Wat houd het volume in (dB)?

Pagina: 1
Acties:

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Paar dagen geleden Kef 2005.3 gehaald met een Yamaha RX-V663. Geluid klinkt perfect :)

Anyway, de receiver/versterker geeft het volume in dB (weet dat het voor decibel staat ;)) aan, en begint in de min. En hij gaat tot ergens in de plus. Nou is dat vrij normaal maar ik begrijp dat getal niet, hoe lees je het af en/of zit er een achterliggend idee achter? Wat houd het in als ie voorbij de 0 gaat? Als het geluid redelijk hard staat dan staat ie bijvoorbeeld op -20dB.

En nog een vraag, hoe kan ik het volume op mijn pc het beste afstellen. Ik heb het (in Windows) gewoon op 100% staan, of is het beter om em daar lager in te stellen en de versterker juist het geluid te laten versterken? Hij hangt nu via een standaard audiokabeltje aan mijn pc (SB X-Fi). Helaas heeft die geen optische uitgang. Volgens mij mijn mobo wel, maar destijds heb ik die X-Fi juist gehaald omdat die onboard kaart ook systeemgeluidjes/bliepjes gaf (weliswaar via mini-jack). Is bij die optische uitgang misschien niet het geval.

Verwijderd

decibel werkt logaritmisch, dus je kan prima negatieve getallen krijgen.
uitleg alhier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Tom schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:19:
Anyway, de receiver/versterker geeft het volume in dB (weet dat het voor decibel staat ;)) aan, en begint in de min. En hij gaat tot ergens in de plus. Nou is dat vrij normaal maar ik begrijp dat getal niet, hoe lees je het af en/of zit er een achterliggend idee achter? Wat houd het in als ie voorbij de 0 gaat? Als het geluid redelijk hard staat dan staat ie bijvoorbeeld op -20dB.
Dat is op logaritmische schaal. Zie ook Wikipedia: Decibel

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:23

Sick Nick

Drop the top!

Denk dat het iets is van afzwakking van het ingangs-signaal op vol vermogen van de amp weergeven is. Bij 0 dB staat de versterker op 100% van z'n vermogen te werken, ga je in de plus dan zal ie het extra boosten en in de min afzwakken. Heb zelf ook een yamaha amp die vanaf -80 begint, waarom? Geen idee, gewoon harder/zachter zetten :P

• Tom
  • Niet online
Dat het logaritmisch is wist ik, maar waarom begint het in de min? Wat is dat nulpunt dan? Het is toch logischer om bij 0 te beginnen (absolute stilte) en daarna omhoog te werken? Een normale geluidsmeting is toch ook altijd in de plus?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Tom schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:19:
Paar dagen geleden Kef 2005.3 gehaald met een Yamaha RX-V663. Geluid klinkt perfect :)

En nog een vraag, hoe kan ik het volume op mijn pc het beste afstellen. Ik heb het (in Windows) gewoon op 100% staan, of is het beter om em daar lager in te stellen en de versterker juist het geluid te laten versterken? Hij hangt nu via een standaard audiokabeltje aan mijn pc (SB X-Fi). Helaas heeft die geen optische uitgang. Volgens mij mijn mobo wel, maar destijds heb ik die X-Fi juist gehaald omdat die onboard kaart ook systeemgeluidjes/bliepjes gaf (weliswaar via mini-jack). Is bij die optische uitgang misschien niet het geval.
Het is allemaal relatief. Behalve de natuurkundige uitleg, heb je hier misschien iets meer aan:
- 10db klinkt voor het menselijk gehoor 2 keer zo hard
- 10db meer kost 10 keer zoveel vermogen
- 3db is een verdubbeling van geluidsintensiteit. Neem een S2000 en laat die stationair draaien. Wil je dan 3db meer, laat je een tweede S2000 stationair erbij draaien. Wil je nóg 3db meer dan moeten er in totaal 4 S2000's stationair draaien. Voor elke 3db meer dus een verdubbeling aan identieke geluidsbronnen
- 3db meer kost het dubbele aan vermogen
- Wat aan wordt gegeven op het display is relatief; als je bron een zwakker ingangssignaal heeft dan klinkt je bron ook zwakker, ook al raak je de volumeknop niet aan.
Sick Nick schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:25:
Denk dat het iets is van afzwakking van het ingangs-signaal op vol vermogen van de amp weergeven is. Bij 0 dB staat de versterker op 100% van z'n vermogen te werken, ga je in de plus dan zal ie het extra boosten en in de min afzwakken. Heb zelf ook een yamaha amp die vanaf -80 begint, waarom? Geen idee, gewoon harder/zachter zetten :P
Niet waar ;) Zeg dat je een bron hebt met een sinus van 200hz met een uitgangssignaal van 2 volt en je amp staat op -10db. Dan versterkt die net zoveel als diezelfde amp op +10db bij een uitgangssignaal van 0,5db. Wat aan staat gegevens is slechts relatief.
Tom schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:25:
Dat het logaritmisch is wist ik, maar waarom begint het in de min? Wat is dat nulpunt dan? Het is toch logischer om bij 0 te beginnen (absolute stilte) en daarna omhoog te werken? Een normale geluidsmeting is toch ook altijd in de plus?
Misschien dat het 0punt maximale versterking is bij het maximaal toelaatbare ingangssignaal.

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 05-04-2009 20:34 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:36
Hier vind je wat meer duidelijkheid denk ik :) !

De X-as zijn machten van 10 als ik de website lees, dus 1 = 10^1, 2 = 10^2 etc etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Bloemstukje op 05-04-2009 20:33 ]

gewoon nee.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-02 20:44

M2M

medicijnman

offtopic:

dat is het leuke aan een logaritmische schaal. 0 kun je niet krijgen...

de log van 100 is 2, de log van 10 is 1, de log van 1 is 0, de log van 0,00001 is -5. (standaard 10-log teminste)

De log van een negatief getal, geeft een complex getal (een stukje reeel, plus een stukje complex, met i dus, waarbij i^2 gedefinieerd is al -1), de log van -10 is 1.69 maal e^0,93i

op de versterker van mijn ouders staat trouwens ook gewoon -80 tot 0. Gelukkig is met de klok mee draaien, het volume opschroeven. Anders wordt het helemaal complex... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 05-04-2009 20:41 . Reden: het verhaaltje niet goed gelezen... ]

-_-

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:36
@ M2N, je zegt : 0 kun je niet krijgen, maar de standaard 10log van 1 is gewoon 0 !
ik denk dat de min getallen juist de uitkomsten van de log(x) zijn, dus-20 decibel, is dan de uitkomst van Log(X).
Dus Log(X) = -20, en dat X dan bijvoorbeel een percentage is van het vermogen wat je versterker op dat moment levert ! (imho)

Waarom niet even een mailtje sturen naar Denon oid ? :P dat heldert een boel op denk ik :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bloemstukje op 05-04-2009 20:48 ]

gewoon nee.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-02 21:15

tdw

Amai seg!

JT schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:28:
[...]

Het is allemaal relatief. Behalve de natuurkundige uitleg, heb je hier misschien iets meer aan:
2 keer zo hard/veel als wat?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• JT

JT

VETAK y0

Als de uitgangspositie/waarde misschien :?

[ Voor 78% gewijzigd door JT op 05-04-2009 21:28 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

dB is niet meer dan een manier om een exponent weer te geven in een lineaire vorm.

Wanneer het gaat om geluid dan hebben wij het meestal over dB SPL (soundpressure level) of dB HL (hearing level).

De eerste is een waarde gebaseerd op de hoeveelheid energie die nodig is om het geluid te maken, de tweede is gerelateerd aan het menselijk gehoor.

Je kan dB op verschillende manieren wegen (A weging, B weging, C weging) Waarbij er gelet moet worden op verschillende frequenties en geluidniveau's.

Meh ...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:23
Het gevolg van het gebruik van een logaritmische eenheid is dat je het volume weergeeft als een fractie van een bepaald uitgangspunt. Anders gezegd: je vermogen is altijd een bepaald percentage van je referentiepunt. Het is logisch het maximum op 0 te zetten, en dan halve (perceptuele) sterkte met 10log(0.5) = -0.301B = -3.01 dB aan te duiden.

Je kunt wel absolute stilte als referentiepunt nemen, maar dan kun je nergens aan refereren. Wat is het dubbele van 0? Wat is het tienvoudige van 0? Het blijft 0.

Het nadeel van een positief referentiepunt is dan weer dat je aan het nulpunt niet kunt refereren (dat zou negatief oneinding zijn ofzoiets) maar dat is in de praktijk niet zo'n probleem. Meestal heeft een versterker toch een bepaalde noise floor die boven absolutes stilte ligt (en die kun je wél uitdrukken) en zelfs als dat niet het geval zou zijn, kun je niet willekeurig dicht bij absolute stilte komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Soultaker op 05-04-2009 22:07 ]

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:09
Gaat het hier niet over de isofonendiagram? Die geeft namelijk een indicatie over de luidheid, welke natuurlijk voor ieder mens verschillen (maar niet veel), maar over het algemeen wel in een grafiek gezet kunnen worden. De lijn geeft aan welke frequenties van geluid als dezelfde geluidssterkte worden ervaren.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Lindos1.svg/668px-Lindos1.svg.png

Zo zal waarschijnlijk de versterker het geluid willen bij-trimmen zodat de luidheid over het gehele frequentiebereik gelijk wordt ervaren door het menselijk oor, waardoor het bepaalde frequenties misschien -20 DB(A) zal verzwakken en andere frequenties niet.

• Soultaker
@Jorn1986: bij een versterker gaat het gewoon om vermogen; jij hebt het over hoe luid mensen verschillende frequenties waarnemen, maar dat zal die versterker een zorg zijn.

(Overigens is de respons van een versterker ook niet uniform over alle frequenties, maar dat is eigenlijk weer een ander verhaal.)

• Soultaker
JT schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:28:
Dit klopt, want 10 dB = 1 B, en x B correspondeert met 10x keer vermogen.
Dit juist niet. Het punt is dat het menselijk gehoor ook logaritmisch werkt in principe, waardoor het verschil tussen 10 en 20 Db hetzelfde ervaren wordt als het verschil tussen 20 en 30 Db (in grote lijnen tenminste).

• JT

JT

VETAK y0

Jij hebt het over de natuurkundige kant, ik niet ;) Het verschil tussen 10 en 20db is 10db en voor het gehoor 2 keer zo hard, het verschil tussen 20db en 30db is 10db en klinkt dus ook 2 keer zo hard :)

Ecodan warmtepomp

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 08:39

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

volgens mij werkt het bij een versterker alsvolgt:

zonder foefjes versterkt een versterker het ingangs signaal naar zijn constructie versterking (trafo winding verhouding etc et cetc, wat voor klasse dat ook moge zijn).

De enige manier hoe je hem in volume regelt is om de constructie versterking te dempen; dus eigenlijk moet het een verdemper genoemd worden; zonder die regelknop gaat hij naar 100%: dus -0dB = 0dB. -10dB zou dus gelijk moeten zijn aan de halvering van het origineel uitgegeven vermogen.

Althans zo heb ik het ergens gelezen.

T60P Widescreen

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

JT schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:13:
Jij hebt het over de natuurkundige kant, ik niet ;) Het verschil tussen 10 en 20db is 10db en voor het gehoor 2 keer zo hard, het verschil tussen 20db en 30db is 10db en klinkt dus ook 2 keer zo hard :)
ik denk niet dat als 1 blaadje van een boom (stel dit is 20dB), bij 5 blaadjes ineens 100dB is (immers klinkt dit 5x zo hard). Een beetje vreemde redenering lijkt me zo?

[ Voor 47% gewijzigd door Neodymium op 05-04-2009 22:17 . Reden: Bééééh ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• JT

JT

VETAK y0

Luukland schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:17:
[...]

ik denk niet dat als 1 blaadje van een boom (stel dit is 20dB), bij 5 blaadjes ineens 100dB is (immers klinkt dit 5x zo hard). Een beetje vreemde redenering lijkt me zo?
Klopt, je hebt ook duidelijk niet mijn post geleden. Als 1 blaadje 20db is, dan zijn 4 blaadjes 26db en 8 blaadjes 29db.
Seesar schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:14:

zonder foefjes versterkt een versterker het ingangs signaal naar zijn constructie versterking (trafo winding verhouding etc et cetc, wat voor klasse dat ook moge zijn).

De enige manier hoe je hem in volume regelt is om de constructie versterking te dempen; dus eigenlijk moet het een verdemper genoemd worden; zonder die regelknop gaat hij naar 100%: dus -0dB = 0dB. -10dB zou dus gelijk moeten zijn aan de halvering van het origineel uitgegeven vermogen.

Niet -10db maar -3db ;)

[ Voor 45% gewijzigd door JT op 05-04-2009 22:26 ]

Ecodan warmtepomp

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
[...]

Ik denk dat jij dan een wat ander gehoor hebt dan de rest van ons mensen.

Als je 1 speaker aansluit op een stereo-installatie en daarna twee ervaar ik geen verdubbeling in geluidsdruk. Terwijl er toch tussen de 3 en 6 dB bij zou moeten komen.

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Als je 10x = 5 wil krijgen dan moet je 10log(5) = 0,7 B dus dan wordt het 7 dB 'harder' (0,6989.. etc.). Niet zo moeilijk allemaal hoor :-) Punt is ook dat het een logaritmische schaal is en geen lineaire, maar dat is al eerder verteld :+

@ Seers: al zet je er 100 neer, dan nog zul je weinig verschil merken. Het wordt pas leuk (i.e. je gaat verschil merken) als de speakers elkaar gaan versterken (gemeenschappelijke periode van een geluidsgolf). Zet maar eens 2 speakers naast elkaar en zet over beide een sinustoon van bijvoorbeeld 440Hz. Op bepaalde plekken in de kamer merk je dan dat het geluid zwakker is (uitdoving) en op bepaalde plekken is het geluid harder (versterking). Zie ook interferentie (Engelse Wikipedia is wat uitgebreider).

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:13

Twazerty

AVCHDCoder developer

MrNGm schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:54:
[...]
Het wordt pas leuk (i.e. je gaat verschil merken) als de speakers elkaar gaan versterken (gemeenschappelijke periode van een geluidsgolf). Zet maar eens 2 speakers naast elkaar en zet over beide een sinustoon van bijvoorbeeld 440Hz. Op bepaalde plekken in de kamer merk je dan dat het geluid zwakker is (uitdoving) en op bepaalde plekken is het geluid harder (versterking). Zie ook interferentie (Engelse Wikipedia is wat uitgebreider).
Van dat effect heb ik een beetje last. Echt irritant af en toe. Maar wie heeft het nu bedacht om de schaal van -80 tot +10 te laten lopen. Dat zie ik eigenlijk alleen bij receivers. Bij oude versterkers zie je vaak ook gewoon 0 - x op de schaalverdeling bij de volumeknop staan.

Heb ook niet echt een gevoel bij die rare verdeling. Bij mij is -22dB filmvolume en -33dB tv volume.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sick Nick schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:25:
Met hem!

Zelf ook yamaha. Die kiezen ervoor om de verzwakking aan te geven: Zodra je op 0dB bent aangeland verzwakt de amp het signaal niet meer en werkt de amp dus voluit. Overigens heb ik hem nooit zo hard (mijn vrouw een keer per ongeluk.. en dat kostte een bandje van de bandtweeter in mijn center).

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Twazerty schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:59:
[...]

Van dat effect heb ik een beetje last. Echt irritant af en toe. Maar wie heeft het nu bedacht om de schaal van -80 tot +10 te laten lopen. Dat zie ik eigenlijk alleen bij receivers. Bij oude versterkers zie je vaak ook gewoon 0 - x op de schaalverdeling bij de volumeknop staan.

Heb ook niet echt een gevoel bij die rare verdeling. Bij mij is -22dB filmvolume en -33dB tv volume.
Ach, je kunt kiezen voor een verdeling van 0 tot 10 (of 11, voor de Spinal Tapliefhebbers), of je doet het in dB's. In de professionele audio worden allerlei (niveau)verschillen veelal in dB uitgedrukt, dus het is voor een fabrikant soort van logisch dit op te volgen. Waar de verdeling vandaan komt legt Seesar vrij helder uit:
Seesar schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:14:

Dus op 0dB heb je de versterkingsfactor van je versterker, je hebt (bijna) geen geluid meer bij -80 (dat is een verzwakking van een factor 10^(80/20) = 10000 op het ingangsvoltage van je versterker), sommige versterkers geven na ongeveer -80 dan ook - infinity (oneindige verzwakking = theoretische stilte) aan. Als je volumeknop nog naar +10 kan wordt je ingangssignaal nog extra voorversterkt zodat je ook bij een zacht brongeluid nog wat signaal aan je versterker kunt aanbieden.
Dit is in ieder geval een denkwijze die een versterkerfabrikant kan toepassen. Ongetwijfeld zullen er merken zijn die hun dB's op een andere manier relateren aan de versterkingsfactor...

Om terug te komen op de originele vraag of de output uit Windows het best voluit kan staan: ik heb nooit onderzocht of de windows mixer op maximaal volume op 0dB naar buiten gaat of dat deze ook nog kan versterken. Je zou dit kunnen testen door een testtoon (van bijvoorbeeld 1kHz) te maken waarbij de amplitude de maximale waarde haalt die mogelijk is in het audiobestand en die door de windowsmixer afspelen met alle volumes op maximaal. Als deze er onvervormd uitkomt kun je de Windows mixer het best op maximaal zetten omdat je dan de optimale signaal-ruisverhouding hebt.

• Tom
  • Niet online
Soultaker schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:50:
[...]

Je kunt wel absolute stilte als referentiepunt nemen, maar dan kun je nergens aan refereren. Wat is het dubbele van 0? Wat is het tienvoudige van 0? Het blijft 0.
Maar waarom is -80dB dan wel absolute stilte. Als ze met de huidige verdeling (beginnen bij -80dB) overal +80 optellen zit je op nul. Dus -79dB is +1dB, -60dB is +20dB enz.
Vind de rest van je uitleg trouwens erg duidelijk :)
teacher schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:44:
[...]

Zodra je op 0dB bent aangeland verzwakt de amp het signaal niet meer en werkt de amp dus voluit. Overigens heb ik hem nooit zo hard (mijn vrouw een keer per ongeluk.. en dat kostte een bandje van de bandtweeter in mijn center).
Hmm, toch moet ik em voor sommige dvd's (afspelen vanaf PS3) harder zetten. In onderlinge media (ook mp3's) zit nogal een verschil in volume. Bij sommige dvd's ga je verder richting de 0dB om het gewoon hard te luisteren, maar niet zo hard dat de speakers op worden geblazen lijkt mij.

Wel grappig trouwens dat er zoveel verwarring over is, ik dacht eigenlijk met een n00b vraag aan te komen waar een kort antwoord genoeg was :)

--
@Seesar & FoOL: duidelijke uitleg! Ik begrijp em :)
Al is het toch wel raar dat ie boven de 0dB kan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom op 06-04-2009 00:12 ]

Verwijderd

Tom schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:10:
[...]

@Seesar & FoOL: duidelijke uitleg! Ik begrijp em :)
Al is het toch wel raar dat ie boven de 0dB kan komen.
Vanuit elektrotechnisch oogpunt is het niet heel raar. Waarschijnlijk zit er in de volumeregelaar een actieve component (daarom noemde ik het al voorversterken) die nog een extra boost geeft voordat het signaal aan de daadwerkelijke versterkingstrap wordt aangeboden :)

• Soultaker
Maar waarom is -80dB dan wel absolute stilte. Als ze met de huidige verdeling (beginnen bij -80dB) overal +80 optellen zit je op nul. Dus -79dB is +1dB, -60dB is +20dB enz.
Die -80 dB is ook niet absolute stilte; in theorie zou absolute stilte op negatief oneindig zitten, maar in de praktijk heeft geen enkele versterker (of wat voor audioapparaat dan ook) een oneindig bereik. Overigens wil het feit dat je 'm op -80 dB kan zetten ook niet zeggen dat je versterker écht een bereik van 80 dB heeft; waarschijnlijk is het wat minder (maar toch wel rond 60 dB ofzo) en hebben ze die 80 dB vrij willekeurig gekozen omdat je de grens toch ergens op moet zetten.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Zoals gezegd bepaal je met de volumeknop wat je met het bronsignaal doet. Met de knop op -80dB verzwak je het signaal met 80dB. Met de knop op -10dB verzwak je het signaal met 10dB. En op 0dB laat je het signaal voor wat het is. Daarom zit de schaal zo in elkaar, bij 0dB vindt er geen verzwakking of versterking plaats. Receivers kunnen regelmatig ook naar +10dB, een versterking dus, voor het geval je bronsignaal aan de zachte kant is. Wegens normen en afspraken is dit zelden nodig.

Pas na deze volumeknop gaat het signaal het versterker gedeelte in. Deze versterking is altijd heel erg veel, vandaar dat je het vooraf flink moet verzwakken. En deze verzwakking wordt dus op de display aangegeven.
Soultaker schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:08:
[...]

Dit klopt, want 10 dB = 1 B, en x B correspondeert met 10x keer vermogen.

[...]

Dit juist niet. Het punt is dat het menselijk gehoor ook logaritmisch werkt in principe, waardoor het verschil tussen 10 en 20 Db hetzelfde ervaren wordt als het verschil tussen 20 en 30 Db (in grote lijnen tenminste).
Wat wordt bedoeld:
Als je voor een zaal mensen het volume langzaam omhoog krikt en vraagt of mensen hun hand willen opsteken als het 2x zo hard klinkt, zullen gemiddeld de meeste handen bij +10dB omhoog gaan. Het is geen natuurkundige of biologische regel, gewoon een subjectieve ervaring van de mensch.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Is gewoon willekeurig. Ik heb ook wel gezien dat je bij geen geluid een infinity teken krijgt. Ik denk dat sommige fabrikanten dat gewoon verzuimen te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 06-04-2009 01:18 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Nog een leuke annecdote(toen ik een jaar of 15 was), mijn eerste versterker gekocht en ik toen ik hem uit de doos haalde vielen mij ook die negative getallen en 0dB waarde op, ik zat te twijfelen en dacht ik zal hem maar op "0" zetten :X , die versterker (Denon) heeft het zeker nog 8 Jaar gedaan, maar die eerste mishandeling was niet zo best denk ik.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Absolute stilte is nooit in dB uit te drukken omdat we het over de exponent hebben. Als je deze in een oneindig hoog negatief getal zet is het nog altijd een macht van 10 (uitgaande van een logaritme op basis van machten van 10)

Je kan wel stellen dat het niet gebruiken van energie een nulpunt is maar dit is niet interessant, daar doe je geen berekeningen mee.

De volume knoppen die beginnen met een negatieve schaal zijn dus eigenlijk verzwakkers, als je dat in je achterhoofd houdt snap je dat bij het maximale vermogen er een waarde van dB in SPL wordt uitgedrukt die vervolgens weer is om te rekenen in dB HL en dus een waarde van sensatie voor het menselijk gehoor geeft,

Om alles nog eens een beetje onduidelijker te maken en de rekenwonders te pesten heb je regelmatig in versterkers te maken met een 6 dB stijging bij een verdubbeling van geluid. Dit is op basis van versterking. Hoewel dit niet inhoud dat er dan dus ook een verviervoudiging is van het geluid.

Rechtstreeks uit het audiologieboek:
In de praktijk wordt, om meettechnische redenen, niet de amplitude van de geluidsdruk (pmax) bepaald, maar de ‘effectieve geluidsdruk’ (peff). Dit is de grootte van de gelijkspanning met dezelfde energie-inhoud als het sinusvormige signaal in Fig.5. Er geldt:

peff = (½ √2) pmax

De (effectieve) geluidsdruk varieert enorm, van 2.10-5 Pa (0.00002 Pa) voor een net hoorbaar geluid tot 20 Pa voor een geluid op de pijngrens. Dit is een factor 10^6. Dit grote bereik maakt de Pa in de praktijk ongeschikt als maat voor de geluidsdruk. Een bekende truc om dit probleem op te lossen is de geluidsdruk (Pa) weer te geven in een logaritmische schaal. Dit levert, als maat voor de geluidssterkte, de decibelschaal (dB Sound Pressure Level - dB SPL). Omdat een decibelschaal per definitie een relatieve schaal is moet een referentiewaarde worden afgesproken. De hiervoor vermelde geluidsdruk van 2.10-5 Pa is gedefinieerd als de referentiedruk (pref, 0 dB SPL). Voor een geluid met druk p wordt de geluidssterkte (in dB SPL) berekend met de formule:

SPL = 20×log (p/pref)

Voor een verhouding van geluidsdrukken p1 en p2 geldt voor het verschil in geluidssterkte in dB (relatief nu):

Δ = 20×log(p1/p2)
Hiermee is meteen de referentie van geluidsniveau opgelost en komen we niet te zitten met verdubbelingen van 0 :P

Duidelijk toch ;)

Meh ...

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hmm, toch moet ik em voor sommige dvd's (afspelen vanaf PS3) harder zetten. In onderlinge media (ook mp3's) zit nogal een verschil in volume. Bij sommige dvd's ga je verder richting de 0dB om het gewoon hard te luisteren, maar niet zo hard dat de speakers op worden geblazen lijkt mij.
Naar mijn weten zouden alle DVD's met Dolby Digital even hard moeten klinken, omdat zo in de standaard is afgesproken (dat noemen ze dialog normalization ofzoiets). Ik weet niet hoe dat met DTS zit, maar dat klinkt meestal wat harder dan DD.

Ik vind dit een erg goede zet van Dolby omdat:
- Je geen/minder last hebt van onderlinge verschillen
- Er geen loudness war taferelen kunnen plaatsvinden, wat goed is voor de geluidskwaliteit.

CD's hebben wel last van de loudness war en dat is de reden waarom deze vaak harder klinken dan DVD's. Erg luide CD's klinken zeer slecht door clipping en zware [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression]dynamic range compression[url].
Dus DVD zijn niet te zacht, maar CD/mp3's zijn veel te luid.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Slogra schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:37:
[...]
Dus DVD zijn niet te zacht, maar CD/mp3's zijn veel te luid.
Audio CD's hebben vaak geen explosies en andere harde geluiden, dus die hoeven lang niet zo'n hoog dynamisch bereik als een DVD te hebben. De reden waarom bij een DVD de volume knop wat verder open moet is gewoon omdat het dynamische bereik veel groter is. Van zachte achtergrond geluiden tot explosies en aardbevingen.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ondanks dat, zijn de meeste CD's nog steeds veel te luid, wat zwaar ten koste gaat van de geluidskwaliteit
Pagina: 1