Aansluiten van box met onbekende impedantie

Pagina: 1
Acties:

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-02 22:37
Ik heb hier een versterker staat, waaraan de twee standaard boxen hangen. Nu zit er aan die versterker ook een extra uitgang voor nog externe boxen aan te hangen. Ik heb hier nu een boxje staan die ik er graag zou aanhangen, maar ik weet niet wat de impedantie is van die box.

Hoe kan ik weten ofdat ik die box mag eraan hangen? Of kan er niets gebeuren, en kan ik de boel gewoon aansluiten.

Dit zijn de gegevens van mijn radio:
http://img18.imageshack.us/img18/1263/jeroen.png

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

De meeste luidsprekerboxen zijn 4-8Ohm. In de tech specs van je versterker staat sowieso al 4 Ohm aangegeven dus dat is geen probleem. Hogere impendaties zijn prima, alleen gaat er dan wat vermogen verloren. Lager dan 4 Ohm wordt al wat riskanter. Behalve sommige autosubwoofers zijn bijna geen enkele losse boxen 2 Ohm of lager.

De impendantie van een luidspreker is om te beginnen al nooit constant. Met name bij de lage frequenties kan de impendantie flink zakken.

Maar wat wil je met 1 luidspreker extra? je zou een soort surround kunnen creeeren door deze luidspreker op beide pluspolen van links en rechts aan te sluiten. Maar netjes is dit niet en niet geheel ongevaarlijk voor de versterker op hogere volumeniveau's

Wil je gewoon meer geluid, dan zou ik ergens voor een extra setje (2ehands) luidsprekers kijken.

[ Voor 44% gewijzigd door KneppaH op 30-03-2009 18:04 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Bridelance
Wel het gaat eigenlijk over een zeer oude box (20 jaar oud ofzo), die ik buiten zou plaatsen op mijn balkon.

Ik zou hem aansluiten op de line-out (RCA koppeling) van mijn versterker

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een hele onbetrouwbare manier, maar wel een manier om iets een idee te krijgen, is door de passieve weerstand te meten. Die ligt vaak wel in de buurt van de impedantie.

Een speaker van 20 jaar oud zal waarschijnlijk 4 of 8 Ohm zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
Bridelance schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:24:
die ik buiten zou plaatsen op mijn balkon.
Gaan we je nu helpen de buren wakker te schudden?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
op je line out staat geen versterkt signaal hoor. maar een lijnsignaal dus je hebt er niet veel aan

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Haal een oude versterker van een tientje en je bent klaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Bridelance
ok, bedankt allemaal!! Jullie hebben toch al een heel eindje vooruit geholpen!

Ik ga wss gewoon een schakelaartje bouwen die switcht tussen 1 van de 2 luidspreker binnen en die buiten. Zo heb ik de kleinste kans dat iets kapot gaat :)
Pagina: 1