[Undervolten] AMD64 3500+, CnQ?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik heb hier een pc staan met een AMD64 3500+ (NewCastle-core) op een Asus A8N SLi-Deluxe-mobo. Zoals altijd is de AMD64 uitgerust met Cool 'n Quiet, te enablen vanuit de bios.
Hierdoor wordt de processor teruggethrottled in de idle-stand van 2200 naar 800 MHz...

Het probleem is, ik heb het ge-enabled vanuit de bios, maar wanneer ik AMD64 Clock Utility download en uitvoer, dan geeft die aan dat het voltage en processorsnelheid nog stééds hetzelfde zijn! M.a.w.: het CnQ-gedeelte werkt niet (en heeft het blijkbaar ook nooit gedaan), helaas :/

Gezien het feit dat mijn pc toch vaak aanstaat en de stroomrekening hierdoor dus wel aardig oploopt wil ik hem graag kunnen undervolten op het moment dat hij uit zijn neus staat te eten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen (of het CnQ-probleem oplossen), welk programma ik kan gebruiken in Windows (XP Home Edition) om te undervolten in de idle-stand?

Ik heb overigens wél druk gezocht op het Net en GoT (daar kwam ik 1 topic tegen met de voordelen van CnQ, maar dat was het dan ook wel weer |:( ), Googlen op de trefwoorden Voltage AMD64 Control en nog een paar, en daar kwam de volgende pagina met utilities uitrollen...

De specs van mijn machine staan in mijn ondertitel. Wie o wie verlost mij uit mijn lijden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je moet nog een aantal andere dingen doen, zoals CnQ drivers installen en windows electricy gedoe op minimal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de meest recente CnQ driver geïnstalleerd? :)

http://www.amd.com/us-en/...,,30_182_871_9706,00.html en kies dan AMD Athlon™ 64 Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je de laatste drivers van Asus Cool and Quit al gedownload en uitgeprobeerd?
ASUS Cool&Quiet Driver V1.2.2.2 for Windows XP/2003.

offtopic:
BalusC :w

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 10-03-2006 11:43 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

DaRoot

Some say...

Die inderdaad installeren, EN bij Energiebeheer je PC op minimaal energieverbruik zetten, anders werkt het nog niet.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
OMG wat een n00bfout, als volleerd tweaker met een postcount van 500+... Ik schaam me diep :X

Ik ben nu de drivers aan het installeren, en ik geef zo een update d.m.v. een edit van deze post.

W00tit00t wat ben ik blij! Hij undervolt hem nu automatisch naar 1.1 Volt... Hulde voor de tippers! :*) Wat ik me nu alleen afvraag... De processor zou toch teruggeklokt worden naar 800 MHz? Bij mij gaat hij terug naar 'slechts' 1000 MHz en 1.1 Volt. Weet iemand waar je dit in kan stellen?

Want ik ben dus nu bezig om mijn pc zo energiezuinig mogelijk te maken (die stomme energierekeningen ook :( ), dus alle tips om het energiegebruik van de pc in het algemeen in te perken zijn méér dan welkom, hoe klein dan ook! :)

[ Voor 61% gewijzigd door Jejking op 10-03-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Met RMclock kan je de zogenaamde P-states aanpassen. Misschien een open deur, maar wees voorzichtig met dingen aanpassen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door _the_crow_ op 10-03-2006 13:21 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij mij gaat hij terug naar 'slechts' 1000 MHz
800MHz gold alleen voor de oudere cores (Clawhammer, etc) :) Omdat ze de voltage anders niet lager kregen en daar draaide het juist om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 21:11

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Het programmaatje genaamd Crystal CPUID is dan erg aan te raden, deze is volledig handmatig in te stellen door de user zelf; http://www.silentpcreview.com/article231-page1.html

| My SpiderWeb |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 22:54
Foutje niet goed opgelet...
|:(

[ Voor 91% gewijzigd door boaty op 10-03-2006 19:05 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:26:
800MHz gold alleen voor de oudere cores (Clawhammer, etc) :) Omdat ze de voltage anders niet lager kregen en daar draaide het juist om ;)
Eehh... de 3500+-cores van nu zijn de Venices... ik heb (helaas :( ) de voorganger die niet op 90nm maar op 130nm gebakken is, codenaam: Clawhammer... Dan zou dit toch moeten kunnen?

Ik ga nu even CrystalCPUID proberen, kijken of ik daarmee lager kan komen dan 1.1 Volt. Want 36% voltage eraf is natuurlijk leuk maar... het kán lager! I O+ Undervolting already!

Overigens... zijn er nog andere tips om je pc stroomzuiniger te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Jejking op 10-03-2006 20:14 . Reden: Foutieve naam van de core-codenaam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 17:19

HeepH

Dope Rapper

Jejking schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:09:
[...]
Overigens... zijn er nog andere tips om je pc stroomzuiniger te maken?
de voor de hand liggende : efficiente voeding, hd/scherm in slaapstand laten schakelen en zo weinig mogelijk randapparatuur aanlaten/aansluiten.. :P

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Whoopsie, topic vergeten :X

Dat Crystal CPUID is op zich wel goed, maar die onthoudt geen instellingen zoals ik dat mee opgestart wil hebben. RMClock vind ik nog linke business, dus daar wil ik eerst meer info van en daarna ga ik pas kijken wat ik er mee kan... Lijkt me wel leuk trouwens :)

Ik heb het trouwens voor elkaar gekregen om mijn 3500+ op 1000MHz op 0.825 volt te laten lopen, toen ik naar 0.800 volt ging liep de hele pc vast en dacht ik eventjes dat de proc overleden was :+

Even op een rijtje zetten wat er nog allemaal gedaan kan worden aan de powerusage van je pc.

Processor: undervolten d.m.v. underclocken
Moederbord: geen opties
Geheugen: misschien undervolten?
Videokaart: underclocken (maar gaat daar ook het voltage dan van naar beneden? Niet duidelijk :? )
HD's: op standby zetten (maar te vaak is niet goed heb ik begrepen, wegens beschadigingen)
Monitor: zo vaak mogelijk uit
Randapparatuur (zoals printer, scanner, e.d.) uit laten.
Modem: modem uit scheelt ook in de stroom?

Ben ik nog iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-04 14:00
Met RMClock kan ik mn 3200+ met de 4 multi op 4x200=800 zetten. Wellicht jij ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 21:11

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Jejking schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 11:29:
Whoopsie, topic vergeten :X

Dat Crystal CPUID is op zich wel goed, maar die onthoudt geen instellingen zoals ik dat mee opgestart wil hebben. RMClock vind ik nog linke business, dus daar wil ik eerst meer info van en daarna ga ik pas kijken wat ik er mee kan... Lijkt me wel leuk trouwens :)
Wellicht heb je dit stukje over het hoofd gezien, want hiermee start ik Crystal CPUID standaard op bij het aanzetten van mijn PC;

If you start CrystalCPUID normally from the shortcut, it just opens the main window without enabling Crystal 'n' Quiet. What needs to be done is to add two command-line parameters to the shortcut. Open the properties of the shortcut (right-click). Add following to the end of the Target-field (without the quotation marks): "/hide /cq". Click Apply, OK and you're done. Shut down CrystalCPUID and test the shortcut. If it works properly - main window doesn't come up, and tray icon changes to indicate current state ("Colorful Icon") - move it to the Startup-directory in Start Menu.

| My SpiderWeb |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een 2800+ (@3000+, 5/9 * 222) newcastle (de lichtste Athlon64) en heb met het progje "AMD64 Clock Utility" van RightMark mijn cpu ook eens op 222 * 4 gezet. Maar zodra ik dit doe gaat volgens Everest mijn geheugen clock van 222 naar 177 (160 neem ik aan zonder overclock, geteld met 11%)
Een raar fenomeen maar goed. Het kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

kluyze schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:22:
Ik heb een 2800+ (@3000+, 5/9 * 222) newcastle (de lichtste Athlon64) en heb met het progje "AMD64 Clock Utility" van RightMark mijn cpu ook eens op 222 * 4 gezet. Maar zodra ik dit doe gaat volgens Everest mijn geheugen clock van 222 naar 177 (160 neem ik aan zonder overclock, geteld met 11%)
Een raar fenomeen maar goed. Het kan dus.
Je geheugen zou met een multiplier van gehele getallen en een cpu:geheugen-ratio van 1:1 (DDR400) eigenlijk op 222MHz moeten lopen. Alleen is de 4x-multiplier een beetje een pain-in-the-ass qua consistentie en gaat naar 177MHz. Zie ook dit tabelletje. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54152

Waarom wil je nog lager, onder de een volt werkt je cpu niet meer normaal. Normaal gebruikt een amd 3500 89 watt en op de helft nog maar 45 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Zucht, daar ben ik weer... Sorry dat ik dit topic weer omhoog moet maar het is even niet anders :X
Anoniem: 54152 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:35:
Waarom wil je nog lager, onder de een volt werkt je cpu niet meer normaal. Normaal gebruikt een amd 3500 89 watt en op de helft nog maar 45 watt.
Scheelt toch mooi 44 Watt, en laat ik het zo zeggen... hier telt alles! (vandaar dit topic, doh :P )

Ik heb hier 2 programma's liggen (RightMark CPU Clock Utility en CrystalCPUID)... maar ik kom er zelf even niet uit... Hoe kan ik in vrédesnaam een soort profiel maken binnenin de pc (of binnenin het programma) van waaruit hij automatisch terugclockt (hier bedoel ik: verder dan C&Q dat doet) als hij staat te niksen?

En omdat de proc op 0.825 Volt vastliep (al zeg ik er wel even bij dat ik toen met héle kleine stapjes van 0.025 Volt per keer werkte, per 5 seconden 0.025 Volt terug), ik denk dat 0.900 of 0.950 Volt stabiel zal draaien hier. Kan iemand me een soort mini-FAQ toemailen? Zie profiel voor het adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
* Jejking geeft een subtiel schopje...

Ik ben nu aan het uitpluizen, mócht ik er zelf uitkomen (wat zeer onwaarschijnlijk is gezien de hoeveelheid tijd die ik er al ingestoken heb zonder een bevredigend resultaat ;( ) dan edit ik deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126426

Ik zal je even uitleggen hoe je RM Clock Utitlity moet configureren, heb dat namelijk zelf ook draaien om dat ik de stock voltage @ 2000Mhz te hoog vond (standaard 1.50V, maar draait al maanden als een zonnetje @ 1.350V dus vandaar, bij C&Q is niets aan te passen dus zocht en vond een alternatief in de vorm van, jawel, RM Clock).

1. Installeren

2. Open RMCU, er komen nu 3 icoontjes onderin je taakbalk te staan naast je klok. Alleen het 'rondje' is van toepassing, dus rechtsklik hierop en schakel het tweetal vinkjes naast respectievelijk Show CPU Load Icon in Tray en Show CPU Frequency Icon in Tray uit. Schakel het vinkje naast Show performance level in, mocht dit nog niet gebeurt zijn (uiteraard is dit een persoonlijke voorkeur, maar je wilt lijkt me wel weten of hij is teruggeklokt of niet).

3. Open RMCU door een subtiele dubbelklik op het icoontje in de taakbalk. Ga naar Management and Profiles (dus nog niet op de + klikken). Selecteer bij AC Power Profile, Performance on Demand. Battery profile is niet van toepassing. Onder het kopje CPU Defaults staat bij mij overal een vinkje, maar ik geloof dat dit default is.

4. Klik op de + naast Management and Profiles, en ga naar Performance on Demand, tabblad AC Power. Vink Use P-State Transisitions (PST) in. Rechtsklik in het witte vak en selecteer Add uit het contextmenu. Voeg nu de verschillende 'staten' van je CPU toe. Dus de juiste MP & het juiste voltage. Je kan er voor kiezen om er slechts 2 te doen, dus bij de laagste multiplier en bij de hoogste (ik heb bij mijn 3000+ bv een MP van 4x met 0.800V & MP van 10x bij 1.350V). Je kan er ook wat meer doen, dus MP van 4 tot 10. In het dialog van 'add' kan je kiezen voor Auto-adjust intermediate P-State VIDs om het programma de voltages tussen de hooste en laagste MP zelf in te vullen.

5. Nu moet je nog even bij Advanced CPU Settings instellen dat hij deze P-States ook moet gebruiken. Dit doe je in het stukjes met kopje P-State Transitions Settings. Kies daar dus Use Direct P-State Transitions (anders gebruikt hij dus de "AMD waarden", 1000Mhz @ 1.1V in jouw geval, en niet de door jouw aangegeven MP & voltage in het Performance on Demand menuutje).

6. Klik apply. Je Windows-energieschema hoeft nu overigens niet meer op minimaal te staan. RMCU maakt zelf nu ook een RMClock Power Management energieschema aan, maar ook deze is niet nodig voor het functioneren, het schema Thuis/kantoor werkt ook gewoon. Ook de AMD driver is nu niet meer nodig. Wél moet je in BIOS nog C&Q op enabled hebben staan natuurlijk, anders hangt je PC op het moment dat je apply klikt (hij wil terugklokken maar dat kan dus niet omdat C&Q is disabled in BIOS, terwijl het moederbord toch echt de MP & voltage settings regelt).

7. Omdat je dit vanaf nu altijd wilt gebruiken, moet je nog even rechtsklikken op het icoontje in de taskbar, om vervolgens Run Automatically at Startup en Start Minimized to Tray aanvinken (ik neem aan dat je niet steeds als je boot het hoofdscherm voor je wilt hebben want daar heb je niets aan).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 126426 op 24-04-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
* Jejking brengt hulde aan .dani. voor deze fantastische FAQ! _/-\o_

Ik heb even zitten proberen, wat bleek... MP op 4x en 0.800V vond ie toch niet zo lekker :+
MP op 4x met 1.000V was ook al niet goed, dikke freeze :/

Toen ben ik maar naar MP5x gegaan met 0.950V en dat ging na rebooten naar wens :)
Volgens mij kan ie op MP5x zelfs nóg een stapje lager want op 0.900V crashte ie niet na Apply! :*)

Maar eerst maar eens kijken of dit nu stabiel blijft, en dan zien wel wel verder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raar dat 4x @ 0.800V niet werkt bij jou, bij mij werkt het prima. Maar MP5x op 0.900V is ook netjes natuurlijk. Succes ermee nog en graag gedaan van die handleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172845

Mooi om te zien dat er ook mensen zijn die wat minder stroom willen gebruiken ipv altijd maar overclocken waar niet op een watt meer of minder wordt gelet.

Ik heb net een servertje gemaakt die ik ook zo energiezuinig mogelijjk heb proberen te maken.

Allereerst kun je overbodige funkties op het moederbord uitschakelen zoals infrarood, parallele poorten, seriele poorten, usb enz.
Verder kun je ventilatoren op een lager voltage laten draaien. Om een van op 5V te laten draaien moet je die 4 pinnige voedingskabels (voor hd, cd/dvd rom ed) verkeerd om op elkaar aansluiten. Gaat wat moeilijk maar is een erg simpele methode om ook heel wat lawaai te vermijden. Let wel op de temperatuur. Met everest kun je GPU, CPU, HD ed controleren.
De videokaard is een grote stroomvreter en die kun je zuiniger maken door die op 2D lager te klokken.
CPU ben je al mee bezig.
Natuurlijk ken je de boxen en het beeldscherm uitdoen. En als het kan gewoon de gehele computer. :P
Het geheugen undervolten is een goede. Dat had ik nog niet bedacht en ga het zo proberen.
Je kunt in apparaatbeheer ook (pci) kaarten uitschakelen. Het geheugen kun je ook gewoon wat trager (hogere latency of lager Mhz) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172845

Pas trouwens op dat als je bepaalde voltages verlaagd, je ook het voltage van de ventilator verlaagd en je dus problemen met de koeling kunt krijgen.Als ik het I/O voltage verlaag dan gaat de van op de GPU langzamer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 54152 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 16:35:
Voltage zit zelfs kwadratisch in de formule:
(snelheid nieuw/snelheid origineel) * (voltage nieuw / voltage origineel) * 89 watt
Dus normaal 2000 MHz / 1,4 v / 89 watt wordt bij 1000 MHz / 1,1 v:
1000/2000 x (1,1 / 1,4) x (1,1 / 1,4) x 89 = 27,5 watt.
En bij 1000 MHz / 0,9 zelfs 18,4 watt.
En bij 800 MHz / 0,9 zelfs 14,7 watt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Anoniem: 172845 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:30:
Allereerst kun je overbodige funkties op het moederbord uitschakelen zoals infrarood, parallele poorten, seriele poorten, usb enz.
O ja, zo zit er een hoop zooi op dat mobo, leuk dat je daaraan denkt :)
Verder kun je ventilatoren op een lager voltage laten draaien. Om een van op 5V te laten draaien moet je die 4 pinnige voedingskabels (voor hd, cd/dvd rom ed) verkeerd om op elkaar aansluiten. Gaat wat moeilijk maar is een erg simpele methode om ook heel wat lawaai te vermijden. Let wel op de temperatuur. Met everest kun je GPU, CPU, HD ed controleren.
Vind ik tricky business... zoals je zelf al aangeeft is het goed mogelijk dat de boel toch doorslaat wegens oververhitting. Daarnaast houd ik niet zo van wisselen van kabeltjes omdat ik daardoor al eens een fan om zeep heb geholpen met mijn profielwerkstuk (kabels in zowel gelijkstroom als in wisselstroom >:) )
De videokaard is een grote stroomvreter en die kun je zuiniger maken door die op 2D lager te klokken.
Dacht je dat ik daar niet aan gedacht had :P M'n X800XL is van 400/980 naar 84/402 gegaan! :9
Alleen dat geheugen crasht als je té laag gaat, komt door condensatoren die stilvallen geloof ik.
Overigens kan de proc nóg lager, ik zit nu daadwerkelijk 1000MHz @ 0.95V stabiel, dus... :*)
Natuurlijk ken je de boxen en het beeldscherm uitdoen. En als het kan gewoon de gehele computer. :P
Doe ik ook zoveel mogelijk, die boxen en beeldscherm zuipen stromen terwijl ie staat te niksen in Windows, geen goede zaak vind ik dat :/
Het geheugen undervolten is een goede. Dat had ik nog niet bedacht en ga het zo proberen.
Je kunt in apparaatbeheer ook (pci) kaarten uitschakelen. Het geheugen kun je ook gewoon wat trager (hogere latency of lager Mhz) zetten.
Hmm... check, nog niet aan gedacht. Moet ik eens proberen zodra ie uit de huiskamer is, ouders slaan door als de pc doorslaat, snappie? ;)
KifArU schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:49:
Voltage zit zelfs kwadratisch in de formule:
(snelheid nieuw/snelheid origineel) * (voltage nieuw / voltage origineel) * 89 watt
Dus normaal 2000 MHz / 1,4 v / 89 watt wordt bij 1000 MHz / 1,1 v:
1000/2000 x (1,1 / 1,4) x (1,1 / 1,4) x 89 = 27,5 watt.
En bij 1000 MHz / 0,9 zelfs 18,4 watt.
En bij 800 MHz / 0,9 zelfs 14,7 watt!
Ik wist dat het kwadratisch werkte maar natuurkunde was een slecht maar leuk vak van me... Fijn dat ik die formule heb, dan kan ik nog eens nagaan wat er nou werkelijk bespaard is. Thanks mate 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 126426 schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:33:
Voeg nu de verschillende 'staten' van je CPU toe. Dus de juiste MP & het juiste voltage. Je kan er voor kiezen om er slechts 2 te doen, dus bij de laagste multiplier en bij de hoogste (ik heb bij mijn 3000+ bv een MP van 4x met 0.800V & MP van 10x bij 1.350V). Je kan er ook wat meer doen, dus MP van 4 tot 10. In het dialog van 'add' kan je kiezen voor Auto-adjust intermediate P-State VIDs om het programma de voltages tussen de hooste en laagste MP zelf in te vullen.
Wat is het voordeel van meerdere states invullen?

Bij mij kan ik trouwens niet lager dan 1.1V gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 26-04-2006 23:44 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:43:
[...]
Wat is het voordeel van meerdere states invullen?

Bij mij kan ik trouwens niet lager dan 1.1V gaan.
Meerdere staten = betere afstemming op gebruik eigenlijk. Stel dat de CPU voor een bepaalde handeling op 1400Mhz moet draaien. Ik heb zelf maar 2 states ingevuld, namelijk 800Mhz en 2000Mhz. Nu gaat mijn CPU dus op 2000Mhz @ 1.35V lopen, terwijl hij dus eigenlijk maar op 1400Mhz hoefde te lopen, en daaraan gekoppeld een lager voltage. Meerdere states is dus in theorie beter voor de temperatuur & het stroomverbruik.

Waarom jij niet lager kan dan 1.1V weet ik ook niet, ik kan van 0.800V tot 1.550V kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 126426 op 27-04-2006 00:38 ]

Pagina: 1