Stereo voor-/eindversterker in bezit: hoe upgrade surround ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Op dit moment ben ik in het bezit van een Rotel RC06 voorversterker en een Rotel RB-06 eindversterker i.c.m goede Canton speakers. Een combinatie waar ik zeer tevreden over ben. Nu wil ik echter optermijn uitbreiden naar surround voor de betere film/muziekdvd-ervaring.
Voor stereo cd's e.d. wil ik echter niet in kwaliteit inleveren.

Wat is nu de handigste zet om kennis te maken met surround ? Surround voor-/eindversterkers zijn bijzonder prijzig zie ik en vallen voorlopig ver buiten mijn budget.
Marantz en Denon bijv. hebben wel geïntegreerde versterkers in het assortiment (bijv. Marantz SR6001) welke voor surround prima uit de voeten komen en enigszins betaalbaar zijn, maar ik ben bang dat ik dan voor gewoon stereo muziek luisteren behoorlijk moet inleveren. Hierdoor zijn ze als vervanging voor mijn huidige set niet geschikt.

Is het mogelijk om het op één of andere manier zó te schakelen dat ik zowel mijn stereo set zoals nu in bezit én een eventueel toekomstig aan te schaffen surround versterker met mijn huidige speakers kan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou iets rond een schakelkastje met wat relais kunnen doen.
Zodat je gewoon kunt schakelen tussen je 2.0 en je 5.1 set.

Vrij makkelijk, en zelfbouw echt heel goed te doen.
Als je geen zelfbouw wil: het zal er vast zijn, maar geen idee hoe en wat.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08
Een surround receiver/versterker met pre-outs, zodat je eindversterker aan de Canton's blijft hangen, maar het decoderen door de a/v receiver wordt gedaan. Surroundspeakers hang je rechtstreeks aan de a/v receiver. Je moet alleen even de gain goed inregelen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
ShittyOldMan schreef op zondag 29 maart 2009 @ 18:45:
Een surround receiver/versterker met pre-outs, zodat je eindversterker aan de Canton's blijft hangen, maar het decoderen door de a/v receiver wordt gedaan. Surroundspeakers hang je rechtstreeks aan de a/v receiver. Je moet alleen even de gain goed inregelen.
Daar heb ik ook aan zitten denken. Maar zal het voorversterker-deel van de surround versterker niet van aanzienlijk mindere kwaliteit zijn dan mijn stereovoorversterker van Rotel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Dan me je je setup naar een winkel mee nemen en die gaan testen om de aan te schaffen surround versterker.
Volgens mij de enige manier om dat te testen.
Ik heb zelf een Denon 3808 en ik klaag zeker niet over het geluid wat hier uit komt. ICM Dali Suite 2.5 set (2x vloerstaanders, 2x surrounds (ook geen melkpak model ;) ) en een leuke center.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Je kan ook nog je cd-speler aan je voorversterker hangen en die aan de eindversterker en een switch gebruiken om je receiver aan de eindversterker te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:42
Zoals ShittyOldMan al zegt, een versterker met pre-outs is een goede keuze denk ik.
Ik ben er zelf niet van overtuigd dat je echt zwaar inlevert met een Marantz SR-6001 (Ik heb zelf de SR-5001), maar ieder heeft zo zijn smaak en als je van het geluid van je Rotel houdt zou ik daar zeker voor gaan.

De Marantz die je noemt (maar ook de goedkopere SR-5001 bijvoorbeeld) hebben niet alleen pre-outs, maar ook een "pure direct" modus, zo weet je zeker dat het geluid van je front-speakers volledig door je Rotel eindversterker wordt bepaald. Het enige nadeel is dat je dit niet per kanaal afzonderlijk kunt afregelen, dus je hebt dan automatisch een wat cleaner geluid op je surround-kanalen.

Een andere oplossing is natuurlijk om alleen voor muziek de pure direct modus te gebruiken en bij films etc. gewoon de Marantz te gebruiken. In mijn optiek is de "kleur" van je versterker veel belangrijker voor muziek, en in veel mindere mate voor films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou gewoon een geintegreerde versterker nemen en dan de speakers schakelen tussen de beide eindversterkers.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

5.1:

Receiver met pre-out, eindttrap aan receiver hangen, gain inregelen.

2.0:

DVD-speler/CD-speler, analoog aan de rotel pre-amp, digitaal aan de 5.1 receiver. Zo kun je gewoon kiezen welke setup je wilt gebruiken. Waarschijnlijk hebben de meeste van je huidige apparaten meerdere uitgangen, danwel digitaal/analoog, of meerdere sets analoog.

Zo kun je ze "dubbel" aansluiten. 1x aan de Pre-amp en 1x aan de 5.1 Amp.

Als je eindbak geen meerdere (selecteerbare) inputs heeft, hier een A/B kastje tussen zetten.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben in het bezit van een Technics voor en eind versterker. ik wilde ook surround zonder mijn versterker weg te doen. dit kon dus. ik heb op ebay duitsland een Technics AV Prossesor, typ SH AV500 HiFi processor DOLBY Surround kunnen kopen. geweldig! Als je ff googelt staan er diversen op.

Je stereo installatie blijft hierbij dus zoals hij is en zoals je gewend bent.
je krijgt er een AV prossesor bij. Die doet zijn werk naast je huidige versterker.
schitterend surround geluid. :)

Abmessungen 430x136x352 mm
Eingänge: VCR1,TV,Video,CD/VDP,Game/VCR2,AUX CD alle Anschlüsse sind Chinch
Surroundmodi: Dolby Pro-Logic,Surround,3 Stereo Hall,Game uvm.
Mitten und Surround-Lautsprecher 40W (8Ohm)
Leistungaufnahme 120W
Gewicht 6,8kg

klik op deze link;

http://cgi.ebay.de/AV-Dol...A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08
Dat is hooguit dolby prologic, ik zou toch minimaal voor dolby digital en DTS gaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht aan dit:

Je houdt je stereo setup precies zoals die is.
Dan koop je een surroundreceiver met pre-outs. Die receiver sluit je aan vanuit zijn front-pre-outs op een (aux) ingang van je Rotel pre-amp.

Je DVD speler sluit je aan op de surround receiver.
Je CD speler sluit je gewoon aan op je Rotel pre-amp.
Je surround- en centerspeakers en (eventuele) subwoofer sluit je aan op de surround receiver.

Dan gaat dus het geluid van de DVD door de receiver, naar de pre-amp, naar de power-amp, naar de frontspeakers. En via de receiver naar de rest van de speakers.

Je moet dan een vaste volume-instelling zoeken op je Rotel, ik gebruikte altijd 12 uur toen ik de set-up nog zo had. Dan stel je (misschien mbv een decibelmeter) alle kanalen in op de receiver zodat het volume gelijk is.

Het geluid van de cd speler gaat gewoon naar de Rotel.

Is dat niet wat? Dan hoef je ook niet te gaan zitten switchen en zulks. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:47
Je zou ook twee losse systemen kunnen nemen. Een voledig surround set naast de stereo installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bumpy_NL: Dat is waar het bij mij inmiddels wel naartoe is ge-evolueerd. Wel heb je dan extra kosten en extra speakers. Ik heb in de HT twee sets frontspeakers staan en hoewel het werkt, is het niet ideaal. Een set Infinity Kappa 7 staat naast een set Audio Physic Step SLE. Maar ik denk niet dat TS dat wil. :) Dan moet je toch al een dedicated HT ruimte hebben wil je dat kunnen rechtvaardigen...
Pagina: 1