Toon posts:

Nieuwe HDD wordt als RAID0 herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon hier niks over vinden dus mijn vraag:

Zojuist heb ik een nieuwe HDD geplaatst waarop XP op staat. De andere twee schijven (2x160GB) zitten in een RAID0 opstelling, hier staan Vista en Server 2008 op.

Wat ik wil is mijn nieuwe HDD waar XP op staat booten, maar het valt al uit bij de bootscherm van XP. In de BIOS wordt deze HDD als een RAID0 herkend terwijl deze geen RAID0 is. Ik wil dus mijn twee oude HDD's in RAID0 laten en een nieuwe als individueel instellen om XP te kunnen booten.

Maar in de bios kan ik niet uitkiezen welke schijven er precies in RAID moeten en welke niet..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welke bios en mobo heb je?

Wat heb je zelf al geprobeerd, en wat staat erover in de manual van je mobo?
Verder:Wat voor raidkaart is het? Of is het software raid?

Op wat voor controller zit alles?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens wat info over je config en over de gebruikte controller?
Waar zie je precies staan dat je nieuwe disk in RAID 0 staat? Van welke array maakt deze dan deel uit?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een Asus P5K-WS. Ik heb ingesteld dat de twee HDD's (2x160GB) in een RAID0 opstelling werken. Dit is software RAID. Er zit geen raid kaart in.

Bij het opstarten krijg ook een ctrl-i menu etc. Bios is van American Megatrends. De versie weet ik niet uit mijn hoofd maar het is nog nooit geupdate geweest.

Bij het booten van de PC druk ik op F8 om een bootmenu op te roepen, daarin staat dat er een RAID0 array is van mijn 'oude' HDD's (2x160GB): dat klopt. Verder staat er ook een DVD-ROM drive bij, klopt ook.

Maar daaronder staat mijn zojuist geplaatste HDD (250GB), en die staat ook in RAID0 opstelling blijkbaar. Want daarvoor staat er RAID0: Samsung 250GB... etc.

Na het kijken in de BIOS, kan ik RAID gewoon uitschakelen bij Sata Opties en 'Configure SATA as RAID/IDE. Maar als ik dat doe, schakel ik ook meteen de RAID0 uit voor mijn 'oude' schijven, dat wil ik niet.

Maar als ik dus mijn nieuwe (250GB) schijf wil booten, krijg ik bij de bootscherm van XP heel snel een blauw scherm te zien en start mijn PC opnieuw op. Ik denk dus dat dát komt doordat mijn nieuwe schijf automatisch als RAID0 wordt gezien.. terwijl dat niet de bedoeling is. En aangezien het als RAID0 wordt gezien, is het logisch dat er een fout melding komt, want de 'tweede schijf' is er niet.

Wat ik wil is RAID0 op mijn nieuwe (250GB) schijf uitschakelen en XP booten die erop staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 16:46 ]

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 17:06
Heb je XP geinstalleerd toen de 250GB schijf al in je pc zat, of staat er nog gewoon een oude installatie op? In het laatste geval kan dit het probleem verklaren, aangezien XP standaard de intel ICHx(R) drivers niet aan boord heeft.

Verder kun je in je option rom kijken (Ctrl+i) hoe de schijven daar herkend worden. Hier zou de 250GB schijf als "Non-member disk" moeten staan. Als hij hier als memberdisk staat, array verwijderen en XP opnieuw installeren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:43:
Mijn moederbord is een Asus P5K-WS. Ik heb ingesteld dat de twee HDD's (2x160GB) in een RAID0 opstelling werken. Dit is software RAID. Er zit geen raid kaart in.
Je boot van een software RAID? Knap als je dat onder windows voor elkaar krijgt.

Bij het booten van de PC druk ik op F8 om een bootmenu op te roepen, daarin staat dat er een RAID0 array is van mijn 'oude' HDD's (2x160GB): dat klopt. Verder staat er ook een DVD-ROM drive bij, klopt ook.

Maar daaronder staat mijn zojuist geplaatste HDD (250GB), en die staat ook in RAID0 opstelling blijkbaar. Want daarvoor staat er RAID0: Samsung 250GB... etc.

Na het kijken in de BIOS, kan ik RAID gewoon uitschakelen bij Sata Opties en 'Configure SATA as RAID/IDE. Maar als ik dat doe, schakel ik ook meteen de RAID0 uit voor mijn 'oude' schijven, dat wil ik niet.
[/quote]
Je werkt dus niet met software RAID als ik dit zo lees, maar met de Intel RAID.

Als je de RAIDmodus uitschakelt is het logisch dat je dat doet voor alle disks die eraan zitten. In de bios kun je gewoon aangeven welke disks je als single disk wilt gebruiken en welke in een array.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:21:
[...]

In de bios kun je gewoon aangeven welke disks je als single disk wilt gebruiken en welke in een array.
Dit is dus precies wat ik zoek, alleen is dit niet beschikbaar (bij mij iig). Overigens heb ik de RAID0 in de bios uitgeschakeld en de 250GB HDD start gewoon op.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 19:48 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:48:
[...]

Dit is dus precies wat ik zoek, alleen is dit niet beschikbaar (bij mij iig). Overigens heb ik de RAID0 in de bios uitgeschakeld en de 250GB HDD start gewoon op.
Je zegt dat je CTRL-I gebruikt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een Intel RAIDchip. Daar kun je toch gewoon instellen hoe je eea wil hebben en welke disks tot welke array's behoren.
Geef eens een overzicht van welke drives nu tot welke array behoren.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:58:
[...]

Je zegt dat je CTRL-I gebruikt, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een Intel RAIDchip. Daar kun je toch gewoon instellen hoe je eea wil hebben en welke disks tot welke array's behoren.
Geef eens een overzicht van welke drives nu tot welke array behoren.
Ok ik heb zojuist in de RAID0 menu gekeken. Daarin staat dat er dus 3 fysieke disks zijn (2x WD160GB en 1x Samsung 250GB). Dat klopt.

Verder is er een RAID0 array bestaande uit 2x WD160GB, klopt.

Enigste wat ik kan doen is raid array verwijderen, waardoor de data op de twee 160gb's verloren gaat, dat wil ik niet. Ook kan array 'herbenoemen', ook nu kan ik uit die twee 160's kiezen. Maar dat doe ik niet want ook hier gaat de data verloren.

Die 250gb staat wel als een fysieke schijf aangegeven maar ik kan er verder niks mee doen. Ik ga gewoon het besturingssysteem op de 250gb verwijderen en dan installeer ik een nieuwe.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:41

Wish

ingwell

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:27:
[...] Ik ga gewoon het besturingssysteem op de 250gb verwijderen en dan installeer ik een nieuwe.
Wat HapSnap eerder ook al vroeg. Probeer je nu van een schijf te booten waar XP al op stond? Dat OS heb je dus niet eerder geïnstalleerd op deze machine maar komt elders vandaan (van een bak met een andere samenstelling)?

Als het antwoord op deze vraag "Ja meneer" is (of een variant daarvan), dan gaat dat waarschijnlijk niet lukken en heeft het niet zoveel met je RAID setup te maken, maar met het feit dat bijvoorbeeld je HAL niet klopt voor je installatie. De remedie is dan inderdaad een verse install.

No drama

Verwijderd

Topicstarter
Wat ook heel vreemd is dat ik gisteren Windows XP en Server 2003 probeerde te installeren en dat lukte niet omdat ik een foutmelding krijg. (Heeft vast te maken met het feit dat het in me bios op raid staat ingesteld).
Maar Windows Server 2008 lukte weer wel..

Als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om twee HDD's in een RAID0 opstelling te plaatsen en nog een andere HDD non-raid waar ook OS op staat.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 21:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:27:
Die 250gb staat wel als een fysieke schijf aangegeven maar ik kan er verder niks mee doen. Ik ga gewoon het besturingssysteem op de 250gb verwijderen en dan installeer ik een nieuwe.
Maar wat staat er dan achter die disk? Bij je RAIDdisks zul je zien dat het een member is van een array, anders zal het erin staan als een non-member disk.
Zorg eerst dat dat duidelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:14:
[...]

Maar wat staat er dan achter die disk? Bij je RAIDdisks zul je zien dat het een member is van een array, anders zal het erin staan als een non-member disk.
Zorg eerst dat dat duidelijk is.
Die 250gb hdd is een non-raid disk. Dat staat erbij. De andere twee zijn wel raid.

Ik heb zojuist een besturingssysteem op die 250gb geïnstalleerd, maar ik kom helaas geen lijst tegen waarin ik tijdens het booten kan uikiezen welke OS ik wil laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 21:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:15:
Ik heb zojuist een besturingssysteem op die 250gb geïnstalleerd, maar ik kom helaas geen lijst tegen waarin ik tijdens het booten kan uikiezen welke OS ik wil laden.
Maar dat ligt niet zozeer aan de disks, dat komt dan omdat je de bootloader niet goed hebt staan. En bij Vista werkt eea anders dan bij XP.
Daarbij kan Windows Clients - FAQ je wellicht wat beter op weg helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bios is de boosdoener, daarin staat ingesteld dat SATA als RAID moet worden gezien en dat is dat. Dus alle HDD's worden als Raid gezien ookal zijn er non-raid hdd's bij. Dat geeft foutmeldingen.

Om over te schakelen naar andere HDD's dien ik dus eerst in de bios te veranderen. Pas dan kan ik een HDD booten. Niet echt efficiënt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:27:
Bios is de boosdoener, daarin staat ingesteld dat SATA als RAID moet worden gezien en dat is dat. Dus alle HDD's worden als Raid gezien ookal zijn er non-raid hdd's bij. Dat geeft foutmeldingen.
Ehh, nee, dat is niet waar. Je kunt prima single disks draaien als je de controller op RAIDmodus hebt staan.
Om over te schakelen naar andere HDD's dien ik dus eerst in de bios te veranderen. Pas dan kan ik een HDD booten. Niet echt efficiënt.
Nee, dat is niet waar. Je moet alleen aangeven vanaf welke hdd of array je wilt booten. Maar dan maakt het verder niet uit hoe je dat geconfigged hebt, als losse hdds of als arrays.
Pagina: 1