Toon posts:

Verbeteren van accutijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Acer Travelmate 5520 G laptop, ongeveer anderhalf jaar oud. Als nieuwe laptop wou de accu het in het begin ongeveer 2 uur uithouden. Inmiddels is dat verminderd tot maximaal 50 minuten (laagste verlichting, notebook hardware control op 800mhz). Nu reis ik de laatste tijd best veel met de trein en wil ik wat langer gebruik kunnen maken van mijn laptop.

Wat zijn mijn beste opties?
Ik neem aan het aanschaffen van een extra accu, hebben jullie dan bepaalde tips/adviezen voor bepaalde webshops?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Je zou wat kunnen winnen met calibratie. Zorg dat de accu een paar keer helemaal leegloopt en daarna helemaal wordt opgeladen.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Dima_2005

T.net-verslaafde

Deze ervaring hebben de meeste mensen...

Maar je moet je natuurlijk afvragen: "Heb ik altijd goed voor mijn accu gezorgd?"
Want de meeste accu's verliezen hun lading na een bepaald aantal cycles. In het vervolg kun je dat altijd proberen.

Dan als dat wel zo was, dan kun je proberen garantie aan te vragen, ik weet niet hoe het bij Acer zit, maar bij Toshiba krijg je 1 jaar op de accu (in België toch).

En dan kun je ook een paar oude trucjes gebruiken die te vinden zijn op het internet, maar ze zijn niet altijd even veilg.
Deze zijn bij mij al gelukt bij mijn vorige laptop:
  • Accu volledig leeg laten lopen, pc laten uitvallen en dan gewoon opladen zonder pc aan te zetten. Dit 5 keer herhalen (ja, dan ben je een heleboel tijd kwijt).
  • Accu voor een dagje (24 uur) uit de laptop halen, in volledig opgeladen stand, en dan terug insteken, is het nog volgeladen? Als het niet zo is, dan MOET je een nieuwe accu hebben.
  • Accu in de vriezer steken (gek idee, maar heeft mijn accutijd van 15min->30min gebracht (alhoewel orgineel was het 2uur.)
  • Accu eens schudden (in laatste hoop, maar beter pas doen als je een nieuwe al hebt, zo heb je misschien een reserveaccu).
En dan uiteindelijk op je vraag antwoorden:

Aanschaffen van een extra accu is zeker een goede optie. Je kunt oftewel een goedkope accu'tje nemen, via eBay kun je zeker eentje voor 35€ kopen (weet niet zeker voor jouw model), een China-merk, maar het zal werken.
Ben je meer voor de veiligheid en zekerheid, dan koop je gewoon via Acer gewoon een nieuwe, even een mailtje sturen, dat geeft vaak het beste resultaat. Want heel vaak zijn er bij de Webshops niet de originele accu's (dus als er niet expliciet bij staat dat het om een origineel gaat, beter niet kopen!)...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-01 18:54
Ja, je accu is inderdaad aan het verslijten. Trucjes om de tijd te verlengen ken ik zelf niet, maar wat ik wel doe om mijn accu's zo lang mogelijk mee te laten gaan is dit:

- Nooit de laptop aanzetten en dan pas de stekker er in doen.
- Stoppen met werken? Nooit de stekker uit de laptop halen voordat de laptop volledig is afgesloten.
- Zo lang mogelijk met een accu werken, dwz. niet opladen als er nog 30% in zit. Haal de accu er dan uit en werk met netspanning.
- Langere periodes met netspanning? Accu's uit de laptop, tenzij ze aan het opladen zijn. Overigens doe ik dit ook als ik de laptop een tijd niet gebruik.
- Altijd netspanning gebruik als dit beschikbaar is.

Ik kan met mijn 2 accu's voor mijn Compaq 8510W nog makkelijk 7 uur werken, terwijl ik de laptop al bijna een jaar lang iedere dag intensief gebruik. Mijn oude laptop, een Dell Inspiron 6000 (ruim 4 jaar oud) gaat nu ook nog makkelijk 1.5 uur mee met een acculading. Overigens zijn al deze metingen met wifi aan, scherm op mid/hoog en CPU met speedstep aan.

• GENETX
  • Laatst online: 22:45
Achja, ik ga echt slecht om met mijn laptop wat dat betreft. Bovenstaand verhaal heb ik schijt aan. Toch kent mijn Asus F3 accu geen enkele teruggang, nog steeds haal ik 2 uur op de accu. Anderhalf jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 04-04-2009 20:05 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:04:
Achja, ik ga echt slecht om met mijn laptop wat dat betreft. Bovenstaand verhaal heb ik schijt aan. Toch kent mijn Asus F3 accu geen enkele teruggang, nog steeds haal ik 2 uur op de accu. Anderhalf jaar oud.
Dit heb ik dus ook met mijn Toshiba L40-15f.
Dik jaar oud denk ik, staat altijd aan netstroom(95% van tijd), met accu erin.
Maar hij gaat nog best 2 uur mee op accu :)

Denk toch dat er flink verschil is tussen accu's van verschillende merken :9

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Nadat een lithium-ion accu geproduceerd is zal deze verouderen, dit is onvermijdelijk. Hier valt niks tegen te doen en na een paar jaar zul je een nieuwe accu moeten kopen.

Dit is ook één van de reden dat als het eventjes mogelijk is dat ik liever standaard AA batterijen in een apparaat heb dan fabrikant een specifieke lithium-ion accu. Echter bij laptops heb je weinig te kiezen en zul je er mee moeten leren leven.

Verwijderd

Topicstarter
Dima_2005 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:51:
Deze ervaring hebben de meeste mensen...

Maar je moet je natuurlijk afvragen: "Heb ik altijd goed voor mijn accu gezorgd?"
Want de meeste accu's verliezen hun lading na een bepaald aantal cycles. In het vervolg kun je dat altijd proberen.

Dan als dat wel zo was, dan kun je proberen garantie aan te vragen, ik weet niet hoe het bij Acer zit, maar bij Toshiba krijg je 1 jaar op de accu (in België toch).

En dan kun je ook een paar oude trucjes gebruiken die te vinden zijn op het internet, maar ze zijn niet altijd even veilg.
Deze zijn bij mij al gelukt bij mijn vorige laptop:
  • Accu volledig leeg laten lopen, pc laten uitvallen en dan gewoon opladen zonder pc aan te zetten. Dit 5 keer herhalen (ja, dan ben je een heleboel tijd kwijt).
  • Accu voor een dagje (24 uur) uit de laptop halen, in volledig opgeladen stand, en dan terug insteken, is het nog volgeladen? Als het niet zo is, dan MOET je een nieuwe accu hebben.
  • Accu in de vriezer steken (gek idee, maar heeft mijn accutijd van 15min->30min gebracht (alhoewel orgineel was het 2uur.)
  • Accu eens schudden (in laatste hoop, maar beter pas doen als je een nieuwe al hebt, zo heb je misschien een reserveaccu).
En dan uiteindelijk op je vraag antwoorden:

Aanschaffen van een extra accu is zeker een goede optie. Je kunt oftewel een goedkope accu'tje nemen, via eBay kun je zeker eentje voor 35€ kopen (weet niet zeker voor jouw model), een China-merk, maar het zal werken.
Ben je meer voor de veiligheid en zekerheid, dan koop je gewoon via Acer gewoon een nieuwe, even een mailtje sturen, dat geeft vaak het beste resultaat. Want heel vaak zijn er bij de Webshops niet de originele accu's (dus als er niet expliciet bij staat dat het om een origineel gaat, beter niet kopen!)...
Uitgebreide reactie, enorm bedankt!
Ik zal het aantal tips eens even uitproberen, wie weet wat daarmee te halen valt.

Echter denk ik dat ik op een gegeven moment ook maar een nieuwe moet halen.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

DaOverclocker

Overclocker for life...

Volgens mij is het vriezer idee uit een niCd tijdperk, niMh heb ik hier al mee gesloopt, dus check goed of de tips ook voor je li-ion gelden!

systeem specs

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat voor processor zit erin?

Verwijderd

Topicstarter
Athlon 64 X2 TK-58

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:30:
[...]

Uitgebreide reactie, enorm bedankt!
Ik zal het aantal tips eens even uitproberen, wie weet wat daarmee te halen valt.

Echter denk ik dat ik op een gegeven moment ook maar een nieuwe moet halen.
Die tips zijn niet veel waard hoor. Bij een notebookaccu maakt het nauwlijks iets uit hoeveel cycli die heeft doorlopen, ze slijten eerder in de tijd. Hoe warmer ze zijn bij het gebruik, hoe sneller ze slijten. Eventueel bij het gamen de accu eruit halen dus. Bij gewoon gebruik kun je hem er gewoon in laten. In de koelkast slijt hij minder snel dan buiten de koelkast, maar verder heb je er helemaal niks aan als die daar ligt. Vries de accu nooit in. Als je een extra accu koopt, koop liefst een originele Acer. Ontlaat de accu niet volledig, telkens hij onder een bepaald percentage komt (10-15%) is er kans dat hij een deel van de capaciteit verliest.

Maar nu concreet om de accuduur te verhogen:
- Zorg dat de koeling optimaal werkt, dus een goede warmtegeleidingspasta tussen de componenten en de heatsink en zorg ervoor dat er geen stof en vuil in de heatsink en koeler zit. Dan moet de ventilator minder draaien.
- Meest recente BIOS gebruiken
- CPU en/of GPU undervolten. Ik heb hier echter geen merkbaar langere accuduur mee kunnen bereiken, maar hangt misschien van de processor af.
- Zorg dat er niet te veel processen op de achtergrond draaien.

Edit: ik bedacht nog een goeie: als je nog Windows XP draait, probeer dan een Windows Vista of Windows 7 te installeren. De accutijd is daarbij beduidend langer. Wel de animaties en het glaseffect uitzetten. Bij XP kun je ook best de vensteranimatie uitzetten maar als je bij Vista het glaseffect aanlaat is die niet echt zuiniger dan met XP.

[ Voor 10% gewijzigd door Flipside op 05-04-2009 00:28 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Undervolten per RMClock dus. Even Googlen voor het programmaatje en daarna hier verder snuffelen: [Undervolten] AMD64 3500+, CnQ?

Gaat wel goedkomen, scheelt een hoop in het verbruik :)

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:55
Dima_2005 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:51:

Ehmmm NEE! :o

Niet bij een Li-ion accu. Die gaat er alleen van kapot.

Dat truukje komt nog uit het tijdperk dat laptops NiCd accu's hadden.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Dima_2005

T.net-verslaafde

ThinkPadd schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:44:
[...]

Ehmmm NEE! :o

Niet bij een Li-ion accu. Die gaat er alleen van kapot.

Dat truukje komt nog uit het tijdperk dat laptops NiCd accu's hadden.
Ok, sorry, dat was ik dus nog vergeten, waarschijnlijk heeft hij inderdaad een Li-ion accu.... ik had toen nog een Ni-Cd accu (dacht ik, wist het eigenlijk niet, heb het gewoon gedaan)....

Dus NIET DOEN!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
De accu tot 0% laten zakken en dan de laptop afsluiten om de batterij eruit te halen.
Zo zit mijn batterij slechts in opgeladen staat in de laptop als ik deze mobiel nodig heb.
Ik gebruik de laptop dus altijd met netspanning zonder accu, slechts als ik op voorhand weet dat ik de accu nodig heb laad ik deze op, na het mobiel gebruik doe ik dan terug hetzelfde, ik ontlaad de accu tot 0%, haal hem er uit en doe verder op netspanning.

Klink allemaal beetje omslachtig maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik nog 3/4 vd capaciteit heb na 4,5 jaar waarbij ik dit het eerste jaar niet heb toegepast.

Ik vind het best wel de moeite om dit te doen want anders had ik mogelijk al een accu die onbruikbaar is terwijl ik nu nog meer dan een uur mobiel kan zijn.

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
peke schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:41:
De accu tot 0% laten zakken en dan de laptop afsluiten om de batterij eruit te halen.
Zo zit mijn batterij slechts in opgeladen staat in de laptop als ik deze mobiel nodig heb.
Ik gebruik de laptop dus altijd met netspanning zonder accu, slechts als ik op voorhand weet dat ik de accu nodig heb laad ik deze op, na het mobiel gebruik doe ik dan terug hetzelfde, ik ontlaad de accu tot 0%, haal hem er uit en doe verder op netspanning.

Klink allemaal beetje omslachtig maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik nog 3/4 vd capaciteit heb na 4,5 jaar waarbij ik dit het eerste jaar niet heb toegepast.

Ik vind het best wel de moeite om dit te doen want anders had ik mogelijk al een accu die onbruikbaar is terwijl ik nu nog meer dan een uur mobiel kan zijn.
Na 4,5 jaar damn, dan heb ik alweer een nieuwe denk ik ;)

Ik gebruik mijn dell altijd op netstroom met de accu erin. Toch zeker 2u accutijd na 2 jaar.

Verwijderd

Topicstarter
Foutje, het had Turion moeten zijn.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:55
peke schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:41:
0% is ook niet goed, 40% is als ideale bewaarcapaciteit gebleken bij Lithium-ion accu's.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2009 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flipside schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:22:
[...]

Die tips zijn niet veel waard hoor. Bij een notebookaccu maakt het nauwlijks iets uit hoeveel cycli die heeft doorlopen, ze slijten eerder in de tijd. Hoe warmer ze zijn bij het gebruik, hoe sneller ze slijten. Eventueel bij het gamen de accu eruit halen dus. Bij gewoon gebruik kun je hem er gewoon in laten. In de koelkast slijt hij minder snel dan buiten de koelkast, maar verder heb je er helemaal niks aan als die daar ligt. Vries de accu nooit in. Als je een extra accu koopt, koop liefst een originele Acer. Ontlaat de accu niet volledig, telkens hij onder een bepaald percentage komt (10-15%) is er kans dat hij een deel van de capaciteit verliest.

Maar nu concreet om de accuduur te verhogen:
- Zorg dat de koeling optimaal werkt, dus een goede warmtegeleidingspasta tussen de componenten en de heatsink en zorg ervoor dat er geen stof en vuil in de heatsink en koeler zit. Dan moet de ventilator minder draaien.
- Meest recente BIOS gebruiken
- CPU en/of GPU undervolten. Ik heb hier echter geen merkbaar langere accuduur mee kunnen bereiken, maar hangt misschien van de processor af.
- Zorg dat er niet te veel processen op de achtergrond draaien.

Edit: ik bedacht nog een goeie: als je nog Windows XP draait, probeer dan een Windows Vista of Windows 7 te installeren. De accutijd is daarbij beduidend langer. Wel de animaties en het glaseffect uitzetten. Bij XP kun je ook best de vensteranimatie uitzetten maar als je bij Vista het glaseffect aanlaat is die niet echt zuiniger dan met XP.
Aha, dank!
Ik heb net de nieuwste bios geflasht. Wat betreft het ondervolten van CPU/GPU, als het gene merkbaar verschil heeft opgeleverd dan weet ik niet echt of ik daar mee moet beginnen..

Hoeveel verschil merk je tussen XP en Vista qua batterij dan?

• jos1142
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01-2025
Eerste klas gaan reizen met NS daar zitten stopcontacten in op diverse plaatsen weet niet of je dat ook al wist.

Grt Jos

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
ThinkPadd schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:25:
[...]

0% is ook niet goed, 40% is als ideale bewaarcapaciteit gebleken bij Lithium-ion accu's.
When you wish to store a Li cell or your device for a prolonged period of time you should ensure that it is kept away from direct sunlight, in low humidity and as cold as possible (down to refrigerator temperature at most, never freeze them). 15 degrees Celsius is optimal.
Remove the battery from your device and store it in a position where nothing is contacting the metal terminals.
You should store the battery with a partial charge or around 40%. If you leave the battery empty or allow it to fully discharge while in storage the circuitry which controls the inner workings of the battery will fuse and the battery will not be able to charge back-up. You should run the battery back up every couple of months while in storage.

Lithium batteries can be stored for up to 10 years as long as they are given monthly top-up charges.

http://www.hpcfactor.com/support/cesd/h/0015.asp

Je hebt gelijk.

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:37:
[...]

Aha, dank!
Ik heb net de nieuwste bios geflasht. Wat betreft het ondervolten van CPU/GPU, als het gene merkbaar verschil heeft opgeleverd dan weet ik niet echt of ik daar mee moet beginnen..

Hoeveel verschil merk je tussen XP en Vista qua batterij dan?
Over het undervolten: ik heb een Acer 5920G met T7300 processor. De processor undervolten lukte een beetje met RMCLock, maar echt optimaal wordt het niet. Volgens mij, hoe nieuwer de processor, hoe minder winst je ermee kunt halen. Meer dan 10 minuten extra haal je zeker niet. De grafische kaart undervolten is me nog niet gelukt, maar ik heb ook niet doorgezet. Dat moet blijkbaar zo: BIOS uitlezen, waarden voor de spanning van de verschillende powerstates aanpassen, aangepaste BIOS flashen. Het zou vooral lagere temperaturen moeten opleveren.

Over de accutijd per OS:
Laptop aanlaten zonder iets te doen en alles op minimum: XP 4u, Vista 5u
Rustig werken: XP: 3u, Vista 3u30'
Multimedia: XP: 2u30', Vista 3u
Met Windows 7 kan daar in sommige gevallen nog 10 minuten bijkomen t.o.v. Vista.
Pagina: 1