Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:06:
[...]
Alleen de meeste PC's staan de meeste tijd te idle en dan haal je de 50% belasting helemaal niet.
En een voeding leverd bij 50% helemaal niet altijd het beste rendement dat is per voeding verschillend. Voedingen met een 80+ certivicaat halen zelf een rendement van 80% en meer tussen een belasting van 20% en 100%. En met een belasting van 50% is het rendement helemaal niet zoveel beter dan 100% verschil is meestal maar zo'n 2%.
En de belasting bij jouw zou soms wel eens onder de 20% kunnen komen en dan gaat de effecientie wel snel omlaag dus.....

Mijn PC verbruikt idle zo'n 250Watt, dus 25%-30% belasting minimaal. De efficiëntie is op dat percentage niet eens zo gek veel lager als ik de reviews en specs mag geloven
Waar het mij om gaat is dat je mensen absoluut niet moet aanraden om op 80%-100% belasting te gaan zitten. De Hardware is daarvoor gewoon veel te kostbaar, helemaal in vergelijking met de geringe investering in een iets zwaarder model voeding. Ook kan de stabiliteit in het geding komen, zeker als je ook nog gaat overclocken.
Waar het ook om gaat zijn de Amperage's die de voeding kan leveren op de verschillende Voltage-lijnen.
Daaraan gekoppeld is de max. totale load (Wattage) die een voeding aankan.
En er moeten voldoende 6-8pin PCIe-voedingsstekkers aanwezig zijn om meerdere grafische kaarten in SLI/Crossfire te laten werken.
Dus de keuze qua voeding hangt tegenwoordig af van de grafische kaart(-en) die men wil gaan gebruiken.
Het is daarom helemaal niet zo verwonderlijk dat Nvidia voor een GTX260 in SLI een voeding van minimaal 700Watt aanraad. Deze modellen zijn door de gerenommeerde fabrikanten (A-merken) op de markt gezet
speciaal voor SLI/Crossfire, en zijn vaak dan ook hiervoor gecertificeerd. (er zit een SLI/Crossfire logo op)
Tevens sla je dan ook de plank niet mis wat betreft de hoeveelheid PCIe aansluitingen die nodig zijn.