Ik heb zelf overgewicht (BMI: 27,1) dus mij hoef je niet te vertellen dat ik te zwaar/dik ben. En dat is simpelweg tot stand gekomen omdat ik in mijn jeugd 0,0 iets aan sport deed op gymnastiek op school na dan. Ondertussen steeg wel de hoeveelheid eten die ik tot me nam en zo ben ik te dik geworden. Als je overgewicht hebt kun je aan 2 dingen gaan sleutelen: beweging / eten. Zelf ben ik bezig met het eerste, hoe krijg ik het zo voor elkaar dat ik beweging kan inpassen in mijn latere (kantoor)baan. Ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik het beste dan bij mijn ouders op het land kan gaan werken. Want terwijl je werkt beweeg je en flink ook. Dat is dus de mooiste oplossing.
Maarja, met de doorsnee kantoorbaan valt dat minder mooi op elkaar aan te sluiten. En aangezien ik een studie doe die uiteindelijk leidt tot het krijgen van een kantoorbaan moet ik dus wat anders verzinnen. Daarom ga ik gewoon geen auto gebruiken voor werk-woon verkeer. Ik heb nog geen rijbewijs, nog geen auto. Ben daarom ook van plan om met de fiets naar het werk te gaan. En als je het zo weet voor elkaar te krijgen dat je 1 uur moet fietsen voor je op 't werk aanwezig bent dan heb ik elke dag 2 uur beweging gehad. Zo'n constructie heeft voor mij 3x meer zin dan wanneer ik buiten mijn 9 tot 5 baan 's avonds nog me naar de sportschool moet begeven. Ik heb al gemerkt met mijn eindstage van mijn vorige opleiding (liep stage bij de gemeente, kantoorbaan dus) dat ik om 5 uur gewoon geen zin meer heb, geen puf meer heb om me tot sporten aan te zetten.
Dus waar zorg je dan voor? Dat je het bij je werk betrekt. En de meest gemakkelijke oplossing dan is met de fiets naar het werk. En dan m.b.t. voeding. Ook daar hoef je niemand, ook iemand die overgewicht heeft niet te wijzen op wat gezond en wat ongezond is. Ik weet dondersgoed wat gezond of ongezond is. Maar dan loop ik gewoon stuk op de keuzevrijheid die je hebt als consument. Je kunt van alles en nog wat kopen in de supermarkt, keuze te over aan voedsel. Ben je lui, dan heb je keus te over aan afhaalmaaltijden bij de chinees/enz. Wat voor mij zou werken is als ik zelf geen keuze heb in mijn avondeten. Want het ontbijt, de lunch en de tussendoortjes kan ik prima zelf gezond indelen, das geen punt. Mijn probleem is het avondeten.
Welke oplossing daar weer handig bij uitpakt is eten wat de pot schaft. Maar, zoals je ondertussen wellicht al begrijpt kan ik op dit moment dat niet doen. Ik ben student, ik zit op kamers op mezelf en mag dus zelf beslissen wat er elke avond op tafel staat. En daar ligt 't probleem. Ik moet zelf niet kunnen beslissen wat er 's avonds op tafel staat. Vertik ik 't dan om op te eten dan heb ik er mezelf gewoon mee. Dus op den duur zul je wel er aan moeten gaan staan, want je lichaam vraagt toch om voedsel. Zoiets zal dus enkel werken wanneer je nog bij je pa/ma in huis woont of wanneer je een partner hebt waar je mee samen woont. (kan die beslissen wat er op tafel komt)
Ik ben de fase alweer voorbij dat ik nog thuis woon maar heb nog geen partner. Dus moet ik zelf de discipline hebben om een gezonde avondmaaltijd te nuttigen. En die kan ik gewoon niet zelf opbrengen, want ik kies de weg met de minste weerstand: aka, veel keuzevrijheid in de super m.a.w. ik eindig altijd met voedsel wat me wel aan staat maar wat simpel niet gezond/gevarieerd genoeg is. Nu moet je niet denken dat ik enkel magnetron maaltijden en frituur happen eet. Integendeel, ik heb geen magnetron noch frituur. Ik ben er enkel eentje die gewoon geen groente eet. Ik rook niet, ik drink niet, ik eet geen groente.
Nu kun je wel roepen: eigenwijs, lui verwend kreng dat het is

Eet geen groente/nuttigt geen gevarieerde avondmaaltijd

Vind je het dan gek dat je nog steeds dik bent?

Huppatee, sla tig soorten groenten in, pak een kookboek en ga gezonde gerechten bereiden. Klaar ben je. Ja, das geen punt. Met een beetje veel oefenen in de keuken kan ik wel gezonde gerechten bereiden. Maar 't dan zelf opeten, das waar 't op stuk loopt. Ik kan dus wel de moeite doen om gezond voedsel in te slaan, no problemo. Ik kan de moeite wel nemen om gezonde dingen te maken, geen punt. Maar om mezelf er toe aan te zetten het op te eten: dàt kan ik niet.
Overigens, als je afvraagt hoe erg ik dan wel niet zal zijn als ik bij iemand op visite ben (be it familie/vrienden/kennissen/waar dan ook) Simpel, dan eet ik wat de pot schaft. Waarom? Omdat ik niet onfatsoenlijk wil zijn tegenover degene die het klaar gemaakt heb. Dus dan zet ik mij er zelf wel toe aan het op te eten. Dit i.t.t. wanneer ik het zelf zou klaar maken. Oplossing: ga bij anderen eten, zodat je jezelf er wel toe aan zet gezond te eten. Ja, goed gevonden

Maar kennissen/vrienden/familie zien mij al aankomen week in, week uit om aan te schuiven bij het avondeten

Voila, mijn probleem dus waarom ik te dik blijf.
Dat is niet omdat ik telkens naar de MC donalds ga (smerig spul en ik vind 't teveel moeite om er naar toe te fietsen om die kleffe troep op te eten. Daarnaast vertik ik er geld aan uit te geven) of magnetron maaltijden vreet. Laat staan dat ik elke dag frituur spul naar binnen schuif (een kamergenoot die KALO doet doet dat dan weer wel

zie de ironie KALO en dan zo'n voedingspatroon) Ook niet omdat ik chipszakken leeg graai. Tis lekker ja, op zijn tijd. Maar echt elk weekend of elke avond, nee bedankt. Ditto voor snoep/koek. Ditto voor drank. Wederom geld ook daar: ik heb weinig geld en vertik simpelweg geld er aan uit te geven.