Toon posts:

hoe maak ik COMPLETE back-up?

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met de volgende vraag:

M'n baas op m'n werk heeft een 5 jaar oude Medion pc, die toch al wat ouderdomsverschijnselen vertoont, dus zit de schrik er goed in dat ie eens kapot zal gaan.

omdat er veel belangrijke informatie en speciale programma's opstaan (juridische sector) zou ik een volledige back-up willen maken die ik dan zou kunnen terugzetten op een nieuwe pc.

dit gaande van registerwaarden, favoriete websites, juridische links, programma's etc...
echt VOLLEDIGE back-up dus.

hopelijk kunnen jullie me verder helpen! :)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:28

-ET-

Phone Home

Image maken van de complete harddisk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak een image met bijvoorbeeld Norton Ghost of Acronis Trueimage (er zijn vast nog meer van dit soort dingen). Zie ook de OM FAQ

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-01 19:16

Haan

dotnetter

Maar als je een image maakt van een pc van 5 jaar oud, gaat die toch nooit werken als je die op een nieuwe pc gaat zetten? Om echt alles 1 op 1 over te zetten naar een compleet andere pc lijkt me nog best een lastige klus eerlijk gezegd.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Terw_dan, ik probeer nu met Acronis :)

idd Haan het lijkt me moeilijk maar het moet toch te doen zijn als bv de besturingsystemen hetzelfde zijn op de nieuwe pc als op die oude?
of ben ik verkeerd?

Verwijderd

Haan schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:24:
Maar als je een image maakt van een pc van 5 jaar oud, gaat die toch nooit werken als je die op een nieuwe pc gaat zetten? Om echt alles 1 op 1 over te zetten naar een compleet andere pc lijkt me nog best een lastige klus eerlijk gezegd.
allicht, maar dat is nou eenmaal niet anders.

geinstalleerde programma's backuppen is op windows een no-go. ze bij microsoft hebben ooit de keus gemaakt om te werken met een register en "alwetend" OS - daar zitten op zich een boel voordelen aan - en dan zal je dus ieder programma overnieuw moeten installeren/reggen/etc.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Dat zie je inderdaad verkeerd omdat het totaal andere hardware is. Je OS gaat *waarschijnlijk* niet werken. Daarnaast zit je wellicht ook nog met een probleem qua licenties omdat windows ziet dat het een compleet andere pc is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

en daarnaast kan 1 keer in de 5 jaar een frisse instalatie ook geen kwaad :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wat ik zou doen: machine P2V'en...
Op die manier ben je, in principe, alleen nog afhankelijk van het merk processor...

*P2V betekent Physical to Virtual.
Hierbij maak je de complete machine virtueel waarna je die als guest OS kan draaien op virtualisatie software...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Hier zijn een paar gratis backup programma's:

Seagate DiscWizard: http://www.seagate.com/ww...port/downloads/discwizard
(Gratis Acronis True Image voor Seagate en Maxtor hardeschijven)

Paragon Drive Backup 9.0 Express: http://www.paragon-softwa.../db-express/download.html

Drive Image XML http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Macrium Reflect Free Edition: http://www.macrium.com/reflectfree.asp

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Documenten, bookmarks en andere links kun je overzetten met de migratietool die standaard in windows zit. Maar dan moet je niet wachten totdat de boel crasht natuurlijk (lijkt me sowieso niet handig voor de continuïteit als die pc zo belangrijk is).

De juridische gegevens die zo belangrijk zijn backup je al als het goed is, dus dan hoef je alleen wat installatiefiles bij de hand te hebben op het moment dat er een nieuwe pc ingericht wordt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Deze vraag hoort helemaal niet thuis in Complete Systemen & Laptops :o. Je moet in Opslagmedia & I/O Controllers met bijbehorende OM FAQ zijn :).

Probeer ook even zelf te zoeken met Google, iets wat we op GoT eigenlijk verwachten alvorens er naar een nieuw topic wordt gegrepen. Keywords waar je naar moet zoeken zijn 'disk image', 'backup image', 'backup hard drive' en vergelijkbaar. Met een beetje creatief denken kom je al een heel eind ;).

Wat het effect van de back-up betreft: houd er rekening mee dat je een 'image' (van bv. Ghost of 'dd' onder Linux) niet zomaar naar een nieuwe PC kunt overzetten. De fysieke data kun je wel overzetten maar de Windows van de oude PC gaat waarschijnlijk niet zomaar op de nieuwe PC draaien omdat je met hardware verschillen zit. Handig is natuurlijk om een volledige back-up te hebben waar je in geval van calamiteiten doorheen kunt browsen en handmatig de bestanden eruit kunt halen. Die kun je dan zelf in de nieuwe situatie plaatsen. Zorg dan bij de nieuwe situatie meteen voor een goede back-up mogelijkheid die iedere dag de belangrijkste bestanden automatisch weg zet ;).

Dit topic gaat in ieder geval op slot. Buiten dat het hier verkeerd staat is het eigenlijk een zoekvraagje :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.