Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Assembleren met esd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar oude topic's gelezen van een paar jaar oud. Hier zie je dat je esd bandjes met een verwarming of iets anders dat kan dienen als aarde moet verbinden. Nu wil ik er een aanschaffen omdat ik aan pc's van andere mensen ga sleutelen en dus geen risico wil lopen.

Mijn oog viel op een bandje dat je nergens mee hoeft te verbinden, er zit een beugel in die dient als aarde.

Mijn vraag:
Hebben jullie ervaring met esd bandjes die je niet hoeft te verbinden en zijn deze bandjes volledig betrouwbaar?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Om te beginnen: "Niets is volledig betrouwbaar."

Maar goed, ja ik heb ervaring met dergelijke bandjes, nee ze zijn niet perfect, maar dat zijn geen van alle bandjes. Naast het gebruik van zo'n bandje is het eigenlijk veel belangrijker dat je op de juiste manier leert werken. Want dat jij niet statisch geladen bent, wil niet zeggen dat dat ding dat je aanraakt niet statisch geladen is. En dan kan er als nog ESD schade ontstaan.
  • Dus:
  • Altijd eerst alle signaalkabels en stroomkabels eraf .
  • Vervolgens het systeem toch proberen te starten (dat maakt de condensatoren, etc leeg).
  • Om dan eerst contact te maken met de kast op een plaats waar dat wel kan.
  • Vervolgens alle componenten alleen vastpakken op plaatsen die ervoor bedoeld zijn.
En verder gewoon je gezond verstand gebruiken.

PS. Ik had 'niet hoeft te verbinden' gelezen als, zit al vast aan bijvoorbeeld een mat. Ik ben het met SA007 eens dat een bandje dat nergens aan vast zit onmogelijk kan werken.

[ Voor 9% gewijzigd door kalizec op 01-03-2009 23:51 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Een bandje wat je nergens mee verbind kan niet werken.

Verder kan je het bandje beter verbinden met de kast zelf dan de aarde.
Het gaat namelijk om het potentiaalverschil tussen je hand en de kaart die je vastpakt.

Je kan zelf prima compleet ontladen zijn, en de kast die statisch geladen is en dan sloop je nog steeds hardware.

Verwijderd

Ik wil wel even zeggen dat je een verwarming niet als aarde mag gebruiken eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dus moeten zoeken naar een ESD bandje dat je ergens aan moet bevestigen, bedankt voor jullie informatie.