Aristos schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:38:
Als hobby fotograaf loop ik vaak tegen het probleem op dat ik niet echt locaties en momenten heb om te fotograferen. Zeker de laatste tijd fotografeer ik wat minder, maar dat komt vooral omdat ik niet weet wát te fotograferen. En om nu met mijn auto rond te gaan rijden en bij de snelweg opeens linksaf slaan om te kijken of je tegen een leuk uitzicht komt is ook weer zoiets.
Kortom, ik ben dus op zoek naar tips van jullie hoe jullie ervoor dat jullie vaak leuke shoots doen.
Ik ben benieuwd
Kijk eens wat dichterbij huis voor locaties en momenten
Persoonlijk loop ik regelmatig hier de hei op of het bos in om te gaan fotograferen. Of een rondje door het centrum. Als ik even geen zin heb om hier in de buurt te fotograferen ga ik naar een andere stad. Amsterdam, Utrecht, Amersfoort. Of ik stap op de fiets en ga de dorpjes in de buurt eens verkennen om te zien wat ik tegenkom.
Ook wanneer ik voor mijn werk een behoorlijk stuk van Nederland doorrijd ben ik altijd aan het kijken naar mooie lokaties waar ik zou kunnen fotograferen. Daardoor heb ik nu een stuk of 3 á 4 lokaties waar ik binnenkort eens een fotoshoot met model wil gaan doen. Puur voor mijzelf en de lol. Of het gaat lukken weet ik nog niet, maar ik weet de lokaties wel.
Wat betreft momenten om te fotograferen, jouw gemeente zal vast ergens online wel een evenementen kalender hebben staat, check die eens op leuke evenementen binnenkort, en plan die in. Of ga inderdaad doen wat Wilko al zei, wordt vrijwilliger bij een 3voor12 lokaal site. Veel concerten in de buurt, lekker fotograferen, en vaak nog gezellige mensen met wie je dan samenwerkt.
Het belangrijkste is wel dat je tijd inplant/ruimt voor je hobbie. Thuis zitten, en zeggen dat je geen zin hebt om je geen lokaties kent, dat werkt niet. Dus, ga er gewoon op uit, pak je camera mee en ga een rondje lopen. Morgen schijnt weer mooi weer te worden, dus zoek een leuk stukje natuurgebied in de buurt. Smeer van te voren wat boterhammetjes, neem een flesje drinken mee. En gewoon gaan!