Veilig Bouwen van een PC

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Gezien ik nu bezig ben met het afbouwen en opbouwen van enkele nieuwe systemen thuis, heb ik me ingelezen in enkele voorschriften waar je op moet letten als je computers samenstelt. Met name over statische elektriciteit. Toch heb ik nog enkele vragen:

1.) Wat voor schade kun je veroorzaken als je zonder anti-statische armband werkt?
2.) Hoe vaak komt dat voor?
3.) Hoe groot is het risico dat je elektronica in een computer kapot gaat door met blote hand onderdelen pakken?
4.) Welke maatregelen kun je het beste nemen om ervoor te zorgen dat je geen onderdelen kapot maakt?

Ik sta nu op het punt om zo'n armband te kopen om deze om te doen tijdens het werken aan computers. Heeft dit een echte meerwaarde? Wie onderneemt zulke acties?

Ik heb in het verleden wel 10 PC's samengesteld en geupgraded zonder hulpmiddelen... Nooit echt zichtbare/merkbare schade, tot gisteren toe. Ik haalde het geheugen uit de bank en stopte het terug, het werkte niet meer, de PC piepte in het begin, als ik het geheugen in andere banken zet doet hij het wel. Vandaar dat ik vermoed dat het met statische elektriciteit te maken heeft.

Verwijderd

1) Moeilijk te zeggen. Vooral geheugen is er gevoelig voor. Vaak levert ESD schade op wat niet snel er aan te herleiden is. Ook je moederbord kan er van stuk gaan. Vaak heel plaatselijk(slots die niet meer werken etc)
2) Weinig. Je moet gewoon zorgen dat je goed ontladen bent. Niet op hoog polig tapijt gaat werken.
3) Klein zolang je goed ontladen bent.
4) Goede voorbereiding is het halve werk.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1338898

Kwam ik net tegen, misschien heb je er iets aan.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik doe hier een ict opleiding en officieel moet je dan zo`n anti ESD bandje dragen , een zegmaar een horloge met een kabeljte zonder klok :P die kun je dan aan je pc kast vastmaken en dan schijnt het risico een stuk kleiner te zijn.

ik heb alleen nog nooit die dingen thuis gebruikt en er is niks aan de hand :) , wat je ook kan doen is even je pckast aanraken ; komt op het zelfde neer.

Signature

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik heb nooit problemen met statische electriciteit als ik op laminaat werk.
Een keer op mijn werk een pc in elkaar gezet (met vloerbedekking op de vloer): Om de paar seconde moest ik mij zo'n beetje ontladen.
Dus e.e.a. ligt een beetje aan je werkomgeving.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Ik heb het zelfs een paar keer op tapijt gedaan. . .maakt allemaal niet zo heel erg veel uit zolang je goed ontladen bent. In mijn geval deed ik dat aan de aarde-pinnen bij de stopcontact om de 5-10 minuten.

Verwijderd

Voor mij is dit allemaal maar wat zever. Ik doe vakantiewerk in een bekende computer winkel, daar draaide ik gemiddeld 10 pc's per werkdag in elkaar, voor een maand lang. Net zoals mijn collega's, die daar al jaren werken, draag ik geen polsbandje of wat dan ook. Nooit problemen gehad dus lijkt het mij ook niet nodig.

Als ik thuis een PC in elkaar draai neem ik gewoon rap even de aarding pin van een stopcontact vast, omdat het niet veel werk is.

Edit: Wat wel aan te raden is: gewoon geen chips vastnemen. Neem alles vast aan de buitenkanten. Moederbord, geheugen, grafische kaart, neem dat gewoon vast aan de buitenkant (PCB), raak de chips niet aan, is toch voor niets nodig en kunnen ze ook niet kapot.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 13:42 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:36:
maakt allemaal niet zo heel erg veel uit zolang je goed ontladen bent. In mijn geval deed ik dat aan de aarde-pinnen bij de stopcontact om de 5-10 minuten.
Niet om het een of ander, maar ik zou nooit en te nimmer iemand aanraden z'n vingers in een wandcontactdoos te steken. Ook niet om te aarden.

Een onveilige werkmethode is eerder aangeleerd dan afgeleerd.

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:41:
Voor mij is dit allemaal maar wat zever. Ik doe vakantiewerk in een bekende computer winkel, daar draaide ik gemiddeld 10 pc's per werkdag in elkaar, voor een maand lang. Net zoals mijn collega's, die daar al jaren werken, draag ik geen polsbandje of wat dan ook. Nooit problemen gehad dus lijkt het mij ook niet nodig.

Als ik thuis een PC in elkaar draai neem ik gewoon rap even de aarding pin van een stopcontact vast, omdat het niet veel werk is.

Edit: Wat wel aan te raden is: gewoon geen chips vastnemen. Neem alles vast aan de buitenkanten. Moederbord, geheugen, grafische kaart, neem dat gewoon vast aan de buitenkant (PCB), raak de chips niet aan, is toch voor niets nodig en kunnen ze ook niet kapot.
Hebben ze op jou vakantiebaantje toevallig geen antistatische vloer?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
NielsStevens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:53:
[..]

1.) Wat voor schade kun je veroorzaken als je zonder anti-statische armband werkt?
2.) Hoe vaak komt dat voor?
3.) Hoe groot is het risico dat je elektronica in een computer kapot gaat door met blote hand onderdelen pakken?
4.) Welke maatregelen kun je het beste nemen om ervoor te zorgen dat je geen onderdelen kapot maakt?

[..]
1. Antistatisch gevoelige onderdelen (Mobo, CPU, Ram) kunnen kapot gaan.
2. Ik heb voor de oefening mijn pc in en uit elkaar gehaald, en dat een paar keer en toen is het met 3 keer niet gebeurt.
3. Niet groot, je meot alleen zo min mogelijk chips/geheugen aaraken, het liefste bij plastic of het PCB gedeelte waar geen onderdelen zitten.
4. Goed nadenken voordat je iets doet, voor de rest bij ieder onderdeel dat je plaatst ff ontladen. VOor de rest geen vloerbedekking of wollen/syntetische stoffen dragen. Ikzelf heb meestal katoen aan, en pc's bouwen doe ik op een houten vloer. Dus.

[ Voor 7% gewijzigd door BlackWhizz op 30-03-2009 13:57 ]

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Rukapul schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:45:
[...]

Niet om het een of ander, maar ik zou nooit en te nimmer iemand aanraden z'n vingers in een wandcontactdoos te steken. Ook niet om te aarden.

Een onveilige werkmethode is eerder aangeleerd dan afgeleerd.
Volgens mij bedoelt hij alleen de aarde pinnetjes van een WCD. Die kun je best zonder gevolgen aanraken. Net zoals de kast. Je moet zorgen dat het potentiaalverschil dus 0 wordt. Dat je ontladen kan je doen door je met de kast te ontladen, of door jezelf met stopcontact te ontladen.

Maar zoals hier eerder al aangegeven werd, het is belangrijk dat potentiaal verschil met kast 0 is. Dus misschien is stopcontact niet eens de beste. Gewoon even de kast vastpakken is dus eigenlijk goed. Dit doe ik altijd, dit heb ik namelijk wel geleerd voordat ik ermee begon.

Verder dus proberen bij de PCB's te pakken en niet bij de chips of aders.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-01 08:26
Zoals hierboven al aangegeven wordt. Om te zorgen dat er geen ESD optreed moet jou potentiaal gelijk zijn aan die van de hardware die je hanteerd. Kachel aanraken, of de aardepin van de wandcontactdoos is dus niet toereikend en kan zelfs problemen veroorzaken als je hardware al een lading heeft.
Om die reden klik je dat polsbandje dan ook op de pcbehuizing. Voor en na elke handeling even je voeding aanraken is naar mijn mening het bestje alternatief voor zo'n bandje.

[ Voor 3% gewijzigd door Terror op 30-03-2009 16:42 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij kun je ook gewoon even de verwarming aanraken zodat je ontladen bent? Of is dat een fabeltje?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-01 08:26
Als je de verwarming aanraakt ben jij wel ontladen, maar dat betekent niet dat je hardware dat is. Er kan dus nog steeds een potentiaal verschil zijn op die manier. Tenzij je zorgt dat je kast tegen de kachel aan ligt :P

[ Voor 14% gewijzigd door Terror op 30-03-2009 16:44 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik bouwde laatst ook mijn nieuwe pc, waarschijnlijk is er iets met het moederbord verkeerd gegaan weet nog steeds niet wat, ik had die pinnetjes daar onder vergeten (tja dom?) Of hij was gewoon niet goed toen hij geleverd was. ;-)
Maarja er kan niet veel mis gaan ik heb hier op het tapijt ook soms pc's open liggen nooit een schok gehad, nooit wat kapot gegaan. Ontladen me nooit ;-)

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-12-2025
NielsStevens schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:53:
Goed opletten wat je aan het doen bent, de instructies heel goed lezen, kijken of je de onderdelen op de juiste manier plaatst, nooit forceren als iets niet lijkt te passen, goed kijken of je de juiste stekkers op de juiste connectors aansluit (sommige connectors lijken op elkaar; bijvoorbeeld een USB stekker op een Firewire connector op het moederbord aansluiten kan ervoor zorgen dat je kortsluiting veroorzaakt en je moederbord vernielt).

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
sorry voor het offtopic maar ik heb even een klein vraagje tussendoor, ongetwijfeld dat iemand hier wel een snel antwoord op heeft. Ik heb geen geaard stopcontact tot mijn beschikking op zolder, nu is mijn vraag of ik mijn behuizing gewoon in contact kan laten staan met mijn verwarming dmv een koperen draadje. Het is niet de beste oplossing maar (tijdelijk) wel de makkelijkste als het werkt. Of is het beter/veiliger om dit via het stopcontact te doen, dus gewoon de aarde van mijn stopcontact verbinden met een verwarming. Bvd :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10
Ik heb wel eens kapot geheugen gehad, maar of dat hier aan lag?!...

In ieder geval aard ik mijzelf heel vaak aan de verwarming, de 5 a 10 min die hierboven staan, ik doe het elke 2 minuten ongeveer. Aarden bij een stopcontact doe ik ook wel geregeld wanneer er geen verwarming in de buurt is. De eerste heeft mijn voorkeur, zie ook Rukapul. Alles pak ik zoveel mogelijk vast aan de zijkant van het PCB, dus ook niet gewoon vastpakken op "het groene", maar echt klemmen tussen je vingers aan de zijkanten.

Zekerheid geven kan niet zolang je niet constant geaard bent met een armband. Dat is en blijft de beste methode, maar de kans is klein dat er iets fout gaat als je vaak genoeg aard.

Aan hierboven, aarden is niet per sé nodig. Ook zonder aarde werkt een PC prima. Draadje naar de verwarming leggen kan inderdaad ook prima mocht je zonder aarde problemen hebben (spanning op de kast).

* GENETX heeft geen aarde op zijn slaapkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 31-03-2009 11:08 ]

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Het spannen van een ijzerdraadje, wat je ook gebruikt voor de tuin met groene plastic isolatie, tussen de ongeverfde delen van de verwarming en je pols, (do it yourself ESD bandje) leidt toch constant alle spanning van je af?

-edit
Ja ik ga uiteraard niet de pc bouwen met de stekker in het stopcontact waardoor ik 230V over mijn lichaam krijg.

[ Voor 21% gewijzigd door mhindrik op 31-03-2009 15:35 ]

Alle vragen hebben een antwoord

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Jezelf direct aarden is zeer onveilig. In zo'n polsbandje zit een weerstand van 1 Mega-ohm. Laag genoeg om statische lading af te voeren, hoog genoeg om te voorkomen dat wanneer je per ongeluk met 230V in aanraking komt je niet voor "supergeleider" gaat spelen...

Denon AVR-X3600H

Pagina: 1