopt maakt me niet uit, is hier ook niet aan de orde.

Wel dat je aan de ene kant spullen buiten dealers en distributeurs om zelf uit het buitenland haalt om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, en aan de andere kant wel service van Sound Gallery verwacht. Zo werkt het gewoon niet, nergens trouwens.

Als die DAC kapot gaat, ga je dan ook een hoop kosten maken om hem weer heen en weer naar Engeland te sturen? Of mag Sound Gallery dan ook weer opdraven om het op te lossen?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-12 18:52

mr.paaJ

generatie cmd+z

denk je dat hij dat nog eens gaat proberen?

Het is trouwens helemaal niet raar om iets hier te laten repareren, ook niet als je iets uit het buitenland hebt gehaald. Wat wel vreemd is, is dat hier blijkbaar die trafo 5 keer zo duur is dan hij bij Cyrus vandaan komt, en dat ze het blijkbaar niet kunnen hebben als je daar wat over zegt.
Als ze 70 euro reparatie kosten rekenen vind ik het netjes als ze daar hun winst uit halen, anders moeten ze maar meer vragen toch? en dan onderdelen gewoon fatsoenlijk prijzen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Dit verhaal heeft gisteren nog een staartje gekregen,

Ik wilde bij Amplimo een trafo laten wikkelen en had
ze de voltages gemailed, waarop ik de vraag kreeg welke
amperages daarbij hoorden.
Deze vraag heb ik aan Cyrus gestuurd, waarop ik antwoord
kreeg dat ze nog een trafo hadden liggen voor een Cd7,
voor 25 pond en 5,- voor transport !!

Vanochtend erin gezet, en voila..

Eat your heart out Viertron/Sound gallery. :+ (if they had a heart, that is)

Vandaag een optische interlink gehaald om te kijken
hoe die via de dacmagic klinkt, maar het moet s/p dif
zijn, niet toslink (dacmagic heeft wel beide ingangen)

PS klink zeker even goed als de dac, maar dat komt misschien ook omdat die
met een usb kabeltje aan de pc hing, en niet optisch aan een cd of mediaplayer..

[ Voor 13% gewijzigd door Opteronx4 op 18-10-2009 21:49 ]

Verwijderd

Opteronx4 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:33:
Vandaag een optische interlink gehaald om te kijken hoe die via de dacmagic klinkt, maar het moet s/p dif
zijn, niet toslink (dacmagic heeft wel beide ingangen)
Nou ben je me kwijt. 't moet optisch zijn, maar dan S/PDIF en niet TOSLink? TOSLink is voor zover ik weet tegenwordig gewoon synoniem met optisch S/PDIF.
Je kunt wikipedia er wel op naslaan over historische verschillen tussen TOSLink en S/PDIF, maar in de praktijk zijn die er niet meer, behalve dat S/PDIF ook over coax kan.
PS klink zeker even goed als de dac, maar dat komt misschien ook omdat die
met een usb kabeltje aan de pc hing, en niet optisch aan een cd of mediaplayer..
Een DAC via USB aansluiten kan prima, maar USB is daar niet echt voor bedoeld. De USB hub(s) in je PC verdelen de aandacht tussen je DAC, muis, keyboard, eventuuel wireless adapter, printer, scanner, etc. en dat werkt prima als 't niet 100% realtime hoeft. Maar juist bij audio/video is 't wel handig als je geen hickups hebt.

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Nou de toslink paste wel in de Dac maar niet in de Cd7, ook niet toen ik de helft van de connector
weggehaald had zodat ie een stuk dunner werdt :)
Op de achterkant van de cd7 staat alleen digital out maar op de dac staat:
Digital in : S/P DIF Co-axial en op de ingang ernaast Toslink optical.

ik heb het nog even nagegaan. ze zijn allebei optisch, alleen de stekker is anders!

En nee ik kon niet anders dan via usb - pc muziek afspelen omdat die cd7 kapot was.

[ Voor 13% gewijzigd door Opteronx4 op 18-10-2009 20:57 ]

Pagina: 1