Toon posts:

[5.1 surround] Beste opstelling speakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot mijn 5.1 speaker set, namelijk wat de beste opstelling zou zijn.
Het probleem is namelijk als volgt; over dbijna de gehele e breedte van de kamer zijn zitplaatsen, waardoor de opstelling van de rear speakers mij vrij eenvoudig lijkt (ieder in een hoek); een andere opstelling zou het surround effect voor enkele luisteraars teniet doen.

De front speakers ben ik echter nog niet over uit; ik zou ze ieder in een hoek kunnen zetten, maar dan heb ik - vrees ik - het probleem dat men op de ene zitplaats voornamelijk de linker en op de andere zitplaats voornamelijk de rechter speaker zal horen.
Kwa opstelling ben ik beperkt; niet een echte audiofiel dus die zijn huis inricht naar zijn audio :)
De plaasting van de TV, de meubels en de muren (:p) zijn dus niet bespreekbaar.

Graag hoor ik hier wat input wat nu het beste resultaat zou geven (bijgevoegd 2 plaatjes ter beeldvorming)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1539ml1.jpg
Optie 1: Speakers ieder even ver van de TV af; volgens mij heeft dit als resultaat dat vanaf alle zitplaatsen on - ongeveer - gelijk links/rechts effect (voor de fronts) wordt gerealiseerd. Nadeel is dat ik de speakers niet ver uit elkaar kan zetten (zo'n max. 30cm van de zijkanten van de TV; zo'n 140 cm uit elkaar). Dit laatste lijkt mij weer beperkend voor de surround ervaring

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/21niejd.jpg
Optie 2: Speakers in de uithoeken van de kamer. Hierbij liggen ze iets "dieper" in de kamer dan de TV zelf. Voordeel: Volgens mij een duidelijke l/r ervaring (voor de fronts) voor alle luisteraars. Nadeel: Ze staan hier niet even ver van de TV af en volgens mij krijgen de luisteraars die ver van het "midden" van de kamer af zitten hier snel een overheersend geluid van één van de front speakers, wat ook de surround ervaring niet ten goede komt.

Ik lees in verschillende topics een "perfecte" opstelling, maar helaas gaat dat vrijwel altijd uit van één duidelijke luisterpositie, wat ik helaas niet heb. Daarom graag jullie input.

Alvast bedankt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Je TV in het midden zetten, en dan de fronts helemaal in de hoeken van de kamer :P ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus helaas niet mogelijk; de TV kan niet meer naar het midden geplaatst worden dan nu. Helaas is slechts de plaatsing van de speakers is aan te passen.
De speakers in de hoeken is een optie, maar daar zie ik dus wel een paar nadelen aan (die niet op te lossen zijn door het aanpassen van het aantal Db van de speakers)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 23:37 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Links en rechts moet in verhouding staan tot het beeld. Links dus links naast het beeld en rechts aan de andere kant. Hoe breder de zitplaatsen hoe vervelender het wordt als de verhouding niet klopt.

Om je even voor te stellen, iemand staat rechts in beeld, het geluid komt uit de rechterspeaker. Het is dan de bedoeling dat het geluid uit de rechterkant van het beeld komt, en niet 3 meter naast de rechterkant van het beeld. Zit je in de stoel dan komt het geluid helemaal ver van het beeld vandaan.

Ik zou zeggen, ga voor optie 1. Of beter nog, koop een projector :)

Mijn Home Cinema in aanbouw